Je paard tegenkomen in boek; wie eigenaar fotoshootfoto`s?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mariska_28

Je paard tegenkomen in boek; wie eigenaar fotoshootfoto`s?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-11 22:54

Ik sta vanmiddag in de winken in een boek met allemaal tinkerfoto`s te bladeren, zie ik opeens een van mijn paarden erin staan.. Nou wist ik zeker dat ik die niet zlef opgestuurd had, want ik was zelfs nog met de uitgever in discussie gegaan (hier op bokt) dat hij gratis foto`s kreeg, en je geen vergoeding kreeg (ja, korting op het boek, jaja..).

Een foto met de mobiel gemaakt van het boek, net hier gecontroleerd (handig bonte paarden) en het is haar 100% zeker..,

En opeens ging het mij dagen.. Er is hier toen iemand geweest voor een "fotoshoot" (mede-tinkereigenaar die gezellig langs kwam en ook wat foto`s gemaakt heeft in het bos van de paarden (zaten hele mooie tussen, niets verkeerds over te zeggen!).

Maar mag zij deze foto`s nu gebruiken waar ze wil? Want dan weet ik wel dat ik nooit meer een ander zo maar foto`s van mijn paarden laat maken.. Want vind het in dit geval knap banketstaaf (eerst in discussie gaan en het er niet mee eens zijn, en dan komt er toch een paard van je in.. Andere die dan dus geld verdienen met mijn paard...)

Wie weet hoe dit zit?

Schimpje

Re: Je paard tegenkomen in boek; wie eigenaar fotoshootfoto`s?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 22:57

Geen idee hoe het zit, maar zou er ook wel flink pissed over zijn denk ik...

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 22:57

Volgens mij is degene die de foto maakt de eigenaar van de foto.. Dus knap banketstaaf in jouw geval!

Wel gefeliciteerd met je verjaardag :D

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 22:59

Inderdaad gefeliciteerd! Maar ik zou ook zeggen... haar foto's, haar keuze. Al had ik het wel beleefd gevonden als ze het even had gevraagd.

Maar verder is het alleen maar een eer, toch?

Schimpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 23:01

Zo blontttt, gefeliciteerd!!

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 23:02

op een paard zit geen portretrecht, dus als jij er zelf niet bij staat, is het háár foto en heb je er niks over te zeggen verder nee..

neemt niet weg dat ik wel contact zou opnemen :=

Mitxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 23:03

Idd diegene die de foto maakt is de eigenaar en mag dus bepalen wat er met de foto's gebeurd. Daarbij komt ook nog eens bij dat paarden geen portretrecht hebben. Gefeliciteerd met je verjaardag!

maaike1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 23:04

ook gefeliciteerd, en ik denk niet dat ze dat zomaar mogen doen. daar staan auteursrechten op denk ik.
je mag geen foto van een persoon of voorwerp/dier van iemand publiceren op internet/media/boekskes zonder de toestemming van die persoon of eigenaar van dat voorwerp of paard in jouw geval.
ik zou er alleszinds ook niet mee kunne lachen moest iemand fotos van mijn paarden zonder mijn toestemming ergens publiceren

Mitxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 23:05

maaike1994 schreef:
ook gefeliciteerd, en ik denk niet dat ze dat zomaar mogen doen. daar staan auteursrechten op denk ik.
je mag geen foto van een persoon of voorwerp/dier van iemand publiceren op internet/media/boekskes zonder de toestemming van die persoon of eigenaar van dat voorwerp of paard in jouw geval.
ik zou er alleszinds ook niet mee kunne lachen moest iemand fotos van mijn paarden zonder mijn toestemming ergens publiceren

Jawel hoor dat mag dus wel :)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 23:06

Degene die de foto's maakt is de eigenaar. Alleen als jij er zelf op zou staan EN een gegronde reden zou hebben te willen dat jouw foto ergens opduikt (bijvoorbeeld als je in een getuigen beschermingsprogramma zou zitten) mag je aanspraak maken op je portretrecht. Op dieren is er sowieso geen portretrecht.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 23:07

Ik zou het wel gaaf vinden als mijn paard in een boek zou staan :)

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-11 23:09

Eddy_Rocks schreef:

Ik heb er normaal ook nooit zo`n moeite mee, maar zoals je wel kan begrijpen in dit geval wel..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 23:18

Mariska_28 schreef:
Eddy_Rocks schreef:

Ik heb er normaal ook nooit zo`n moeite mee, maar zoals je wel kan begrijpen in dit geval wel..

nee snap het eigenlijk niet echt eerlijk gezegd :o
Gefeliciteerd trouwens :D

Maar de foto's zijn het eigendom van de fotograaf dus in feite heb je er weinig over te vinden... Als het probleem is dat je geen vergoeding hebt gekregen.. Dan heb je sowieso verkeerde verwachtingen gehad, want de enige die recht op een vergoeding zou hebben is de fotograaf.

Ik zou er dus verder niet zo'n probleem van maken :P Tenzij er een reden is, die voor ons onbekend is, waarom je het niet zou willen :P ...

lnda_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 23:21

Nou ik snap het wel hoor!
Eerst probeer je samen tot een overeenkomst te komen, vervolgens gaat alels niet door.
En dan blijkt toch dat diegene je foto heeft opgeslagen en die vervolgens publiciteerd.
Daar zal ik ook niet blij mee zijn!

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 23:22

Ik zou het persoonlijk ook niet prettig vinden :n

Ik kwam een tijd geleden op een makelaarssite foto's tegen van mijn pony's (en stalgenoten) omdat het huisje tegenover stal te koop stond. Ik heb toen de verkoopsite een bericht gestuurd en zij zeiden dat ze de sfeer wilden laten zien, maar dat ze wel de foto's eraf zouden halen. Wat idd gebeurd is :j

Ik vind het iets anders als TS er toestemming voor had gegeven, maar niet zo :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 23:24

Ik kan het idd wel begrijpen, maar ik vind het toch niet logisch dat je er een vergoeding voor zou vragen omdat een uitgever een foto wil gebruiken waar jouw paard opstaat. De fotografe is degene die de dienst geleverd heeft (het maken van de foto) Dus de fotografe is in feite degene die het recht heeft de vergoeding te ontvangen en toestemming te geven over het gebruik van de foto.

Als TS toestemming zou geven en er een vergoeding voor zou krijgen, en de fotografe niet zou er imo meer aan de hand zijn....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 23:25

Mij lijkt het dat die man van het boek je gewoon goed liggen heeft gehad. Jij wou niet dat je tinker gratis in zijn boek kwam, dus heeft ie maar een "fotograaf" met moi verhaaltje op je af gestuurd zodat die even voor de lol wat foto's kon maken.

Hij heeft zo zijn foto's, en jij hebt er helemaal niks over te zeggen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 23:27

Varekaj schreef:
Mij lijkt het dat die man van het boek je gewoon goed liggen heeft gehad. Jij wou niet dat je tinker gratis in zijn boek kwam, dus heeft ie maar een "fotograaf" met moi verhaaltje op je af gestuurd zodat die even voor de lol wat foto's kon maken.

Hij heeft zo zijn foto's, en jij hebt er helemaal niks over te zeggen...

Maar in feite zou de eindbeslissing altijd bij de fotografe moeten liggen. Dus zelfs als TS toestemming gegeven zou hebben, zou de uitgever ook nog de fotografe er bij moeten betrekken.

iklieftponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 23:29

Neeeee, dit mag absoluut niet.

een voorbeeld:
Ik heb mee gemaakt dat op een (middelbare) school filmpjes waren gemaakt van een leraar door leerlingen, er is toen 1 leerling zo dom geweest die op hyves te zetten.
met als gevolg dat meerdere leerlingen op dat filmpje zichtbaar waren (dus ook filmend).
en dan heb ik het over kinderen van 14/15 jaar.
Ze hebben allemaal een schorsing gehad, en zijn aangegeven bij de politie.
het is een nederlandse wet dat je niet zomaar een foto/filmpje mag maken van iemand en dat publiekelijk mag publiceren. je kunt de uitgever aangeven bij de politie.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 23:29

Menino: wie zegt dat de uitgever dat niet gedaan heeft?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 23:30

iklieftponys schreef:

een voorbeeld:
Ik heb mee gemaakt dat op een (middelbare) school filmpjes waren gemaakt van een leraar door leerlingen, er is toen 1 leerling zo dom geweest die op hyves te zetten.
met als gevolg dat meerdere leerlingen op dat filmpje zichtbaar waren (dus ook filmend).
het is een nederlandse wet dat je niet zomaar een foto/filmpje mag maken van iemand en dat publiekelijk mag publiceren. je kunt de uitgever aangeven bij de politie.

Een dier is een zaak, geen 'iemand'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 23:30

Vjestagirl schreef:
Menino: wie zegt dat de uitgever dat niet gedaan heeft?

wat niet?

voor dieren geldt geen portretrecht dus dat is sowieso niet van toepassing IkLieftPonys

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 23:31

iklieftponys schreef:

een voorbeeld:

De Nederlandse wet is zo dat je op een openbare plek gewoon gefotografeerd kan worden. Verder is het zo dat de fotograaf eigenaar is van de foto, niet degene die erop staat. Dit geld ook voor fotoshoots etc. De fotograaf is de eigenaar en mag doen met de foto's wat hij/zij wil. Alleen met gegronde reden mag je aanspraak maken op je portretrecht ('ik wil het niet' is geen reden).

Daarnaast is dit een dier en geen persoon, en die hebben helemaal geen portretrecht.
Laatst bijgewerkt door Vjestagirl op 21-02-11 23:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-11 23:31

Ik wou geen geld voor de foto`s, ik wou gewoon niet dat mijn paarden in dat boek kwamen. Heb het niet zo op die uitgever (zacht uitgedrukt).

De foto die erin staat was al eerder gemaakt, dus zo`n complot is het nou ook weer niet Varekaj :D

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 23:32

iklieftponys schreef:

een voorbeeld:

De klok horen luiden, maar weet niet waar de klepel hangt :n
Dat gaat over kinderen die minderjarig zijn...
Niet over andermans paard(en) waar géén portretrecht op zit (zoals op mensen). Paard is in principe een "voorwerp" en de fotograaf eigenaar van de foto (hoe krom dat ook mag zijn).