Waarom zijn we bang voor spinnen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Dani

Waarom zijn we bang voor spinnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-11 09:52

Naar aanleiding van het topic op Beestenboel ging ik me dat afvragen. Ik ben ook panisch voor die beesten, maar kan er eigenlijk geen goede reden voor bedenken.

"Ze rennen zo snel" - ja, een muisje zou dat ook doen en die vind ik niet eng.
"Ze kunnen bijten" - er zijn heel veel dieren die kunnen bijten, en bij verreweg de meesten zijn de gevolgen dan ook nog ernstiger.
"Ze kruipen in m'n kleren" - kan een muis ook doen. Net als enorm veel andere dieren (insecten) die ik vrijwel allemaal minder eng vind.
"Ze komen ineens tevoorschijn" - maar als een vleermuis ineens mijn kamer binnen zou vliegen zou ik 'm ook niet doodeng vinden.
"Ze hebben zoveel poten" - ja, andere insecten ook, een worm heeft juist helemaal géén poten, maar voor spinnen ben ik toch echt 't allerbangst.

Nou goed, zo kan je doorgaan. Dus waarom vinden we ze dan tóch zo eng? Is dat alleen maar bepaald door onze maatschappij, omdat we aangeleerd krijgen om ze eng te vinden? In dat andere topic zei iemand iets over een artikel in de Quest, dat we ze eng vinden omdat ze van alle diersoorten het minst op onszelf lijken. Ik heb die niet gelezen, maar ben wel benieuwd naar de argumentatie van dat artikel.

Want eigenlijk is het toch heel bizar dat we met zovelen zó bang zijn voor een klein beestje wat ons maar zelden kwaad doet?

Rennie89

Re: Waarom zijn we bang voor spinnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 09:54

ik vind een spin eng en onnatuurlijk vanwege de hoeveelheid poten en ogen. Toen ik jong was keek ik een keer heeeeeel goed naar een spin op neusafstand, en toen zag ik die ogen.... allemaal op een rijtje, ja dan krijg je een jeugdtrauma hoor :+

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 09:55

Ik ben er niet bang voor.

Geen idee waarom niet. :')

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 09:58

Ha! Dat weet ik toevallig!

Heul vroeger in de oertijd, toen de vrouwen nog in groepjes in grotten woonden waren spinnen levensgevaarlijk. Zij konden dodelijk bijten.
Nou ja, die vrouwen zaten daar met hun kinderen, moesten voor nageslacht zorgen, dan wil je niet dat je kroost doodgeprikt/gebeten wordt door gevaarlijke beestjes.
Daarom werkt ons instinct zo op spinnen. Het is een natuurlijke angst om je te beschermen.

Nu zijn we natuurlijk duizenden jaren verder, de meeste spinnen zien er hooguit vreemd uit maar zijn ongevaarlijk, toch is dat instinct bij veel vrouwen gebleven. Het wordt vaak overgedragen van moeder op kind.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-11 10:01

Maar ratten zijn ook gevaarlijk, net als slangen, of schorpioenen, en nog wel meer dieren, en toch vinden (volgens mij) veel minder mensen die eng dan spinnen..of is dat anders in landen waar slangen met regelmaat voorkomen?

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 10:03

DaniBanani schreef:
Maar ratten zijn ook gevaarlijk, net als slangen, of schorpioenen, en nog wel meer dieren, en toch vinden (volgens mij) veel minder mensen die eng dan spinnen..of is dat anders in landen waar slangen met regelmaat voorkomen?

Ik denk dat in landen waar slangen veelvuldig voorkomen mensen er net zo bang voor zijn als spinnen.
Ik heb in Singapore gewoond waar 3 soorten Cobras voorkomen, nou je wil de commotie ook niet horen als daar ergens een slang gezien is.

Ratten zijn vluchtdieren en euh in de oertijd zullen ze ook wel ratten gegeten hebben denk ik.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 10:05

hm tja ja dat was mijn topic.. Het is een moeilijke kwestie inderdaad.. Maar ik ben voor veel insecten bang, maar voor wespen en bijen die daadwerkelijk wat kunnen doen ben ik weer niet bang.. Lekker logisch he

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 10:06

Ik ben niet echt bang voor de spin zelf, maar puur voor zijn poten. Niet omdat het er zoveel zijn, maar omdat ze zo lang, dik en harig zijn, en de manier van bewegen etc. Brrrrr... Langpoten/hooiwagens vind ik dan weer helemaal niet eng omdat die poten niet zo opvallen :)
Laatst bijgewerkt door Snippergroen op 23-03-11 10:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 10:07

Ik ben voor zo ongeveer alles bang waarvan ik de gezichtsuitdrukking/ lichaamstaal niet kan lezen. Bij een muis of rat lukt dat wel, bij een spin of wesp niet.

Een wesp hoor je echter, dus die verrast je niet zo hard als een spin. Voor die laatste ben ik echt panisch. Gisteren weer een eerste ontmoeting gehad in huis, was een grote bruine, ik dacht dat het nog helemaal geen spinnentijd was, maar heb er nu alweer flink de balen van..

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 10:08

Volgens mij is dat deels ook wel aangeleerd. Je hebt toch dat verhaaltje/liedje van een meisje wat pap zit te eten en dan van haar stoeltje valt omdat er een spin naar beneden komt zetten?
Sowieso worden spinnen vaak afgeschilderd als eng in boekjes/verhaaltjes enz. Tenminste dat idee heb ik.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 10:09

Mijn moeder is er niet bang van. Als kind probeerde ze me over mijn angst heen te helpen. Niet gelukt, het werd er alleen maar erger van..

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 10:10

Ragebol1977 schreef:
Ha! Dat weet ik toevallig!

Heul vroeger in de oertijd, toen de vrouwen nog in groepjes in grotten woonden waren spinnen levensgevaarlijk. Zij konden dodelijk bijten.
Nou ja, die vrouwen zaten daar met hun kinderen, moesten voor nageslacht zorgen, dan wil je niet dat je kroost doodgeprikt/gebeten wordt door gevaarlijke beestjes.
Daarom werkt ons instinct zo op spinnen. Het is een natuurlijke angst om je te beschermen.

Nu zijn we natuurlijk duizenden jaren verder, de meeste spinnen zien er hooguit vreemd uit maar zijn ongevaarlijk, toch is dat instinct bij veel vrouwen gebleven. Het wordt vaak overgedragen van moeder op kind.

Hahaha ja hoor. :')

Ik weet niet waarom we ze zo eng vinden, ik vindt ze voornamelijk vies.. vooral lanpootspinnen.. Zo'n bolletje en dan van die dunne steltjes eronder.. Ieeeeuwh! :=

Aradis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 10:11

Aangeleerde angst?
Spinnen worden vaak als eng afgeschilderd in jeugdseries etc.
Gillende moeders helpen ook niet..

Dewii

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 10:11

Eerlijk gezegd, ik zou niet weten waarom ik bang voor ze ben. Erg he? Maar ik denk dat dat een beetje het punt van een fobie is :P , je bent er bang voor maar waarom, geen idee. Andere insecten, en muizen/slangen etc. maken me niets uit, maar spinnen, brrr... Overigens zijn mijn ouders niet bang voor spinnen dus het is geen genetisch iets of zo..

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 10:12

Mijn geadopteerde nichtje uit Suriname is niet bang voor de grote, surinaamse spinnen in het oerwoud, die ging ze dan pesten met een tak, maar wel voor de kleine, Nederlandse spinnetjes :+.

Omdat de surinaamse spinnen je niet zo stiekem bekruipen ofzo...

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 10:13

Marjo_x schreef:
Aangeleerde angst?
Spinnen worden vaak als eng afgeschilderd in jeugdseries etc.
Gillende moeders helpen ook niet..

Ben ik niet de enige die dat denkt :D

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 10:13

Ik vond ze vroeger al eng, maar ging dan toch met mijn nicht spinnen vangen. Dit heeft er wel voor gezorgd dat ik ze op een gegeven moment bijna niet meer eng vond.

Maar, dat was toch echt wel in 1x over toen de ontsnapte vogelspin van de buren bij ons in de voortuin zat :')

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 10:15

Nou het is echt waar wat ik geschreven heb. Ik kijk nog wel eens National Geographic enzo.
Ik heb eens een programma met een psycholoog gezien en die had die verklaring.
Het is echt een oerinstinct van vrouwen.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 10:16

Zodra het meer dan 4 poten heeft en niet aaibaar meer is vind ik het vies en eng :')
Ratten en muizen heb ik totaal geen problemen mee, slangen zijn best leuk, maar spinnen? Nee daar krijg ik echt nachtmerries van. Is ook niet handig dat ik als de dood ben voor de film IT _O-

Ik houd ook niet van insecten, brr heb al kippevel bij het lezen van dit topic.

Dat oerinstinct klinkt heel erg aannemelijk :j

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 10:17

Ik vind ze er zo eng uitzien.Ik ben er écht panisch voor,terwijl ik ze vroeger gewoon op pakte en ze toen ook niet eng vond.

Truf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 10:18

Weet je waarom spinnen zo eng zijn? Ze zitten met mes en vork klaar om je op te eten!

Bij mij is t mis gegaan bij de film arachnaphobia, dat ik een jaar of 6-7 was en dat mn tante panisch is voor spinnen. Ik heb het een hele tijd onder controle gehad, tot het thema angst overwinnen in Barneveld. Leuk hoor, zo'n vogelspin op mn hand *PANIEK*

060606

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 10:25

Ik ben echt voor geen één dier bang, zet me met wormen, vleermuizen, muizen, slangen.. maar met spinnen?! Ho maar echt de kleinste spinnetjes sta ik doodsangsten voor uit!

Dit was vroeger niet zo, ik weet nog dat ik vroeger op de speelplaats de poten uit hooiwagens trok om ze daarna vrolijk verder te zien bewegen ( zielig? ach het is maar een spin :P ). Echt was nergens bang voor, tot dat ik een keer een kruisspin uit de bosjes pakte en in mijn hand hield en die mij beet. Dit was het moment dat mijn angst voor spinnen is gekomen. En dan speelt de angst van mijn moeder nog mee, dan word je vanzelf ook wel bang haha.

En spinnen zijn toch echt hele aparte beesten, je voelt het wanneer ze in de buurt zijn en je echt nog niets van ze heb vernomen. Heb vroeger ook wel een keer gehad dat ik in bed lag in het donker en het gevoel had dat er iets boven me bungelde. En ineens zat het plop, op me gezicht. Ik sprong van me bed af, al wegslaand van me gezicht, licht aan gedaan en ja hoor daar rende het zwarte spinnetje op de vloer weg. ( Die wellicht als ik sliep me mond in was gelopen.. )

Bleh nou hierdoor zijn dus mijn angsten gekomen en ik kom er nooooooooooooit meer van af!

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 10:29

Hooiwagens zijn zelfs dodelijk voor de mens. Het is geluk is dat hun kaken te klein zijn om door onze huid heen te komen. Hooiwagens vind ikzelf de engste spinnen.

Lange poten en dan zo'n klein lichaampje :=
Dat hoort gewoon niet.

:+

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 10:32

Hooiwagens kom ik alleen niet zo vaak tegen, maar ben dan ook niet vaak buiten :P Verwar je ze niet met trilspinnen?

Edit: Ik denk dat je ze inderdaad verward. Op internet las ik dat hooiwagens niet eens gifklieren hebben. Zijn overigens ook geeneens spinnen :P

PINK

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 10:39

ik vind ze dood eng, begin ook echt te gillen als ik er 1 zie, waarom? zoveel poten brrr.