Soms doen de senioren het toch echt zelf!!!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LecyTinker

Soms doen de senioren het toch echt zelf!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-10 13:43

was net gaan wandelen met mn honden en ik wil prima uitleg geven om te bewijzen dat ik mijn honden echt helemaal onder controle had, maar om de openingspost even kort te houden, laten we er gewoon even van uitgaan dat dat ook zo was.
Mijn honden dragen een k9 tuig en een refelecterend vestje, zodat ze weten dat wandelen WERKEN betekend. Om te losbollen kunnen ze in de wei rennen.
Mn beagle loopt achter ons aan een riem die aan mn buik vastzit. Mn duitse herder aan de rechter kant en de mechelaar aan de linkerkant.
Trekken aan de riem is een NO-NO en ze moeten met hun hoofd naast mn been of achter mn been.
Nou liep mn duitser vandaag met een snuitje aan omdat hij al drie dagen aan de diareee is van het sneeuw eten en ik op die manier niet steeds hem moet corrigeren tijdens het wandelen.

Maar goed, ik kom een straat in gelopen en daar loopt ook een senior. Dus ik wil doorlopen en ineens begint hij tegen me te praten in het frans ( woon op de taalgrens) dat mn hond gevaarlijk is. Ik zeg nog tegen hem dat dat niet het geval is. Maar merk dat mn honden zijn energie aan het oppikken zijn en begin door te lopen, hij komt naast me lopen om maar door te gaan over hoe gevaarlijk mn hond is. Dus mn duitser wordt onrustig en begint te grommen en blaffen. De senior voelt zich natuurlijk gesterkt door dat en blijft maar dorgaan. Dus ik stop, hoop dat hij gewoon doorloopt zodat ik weer kan concentreren op mn wandeling, maar hij stopt ook om maar door te tieren. Ik bleef heel erg kalm, maar mn honden raken echt een beetje aangebrand. Dus ik zet er weer de pas in en loop gewoon een stuk harder dan hem zodat ik hem kan schudden.

Zet wel gelijk een domper op mn wandeling en vind dat het ook een mindere uitwerking op mn honden heeft. Nou zijn we er alle 4 zo hard aan het werken dat alles echt perfect gaat en dan krijg je zoiets. Mn honden hebben zit echt voorbeeldig gedragen, met uitzondering van mn duitser die begon te blaffen en even overeind stond en aan de riem trekte, maar viel gelijk weer in lijn toen ik hem corrigeerde.

Waarom doet iemand zoiets. Werkelijk mn honden hebben zich voorbeeldig gedragen met iedereen die we tegenkwamen, tegen de koeien waar we op een meter langs moesten, andere honden en katten op de wandeling en auto's.
Dat die man bang was van mn honden, prima, dat het raar ziet om iemand te zien lopen met een beagle achter zich en twee herders naast zich, ook prima, maar waarom dan toch steeds naast me blijven lopen en tieren terwijl ik er alles aan deed om hem te schudden???

Maflinger_S

Re: Soms doen de senioren het toch echt zelf!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 13:55

Volgende keer nog duidelijker zijn, ook in je verbale communicatie: `Meneer, het enige waar deze honden momenteel last van hebben bent u, dus zou u zo vriendelijk willen zijn een eindje verderop te gaan lopen en ons niet meer lastig te vallen? Dank u wel.`

Altijd lastig, mensen die niets van honden weten maar zich er toch tegenaan bemoeien.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 13:57

Dat je herder tegen een man begint te grommen en blaffen vind ik allerminst netjes trouwens. Dan ging mijns inziens de wandeling echt niet perfect.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-10 14:02

Maflinger_S schreef:
Volgende keer nog duidelijker zijn, ook in je verbale communicatie: `Meneer, het enige waar deze honden momenteel last van hebben bent u, dus zou u zo vriendelijk willen zijn een eindje verderop te gaan lopen en ons niet meer lastig te vallen? Dank u wel.`

Altijd lastig, mensen die niets van honden weten maar zich er toch tegenaan bemoeien.

Mijn frans is helaas niet zo goed. Mn honden gaven totaal geen aandacht aan hem totdat hij begon te tieren.
Mijn duitser is een uit de kluiten gewassen knul, dus hij toont erg indrukwekkend, maar dat is toch geen reden om zomaar te gaan tieren?
Buiten dat vind ik het moeilijk om dat in discussie te gaan, want ik moet zelf kalm blijven en het voorbeeld geven aan mn honden. Het zijn er twee van anderhalf en ene van 8 maanden. Dus het zijn nog geen doorgewinterde honden, zitten nog midden in een leerfase. Dsu zou dit soort dingen liever willen vermijden, want alles wat ik voel heeft weer gelijk uitwerking op hun.
Maar ik heb gemerkt dat vroeger in nedelrand ik dit soort dingen ook hoorde met mn vorige duitse herder. Dat was een oud duitse herder met een roze zonnebril op. Die herder vond iedereen ge-wel-dig. Maar deze duitser is een tikje heftiger, maar echt perfect in de hand. Maar vaak is het zo dat sommige senioren hun angst projecteren op andere honden en dan zich gesterkt voelen wanneer zo een hond wat doet omdat hun energie gewoon negatief is.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 14:03

Dan heb jij je nog erg netjes gehouden....... Door niets te zeggen en proberen door te lopen...
Snap niet dat je hem niet vriendelijk verzocht hebt om ieder een andere richting te lopen en dat ie zijn idiote praat dan maar met zijn huisgenoten moet gaan voeren.
Waar haalt ie die info vandaan? Alleen omdat je honden een korfje om hebben om geen sneeuw te eten?

Je bent die vent helemaal geen verantwoording schuldig en ik zou niet in een discussie gaan. Wel zou ik hem een veeg uit de pan geven dat ie niet meer non-stop loopt te zeiken dat mijn honden gevaarlijk zouden zijn. Irritant zeg, dat ie dan ook nog steeds naast je blijft lopen!

Wat maflinger zegt is ook het eerste wat ik direct zou zeggen maar als ie daar niet naar wil luisteren........ pfoeh... Dan kan ik niet meer aardig zijn hoor. Loop je daar met drie honden en een zeikert naast je....

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-10 14:08

Goof schreef:
Dat je herder tegen een man begint te grommen en blaffen vind ik allerminst netjes trouwens. Dan ging mijns inziens de wandeling echt niet perfect.

Daarom zei ik ook...
Citaat:
Mn honden hebben zit echt voorbeeldig gedragen, met uitzondering van mn duitser die begon te blaffen en even overeind stond en aan de riem trekte, maar viel gelijk weer in lijn toen ik hem corrigeerde.

Ik zeg ook niet dat ze volleerde honden zijn, ik ben met ze aan het trainen. Het is een anderhalf oude duitse herder en heeft altijd met mij in de nacht gewerkt.
Dus dat hij beschermend tegenover mij is, vind ik meer dan normaal. MAAR dat zegt niet dat hij daarom dat gedrag mag vertonen.
Hij deed het pas toen de man ook stopte naast ons en ik dus ook stil moest staan en hij intenser begon te tieren. Ik spreek het totaal niet goed dat mn duitser dat deed, maar dat was waarschijnlijk omdat ik irritatie voelde naar wat die man allemaal aan het doen was.
Ik heb niets tegen die man gezegd, ik liep gewoon de straat in. Er is niet eens een begroeting geweest of wat dan ook, hij ging gewoon naast me lopen tieren... Er is geen moment geweest dat mn honden aan de lijn hebben getrokken op dat moment, MET UITZONDERING van de keer dat mn herder dus blafte en omhoog kwam.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-10 14:14

VDB schreef:
Dan heb jij je nog erg netjes gehouden....... Door niets te zeggen en proberen door te lopen...
Snap niet dat je hem niet vriendelijk verzocht hebt om ieder een andere richting te lopen en dat ie zijn idiote praat dan maar met zijn huisgenoten moet gaan voeren.
Waar haalt ie die info vandaan? Alleen omdat je honden een korfje om hebben om geen sneeuw te eten?

Je bent die vent helemaal geen verantwoording schuldig en ik zou niet in een discussie gaan. Wel zou ik hem een veeg uit de pan geven dat ie niet meer non-stop loopt te zeiken dat mijn honden gevaarlijk zouden zijn. Irritant zeg, dat ie dan ook nog steeds naast je blijft lopen!

Wat maflinger zegt is ook het eerste wat ik direct zou zeggen maar als ie daar niet naar wil luisteren........ pfoeh... Dan kan ik niet meer aardig zijn hoor. Loop je daar met drie honden en een zeikert naast je....

Ik ben heel erg intens aan het trainen met mn honden. Wil ze van het voorjaar gaan starten in wedtrijden, dus ze moeten nu een perfecte basis hebben. Dus ben een religieuze aanhanger van de Cesar Millan methode en ben druk in zijn boeken bezig nou. Heb geleerd dat wat ik voel en doe direct invloed heeft op het gedrag van mn hond en dus moest ik wel heel erg kalm en vriendelijk blijven, want anders zou mijn boosheid overgedragen hebben op mn honden. En de basis is ZOOOO belangrijk. Dus zolang ik nog niet 100% mijn gevoel en mijn signalen geschieden kan houden moet ik alles over mn kant laten gaan om mn honden te leren dat hun dat ook moeten doen.
Dus ik wilde heel erg graag zeggen dat hij nou maar gewoon door moest lopen en me met rust moest laten, maar dat zou een bevestiging naar mn honden geweest zijn dat de man niet in orde was dat dus mogelijk problemen voor een volgende keer had kunnen geven. Nu hebben we het netjes afgesloten en doorgemaakt, met uitzondering van het even kwaad worden van mn duitser. Maar de volgende keer als zoiets gebeurd dan denk ik niet dat hij het weer zou doen omdat hij nu gecorrigeerd is.
Maar daarom ben ik er nu zo kwaad om, want op dat moment kon ik dat dus niet zijn.

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 14:16

Trek je er niets van aan, je hebt nu eenmaal mensen die een hekel hebben aan dieren en overal comentaar op geven. Heeft niets met leeftijd te maken.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-10 14:19

Jaantsje... Ik weet het, maar het is gewoon zo vervelend, omdat het echt zo waanzinnig goed gaat met mn jongens nu. Ze zijn echt zo veranderd de laatste paar maanden nadat ik ben begonnen met trainen. Daarvoor waren het schatten, maar hadden last van hypergedrag. Nu zijn het nette jongens en dan geeft zomaar iemand je het gevoel dat je het nog niet goed doet. Terwijl je zeker weet dat alle moeite die je erin steekt echt werkt.

En hoe die man doet, dat bevorderd nou niet echt het kerstgevoel!

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 14:21

Volgende keer...

Muilkorfje af, lijntje los....

Kill and Attack Rex :P:P

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 14:21

Je zou de volgende keer ook kunnen zeggen dat JIJ last van hem hebt en dat je honden dat opmerken.
Of je gaat stilstaan en vraagt of hij daadwerkelijk wil dat jij de muilkorf afhaalt (sorry die is wel een beetje flauw..)

Zie net dat ik niet de enig ben met dat idee :D

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 14:23

Zulke mensen zul je altijd houden. Die man is waarschijnlijk geen Cesar Milan adept :D
Ik zou me er niet druk om maken!

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 14:26

Niks van aan trekken ts.
Je hebt goed gehandeld,dat die opa maar door bleef zaniken is zijn probleem en niet de jouwe!
En je hond had het prima in de gaten dat die man irritant was daarom deed ie waarschijnlijk ook zo reageren.
Tis inderdaad ergerlijk,volgende keer lekker snel doorlopen en geen reaktie meer op geven.
Laatst bijgewerkt door funnyhorses op 20-12-10 14:39, in het totaal 1 keer bewerkt

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-10 14:27

Hahaha, hij heeft NOOIT een muilkorf aan, hem de muilkorf omdat hij voorheen teveel energie had toen en hij te ruw was met de beagle en de toen-mechel-pup. Maar hij heeft die nooit aan. Toevallig vandaag aangedaan omdat hij vanmorgen al weer een bak sneeuw had opgegeten en ik tijdens het wandelen niet steeds wilde corrigeren. Ik had even het idee om de muiltje ( dat is zo een simpele stoffen) af te doen, maar dat zou dan weer aan de hond het idee geven dat als iemand dat doet dat hij vrij is om aan te vallen ofzo. Dus ben bewust heel rustig gebleven en deed niets anders dan wat ik zou doen als ik met iemand aan het praten was. Nou is dit geen senioren probleem hoor. Genoeg mensen van verschillende leeftijden doen dit. Maar je zou er persoonlijk al agro van worden!!!

Ben wel super trots op mn jongens... die hebben zich echt waanzinnig gedragen. het was een goede test. Maar heeft wel een domper op mn wandeling gedaan, een heel uur de plee door, door zo een reactie!

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 14:31

Ik zou denk ik ook de opmerking geven dat mijn hond niet gevaarlijk is zolang mensen mij met rust laten, val je mij lastig of kom je aan me zal de hond mij beschermen. Daarbij kan het baasje nog gevaarlijker zijn als je bezig blijft over gevaarlijke hond.

In dit geval pakte je duitse herder dus wel goed op dat jij je niet op je gemak voelde. Daarbij nog eens het opgefokte gedrag van die man. Weet niet wat ik in deze situatie gedaan zou hebben.

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 19:05

[NM] > [LZP]

Wat je hond doet is zijn baasje beschermen lijkt me... hij heeft al lang en breed gemerkt dat die man een donderwolk boven zijn hoofd had hangen... :)

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 19:15

Als die man die hond werkelijk zo gevaarlijk had gevonden,
had hij er wel een meter of 100 afstand van genomen!!
Nee, dit is gewoon zeuren om te zeuren. Vele oudjes hebben daar weleens last van :+

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 19:18

lekker van je af zetten meid, en de volgende keer zou ik denk ik melden dat jouw hond zo reageert omdat hij de situatie niet vertrouwd (oid).

mijn honden zijn schatten van honden en doen echt nog geen vlieg kwaad. maar heb 1 maal een soort gelijke situatie als de ts meegemaakt. ook een man (jongere man, rond de 30 denk ik) die commentaar op mij begon te leveren (ik gok dat ie iets op had) waardoor mijn poeslieve honden ineens heel anders begonnen te reageren. ik heb ze echt nog nooit iets anders zien doen dan kwispelen maar inderdaad de negatieve houding van de man had echt effect op ze.

overigens heb ik t vaak andersom hoor, met senioren..
die BLIJVEN maar door praten over hoe lief ze mijn honden vinden en hoe mooi ze zijn en dat ze vroeger ook honden hebben gehad (En dan vervolgens een hele uiteenzetting over hun overleden hond). en ondertussen de hele tijd mijn honden aaien. na 2 aaitjes hebben die van mij het wel gezien en willen graag verder met wandelen dus na een tijdje worden ze echt ongeduldig.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-10 19:52

het was absoluut de energie van de man, want ik pikte het ook op, maar mn honden hadden het al veel sneller door. Maar ik heb al eerder het gevoel gehad dat de mensen hier toch een tikje minder open zijn naar dieren dan in nederland. Ik ken een bokker die in mijn straat woont en we stonden te praten op straat. toen kwam er een auto aan en die begon uitgebreid te tuteren omdat hij er niet direct langs kon. Dat gebeurde gisteren ook met mij en mn honden tijdens het wandelen. Ik ging niet gelijk opzij, want er ligt zoveel sneeuw dat je niet gelijk opzij kan springen met drie honden. Dus ik wou opzij gan en hij hield gewoon zijn claxon vast. Dus ik keek eens achterom en nam mn tijd om opzij te gaan. Hij stak zijn handen omhoog en dus deed ik dat ook ( zo vn, tja, wat denk JIJ dan?).
Dus misschien trek ik het me vanvandaag wel meer aan omdat de mensen hier blijkbaar een kort lontje hebben. En dat valt me gewoon erg tegen, vooral als je dan zo je best doet om sociale, goed luisterende honden te hebben...
Misschien is het gewoon ook zo dat mensen tegenwoordig steeds een korter lontje krijgen en dat dan afreageren op wie ze dan ook maar tegen komen.

Nickytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 19:57

Wat vervelend zeg... Dan wandel je rustig en dan krijg je zo'n commentaar.
Ik moet zeggen dat mijn mechelaar ook zou beginnen blaffen en/of grommen als er opeens een wildvreemde naar me begint te tieren hoor met bijbehorende gebaren.
En mijn hond is netjes getraind in de gehoorzaamheid.

Er zijn altijd mensen die om alles moeten kunnen zeuren he, echt triest!
Succes nog verder met je trainingen hoor! :)

Smudges

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 20:57

Hey hallo,
volgende keer moet je het gewoon beamen. Ja meneer hij is levensgevaarlijk dus loop maar snel door.
En ik vind dat je herder zich keurig heeft gedragen, baasje wordt bedreigt dus weg jagen die handel.
Je zal hem nog dankbaar zijn als hij een bijlmoordenaar voor je opeet :+
Groetjes S

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-10 08:12

Smudges schreef:
Hey hallo,
volgende keer moet je het gewoon beamen. Ja meneer hij is levensgevaarlijk dus loop maar snel door.
En ik vind dat je herder zich keurig heeft gedragen, baasje wordt bedreigt dus weg jagen die handel.
Je zal hem nog dankbaar zijn als hij een bijlmoordenaar voor je opeet :+
Groetjes S

Hahahaha...
Ik denk dat mn schatje het allemaal gehoord heeft, had gisteravond ruzie met mn beagle, helaas net zijn oortje genipt. Bloed overallllll... was net een slachtpartij door een heel klein nipje... Dus volgende keer moet ik idd maar zeggen dat het een bloeddorstig dier is! hahahah

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 08:26

Hmm, ik ben niet echt een hondenkenner, maar weet wel veel van Cesar Milan. En zijn letterlijke tekst, is dat je kalm en assertief moet zijn. Dat betekend ook dat je je roedel moet beschermen op het moment dat het nodig is!
In deze situatie heb je je in mijn ogen eerder kalm en onderdanig naar de man opgesteld. Dat kan een trigger voor je hond zijn geweest de leiding maar over te nemen en je te beschermen. Als die man geen mens was geweest, maar een andere hond, dan had je het toch ook niet over je kant laten gaan?

En wat Cesar ook zegt: Niet balen van dit soort situaties of willen vermijden, maar het opzoeken en zien als kansen! Je legt alles nu overal neer, behalve bij jezelf. Terwijl ik het vermoeden heb dat je eigen houding een grotere rol gespeeld heeft dan je zelf beseft.
Of zie ik dat nu zo ontzettend verkeerd?

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 08:49

Vrees dat je de boeken van Ceasar nog even moet doorbladeren.Jij mist nog wat zelfvertrouwen,jouw hond vond het nodig om je te helpen omdat jij je ongemakkelijk ging voelen.

Kalm en assertief niet alleen naar je honden maar ook naar ongehoorzame senioren ;)
Volgende keer gewoon zeggen dat senior op moet waaien en zich met zijn eigen leven moet bemoeien.Ongevraagt commentaar is niet gewenst en zeker niet als het in herhaling valt :o

Maak je er verder niet te druk over en zie het als een leermoment,voor je honden en voor jezelf.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-10 09:51

ik weet niet welk van jullie twee (bovenstaande berichten) ik moet quoten!!! Heb een klein aha momentje ( even in cesar termen blijven) ... Ik heb me idd onderdanig opgesteld naar de man. Ik luisterde naar hem en wilde gelijk uitleggen dat het niet zo was. Gaf hem alle gelegenheid om zijn commentaar te doen en deed niets terug behalve hopen dat hij op zou nokken. Wilde niet onbeleefd zijn alleen maar omdat hij dat wel was. Toen ik de situatie weer in eigen handen nam en doorliep, toen vielen mijn honden ook gelijk weer perfect in lijn. Keken niet meer naar hem, geheel weer op mij gefocussed.
Hmmm, kijk, dat was idd geheel mijn eigen fout. Ik had me idd onderdanig opgesteld naar die man en dus gaf dat de ruimte voor mijn duitser om dan de leiding over te nemen in de roedel.
Sneaky smeerlap, hoe snel hij dat al door had... Maar zodra ik weer leiding nam was het probleem gelijk weg.
Zooo, meneer senior heeft dus even me een dienst bewezen, al was hij strond vervelend!
Daar moet ik vandaag idd erg goed op letten dat ik ALTIJD de leiding houd. Respect hoeft niet gelijk onderwerping te betekenen...
Bedankt allebei voor het erop wijzen... En ben idd nog steeds druk bezig zijn boeken te lezen hoor, had er gister weer ene uit, en gelijk aan de volgende begonnen... ga in mei ook naar zijn seminar toe, dus moet flink doorspijkeren hier!