Luxe probleem, eerste auto kopen...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

LEKKERGEK

Luxe probleem, eerste auto kopen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-11 18:39

Hallo allemaal,

Ik heb een klein probleempje, ik weet namelijk niet echt meer wat ik moet doen.
Ik van de week mijn rijbewijs gehaald, en ben nu opzoek naar een auto.

Het geld is geen probleem, ik heb goed gespaard dus een mooiere en dus ook duurdere auto kan ik makkeijk aanschaffen.

Nu dus mijn 'probleem': Mijn ouders advieseren mij een goede auto te kopen, die dus ook duurder is. Ben al een aantal bedrijven langs geweest en heb al een paar mooie auto's gezien.
Alleen mijn vriend en vrienden zeggen: koop nou gewoon een barrel, daar kan je lekker ervaring in opdoen en dan is het niet erg als je een keer tegen een paal aanzit.

Nu word ik dus knettergek van iedreen die zegt wat ik moet doen. Ze hebben namelijk beide een punt. Als je een duurdere auto koopt, bij een garage met garantie en nieuwe apk, weet je in ieder geval dat je een goede auto koopt. Als je daar een deuk in rijd baal je natuurlijk als een stekker. Maar met een oudere goedkope auto, koop je 9 van de 10 keer de ellende van een ander over. Dan is het niet erg als je er een deuk in rijd, maar heb je wel een grotere kans dat je straks met pech langs de kant staat.

Dus, lieve bokkers, help mij!

KimE

Re: Luxe probleem, eerste auto kopen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 18:41

Je denkt wel erg zwart-wit zo :) uiteraard is er nog een tussenweg!
Ik stuur je even een pb :)

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 18:42

Ik zou voor de oude barrel gaan. En dat is echt niet 9 vd 10 de ellende van een ander.
In zo'n auto durf je nog wel eens een foutje te maken en is het ook niet erg..

Mijn eerste auto was een Mercedes A en ik was als de dood dat ik er wat stuk aan zou rijden. Dan rijd je ook niet lekker.

En je spaargeld loopt niet weg, dus je kan over een paar jaar gewoon een luxe, duurdere auto kopen.

Maar dat is mijn mening. :)

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 18:42

zorgen dat je ergens een ouder hokje koopt wat motorisch goed is zodat je er lekker 2 jaartjes in kunt oefenen :)
op goedkope hokjes afrijden verlies je niet zo bár veel..
Zo heb ik het ook gedaan, leren rijden in een aftands koekblik
:)

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 18:44

Ik zou zeggen, koop iets er tussen in. Een auto van een jaar of 6 oud, die ook een beetje luxe en comfort biedt voor lange stukken rijden. Ik blijf het zelf zonde vinden om 20.000 euro aan een nieuwe auto uit te geven die na 4 jaar nog maar 5.000 euro waard is. Maar goed, ieder zijn eigen mening.
Ik weet ook niet in wat voor fase van je leven je zit en wat een auto voor jou betekent. Ik ben zelf bijvoorbeeld net afgestudeerd en niet rijk, dus ik heb een barrel die af en toe wat groot onderhoud nodig heeft (omgerekend 50 euro per maand), maar ben ook maar 50 euro per maand kwijt aan verzekering en wegenbelasting. Kijk dus wat je budget en levensfase toelaten :)

DJB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 18:46

Wat versta je onder wat duurder? Dat is namelijk ook nog wel een verschil... Als je in de prijsklasse €1000,- / €1500,- zoekt, is mijn ervaring dat je net zo goed een auto van €500,- kunt kopen.

Een auto van een erkend bedrijf met apk zegt trouwens ook niet zo heel veel...mijn eerste autotje waar ik 50 euro voor terug kreeg omdat hij rijp voor de sloop was volgens de garage, stond een week later weer te koop voor behoorlijk wat meer geld met nieuwe apk. (en hij was in zo'n staat dat 'ie eigenlijk niet meer gemaakt kon worden, dat had ik al laten checken).

Wat voor auto zoek je?

Mareng

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 18:49

Een goede tweedehands bij een bekende garage kopen. Bijv: een opel corsa van twee jaar oud ofzo....

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 18:50

Ik zou ook voor 2e hands gaan. Dat hoeft geen oud barrel te zijn met ellende. Ik heb er net een gekocht met nieuwe APK en garantie.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 18:52

Ik zou voor het barrel gaan. :j Heb een VW Polo uit 1992 gekocht voor 900 euro met een nieuwe APK erop. Ga deze binnenkort (dan heb ik m een jaar gereden) inruilen voor een nieuwere auto zo uit 2000 voor rond de € 3.000,-. De autohandelaar heeft bij het verkopen beloofd dat ie m sowieso terugkoopt voor € 600,- als ik m dit jaar nog verkoop.

Michelle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 18:54

ik heb een peugeot 206 gekocht van 10 jaar oud rond de 3000 euro.
geen barrel maar ook geen nieuwe auto.
rij nu 9 maanden en nog geen deuk erbij gereden, maar dankzij mede weggebruikers een hoop krassen en deukjes van deuren ;)
vandaar voor mij nooit geen nieuwe auto.

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 18:55

Met een oudere auto hoeft niks mis te zijn hoor. Die van mij is nu 22 jaar en echt af gebeuld. Ik heb een Nissan Patrol 4x4 turbodiesel 3.3 liter of zo iets. Een hele zware dus.

Deze hebben wij vorig jaar dec gekocht en tot nu toe hebben wij er nog geen grote kosten aan gehad. Voordeel is mijn vriend kan alles zelf :D

Ook hebben wij een peugeot 4007 die rijd super lekker maar geef mij maar die ouwe das minder erg en goedkoper in onderdelen.

Prima

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 18:56

Ook onder de 10 mille heb je best leuke auto's hoor, dus dan kijk je gewoon naar iets van 6 mille ofzo. En dan houd je je spaarcenten op de bank.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 18:59

Ik heb beide gedaan. Eerst een Opel Corsa van 14 jaar oud. Motorisch nog oke, maar je bent wel zelf de kreukelzone. Daarnaast begon er steeds meer aan te mankeren. Na een half jaar verkocht voor het bedrag wat ik er voor neer had gelegd, daarna heb ik een nieuwe Toyota Aygo gekocht. Zuinig, waardevast en met een fors aantal jaar garantie. Ik ben echt dol op mijn auto, nooit spijt gehad van mijn beslissing. Klein autootje wat je overal kunt parkeren maar van binnen meer dan genoeg ruimte.

LEKKERGEK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-11 19:01

Bedankt voor alle reacties.
Een goedkopere auto wil voor mij zeggen dat het een auto is van 500 tot 1000 euro. En een duurdere auto zit dus rond de 3500,- euro. Het is een hoop geld natuurlijk, en daarom wil ik er ook goed over nadenken.

Ik ben idd opzoek naar een peugeot 206 net als jij michelle_, ik heb al een auto gezien waar ik ook garantie op krijg bij de garage. Maarja 3500,- vind ik een hele smak geld.

Ik ga er nog even heel erg goed overnadenken. Bedankt allemaal voor jullie adviezen!

GirlinBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 19:02

Ik wil je advies geven dat je naast de aanschafwaarde van nieuwe auto.
Ook kijkt naar je wegenbelasting en verzekering.
Dat zijn kosten die elke maand/kwartaal weer terug komen.
Met een nieuwere auto zal je ook meer verzekering betalen.
Ikzelf heb toen ik mijn eerste auto kocht een Toyota Startlet gekocht voor 2000 euro, kwalitatief goede auto, naar mijn mening en ik hoef niet veel wegenbelasting en verzekering te betalen.

Angelkisssss

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 19:03

Heb zelf vorig jaar voor de keuze gestaan, nieuwe auto of een ouder model. Ben toch voor een nieuwe gegaan (Suzuki Alto). Niet zo duur en over een jaartje of 2 als ie 3 is makkelijk in te ruilen. Alle service zit er nog bij, rijdt erg zuinig en geen wegenbelasting. Ik heb er jammer genoeg nu wel een kleine kras op zitten door een dropl*l die niet in z'n achteruitkijk spiegel keek en tegen mij aan reed terwijl ik stil stond (ik kon zelf niet naar voren want er stond ook iemand voor mij). Maar als je niet weet waar dat mini krasje zit zie je hem niet :o .

Ik zou dus voor een goedkopere nieuwe auto gaan.

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 19:05

Ik heb destijds een wat nieuwere auto gekocht, toen zo'n 4 jaar oud en ik ben er erg wijs mee. Heb (klop,klop) er nog nooit schade mee gereden dus daar hoef je op zich niet bang voor te zijn. Dus ook dat hoeft geen verkeerde keuze te zijn. Mijn man heeft net een nieuw lease-autootje en gossie, wat moet ik aan die auto wennen, dan voel ik me ook net weer een beginneling haha, dus ook in een nieuwere auto kan je prima rij ervaring opdoen.

Michelle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 19:06

klopt ik heb ook getwijfeld, maar hier kan je met een beetje onderhoud wel weer een paar jaar voorruit.

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 19:06

Mag toch hopen dat je met je rijbewijs goed genoeg kan rijden om de paaltjes te ontwijken? :7

Gewoon een goede, fatsoenlijke auto kopen. Heb je veel meer aan dan een barrel wat voldoende kilometers heeft gemaakt om ieder half jaar naar de garage te moeten.. :)

BertBaley

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 19:11

3500 is een hoop geld maar geen hogere prijsklasse voor een auto lijkt mij :o

Ik ga denk over 1 maand op voor mijn rijbewijs en ga morgen waarschijnlijk een leuk autootje kopen, namelijk een Peugeotje 107 met een prijs van ongeveer 5000,- opzich een hoop geld voor een beginners autootje maar dit is gewoon een autootje die ik graag wil!

Weet je zelf niet een autootje wat je zelf erg leuk vind? Dan kan je misschien daarnaar zoeken?

LEKKERGEK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-11 19:12

Ja daarom, ik ben ook zeker niet van plan om, als ik een auto koop, m over een jaar weer weg te moeten doen. Als ik zo jullie ervaringen lees ga ik toch eens kijken voor een wat duurdere auto, zodat ik er langer plezier van kan hebben. En tjah, als ik er een deuk in rij, dan rij ik er een deuk in, daar valt ook niks tegen te doen.

JuliaMaria: haha ja zeker wel, maar ik noemde maar even een voorbeeld op. Een ongeluk zit in een klein hoekje, en zeker als beginnend bestuurder.

BertBaley: Ja ik wil graag een peugeot 206. Het is niet echt een hogere prijsklasse, maar ik vind het een smak geld.

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 19:13

En ik maar denken dat je met hogere prijsklasse 10 ruggen ofzo bedoelde.. :')

BertBaley

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 19:14

Is het ook zeker hoor ben ik met je eens! Maar het is wel waard!

Kijk gewoon lekker rond naar een 206 met niet te veel kilometers en ht liefst bij een dealer idd met een paar maanden garantie :j

BertBaley

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 19:15

Nanne schreef:
En ik maar denken dat je met hogere prijsklasse 10 ruggen ofzo bedoelde.. :')

Gelukkig ben ik niet de enige :o dacht minimaal 10+ :o

LEKKERGEK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-11 19:16

Nanne&BartBaley: Hahaha, sorry voor de onduidelijkheid :=

BertBaley: Ja idd, garantie bij een garage is wel belangrijk. Als ze geen garantie willen geven kan je er de donder op zeggen dat er wat aan de auto mankeert.