help schoonouders

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

espiga1984

help schoonouders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-11 13:40

Hallo bokkers,

Ik zit met een probleem: mijn vriend, net 30 geworden, is zo afhankelijk van zijn ouders en ik kan hier gewoon niet meer mee om.
Wij zijn sinds anderhalf jaar aan het verbouwen in ons zelf gekochte huis. Omdat zijn ouders niet financieel sponsoren, vinden ze dat ze moeten helpen door mee te verbouwen. Alleen.... WIJ doen gewoon niks zelf meer. Vooral mijn schoonvader, daar heb ik het enorm lastig mee. Al bijna een jaar komt hij ieder weekend + enkele dagen in de week om te werken aan het huis. Hij doet daarbij dingen die ik niet vraag, maar die hij goed vind. Als ik daar iets van zeg, zegt hij dat het altijd mijn zin moet zijn (ja duhh, het is toch mijn huis???).
Ik heb over alles een mening, mijn vriend niet. Die zegt: ik zal het eens aan papa vragen. Papa geeft een mening die uiteraard compleet het tegenovergestelde is van die van mij. Vriend zegt dan: ja ik wil het zo (zoals zijn vader zegt). Gevolg: ik negeer iedereen en maak 's avonds ruzie met mn vriend. ondertussen is dit al een jaar zo. Mijn vriend kan maar niet snappen dat ik zijn ouders ZOOOOOOOO beu ben.

Zij vinden het bijvoorbeeld ook niet nodig dat ik aan de stal werk (paarden staan aan huis). Dan ben ik in het weekend bezig met klusjes aan de stal of wei. Dat kan hij dus niet snappen. Soms heb ik dan hulp nodig van mn vriend, maar dan helpt hij me niet, omdat hij zn vader moet helpen. laatst hadden mn vriend en ik twee dagen verlof. Ik had wat dingen gepland (ook in verband met het huis). Zijn vader komt bij ons aan en zegt doodleuk: ok vandaag gaan we dat en dat en dat doen :(

Ik hou het gewoon niet meer uit. Ik ben die mensen zo beu. Altijd dat gemoei. Ik kan nog geen verfborstel vastnemen of er is al commentaar op: dat moet je nu toch niet doen, er zijn andere zaken die moeten gedaan worden. jah ok, dat kan wel zijn, maar als ik nu die dag wil schilderen, dan doe ik dat toch gewoon? Daar hoef ik toch geen commentaar op.

Dit weekend was het me gewoon te veel en ik heb er alles uitgesmeten. Ik ben wel beleefd gebleven en ik heb het hem proberen uit te leggen. maar hij is dus vertrokken. Ik was 'opgelucht' maar ik heb nog nooit zo'n harde ruzie gehad met mn vriend. Ik was natuurlijk de boeman. Ik had het verknoeid...
Deze week is hij naar zn ouders geweest. ik ben niet mee geweest. Ik wil ze echt even niet zien, tis gewoon te veel. Al die ergernissen. Ik ben bang dat ik verkeerde dingen ga zeggen of doen. Maar nu willen zn ouders dat ik deze week nog langs ga om het uit te praten. Sorry maar dat zie ik echt niet zitten hoor. Laat mij eens een tijdje gerust! pff wat moet ik hier nu mee? Ik veronderstel dat er nog wel bokkers in deze situatie zitten/gezeten hebben?

Mijn vriend is trouwens kwaad op mij omdat hij alleen maar het goede ervan in ziet. Zijn vader komt helpen en dan gaat het huis sneller af zijn (en hoeft hij zelf minder te doen)

Primavera

Re: help schoonouders

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 13:45

jeetje moeilijk hoor.
ik kan me jou ergernissen goed voorstellen. wat een bemoeials! uiteraard is het fijn dat ze helpen, maar het is niet hún huis. en als jij wilt schilderen moet dat ook kunnen vind ik.

ik zou het tegen je vriend vertellen (dat zul je vast al hebben gedaan :o ) dat je hier zo mee zit, en dat je het niet meer ziet zitten dat zijn ouders (zoveel) komen helpen in het huis.

je moet grenzen stellen, anders wordt het er niet beter op.

succes!

Ankie2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 13:45

Het feit dat jouw vriend voor zijn ouders kiest en niet voor jou is al fout.

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 13:46

Ooo zo herkenbaar, is er nog veel wat moet gebeuren?
Zo niet uitpraten en zorgen dat het zo snel mogelijk klaar is.
Als er wel nog zeer veel moet gebeuren zou ik zeggen, ga een goed gesprek met je vriend aan zonder zijn ouders zonder verwijten en prbeer hem duidelijk te maken dat je het zo gewoon niet trekt en echt even 'schoonouders' rust moet hebben.
Succes

celano

Ik snap jouw probleem wel, maar ook de insteek van je vriend. Het zijn zijn ouders, dus hij ergert zich niet zoals jij. En het is een grote hulp.

Mijn vader is ook bijna dagelijks bij ons en dat vind ik fijn, gezellig en handig. Met mijn schoonvader zou ik daar niet zo'n behoefte aan hebben.

Maar succes met je probleem en de verbouwing!

Dani

Lastig. Je vriend zit ook een beetje tussen twee vuren in. Heeft hij zelf verstand van klussen? Het kan namelijk dat hij er weinig vanaf weet en daarom op zijn vader vertrouwt, en zich niet zo realiseert dat er meerdere wegen naar Rome leiden.

Ik zou hem in ieder geval uitleggen dat jij ook heel blij bent met die hulp, maar dat het JULLIE huis is, en dat jij daar dus ook iets over te zeggen wil hebben. Of dat nu gaat over de kleur van de muren, of over of je 'mag' verven of zagen. Evenals dat die stal toch óók af moet, en dat zijn vader immers aan het huis bezig is, dus dan kan jij toch prima die stal doen?

Probeer te zorgen dat hij snapt dat je niet tégen zijn vader bent (ook al voelt het voor jou nu misschien wel zo), maar dat het voor jou belangrijk is dat jij ook je eigen dingen kan doen daar..

meisje2000

Ik kan je hier niet bij helpen want mijn schoonouders zijn juist het tegenovergestelde.
Heel erg lief en behulpzaam maar wel als ik er om vraag.
Ze doen alles voor mij en mijn kinderen en mijn man en daar ben ik heel erg blij mee.
Wat dat betrefd heb ik droomschoonouders.

Ik kan me dus heel goed voorstellen dat je helemaal gek word van ze dat zou ik ook worden helaas ben ik niet zo makkelijk als jou en ik had ze er dus letterlijk al lang uitgezet.
Dan maar ruzie met mijn man maar ik zou niet zo lang aardig blijven.
Wat dat betrefd hou jij je nog heel erg rustig....

celano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 13:47

Ankie2011 schreef:

Beetje kort door de bocht dit.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 13:49

Ankie2011 schreef:

huh... wat is daar fout aan?? Als het er op aankomt kies ik toch echt voor mijn ouders die mij al het langst kennen van iedereen... Bovendien is dit toch niet ergens tussen kiezen? Haar vriend kiest geen partij zoals ik het lees.

Ik zou ook knettergek worden van zulke ouders. Kun je niet toch gaan praten met ze en laten weten dat je het echt ontzettend waardeert wat ze allemaal doen, maar dat het niet nodig is? Dat het ook gaat lukken als jullie het samen doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 13:50

Ik zou er wel voor kiezen om het uit te praten, nu heb je de kans. Wees dan eerlijk en vertel wat je dwars zit, het lijkt me de enige manier om er wat aan te doen.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 13:51

zo snel mogelijk met je vriend om de tafel gaan zitten omtrent hetgeen nog moet gebeuren en hoe (hoe jullie dit willen). Daarna samen naar zijn ouders en bespreken wat, hoe en waneer jullie eea nog willen. En hierna hierover duidelijke afspraken maken. Succes en heel veel sterkte

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 13:54

Oei, dit zijn altijd zeer lastige en moeilijk uit te komen situaties. Misschien is het verstandig dat je, als je afgekoeld bent, een brief schrijft aan je schoonouders en vriend hoe jij je voelt en dan vanuit de ik-persoon praten en geen beschuldigingen uiten. Je vriend is dertig maar heeft tot z'n 29ste thuisgewoont? Dat is soms vervelend, vooral als ze gemakkelijk aangelegd zijn. Probeer gewoon heel goed duidelijk te maken dat je ook eens een week met z'n tweeen wilt zijn, zowel naar je vriend als je schoonvader.
Mocht dit allemaal niet helpen dan blijft verhuizen, verweg, ook een optie maar dat zal in deze tijd niet makkelijk zijn, probeer er wel voor te zorgen dat je niet zover komt dat je vriend moet kiezen tussen twee kampen want voor hetzelfde geld delf je het onderspit, terwijl jullie dit geen van beide willen.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 13:55

Lastieg situatie, maar ze zullen het absoluut goed bedoelen.
Kan je er niet rustig met je vriend over praten?

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 13:55

Wat wil jij? Als je wilt dat dit stopt zou ik in eerste instantie met je vriend om te tafel gaan zitten.
Daarna met zijn ouders erbij.

En zou ontzettend jammer zijn als dit naar een scheiding en verkoop van het huis zou leiden.

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 13:58

Precies, vertel duidelijk en rustig waar je mee zit. Je vriend tussen zijn ouders of jou laten kiezen zal niet bepaald positief zijn jullie relatie :n

espiga1984

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-11 13:59

Pff ik weet het echt nog niet. Momenteel heb ik er echt geen zin in... Ik erger mij aan zo veel, ik kan een hele waslijst volschrijven. Ik wil eigenlijk gewoon even gerust gelaten worden...

Tjah, mn vriend kiest niet echt partij. Soms lijkt het alsof hij voor zn ouders kiest,en meestal is dat ook zo. Hij begrijpt me wel, maar niet voor de 100 procent. Hij beziet het zo als een vrouwen/schoondochterkwestie. Hij weet best wel dat zn vader soms een heeeel lastig persoon is, maar zoals jullie al zeiden, hij kan uiteraard meer van zn ouders verdragen, net zoals ik meer van mijn familie kan verdragen waarschijnlijk..;

Er moet eigenlijk niet zo heel veel meer gebeuren maar dat is het hem nu ook juist. Ik kan van bijna niks in het huis zeggen: dat hebben we zelf gedaan. En vriend en zn ouders reageren dan: ja maar dat is toch niet erg, als het maar gedaan is, dat is toch het belangrijkste??
Tjah dat vind ik dus niet. Ik ben altijd al zelfstandig geweest. als ik hulp nodig had, dan vroeg ik die.
Mijn vriend is gewoon de meest onzelfstandige persoon die ik ken. Hij wordt altijd geholpen, zonder dat hij het vraagt, dus net het omgekeerde. Voor hem komt het over als hulp, voor mij komt het over als bemoeienis...

espiga1984

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-11 14:00

Mn vriend en ik hebben inderdaad al een lijstje gemaakt van de dingen die nog moeten gebeuren. We hebben aangegeven wat we zelf willen doen en waar we hulp bij nodig hebben.

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 14:02

Dan schrijf je die waslijst op en bespreek je hem met je vriend. Het niet bespreken omdat je geen zin hebt lijkt mij een minder goed idee.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 14:03

Dat denk ik ook. Ik denk dat je toch het gesprek aan zal moeten gaan om zo niet nog meer irritaties te krijgen van beide kanten. Hoe vervelend zo'n gesprek ook is, maar zoals annebe zegt is het zonde als het uitloopt op een scheiding en verkoop van het huis

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 14:05

Ik denk dat het gesprek juist wél zinvol is... Heel duidelijk uileggen hoe gepasseerd jij je voelt. Gewoon heel eerlijk zijn. Snappen ze het niet, verandert het niet, dan zou ik me toch maar gaan bedenken of je de rest van je leven zo wil leven..........

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 14:06

Ik volg dit topic even
maar kan me goed voorstellen dat je niet blij bent met deze situatie

meschien is met zn alles goed rond de tafel gaan zitten :j

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 14:07

Dat is al een hele goeie!!
Ik herken het zó!
Als het hetzelfde gaat als bij ons, gaat het uiteindelijk wel over...... In het begin ook, als we iets gingen kopen, eerst even met z'n ouders overleggen wat die er van vonden...... En het ergste is dat hij het echt zó anders ziet, dat hij ook werkelijk niet snapte waar ik me druk over maakte....
Probeer (zoals je in je laatste reactie al aangaf) beide water bij de wijn te doen. Jij nu niet meer denken 'wij hebben daar zelf niets aan gedaan' en hij proberen met jouw gevoel rekening te houden en daarom grenzen aan gaan geven bij zijn ouders.
Succes in het ieder geval en ga genieten van jullie nieuwe huis!!

lelijke_heks

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 14:08

ooooh wat herkenbaar... mijn vriend is een echt mama'skindje.... en dat zijn ouders gescheiden zijn maakt het alleen maar erger.... alleen bij ons is het precies andersom... zijn moeder is heel erg afhankelijk van mijn vriend en belt hem voor elk dingetje... een losse deurklink, een kapot lampje dat vervangen moet worden en meestal belt ze na 10 uur 's avonds zodat mijn vriend nog ff op kan rijden..... gek word ik ervan!!!!

maar daar heb jij niks aan....
ik zou als ik jou was eens even goed met je vriend om de tafel gaan zitten (zonder ouders) en een paar dingen op orde stellen... bepaal wat je waar gedaan wil hebben en hoe.... mocht schoonpa met een ander idee komen moet hij dit goed onderbouwen.... daarna samen overleggen wat jullie willen en dan pas beslissen.... spreek af dat jullie dingen samen beslissen... en houd je daar zelf ook aan....
dingen plannen ook ff samen doen... schrijf het desnoods op en als een van jullie twee hier van af wil wijken ff overleggen....
in het gesprek kan je ook kenbaar maken dat je het heel fijn vind dat zijn ouders/vader zoveel willen helpen maar dat er gewoon dingen zijn die je zelf wilt doen... je wilt natuurlijk ook het gevoel van een eigen huisje hebben op het einde....

succes ermee ;)

maybe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 14:09

Joolien schreef:
Ik zou er wel voor kiezen om het uit te praten, nu heb je de kans. Wees dan eerlijk en vertel wat je dwars zit, het lijkt me de enige manier om er wat aan te doen.

zou ik ook doen,gewoon dat gesprek met z'n ouders aangaan. en dan gewoon precies zeggen hoe jij er over denkt,ik zou gewoon zeggen dat ik het leuk vindt dat ze helpen maar dat jij en je vriend wel zelf willen beslissen over hoe,wat waar enz.

Medra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 14:12

Eerst en vooral zou ik eens goed praten met je schoonouders. Ken dat gevoel maar ik denk niet dat die mens het slecht voor zal hebben met jullie en jou; Het is idd wel zo wat dat gedaan is en je er sneller in zou kunnen. Mijn schoonvader woond naast de deur. En ik zou soms ook vloeken en tieren dat hij ons moet gerust laten. Maar dan achteraf bezien is het helemaal niet slecht van bedoeling. Veel sterkte komt wel inorde