cursus/opleiding paarden (sport) massage

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

suzanneteje

cursus/opleiding paarden (sport) massage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-11 21:31

hallo,

Graag zou ik me meer verdiepen in paarden (sport) massage door middel van een cursus/opleiding.
Hier had ik enkele vragen over en zou graag jullie mening horen.
Was aan het rondkijken en kwam hierbij massage hippique tegen deze sprak mij erg aan.
Hoorde al dat de dagcursus meer een soort introductie was voor de weekopleiding.
Maar vind persoonlijk een 8 tot 900 euro toch wel erg veel om eigen paarden te kunnen masseren dus was de vraag of je hier meer mee kunt als alleen je eigen paard masseren (zou je hier een soort bijbaantje van kunnen maken?).
Ik heb ook gekeken naar Happy-athlete massage deze vond ik tevens ook erg interresant Helaas geldt hier een minimale leeftijdsgrens van 25 jaar!
En omdat ik pas 18 ben duurt dit nog best een tijd.

met vriendelijke groet,
suzanne

suzanneteje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-11 21:38

zover ik kan inschatten is ook deze cursus volgends de methode van massage hippique.
en is dit dezelfde als de dagcursus van massage hippique

NesyD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 21:39

Beste Suzanne,

Kijk eens op http://www.debascule.net, hier worden zowel de gehele opleiding tot gediplomeerd sportmasseur voor paarden als de losse modules gegeven.

Bij module I heb je genoeg kennis en handgrepen om je eigen paard lekker te masseren. Wanneer je toch paarden voor anderen wil gaan masseren tegen betaling dan doe je er verstandig aan om de gehele opleiding te volgen.

Zelf volg ik op dit moment ook de gehele opleiding en deze bevalt uitermate goed, de opleiding wordt gegeven door vakkundige mensen welke hun kennis ook nog eens goed weten over te brengen. Er is veel tijd voor praktijk en om ervaringen uit te wisselen (zowel tijdens de opleiding als buiten de opleiding om).

A.s. zaterdag start ik met de laatste module en dan volgt in januari het examen, de gehele opleiding is wel een pittige opleiding moet ik eerlijk zeggen, maar zeker de moeite waard. Er wordt wel van je verwacht tijdens de opleiding dat je ervaring op doet in het masseren en dus het geleerde in de praktijk gaat brengen.

Ondanks dat de opleiding pittig is en gegeven wordt door goed onderlegde personen is het wel een hele aangename open opleiding, hiermee bedoel ik te zeggen dat iedereen die hieraan begint (of ze nu al wel of geen ervaring hebben met masseren) als gelijke worden gezien. Daarnaast heerst er ook een hele fijne ontspannen sfeer (maar er moet wel gewerkt worden hoor ;)). De locatie is ook top en de lunch is iedere keer weer een feestje.

suzanneteje

Re: cursus/opleiding paarden (sport) massage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-11 22:08

de cursus van de bascule spreekt mij helaas iets minder aan maar zal deze cursus proberen uit te pluizen om te kijken of dit misschien toch iets voor mij is.
toch zou ik ook graag nog reactie's ontvangen over de cursus/opleiding van massage hippique.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 23:29

suzanneteje schreef:
zover ik kan inschatten is ook deze cursus volgends de methode van massage hippique.

Dat weet ik niet, maar je kan altijd Simone Bruys even bellen.
Ik ben zelf erg tevreden over haar en haar werk.

suzanneteje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-11 23:39

Sylvia_B schreef:
suzanneteje schreef:

Dat weet ik niet, maar je kan altijd Simone Bruys even bellen.
Ik ben zelf erg tevreden over haar en haar werk.

Ik zal morgen even naar bruysend mailen om te vragen of dit dezelfde cursus is om dit toch nog even goed na te cheken en zeker te weten,
in ieder geval alvast bedankt voor de tip en de reactie natuurlijk!

SuperSuup

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 23:46

Ik volg momenteel zelf de cursus bij cursuscentrum barneveld, ben er zeer over te spreken, nog maar twee lessen gehad en al ontzettend veel geleerd en het belangrijkste vind ik dat sinds ik het op mijn eigen paard doe hij al bijna totaal niet meer gevoelig is op zijn rug! En dan heb ik alleen nog maar de basis geleerd! vind het prachtig dat je ze onder je handen voelt veranderen en ontspannen.

Krijgt goed lesmateriaal etc,kan oefenen op schoolpaarden daar en krijgt ook theorie. er is een hele nieuwe wereld voor me open gegaan, kijk nu heel anders naar paarden en hun beweging etc.

_Ilona

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 13:36

suzanneteje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-11 14:30

_Ilona schreef:
ik ben voor http://www.debascule.net !!!! Zeker omdat je dan ook gediplomeerd bent.

Zie dat u ook bezig bent met de opleiding zou graag willen weten of dit ook bij de bascule is?
En of u hier later meer mee wilt als uw eigen paarden kunnen masseren (meer beroepsmatig)?

tevens zou ik u willen vragen of u misschien mensen kent die de opleiding al hebben afgerond bij de bascule en een eigen bedrijf paarden massage hebben opgezet, hier zou ik dan graag meer informatie over ontvangen.

met vriendelijke groet, suzanne

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 16:26

_Ilona schreef:
ik ben voor http://www.debascule.net !!!! Zeker omdat je dan ook gediplomeerd bent.

wie geeft dat diploma uit dan?

ik geloof dat alle masseer cursussen wel een certificaat meegeven

_Ilona

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 16:51

er is nog niemand geslaagd het eerste examen word in januari afgenomen. Ik zelf zit in de volgende groep van april.
Het praktijk gedeelte wordt afgenomen door een andere fysiotherapeut dus iemand van buitenaf.
Certificaten kun je hier ook halen. Maar als je de site goed leest is dat allemaal terug te vinden.
De opleiding duurt 1 jaar en is onderverdeeld in 4 delen na elk deel krijg je een certificaat. En na de 4 delen komt er een examen praktijk en theorie als je dat haalt krijg je je diploma.

Je kan hierna dus beroepsmatig aan de gang. Je zal zelf wel je klantenkring moeten opbouwen uiteraard.
Je komt ook op de site van de bascule te staan als je jaarlijks een bijscholing doet. Zo blijf je up to date!

Ik vind dit beter dan een losse cursus van bv een weekeind of week.
Wij moeten door de opleiding heen zelf ook ervaring op doen en zelf klantjes gaan zoeken om te masseren en te oefenen. Dit wordt dan ook weer besproken in een les. Ook zit er een stuk bewegings leer bij en krijg je uitleg over zadels e.d..

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 17:24

maar aangezien paardenmasseur een vrij beroep is mag iedereen zich zo noemen en verkopen. Als ik morgen een mooie site maak en mezelf verkoop als professioneel masseur en bewegingsdeskundige dan ben ik er ook.

Dan kun jij wel roepen dat je gediplomeerd bent maar dat zegt dus niets. En wanneer ik me voor €40,- per uur in de markt zet, krijg ik zeker wel klantjes.

Dus ik vraag me af waaraan in de kwaliteit van de masseur kan herkennen

NesyD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 19:24

Abacab schreef:
maar aangezien paardenmasseur een vrij beroep is mag iedereen zich zo noemen en verkopen. Als ik morgen een mooie site maak en mezelf verkoop als professioneel masseur en bewegingsdeskundige dan ben ik er ook.

Dan kun jij wel roepen dat je gediplomeerd bent maar dat zegt dus niets. En wanneer ik me voor €40,- per uur in de markt zet, krijg ik zeker wel klantjes.

Dus ik vraag me af waaraan in de kwaliteit van de masseur kan herkennen

Wat je zegt dat klopt, denk alleen dat degene die zo proberen de markt te verzieken voor degene die wel een gedegen opleiding volgen snel door de mand zullen vallen.

Klanten zijn ook niet achterlijk hoor, de meeste mensen die al een sportmasseur bij hun paarden halen hebben meer kennis opgedaan over de mogelijkheden welke er allemaal zijn in paardenland. Heel plat gezegd zal het boertje van de hoek geen sportmasseur vragen om te komen.

De meeste klanten hebben ook genoeg vragen tijdens een behandeling waar mensen die geen gedegen opleiding hebben gehad deze gewoon niet of niet correct kunnen beantwoorden.

Tevens kom je bij De Bascule in een kwaliteitsregister te staan, mits je ieder jaar aan een bijscholingsdag deelneemt. Waarom? Om zo de kwaliteit van de masseurs welke in dit register staan te waarborgen. Degene die deze opleiding verzorgen (team Bascule en Gisella Bartels, paardenfysiotherapeut) verbinden wel hun naam direct/indirect aan de masseurs en ook hun hebben hun naam en reputatie hoog te houden.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 23:43

Er zijn 2 soorten massage's
1) onspanning/sport massage (zoals bv massage hippique)
Lekker voor je eigen paard en voor ontspanningsmassage bij paarden van andere
Veder stelt deze massage qua (bewegings)probleem oplossing niet zo veel voor

2) stress/trigger point massage (Happy-athlete/JM Methode)
Deze massage gaat diep op het spierweefsel in en lost zo bewegingsproblemen op
Zoals bv een verkorte pas, moeilijk buigen van de voorknieen en spronggewrichten,onderhals etc.

Zelf hou ik me vooral (professioneel) bezig met masseren volgend de JM methode
Leuk werk waar ik erg veel voldoening van heb en adverteren is niet nodig
Als je goed bent krijg je vanzelf genoeg werk door mond op mond reklame

Een kwaliteits keurmerk en /of register zegt lang niet alles
Het is natuulijk net wie die kwaliteit controleert...
AIs diegene zelf niet goed kan masseren heb je nog niets..

suzanneteje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-11 14:47

unamie schreef:
Er zijn 2 soorten massage's
1) onspanning/sport massage (zoals bv massage hippique)
Lekker voor je eigen paard en voor ontspanningsmassage bij paarden van andere
Veder stelt deze massage qua (bewegings)probleem oplossing niet zo veel voor

2) stress/trigger point massage (Happy-athlete/JM Methode)
Deze massage gaat diep op het spierweefsel in en lost zo bewegingsproblemen op
Zoals bv een verkorte pas, moeilijk buigen van de voorknieen en spronggewrichten,onderhals etc.

Zelf hou ik me vooral (professioneel) bezig met masseren volgend de JM methode
Leuk werk waar ik erg veel voldoening van heb en adverteren is niet nodig
Als je goed bent krijg je vanzelf genoeg werk door mond op mond reklame

Een kwaliteits keurmerk en /of register zegt lang niet alles
Het is natuulijk net wie die kwaliteit controleert...
AIs diegene zelf niet goed kan masseren heb je nog niets..

Ook ik heb de 2de methode onderzocht helaas stelt deze eisen waaraan ik voorlopig nog niet kan voldoen (minimale leeftijd 25 jaar) gezien ik 18 ben zou ik dan nog 7 jaar moeten wachten.
Hoorde laatst wel van een persoon met verstand hiervan dat ook de methode van massage hippique effect heeft bij spierproblemen, natuurlijk niet op dezelfde manier als de JM methode maar wel dat er zeker een redelijke verbetering zou zijn.
Hoor ook erg goede verhalen over de JM methode en er is ook iemand die dit beoefent bij onze pony geweest en hier hoorde ik erg goede verhalen over (pony staat ergens anders gestalt en wordt door iemand anders verzorgt!).

Toch zou ik graag willen weten van u of het verhaal wat ik te horen heb gekregen klopt en dat ook de methode van bv. massage hippique werkzaam is ter verbetering van de spieren (ook al is dit natuurlijk in mindere mate!)?

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 14:55

De methode van Massage Hippique is vooral heilzaam voor de huid en oppervlakkige spierlagen. Het is heel lekker om je paard mee te verwennen maar niet meer dan dat. Je kunt 'm ook lekker wassen met warm water en onder het solarium zetten, dat heeft ongeveer hetzelfde effect.
Massage Hippique is erg laagdrempelig, je hebt er geen enkel voorkennis voor nodig. Happy Athlete stelt wel stricte eisen aan je vooropleiding: fysiotherapie of een opleiding tot humaan masseur.

Ik vraag me alleen af waar ik de opleiding van de Bascule moet plaatsen? Is dat ook enkel ontspanning of toch meer, valt het juist tussen MH en HA in qua impact en niveau.

suzanneteje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-11 20:33

Abacab schreef:
De methode van Massage Hippique is vooral heilzaam voor de huid en oppervlakkige spierlagen. Het is heel lekker om je paard mee te verwennen maar niet meer dan dat. Je kunt 'm ook lekker wassen met warm water en onder het solarium zetten, dat heeft ongeveer hetzelfde effect.
Massage Hippique is erg laagdrempelig, je hebt er geen enkel voorkennis voor nodig. Happy Athlete stelt wel stricte eisen aan je vooropleiding: fysiotherapie of een opleiding tot humaan masseur.

Ik vraag me alleen af waar ik de opleiding van de Bascule moet plaatsen? Is dat ook enkel ontspanning of toch meer, valt het juist tussen MH en HA in qua impact en niveau.

Is er nog iemand die hier meer over weet?
Is de massagemethode van de bascule echt een opervlakkige ontspanningsmassage of gaat deze ook iets dieper op de spieren in (als de methode die gebruikt wordt bij happy-athlete)?

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 20:42

suzanneteje schreef:
Is de massagemethode van de bascule echt een opervlakkige ontspanningsmassage of gaat deze ook iets dieper op de spieren in (als de methode die gebruikt wordt bij happy-athlete)?

Als je kijkt naar diegene die de opleiding verzorgen is ook deze vorm van massage vrij oppervlakkig

Overigens wil dat niet zeggen dat het helemaal niets doet maar het is lang niet niet zo effectief als de JM methode

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 20:44

suzanneteje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-11 20:55

unamie schreef:
suzanneteje schreef:

Als je kijkt naar diegene die de opleiding verzorgen is ook deze vorm van massage vrij oppervlakkig

Overigens wil dat niet zeggen dat het helemaal niets doet maar het is lang niet niet zo effectief als de JM methode

Begrijp ik het goed als de methode van massage hippique en de bascule een soort hele milde vorm zijn van de JM methode waarbij spieren dus wel licht gestimuleerd/losgemaakt worden?
En zou je hiermee ook een groot deel van de spieren kunnen bereiken of kan de methode van JM ook meer spieren bereiken(die misschien net iets dieper liggen)?
en hoe groot zou dit verschil dan zijn?

Moll schreef:
Moll schreef:

sorry vind de site erg onduidelijk en heb geen idee waar ik precies naar moet kijken zou u wat meer informatie kunnen geven? Waar moet ik precies naar kijken?

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 21:23

suzanneteje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-11 21:26

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 21:27

voor de opleiding van happy-athlete heb je als vooropleiding Humane SportMassage nodig, dus eerst gecertificeerd voor mensen en dan voor de paarden, maar dan heb je ook echt wat

suzanneteje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-11 21:34

Miepie77 schreef:
voor de opleiding van happy-athlete heb je als vooropleiding Humane SportMassage nodig, dus eerst gecertificeerd voor mensen en dan voor de paarden, maar dan heb je ook echt wat

vraag me even af wat u hiermee wil zeggen?

en zoals ik al aangaf vind ik de opleiding van happy-athlete erg interresant maar is dit voor mij de komende 7 jaar nog niet haalbaar omdat er meerdere opleidingseisen gesteld worden o.a. dat de deelnemer minimaal 25 jaar oud is!