Dan heb je maar zo te maken met een incassobureau, en nu?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

annastasia

Dan heb je maar zo te maken met een incassobureau, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-11 20:20

Begin oktober 2010 heb ik via bol.com een boek gekocht (2de hands).
Echter een week later had ik nog geen boek in huis, terwijl deze wel op verzonden stond.
Dus de verkoper maar gemaild.
Die stuurde mij 2 dagen later een mail dat hij het boek via de post retour had gekregen, dus ik kon het boek annuleren.

Dus hem gemeld dat ik het boek dan maar nieuw ging kopen, en de bestelling wou annuleren.
Toen dacht ik dat het afgehandeld zou zijn.

Echter kreeg ik via bol.com betalingsherhalingen op de computer (in m'n spam box), daarvan heb ik er 2 over het hoofd gezien.
Tot de brief in huis kwam.
Toen heb ik telefonisch contact opgenomen.
Omdat hun gestelde termijn verstreken was moest ik contact opnemen met het hoofdkantoor.
Dit gedaan, en de mailwisseling met de verkoper meegestuurd.
Dan zouden ze kijken wat ze gingen doen.

Nu krijg ik zojuist een mail terug:
*knip*
En nu?
Het telefoonnummer wordt automatisch de verbinding verbroken.
Laatst bijgewerkt door Nadia op 24-01-11 10:35, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Privécommunicatie verwijderd

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 20:21

Even een mail of brief sturen en de situatie uitleggen.
Zowel met het incassobureau als met bol.com

annastasia

Re: Dan heb je maar zo te maken met een incassobureau, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-11 20:23

Bij bol.com kom ik niet verder. Daar krijg ik dus na 1,5 week dit antwoord terug.
Het incassobureau is helaas niet bereikbaar. Denk dat dat maandag pas weer kan.

Rachelll

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 20:23

correspondentie verder per aangetekende brief voortzetten en hierin duidelijk aangeven wat je bovenin al aangaf dat de eerdere mailtjes in de spambox terecht zijn gekomen. En nogmaals de mailverkeer per post meeversturen. Succes :(:)

Btw ik had dit boek ook nog wel in de aanbieding gehad

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-11 20:24

Correspondentie naar het incassobureau bedoel je?

Rachelll

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 20:28

annastasia schreef:
Correspondentie naar het incassobureau bedoel je?

ja idd en je kan een kopiebrief ook versturen naar bol.com

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-11 20:29

annastasia schreef:
Voor niet ontvangen leveringen dient u binnen twee weken na de bestelbevestiging per e-mail contact op te nemen met de verkoper. In uw bestelbevestiging, in de verzendbevestiging en in de bestelstatus in uw account op de site, vindt u de contactgegevens van de verkoper. Indien deze niet of niet naar wens reageert, kunt u tot twee weken na de verzenddatum contact opnemen met bol.com Klantenservice. Hierbij dient u uw verzonden e-mail en eventueel het antwoord van de verkoper mee te zenden.

Omdat u niet op tijd melding heeft gemaakt van de niet ontvangen zending, is het voor bol.com niet meer mogelijk om een zoekgeraakt of niet ontvangen 2ehands artikel af te boeken. De financiële afhandeling is dan afgerond en de verkoper is inmiddels door bol.com uitbetaald. Uw bestelling is bevestigd op 13 oktober 2010. Dit betekent dat de meldtermijn is verstreken en dat uw betalingsverplichting blijft bestaan. Geschillen kunt u alleen nog met de verkoper afhandelen.

Ik heb dus contact opgenomen met de verkoper, binnen een week.
Deze heeft mij gemeld dat hij het boek heeft teruggekregen, en dat ik 'm kan annuleren. Heb ik bij hem geannulerd.
Dus wat dat betreft hoef ik dan niet bol.com te contacten, want de verkoper heeft het netjes afgehandeld (voor mij dan).

Wie had dat dan moeten melden bij bol.com, de verkoper, of had ik dat dan moeten doen?
Ik heb niets meer met de verkoper af te handelen.
Ik heb geen boek, hij krijgt geen geld van mij.
Jammer dat bol.com hier tussenpartij in is, maar dat zou in principe mijn probleem niet moeten zijn.

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 20:32

Ik denk dat je gewoon zult moeten betalen. Je hebt het wel met de verkoper geregeld maar niet gemeld bij Bol. Zoals ik het nu lees, heeft de verkoper het boek terug maar ook via bol.com het geld ontvangen. Bol.com was hier niet van op de hoogte en moet dus gewoon afgerekend worden.
Dat hun mail in jouw spambox terecht is gekomen, daar hebben zij waarschijnlijk geen boodschap aan.

Rachelll

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 20:32

ja maar toch blijft bol.com tussenpartij en hebben zij het bureau ingeschakeld. als verkoper draag je ook een soort provisie af aan bol.com. dus zij zijn wel degelijk betrokken in deze zaak

supersambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 20:33

Zou het mogelijk zijn dat de verkoper bol.com probeert te tillen ?

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-11 20:34

supersambo schreef:
Zou het mogelijk zijn dat de verkoper bol.com probeert te tillen ?

Nu ik de mail inderdaad anders lees, begin ik dat ook te denken.
Misschien niet bewust.
Maar als je geld op je rekening gestort krijgt, waar je geen recht op hebt, dan neem je toch contact op?

Rachelll

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 20:36

je maakt het over naar bol.com en wordt doorgestort naar de verkoper, dus lijkt mij niet

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-11 20:39

Rachelll schreef:
je maakt het over naar bol.com en wordt doorgestort naar de verkoper, dus lijkt mij niet

Nee, want ik heb nog nooit geld overgemaakt naar bol.com.
Omdat ik het boek neit heb ontvangen, en wij middels mail besloten hebben dat ik van dit boek heb afgezien.

Vervolgens heb ik een splinternieuw boek besteld via bol.com en deze ook netjes betaald.
Ik bestel toch niet 2 van dezelfde boeken?

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 20:40

Nee Bol.com heeft dat in principe voorgeschoten en het aan de verkoper betaald. Daarom komen ze nu bij TS aankloppen.

Rachelll

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 20:42

uhm sorry maar probeer alleen met je mee te denken en uit te leggen als je een boek via een tweedehands verkoper koopt dat de transactie altijd plaats vindt via bol.com...

Rachelll

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 20:42

Misterylady schreef:
Nee Bol.com heeft dat in principe voorgeschoten en het aan de verkoper betaald. Daarom komen ze nu bij TS aankloppen.

ja dat bedoel ik :Y)

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-11 20:50

Nou de verkoper maar een mail gestuurd, of die z'n bankgegevens eens na wil trekken en dan contact op wil nemen met bol.com

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 20:51

Als de verkoper eerlijk is, heb je geluk.
Maar als die niet mee wil werken, heb je toch echt een probleem. Dan zul je toch echt moeten betalen.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-11 21:07

Net het verkoopaccoumt van degene er maar weer eens bijgepakt.
Rond dezelfde tijd is er iemand die ook niets van de verkoper heeft gehoord van een bestelling.
Nu probeer ik deze koper te achterhalen voor zijn verhaal.

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 21:11

Misterylady schreef:
Ik denk dat je gewoon zult moeten betalen. Je hebt het wel met de verkoper geregeld maar niet gemeld bij Bol. Zoals ik het nu lees, heeft de verkoper het boek terug maar ook via bol.com het geld ontvangen. Bol.com was hier niet van op de hoogte en moet dus gewoon afgerekend worden.
Dat hun mail in jouw spambox terecht is gekomen, daar hebben zij waarschijnlijk geen boodschap aan.

Maar je hoeft toch niet bij Bol.com te melden dat je van de aankoop hebt afgezien? Dat hoeft alleen maar als eea niet naar tevredenheid is afgehandeld.
Ik zou het een vreemde zaak vinden als bol.com bedragen voorschiet. Dat kan ik me echt niet voorstellen.
TS heeft wel op tijd melding gemaakt van de zoekgeraakte zending en de verkoper heeft bevestigd dat het boek terug is gekomen.
Volgens mij is het nu haar probleem niet meer maar het probleem van bol.com. Die hebben blijkbaar alvast geld gestuurd naar de verkopert zonder dat ze geld van de TS hebben ontvangen. Hun probleem! Alleen het vervelende: Hoe maak je ze dat duidelijk?

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-11 21:14

Silvia schreef:
Maar je hoeft toch niet bij Bol.com te melden dat je van de aankoop hebt afgezien? Dat hoeft alleen maar als eea niet naar tevredenheid is afgehandeld.
Ik zou het een vreemde zaak vinden als bol.com bedragen voorschiet. Dat kan ik me echt niet voorstellen.
TS heeft wel op tijd melding gemaakt van de zoekgeraakte zending en de verkoper heeft bevestigd dat het boek terug is gekomen.
Volgens mij is het nu haar probleem niet meer maar het probleem van bol.com. Die hebben blijkbaar alvast geld gestuurd naar de verkopert zonder dat ze geld van de TS hebben ontvangen. Hun probleem! Alleen het vervelende: Hoe maak je ze dat duidelijk?

Zo denk ik er precies over.
En zo staat het ook in de voorwaarden zoals zij mij deze gestuurd hebben. (quote).

Mijn inziens is het dan toch niet mijn probleem, maar een probleem tussen bol.com en de verkoper.
Zeker nu ik lees dat er nog iemand ontevreden is over een transactie tussen de verkoper en een andere koper.

Door dit akkefietje raak ik nu ook mijn 2ehands boeken niet kwijt die ik op bol.com te koop heb staan.
En er is wel degelijk belangstelling voor, maar mijn account is geblokkeerd.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 21:16

wat vervelend!

ten eerste, van een incassoburo hoef je echt niet bang te worden, die dreigen alleen maar!

je hebt de mail waarin de verkoper toegeeft dat hij het boek terug heeft ontvangen, en je hebt de mail waarin je van de koop afziet, dat lijkt me genoeg bewijs. Ik zou bol even bellen, en zeggen dat ze hun geld bij de verkoper moeten gaan halen.

ik hoop dat het goed komt.
succes!!! nooit leuk dit soort dingen.

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 21:32

Ik zou niet meteen zeggen niet bang te worden voor een incasso bureau. Dat gaan nl na een aantal maningen wel door, en uiteindelijk kan het zelfs uitlopen op een BKR melding, in het slechtste geval. Ook houden bedrijven als Bol, H&M Wehkamp etc zwartboeken bij, dus kan je straks nergens terecht.banketstaaf als het voor zoiets gebeurt.

Bol schijnt toch geld te hebben betaald aan de verkoper, die dat dus ontvangen heeft, en niet teruggestort. Kan best zijn dat hij de boel flest. Dus idd Bol aangeven hoe en wat, met bewijs, zodat ze de betaling terug kunnen draaien, iig de verkoper kunnen manen tot terug betaling.

En zelf even in hun voorwaarden gaan zoeken hoe een en ander in elkaar zit, met dit soort transacties. Meestal houden nl dit soort bedrijven zich strikt aan deze regels, en gaan ze er van uit dat de gebruikers van de site op de hoogte zijn van die regels. (meestal stem je ergens toe met de voorwaarden, door aanvinken). Dan weet je waar je staat.

Mocht dit niet helpen, zou ik kijken of Bol ergens bij een klachtencommisie aangesloten zit, of dat er iets van een soort Ombudsman bestaat voor dit soort gevallen?

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 22:13

Je moet in bezwaar gaan bij het incassobureau..
Ik heb zoiets gehad bij kpn...
Alleen na mijn bezwaar, nooit meer wat vernomen van het incasso bureau....

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-11 22:25

Ik heb een mail teruggestuurd dat ik wat teleurgesteld was in het standaard bericht. Dit kreeg ik terug.

Citaat:
Geachte mevrouw xxx,

De verkoop van tweedehands boeken is een overeenkomst tussen externe partijen. Bol.com heeft hierin een bemiddelingsfunctie en regelt het betalingstraject. Als u een tweedehands boek niet ontvangen heeft dient u contact op te nemen met de verkoper en met bol.com. Zolang u geen contact op heeft genomen met bol.com over een niet ontvangen boek blijft uw betalingsverplichting bestaan. Wij sturen drie betalingsherinneringen en starten, indien betaling uitblijft, een incassotraject. Omdat u niet op tijd melding heeft gemaakt van de niet ontvangen zending is het voor bol.com niet meer mogelijk het artikel af te boeken. Het financiele traject is afgerond en de verkoper is uitbetaald. Uw betalingsverplichting blijft wel bestaan. Eventuele geschillen kunt u alleen nog met de verkoper afhandelen. Wij raden u aan contact op te nemen met het incassobureau. Zij kunnen u verder helpen wat betreft de vordering.

Wij hopen u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

KOmt al heel anders over.