Nu nog thuis wonend, maar wat zijn de kosten voor eigenhuis

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Maybritt90

Nu nog thuis wonend, maar wat zijn de kosten voor eigenhuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-11 23:00

Ik wil graag een eigen paard aanschaffen, maar ben momenteel nog thuis wonend.
Ik doe een opleiding, en ik hoop in augustus mijn diploma te halen..
Ik ben al fulltime aan het werk.

Ik zou het nu makkelijk redden een eigen paard, maar ik vroeg mij af hoeveel jullie ongeveer
voor een eigen huis, nuon etc. in de randstad kwijt zijn. Voor bijvoorbeeld een starterswoning of een kleine
eengezinswoning..?
Want ik vind het moeilijk om uit te rekenen zonder die gegevens of ik het kwa salaris ook ga redden als ik
alleen een huisje moet kopen..

Ik hoop dat jullie willen reageren en alvast bedankt.

Groetjes Maybritt

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 23:07

Je kunt het beter omdraaien. Hoeveel kun je per maand uitgeven als je óók een paard in pension wilt betalen, en kun je voor dat bedrag iets fatsoenlijks kopen... Kun je 1000 euro per maand aan hypotheek (750) plus gas/licht/water (250) uitgeven en heb je dan nog genoeg over voor 300 euro stalkosten plus 600 euro eigen kosten (kleding, voedsel, uitgaan, vakantie, reserves)?
Ga dan eens praten met een hypotheekadviseur en vragen voor hoeveel je kunt lenen als je 750 euro voor je hypotheek kunt reserveren.
(of willekeurig welk bedrag natuurlijk)

DeSa

Re: Nu nog thuis wonend, maar wat zijn de kosten voor eigenhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 23:12

Kan je alvast vertellen dat wanneer je in je eentje gaat wonen een huis+paard niet gaat :n Wij gaan over een half jaar samenwonen en hebben berekend dat we zo'n 1200,- kwijt zijn aan alle vaste lasten, hiernaast komen dan nog mijn ponys, auto en blijft er niks over om iets leuks te doen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 23:25

OMG wat een bedragen , dat is meer dan de helft van mijn salaris! 1200 euro zou ik niet kunnen opbregen.

Ik woon in een klein (heel klein ^) ) houten huisje van minder dan een ton, de vaste lasten zijn

hypotheek 400 euro (spaarhypotheek 100% aflossen)
100 euro servicekosten park + erfpacht

en daar komt dan nog gas en elektra bij, water zit bij de servicekosten park in.

Kleine eengezinswoning is al snel 2 ton in de randstad (idioot gewoon) starterswoningen zijn of halfgaar ('voor de handige doe het zelver) of superklein en dan nog 125.000

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 23:30

DeSa schreef:
Kan je alvast vertellen dat wanneer je in je eentje gaat wonen een huis+paard niet gaat :n

das heel bijzonder, ik woon alleen, draag mn hypotheek alleen en betaal mn paard ook zelf. Heb ik niet eens een topsalaris, want ben maar een gewone starter, vorig jaar afgestudeerd.
Dus... Het kan wel degelijk! :D
maar, je moet prioriteiten stellen. Ik woon niet groot, werk fulltime en kom rond. Houd niet elke maand voldoende over om dik van te gaan shoppen en mn auto is van 1990 en doet t elk jaar weer prima na een rondje APK.
Ja, het is krap, nee, het is zeker niet onmogelijk :)

Ik ben trouwens qua kosten wonen ongeveer evenveel kwijt als Arabesk.

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 23:35

Ik ging er vanuit dat TS 20 jaar is aan haar naam te zien. Ik ben 19, verdien ook niet slecht voor mijn leeftijd en werk 46 uur per week maar zou het toch niet in mn eentje kunnen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 23:37

@ Arabesk: Een huisje van minder dan een ton vind je niet in de Randstad. En permanent wonen op een vakantiepark is (meestal) illegaal.
Minimaal ben je daar 2 ton kwijt voor een simpel flatje...

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 23:39

ok, dat scheelt misschien, ik ben 26. Maar ik weet niet wat TS verdient, weet ook niet wat jij verdient, dus denk niet aan ons om te oordelen of iets al dan niet onmogelijk is op haar leeftijd :)

Ik woon trouwens ook in de randstad, vlakbij centrum (10minuutjes fietsen)

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 23:43

Wij wonen niet in de randstad, en wij wonen/betalen alles samen. In mijn eentje zou ik het huis, vaste lasten en paard niet kunnen betalen.
Samen hebben wij €2300 aan vaste lasten. (paard, huis, auto's, etc, maar sparen en tanken er ook al bijgerekend!)
We redden dit samen goed, en houden ook nog wat over voor leuke dingen :j

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 00:07

Wil je persé kopen?

Ik heb een vriendin met een huurhuis, alleenwonend en heeft een tinker + shetlander. Ze doet ook nog genoeg leuke dingen ernaast.
Het is wel mogelijk maar het is net de keus die je maakt.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 00:09

Ibbel schreef:
@ Arabesk: Een huisje van minder dan een ton vind je niet in de Randstad. En permanent wonen op een vakantiepark is (meestal) illegaal.
Minimaal ben je daar 2 ton kwijt voor een simpel flatje...

Hier zijn drie parken waar het legaal is, bestemming gewijzigd door de gemeente :j. De énige gemeente in NL helaas waar ze dat gedaan hebben.

Maybritt90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-11 00:14

Ik werk in gezondheidszorg en heb zo ook verschillende diensten.. Naar wat ik heb gehoord, als ik volgend jaar klaar ben zal het bedrag rond de 1900 netto zijn.. Weet ik niet 100% zeker natuurlijk..
Hier heb je starters woningen die redelijk ruim zijn van ongeveer 200.000, weet alleen niet hoeveel je dan per maand kwijt zal zijn..
Kan nog niet naar een hypotheek adviseur, omdat het op het moment nog niet belangrijk is want komende jaartjes kan ik nog thuis wonen..
Maar wil zeg maar niet dat het mij overkomt dat ik een eigen paardje heb, maar tegen de tijd dat ik op mijzelf wil gaan wonen mijn paard weg moet doen ivm het niet redden..
Vandaar dat ik hier de vraag stelde..
Degene die al gereageerd hebben in ieder geval alvast bedankt.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 00:21

uh dat kan je zo nazoeken op i-net denk ik. Ik denk dat je tussen de 700 en 1000 euro p.m. aan hypotheek zit

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 12:02

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 13:42

Noukie schreef:
DeSa schreef:
Kan je alvast vertellen dat wanneer je in je eentje gaat wonen een huis+paard niet gaat :n

das heel bijzonder, ik woon alleen, draag mn hypotheek alleen en betaal mn paard ook zelf. Heb ik niet eens een topsalaris, want ben maar een gewone starter, vorig jaar afgestudeerd.
Dus... Het kan wel degelijk! :D
maar, je moet prioriteiten stellen. Ik woon niet groot, werk fulltime en kom rond. Houd niet elke maand voldoende over om dik van te gaan shoppen en mn auto is van 1990 en doet t elk jaar weer prima na een rondje APK.
Ja, het is krap, nee, het is zeker niet onmogelijk :)

Ik ben trouwens qua kosten wonen ongeveer evenveel kwijt als Arabesk.

hier hetzelfde, ben 25, woon sinds 2 maanden op mezelf, werk net 2 jaar en heb 2 paarden en een shet. En nog een auto. het is allemaal heel krap, maar als je prioriteiten kunt stellen (minder op stap, heel weinig nieuwe kleren etc) dan kom je al een heel eind!

Maybritt90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-11 14:40

Mootje schreef:
Dit topic moet bij HTT staan, ik heb al geTeMd ;)
Ik denk eerlijk gezegd niet dat je 1900 euro NETTO gaat verdienen, zeker niet in de gezondheidszorg. Is dat niet bruto?
Voor 1900 BRUTO p.m. : http://www.hypotheker.nl/Hypotheken/Ik+ ... efault.htm
Hypotheek van 220.000: http://www.hypotheker.nl/Hypotheken/Ik+ ... efault.htm

Naast deze kosten, komt er ook electra, gas & water / televisie-aansluiting / internetabbo en natuurlijk het onderhoud van het huis nog bij!

Ik ben operatie assistent.. Dus verdiend heel stuk meer dan andere banen in de gezondheidszorg.. Een aantal (senior) gediplomeerde houden
met hun nachtdiensten etc. soms zo'n 2200 over..Dus zit wel aardig in de richting denk ik.. Heb nu een Leerling salaris en dat is al stuk meer dan bij
bijvoorbeeld verpleegkundige..
In ieder geval bedankt voor je links ;)

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 14:43

Maybritt, Dat dacht ik dus al.... Je neemt je ORT mee ;) Dat mag je bij een hypotheekaanvraag niet standaard meenemen :n Sommige hypotheekverstrekkers doen hier heel moeilijk over en anderen willen meer jaren in de historie meenemen.
Hier kan je er het een en ander over lezen: http://www.hypotheeksluiten.nl/hypothee ... otheek.htm

Maybritt90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-11 14:47

@Mootje

Oké..Maar als het goed is was die 1900 wat ik in het begin zijn zonder ORT, misschien 1800.. Opzich als ik het zo lees en een beetje uitreken zou het wel moeten lukken.. Het is niet ontzettend breed, maar wat mindere dure jassen etc:P wat ik nu wel doe .. moet wel lukken haha..

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 14:49

Ik zou je echt niet zo rijk rekenen hoor :n
Hoeveel neem je mee voor GWL / abbonementen / onderhoud en boodschappen mee in je berekening?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 15:23

Mmm, ik ben wat minder positief als jijzelf. Ik had een paar jaar terug toen ik op mezelf woonde ook een dergelijk salaris en kon echt geen huis kopen, laat staan er een paard bij onderhouden qua kosten. Ik woonde gehuurd en hield aan het eind van mijn geld altijd een stuk maand over. En ik ben echt geen big spender. Mijn man kon dat wel (alleen wonen in een koophuis en een paard onderhouden) maar ja die woonde in noord Limburg waar de huizen een ton minder kosten als hier, en hij verdient 2,5 keer zoveel als ik. Bovendien had hij het huis niet alleen gekocht maar samen met zijn ex vrouw.

Verder is het op dit moment niet makkelijk om een hypotheek te krijgen, en zit de woningmarkt op slot vooral starterswoningen zijn dun gezaaid.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 15:30

Als je voorlopig nog thuis blijft wonen, kun je een hoop sparen en een buffer aanleggen...

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 15:39

Mijn vriend en ik wonen sinds kort samen, weliswaar huur maar ik kan je misschien toch een beeld geven van de vaste lasten.
Kale huur zijn we €890 per maand kwijt (vrije sector).
Overige lasten nog zo'n €900, dat is gas, water, electra, eten, cadeautjes e.d. Dit is wel een groot huis (iets van 160 m2) en ook nog een hoekhuis, dat maakt natuurlijk ook uit wat verwarming en zo betreft. Kleding en vakanties betalen we van onze aparte rekeningen.
Dan heeft mijn vriend nog een auto (betaalt hij ook van zijn eigen rekening), ongeveer €160 per maand.
En heb ik een paard (betaal ik ook van mijn eigen rekening) die wel goedkoop staat, €160 per maand aan stalling, + alle kosten als hoefsmid, dierenarts e.d.
Nou weet ik dat de stallen in de randstad over het algemeen behoorlijk duurder zijn (ben van oorsprong een Hagenees).
En dan wordt het uitrekenen, heb je een auto? Hoeveel ben je daaraan kwijt? Heb je al eventueel een stalling op het oog? Zo ja, wat kost dat per maand?
Dan moet je zeker weten wat je netto aan salaris krijgt, daar haal je alle kosten af die je denkt te gaan maken voor een paard en de eventuele auto, vervolgens kijken je hoeveel je over hebt per maand, daar haal je weer een bedrag af wat je kwijt denkt te zijn aan vaste lasten en wat je dan over hebt zou je aan een hypotheek uit kunnen geven, dan heb je nooit het risico dat je een te hoge hypotheek neemt.

Maybritt90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-11 21:17

@Delaja

Zo krijg ik inderdaad wel een aardig goede indicatie..Op het moment heb ik al een auto, die kost qwa benzine en wegenbelasting 70euro per maand. Verzekering in 200 per maand en dat betaal ik altijd in 1x..
Heb tot nu toe al lekker wat gespaard.. En heb voordat ik überhaupt een paardje zou vinden sowieso nog iets van 8 maanden..dus kan je nog lekker sparen..
Wat ik nog niet eerder heb gemeld is dat ik momenteel een vriend heb die al een eigen (koop) huisje heeft, maar die heeft toen ik er een keer over begon gezegd dat als ik en paard neem hij bij mij weg gaat omdat ie het onzin vind en niets met paarden heeft..;) Maar op het moment is ie aan het stoppen met roken en als hij dat niet red mag ik als ik dat wil en kan betalen wel een paard..
Vandaar dat ik op bokt aan het kijken ben wat een huisje kost, want hij is niet zo moeilijk en laat alles zo afschrijven en weet niet zo goed wat ie per maand kwijt is..
De stalling die ik op het oog heb is 230 per maand, daar zit biks en hooi etc bij..

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 21:25

Maybritt90 schreef:
Maar op het moment is ie aan het stoppen met roken en als hij dat niet red mag ik als ik dat wil en kan betalen wel een paard..

Nou, dan zou ik hem héél dankbaar zijn en hem op je blote knieën bedanken dat je MAG!
*Had deze gozer direct een schop verkocht. Wat nou mogen!?!*

Aelin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 21:31

Ylana schreef:
Maybritt90 schreef:
Maar op het moment is ie aan het stoppen met roken en als hij dat niet red mag ik als ik dat wil en kan betalen wel een paard..

Nou, dan zou ik hem héél dankbaar zijn en hem op je blote knieën bedanken dat je MAG!
*Had deze gozer direct een schop verkocht. Wat nou mogen!?!*

haha _O- _O-