Toen ik net 13 jaar was ben ik 2x verkracht… (wat een naar woord)…
Er is toen zoveel gebeurt, maar ik vindt het moeilijk en beschamend om dat te typen. Dit is gebeurt toen ik in mijn 2e jaar van het VMBO zat. Deze traumatische ervaring heb ik gewoon verzwegen. Ik wilde het wel graag vertellen, maar hoe begin je daar in hemelsnaam over? Mam die vroeg maar niks en pap die hoef ik daar helemaal niet voor aan te kijken. Opa was in die periode erg ziek dus mam had wel andere dingen aan haar hoofd. Toen ik eenmaal besloten had dat ik het niet meer durfde/wilde vertellen heb ik het gewoon heel ver weg gestopt. Ondertussen ben ik 19 en zit toch behoorlijk vast met mezelf. Ook al wil ik dat liever niet toegeven.
Het is echt niet zo dat ik hier elke dag mee bezig ben, maar er zijn altijd fases waar het minder gaat, en dit is een van de dingen die elke keer harder terug komen. Begin van het schooljaar heb ik een docente in vertrouwen genomen. Ik had het gevoel dat ik een speciale band met haar had, en dit was de 1e persoon in mijn leven waar ik dit misschien wel mee zou willen delen. Ik heb haar in de zomervakantie een sms gestuurd met het bericht of ze een keer tijd voor me had, omdat ik haar graag iets wilde vertellen waar ik al heel lang me zit. Zo gezegd zo gedaan, maar toen ik eenmaal met haar op kantoor zat kon ik haar niks meer vertellen. Gelukkig was ze ontzettend lief en geduldig. Ze is dingen op gaan schrijven; Ben je gepest? Mishandeld? Misbruikt? Verkracht? *slik* ze wist het dus…
Het gevoel wat ik toen kreeg kan ik nog steeds niet beschrijven, maar ik denk dat het woord paniek het beste in de buurt komt. Ik heb haar huilend aangekeken en weggelopen, even naar buiten, even rustig worden. Hierna hebben we het een het een paar keer over dit onderwerp gehad, wat trouwens erg fijn was! Maar toch kan ik hier zelf zo weinig over zeggen! Ik kan wel korte antwoorden geven op haar vragen, maar zelf vertellen is te veel van het goede. Maar helaas voor mij kreeg ze drie weken na ons 1e gesprek een burn-out en is sindsdien niet meer op school geweest. We hebben we nog contact gehouden via sms, ik ben een paar keer bij haar thuis geweest, maar zij kan me nu ook niet helpen, ze moet eerst zelf de dingen op een rij krijgen, voor ze in staat is andere te helpen. Eind november begon onze stage periode. Ik loop stage op een paarden bedrijf. Mijn stage begeleidster zit dan misschien wel in de paarden. Maar toch heeft ze wel ervaring met dit soort dingen. Ze is ongelofelijk slim en heeft ontzettend veel mensenkennis. Ze is verpleegkundige geweest op de IC en heeft meegereden bij de ambulance. Ze heeft bij slachtofferhulp gewerkt, en volgens mij is ze zelfs psycholoog van kouwe grond. Ze heeft dus wel het nodige gezien en gehoord.
Drie weken geleden hebben we voor het eerst teambespreking gehad, en toen zei ze toch wel een aantal dingen die me behoorlijk hebben bezig gehouden. Daar heb ik een week lang over nagedacht, en daarna besloten dat het heel misschien toch wel een goed idee zou zijn om haar in vertrouwen te nemen. Zo gezegd zo gedaan, ik heb haar uiteindelijk met wat moeite in de goede richting kunnen sturen, uiteindelijk is bij haar ook het kwartje gevallen. Ze reageerde zoals ik verwacht had; officieel, zakelijk en afstandelijk.
Volgens haar zijn er drie stappen, huisarts, psycholoog, aangifte. Ze heeft op me ingepraat (zondag) dat ik de huisarts zou bellen voor een afspraak. Ze heeft me min of meer laten beloven dat ik maandag zou bellen. Maar ik durfde niet, ik kon het niet! Ik heb gebeld maar in de wacht gezet. En toen had ik iets te veel tijd om te bedenken dat ik dit misschien toch niet zo’n goed idee vond.
Ah fijn, heb ik weer! Nou goed, toch maar naar stage, zonder afspraak, dan zien we wel wat ze er van zegt. Maar ze zei helemaal niks! Ik natuurlijk ook niet, dus dat was effe mooi geregeld, vond ik zelf dan. Tot ik donderdag moest uitleggen waarom ik nog niet gebeld had. Ik klapte helemaal dicht en ik heb gruwelijk op mijn flikker gehad van haar. Misschien niet leuk maar wel nodig. Toen ze weg was heb ik de huisarts gebeld. “Tussen half 11 en 11 zijn wij telefonisch niet bereikbaar wegens overleg”. Hysterisch was ik. -HELP- Mezelf bij elkaar geraapt en uiteindelijk om kwart over 11 nog maar een keer gebeld. Ik kon vandaag nog terecht voor een afspraak. Jeetje…
Heb bij de huisarts gewoon mijn verstand op 0 gezet. Even heel zakelijk en officieel. Hij heeft me geadviseerd contact op te nemen met een psychologenpraktijk. 1e lijns psychologie? Ik weet niet precies wat dat is. Ik moet een afspraak maken en hij zou een verwijsbrief maken, die moet ik nog op gaan halen. Op wat voor manier dan ook, het begin is er. Maar nu zit ik een beetje vast, en ik zou graag jullie hulp en advies willen.
Ten eerste weet ik niet goed wat ik nu moet doen. Ook niet met de verzekering. Mijn ouders weten dus niks van het misbruik af, en ook niet dat ik naar de huisarts ben geweest. Ik wil ze dit ook niet vertellen, ik kan hun ook niet uitleggen waarom ik naar de psycholoog moet/wil/ga, hoe moet je het noemen? Ik wil dit (nog) niet met hun delen. Maar hoe moet ik dat aanpakken? Ik ben verzekerd bij IZA maar weet iemand of dit vergoed word? En hoe dit dan in zijn werk gaat?
Verder heb ik wel het een en ander getypt, wat die mannen toen met mij gedaan hebben. Ik heb dit nooit aan iemand laten lezen, maar ik ben serieus aan het overwegen om dit mijn stage begeleidster te laten lezen. Wel, niet, wel, niet, wel, niet? Ik WIL het wel, maar toch ook weer niet. Wat zouden jullie doen en waarom?
Nou goed, dus een paar dingen die nu op dit moment bezig houden. Ik weet ook niet goed wat ik kan verwachten van dat die psychologenpraktijk. Bij 1 op 1 gesprekken klap ik volledig dicht… Ik ben zo bang dat we elkaar al na 5 minuten aan zitten te staren…
Dit is wel even genoeg voor nu..

Het geeft me echt veel steun en zelfvertrouwen.
Heel veel succes verder