Station of Sedan?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_Jessie

Station of Sedan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-11 12:00

Ja ik maak graag plannen vooraf :Y) ik ben aan het sparen voor een nieuwe auto.
Het is de bedoeling om de auto januari aan te schaffen dus nog genoeg bedenk tijd.
Dat word een Ford Mondeo Ghia 1.8 of 2.0 uit 2003 <3 of jonger :o
Nu zit ik alleen te denken...een Sedan of een Station? Zou voor een 1,5 paardstrailer zijn

Mijn eerste keuze was een Sedan, ik ben alleen, woon thuis en geen vriend of kids.
Dus een station vind ik dan eigenlijk te groot.
Toen zei mijn vader, met een paard en trailer zou ik juist voor een station gaan
ivm veel meer ruimte om al je spullen kwijt te kunnen en niet alles iedere keer op de achterbank staat.

Wat zouden jullie doen?
Waarom hebben jullie voor een sedan of station gekozen?

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 12:04

Ik ben erg blij met een station. Of die nu voor de trailer moet of niet ;)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 12:07

Ik zou degene met de grootste motor en meeste kg te trekken gewicht pakken en of dat nou een station of een sedan zou zijn zou voor mij ondergeschikt zijn.
In een station moet je al je spullen afdekken zodat men niet ziet wat je achterin hebt voor het geval dat.... daar heb je met een kofferbak minder last van.
Ik heb een Opel Omega sedan gehad en dat werkte prima op wedstrijden, koffer was groot genoeg.

_Jessie

Re: Station of Sedan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-11 12:11

Cissy dat hangt inderdaad een beetje van het aanbod af en mijn budget. Heb een budget in mijn hoofd van 4000-5000 euro max. Je kan een mondeo al veel en veel goedkoper kopen maar wil perse een Ghia en model uit 2003 of jonger. Liefste met minder dan 100.000 op de teller.
Nu is een station vaak wel goedkoper. Fijn dat jij vond dat je sedan groot genoeg was, vind lastig kiezen

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 12:37

ik ga voor de station,
ikzelf heb een fastbreak, en heb nu soms al kofferruimte te kort (maar er zit dan ook een woofer in die 1/4 de van de koffer inneemt)
dus met paarden, zeker voor de station gaan (ofwel dat de sedan ruim meer presteert kwa motor en trekken)
meestal is station ook afgedekt, dus spullen verbergen is meestal geen probleem ;)

edit: van de 2.0 mogen ze beide 1800 trekken, dan zou ik toch voor de station gaan
ook denkende, nu heb je geen kinderen, maar wss komen die ooit wel, dan is een auto met plaats wel errug handig
kwa verbruik scheelt het ook niet denderend veel normaal
Laatst bijgewerkt door Duhelo op 18-04-11 12:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 12:38

Ik zou voor de station gaan :j Heerlijke wagens, ik rij zelf de Focus station uit 2003, ik zou voorlopig niet anders willen. :+: Ze hebben ook ontzettend veel ruimte, wat ik zelf heel fijn vind.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 12:39

Persoonlijk kies ik voor een station. Maar zou niet snel een Ford Mondeo kiezen. Als trekauto niet de allerbeste en ik vond Ford in onderhoud duur (heb een Ford Fiësta gehad).

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 12:40

Station.
Makkelijker met paardenspullen, boodschappen, noem het maar op.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 12:42

Ik heb een Ford Mondeo station uit 1996 gehad, super trekauto.
Ik had wel een 1.8 16V 88kw.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 12:46

Moet er trouwens wel bij zeggen dat ze ontzettend zuipen!

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-11 12:47

BrankaZ, ik rij nu een fiesta uit 2002 ben er helemaal groos mee! en duur in onderhoud heb ik nog niet ondervonden maar dat doe ik zelf :P (neefje heeft hem in onderhoud)

Duhelo: beide 1.8 mogen 1500 trekken toch? Zit alleen nog met kogeldruk of dat nog verschilt tussen sedan of de station.
Klopt nu nog geen kinderen maar die komen er ooit wel ja net als een vent als het goed is :')
dus dan heb ik inderdaad al wel een handige gezinsauto ja.

Miracle: oee daar heb ik ook over zitten denken maar mondeo trekt me toch meer :P Prettiger voor trailertje
Wat vind jij ontzettend zuipen? Ben 1 op 8 gewend :o

Brainless: had je er een 1,5 paard achter hangen?

Super voor alle antwoorden!!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 12:50

Wij hebben vorig jaar ook de overstap gemaakt van een sedan naar een station, wel van een ander merk.
Het grote voordeel van een station is idd de laadruimte en de opening van de klep. Met een sedan is die ruimte vaak minder en daardoor lastiger om er bijvoorbeeld je zadel in te leggen, je moet dan goed oppassen hoe je het er in legt en de boel niet beschadigd aan je zadel.
Met de station is het ideaal. Wij hebben ook honden, die zaten vroeger altijd op de achterbank en nu lekker achterin. Heerlijk de auto blijft nu veel beter schoon.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 12:52

Ik had een 1 1/2 trailer erachter, onze caravan en tandemasser.
De mijne mocht 1500 kilo trekken, die van mijn vader (type ouder) 1800 kilo.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 12:57

_Jessie schreef:
BrankaZ, ik rij nu een fiesta uit 2002 ben er helemaal groos mee! en duur in onderhoud heb ik nog niet ondervonden maar dat doe ik zelf :P (neefje heeft hem in onderhoud)

Duhelo: beide 1.8 mogen 1500 trekken toch? Zit alleen nog met kogeldruk of dat nog verschilt tussen sedan of de station.
Klopt nu nog geen kinderen maar die komen er ooit wel ja net als een vent als het goed is :')
dus dan heb ik inderdaad al wel een handige gezinsauto ja.

Miracle: oee daar heb ik ook over zitten denken maar mondeo trekt me toch meer :P Prettiger voor trailertje
Wat vind jij ontzettend zuipen? Ben 1 op 8 gewend :o

Brainless: had je er een 1,5 paard achter hangen?

Super voor alle antwoorden!!

Oke, ja dan valt het mee := Ik was 1 op 17/18 gewend, en mijn auto zuipt nu 1 op 12
Mijn schoonouders rijden beide taxi in de Mondeo, en die zuipt 1 op 9
Met die benzine prijzen van nu..... :=

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-11 13:34

hmm dan word het het toch wel waard om een station te gaan overwegen.

Brainless, dat is goed bericht dat rijden met wat er achter goedgaat. Wat betaal jij per maand aan verzekering (wa of iets anders?) en wegenbelasting?

Miracle_ : ja dan is dat heel wat anders :P
Mijn fiesta rijd 1 op 12 ong maar onze Seat rijd 1 op 8-9 dus ja :P
En aangezien mijn fiestaatje ook op het moment voor korte afstanden gebruikt wordt komt dat het benzine verbruik ook niet ten goede.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 13:41

Ik heb hem niet meer, maar ik betaalde 55E per maand wegenbelasting en verzekering verschilt per persoon en verzekeringsmaatschappij.
Ik heb nl maximaal no-claim (dus heel veel korting), het beste is een proefberekening op de site te doen van jouw verzekeringsmaatschappij.

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-11 13:45

55 wegenbelasting valt me inderdaad mee. Betaal nu voor mijn fietsa 55 totaal per maand maar ja ook stuk kleiner.
Verzekering word voor mij wel even slikken denk ik, gezien ik nog onder de 23 jaar ben.
Mn autootje nu staat op naam van mn moeder, all risk + hoge no claim is inderdaad lage kosten.
Maar zo bouw ik zelf ook weinig op (jammer rij al 3 jaar schade vrij). Dank je wel!! Alle beetjes weten is handig :D

edit: WA+ komt voor mij uit op +/- 50 euro per maand aan verzekering

sdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 15:32

Station en sedan, zijn qua lengte van de auto vergelijkbaar, marginaal verschil. De station biedt meer en vooral veel makelijker toegangkelijke bagage ruimte, mijns inziens een grote pre.

Heb 2 mondeo's gehad en de ene (mondeo 1e generatie) was een miskoop (slecht onderhouden) de 2e (mondeo 2e generatie) was echt een prima auto. Met beide een 1,5 paards trailer getrokken van ca 1200kg echt geen probleem.

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-11 15:34

Ik wil sowieso een 2de generatie mondeo :j
Wist niet dat ze qua lente vergelijkbaar waren eigenlijk. Wij hebben vroeger Sierra gehad, voorloper van mondeo die was erg fijn.
Wel fijn dat de meeste hier goede ervaringen hebben met trekken van een trailer.
Vind heel lastig want vind sedan veel gaver om te zien maar station word dan wel weer praktischer inderdaad....

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 15:48

Het zou er voor mij aan liggen hoe vaak ik met het paard op stap zou gaan en wat je dan meeneemt (sorry als dat al gezegd was, ik zie het zo snel nog niet staan). Ik zou in mijn eentje een station ook zonde vinden van de ruimte die je toch niet gebruikt, en bovendien vind ik ze persoonlijk erg lelijk (geld voor mij voor alle stations, ik zie liever een auto met een mooi 'kontje').
Mijn ouders hebben een redelijk sportieve auto, Sedan, met erg weinig ruimte achterin, en toch hebben we het er toen ik nog wedstrijden reed altijd makkelijk mee gered. Het is ook maar hoeveel spul je gewend bent mee te slepen.

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-11 15:54

haha ik heb precies hetzelfde met dat kontje Cerilene :P
Ja ik ga 1x per maand op wedstrijd. Daarnaast wil ik ook wel keer op vakantie met paard.
Leuke extra zou zijn als ik de 2.0 koop ik ook onze boot kan/mag trekken.
Ik ga nu niet vaak op wedstrijd omdat ik dus afhankelijk ben van mijn vader voor het rijden. En ik kan mijn E wel halen maar ik krijg zijn auto niet mee vandaar.
Wat nam jij altijd mee? zadel, hoofdstel, dekje beschemers, deken? hadden jullie alles in de achterbak?

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 16:14

zadel met dekje eronder, hoofdstel, mijn netjes gepoetste laarzen en cap en een klein bakje met wat poetsspul en een paar snoepjes, meer kon ik ook niet bedenken om nodig te hebben. En dan was de bak nog niet helemaal vol hoor.
Deken had ze al om in de trailer als dat nodig was. Ik had ook mijn kleren al aan onder een joggingpak. Alleen mijn jasje hing aan een haakje in de auto zelf, dan kreukt het niet zo. En de papieren en een tasje met eten voor mij en mijn vader hadden we ook in de auto zelf, maar dat is de ruimte ook niet :).
Met op vakantie gaan met paard is het wel heel krap met alleen een kofferbakje. Toen wij vroeger op vakantie gingen met paard regelden we altijd een dak-koffer (heet dat zo...).

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-11 16:19

oke dus het zou inprincipe prima kunnen.
Zie vriendin van me wel is gaan richting de sgw en dan zit die auto echt stamp vol :=
Maar even een + en - lijstje maken denk ik zo. Want vorige keer op wedstrijd (eerste wedstrijd ever) had ik echt zoveel mee dat mn vaders grote auto zelfs vol zat. Helft niet gebruikt denk ik

MJR84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 16:22

Ik heb een Mondeo en dan een sedan uit 2002. Is wel een 2.0 benzine dus deze mag 1800kg trekken. Erg fijne auto en heeeeel erg ruim, ook achterin/kofferbak. Het is dat ik een trailer met zadelkamer heb, maar er past genoeg ‘troep’ in de auto hoor! Ik ben iig erg te spreken over de Mondeo als trekauto en ik vind persoonlijk een sedan mooier…..

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 16:25

Voor endurance wedstrijden prop ik de auto, laatste type Toyota Rav4, ook vol,
ligt er dus aan wat voor wedstrijden je rijdt ;)

Zelf rij ik een mr2 (oftewel geen achterbak & geen achterbank) en dat went vanzelf :D