Het gaat om een leuke baan van 20-40 uur per week, een vast contract voor onbepaalde tijd, en ik heb binnen het bedrijf de kans om mezelf te ontplooien en te groeien, want er liggen mooie toekomstperspectieven in het vooruitzicht. Ook gaf de werkgever aan dat in de nabije toekomst een opslag van het salaris absoluut bespreekbaar is, maar dat ik me dan eerst moet bewijzen. Heel begrijpelijk, natuurlijk.

Ik ben 21 jaar, woon nu sinds twee jaar op mezelf in een huurwoning, maar ik wil - moet - binnenkort gaan verhuizen. Ik heb een Wajong-uitkering, en ben voor 80 tot 100% arbeidsongeschikt verklaard.
Dit heeft overigens niets met mijn fysieke gezondheid te maken, want wat dat betreft, ben ik zo gezond als een kippetje!
In de omgeving waar ik een huisje wil gaan huren, zijn de huurprijzen ontiegelijk hoog. Een starter hoeft er niet eens aan te denken om een eenvoudig appartementje te huren, want het is praktisch onbetaalbaar voor iemand met een modaal inkomen.
Nu is er een huisje op mijn pad gekomen, maar het is een koophuis. Hier ben ik eigenlijk niet naar op zoek, omdat ik het idee heb dat ik dit nooit rond ga krijgen met mijn startsalaris..
Het gaat om een appartementje waarvan de vraagprijs € 135.000 bedraagt, maar de eigenaresse heeft gezegd dat die prijs absoluut bespreekbaar is. Ze heeft samen met haar vriend een huisje gekocht, waardoor ze van dit appartement af moet.
Mijn startsalaris zou liggen op plusminus € 1200,00 - € 1300,00 netto euro per maand.
Geen riant salaris, dus.
Maar voor een starter vind ik dat ik niets te klagen heb.
Ik heb trouwens geen auto, geen paard, ik ga niet op stap, en ik doe mijn budget boodschappen bij de Lidl.

Ik vraag me af of een startersappartement kopen wel een reëel plan is, in mijn geval.
De huurprijzen die men hier durft te vragen, zijn voor mij als starter gewoonweg onbetaalbaar.
Je moet hierbij denken aan huurprijzen van € 950,- exclusief gas, water, elektriciteit, ..
Ik ben benieuwd naar jullie visie.
Zouden jullie voor een goedkope koopwoning gaan, met mijn intentie om daar ook minimaal 5 jaar te blijven wonen in het achterhoofd?
Of zouden jullie voor een sociale huurwoning gaan?
Ik hoor van veel mensen dat banken huiverig zijn om een hypotheek aan mensen met een (Wajong-)uitkering te verstrekken, omdat men tegenwoordig keiharde garanties wil. Maar in mijn optiek heb je nooit zekerheden en garanties in het leven. Er kan immers altijd wat gebeuren, wat betreft werk..
Zowel bij kopen als bij huren plakken er voor- en nadelen aan vast, en ik ben er nog niet uit wat in mijn situatie de beste keuze zou zijn.
Daarom hoor ik graag de standpunten en visies van jullie.
Onderbouw ook je standpunt of geef concrete voorbeelden, daar heb ik dan ook echt wat aan!

Alvast bedankt voor het meedenken!
) kunnen kopen.