Laugaupeejdie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Fred_Kroket

Laugaupeejdie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 15:57

Kortom, wie studeert er logopedie of gaat er logopedie studeren?
Hoe heb je jezelf voorbereid op de stemtest of heb je die niet gehaald en waarom dan niet?

Ik heb viool gestudeerd aan het conservatorium en wegens een blessure gestopt. Via veel omwegen ben ik bij logopedie terecht gekomen. Ik ben ook stageleerling geweest van een zangleerling aan het conservatorium dus ik weet wel wat van ademsteun e.d.

Ik heb er in ieder geval superveel zin in!! Voor het eerst eigenlijk echt iets wat ik heel leuk vind naast het vioolspelen! *\o/*

Noeps

Re: Laugaupeejdie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 18:45

Ik studeer het, ben derdejaars. :) Weet dat Wuis @ bokt nu in het eerste jaar van de opleiding zit!
Hoe ik me heb voorbereid op de stemtest? Niet :=. Ja een liedje uitgezocht, maar verder niets, heb het lekker over me heen laten komen.
Wanneer heb je de screening? Laat me maar weten hoe het ging, ik vind het leuk om logo's (in spé) te volgen. :D

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 22:39

Plien91 schreef:
Ik studeer het, ben derdejaars. :) Weet dat Wuis @ bokt nu in het eerste jaar van de opleiding zit!
Hoe ik me heb voorbereid op de stemtest? Niet :=. Ja een liedje uitgezocht, maar verder niets, heb het lekker over me heen laten komen.
Wanneer heb je de screening? Laat me maar weten hoe het ging, ik vind het leuk om logo's (in spé) te volgen. :D

Jaaah!! Ik laat het je zeker weten hoe het ging!! Ben "somewhere over the rainbow" aan het jodelen...Mijn vriend wordt er gek van... En ik laat het ook maar over me heen komen! Toonladder zal nog wel lukken, mag ik hopen.

In Zwolle is een februari instroom dus ik weet nog niet helemaal zeker of ik dan wacht tot september in Grunn (wat ik een leukere stad vind en qua afstand dichterbij) Of nu lekker aan de slag en naar Zwolle (wat ik dus minder leuk vind en verder weg) hoewel minder leuk ook wel weer goed is voor dit feestbeest... *\o/*

Maar superleuk dat je reageert!!

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-10 11:12

Ik moet ook een tekst voorlezen... Zal ik gewoon de folder van de opleiding voorlezen?? ;)
Of stukje uit de krant kan natuurlijk ook! Aaargh!!

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 15:37

Nee, doe iets uit een kinderboekje! De mooiste vis van de zee, Grote beer & kleine beer, zoiets. Leest makkelijk, korte zinnen dus genoeg ruimte voor adempauzes :)

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-10 11:16

Plien91 schreef:
Nee, doe iets uit een kinderboekje! De mooiste vis van de zee, Grote beer & kleine beer, zoiets. Leest makkelijk, korte zinnen dus genoeg ruimte voor adempauzes :)

Wat een goed idee! In de krant is het vaak zo "journalistiek" gelezen en ga ik met zo'n nieuwslezeressen intonatie voorlezen... Ik ga somewhere over the rainbow zingen, en ga zo naar de bieb schuifelen om een leuk kinderboek voor te lezen!

Ik heb er zo'n zin in! Om weer lekker te studeren en wat te gaan leren en bezig te zijn met iets wat me (volgens mij) heel goed ligt! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 13:04

Heey!
Ik heb die screening ook gedaan. Heb alleen een liedje voor bereid. Wij mochten een papier van hun voorlezen. Het was echt wel een super lange dag, en ik was kapot daarna.
Ik heb deze screening in Groningen laten doen.

Ben overigens afgewezen :\

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-10 13:43

Flying_Angel schreef:
Heey!
Ik heb die screening ook gedaan. Heb alleen een liedje voor bereid. Wij mochten een papier van hun voorlezen. Het was echt wel een super lange dag, en ik was kapot daarna.
Ik heb deze screening in Groningen laten doen.

Ben overigens afgewezen :\

Ow wat jammer! Waarom als ik vragen mag?? Ik ga ook naar Groningen en als klap op de vuurpijl ook naar Zwolle

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 13:44

Ik kom uit Friesland en ze vonden mijn Fries accent te erg aanwezig om me door te laten gaan :\

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-10 14:15

Flying_Angel schreef:
Ik kom uit Friesland en ze vonden mijn Fries accent te erg aanwezig om me door te laten gaan :\

Oh wat jammer! Ik kom ook uit Friesland maar ik spreek thuis nooit Fries, ik ben in Amsterdam geboren en dat brengt ook weer het nodige accent mee.... :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 16:25

Gelukkig maar dan! :) Haast niemand hoort het ook aan mij, en als ik Fries praat dan is het echt zo van huh jij :wow:
Maar bepaalde klanken als ei = bij mij ai. Zulke dingen door het Fries.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 16:28

A
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-07-23 20:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-10 16:45

Jusi schreef:
Ik zit in het tweede jaar logopedie in Groningen :) De stemtest heb ik niet voorbereid, verzon ter plekke dat ik Vader Jakob ging zingen hihi. Als je zelf geen boek mee hebt krijg je daar een verhaaltje om voor te lezen (Ja, ik was heeel goed voorbereid :') )

Nou.. .aan de voorbereiding kan het niet meer liggen! Moet je lang voorlezen? Tot je erbij neervalt om maar een voorbeeld te noemen ;)

@Flying_Angel: Ik heb weer de Z die als een S klinkt, als ik erop let kan ik heel "recht" praten maar als ik met mijn familie ben klinkt het zo plat als een pannenkoek... :o

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 16:54

Wel een tekst meenemen want als ze je de tekst geven waarvan ik denk dat het hem is (De noordenwind en de zon, klopt dat Jusi / Flying_Angel?) dan ben je mooi fücked. Is echt een rottekst namelijk, lange zinnen enzo.

@TS, goed dat je aangeeft dat je Z als een S klinkt. Dan kan je ermee oefenen om er wel een /z/ van te maken, het is namelijk wel een aandachtspunt waar je op afgerekend kan worden. Oefen het dus op woorden, en ook bij het voorlezen (woorden met een /z/ markeren etc.). Daarmee maak je het jezelf een stuk gemakkelijker. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 17:15

Nee ik had die niet. Ik had een tekst over een sprinkhaan ofzo? Het ging iig over een insect.

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-10 18:05

Plien91 schreef:
Wel een tekst meenemen want als ze je de tekst geven waarvan ik denk dat het hem is (De noordenwind en de zon, klopt dat Jusi / Flying_Angel?) dan ben je mooi fücked. Is echt een rottekst namelijk, lange zinnen enzo.

@TS, goed dat je aangeeft dat je Z als een S klinkt. Dan kan je ermee oefenen om er wel een /z/ van te maken, het is namelijk wel een aandachtspunt waar je op afgerekend kan worden. Oefen het dus op woorden, en ook bij het voorlezen (woorden met een /z/ markeren etc.). Daarmee maak je het jezelf een stuk gemakkelijker. :)

Zzzupertip!! Dankjewel!! *D Ik heb dan weer niet zo'n "platte" A die als een OA klinkt. Eigenlijk is dat het enige. En ik heb een klein beetje een open beet maar ik kan wel heel makkelijk een S zeggen.

Naja ik ga nog even wat voorlezen voor mijn hondje die nu ligt te slapen... ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 10:17

Ik zit in het eerste jaar, in Groningen. Het is een erg leuke studie, toch vind ik dat er veel dingen op de opleiding niet goed geregeld zijn en dat heeft me erg teleurgesteld.

Sommige dingen zijn ook erg vaag, je weet niet precies wat je moet leren etc.

Desalniettemin is de studie zelf erg leuk. Ik vind het wel veel.

Ik heb zelf een enorm Gronings accent maar met bepaalde trucjes en veel oefenen is dit echt af te leren. Maar in mijn vrije tijd let ik echt niet op hoe ik praat. Het is gewoon een kwestie van een knop omzetten, wanneer je accentloos moet praten. :)

Ik heb een onvoldoende gehaald op de noordenwind en de zon (1e kans), dóór mijn accent (De [aa] werd [ae] inclusief teveel spread, ik deed te erg mijn best bij 'zon', waardoor de [n] addentaal en zelfs 1x interdentaal was, en 'wind' van noordenwind, was te nasaal), maar met een paar handige tips die ik gekregen heb denk ik dat ik het nu zeker ga halen (en anders heb ik er volgend jaar nog weer twee kansen voor). ;)

@Flying_Angel: Dat was vast een tekst over een sprinkhaan en een mier? :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 13:00

Jaa klopt! :) Haha :))
Toen ik die brief kreeg was ik echt zo teleurgesteld. Ik wou dit zo graag. En dan wordt je afgerekend op waar je geboren bent. Eigenlijk vind ik dat erg briek en krom, maar wat doe je eraan.

Hopelijk wordt jij wel toegelaten Fred_Kroket! :)

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-10 13:54

Flying_Angel schreef:
Jaa klopt! :) Haha :))
Toen ik die brief kreeg was ik echt zo teleurgesteld. Ik wou dit zo graag. En dan wordt je afgerekend op waar je geboren bent. Eigenlijk vind ik dat erg briek en krom, maar wat doe je eraan.

Hopelijk wordt jij wel toegelaten Fred_Kroket! :)

Hahaha!! Superbriek!! :D Nou ik vind wel dat je accentloos moet kunnen praten anders zouden mijn (hopelijk toekomstige) patiënten allemaal plat Amsterdams praten!!

Maar kon je niet meer naar een logopedist om het bij te schaven?? :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 17:54

Ik snap best dat je accentloos moet kunnen praten. Maar wie kan dat? Imo heeft iedereen wel een accent. Elke provincie, streek of zelfs stad heeft een eigen accent. Wie kan dan logopedie studeren?

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 18:01

@ Flying_angel: Er zijn normen voor de uitspraak van klanken en letters en aan die normen moet je kunnen voldoen als logopediste. De [g] mag niet schraperig klinken, de [s] mag niet tussen je tanden, te slap klinken of fluiten, bij de [aa] moet je je kaak goed laten zakken, de [L] mag niet te log, etc. Accentloos zal niemand worden en dat moet je ook niet willen. Maar, als je het zelf niet goed kan, zal je het ook nooit goed kunnen aanleren aan je cliënten en daar gaat het om. Ik praat echt geen prachtig ABN en als ik mijzelf terughoor dan vind ik mezelf nog aardig Gronings/Fries klinken, maar ik ben ook wel weer trots op mijn roots en dat stukje "eigen" wil ik niet aan mijn spraak verliezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 20:27

Dat begrijp ik al te goed. En het lijkt mij ook logisch dat je zelf goed moet kunnen praten omdat je anders het een ander niet kan leren. Maar om alleen gepakt te worden op je accent, terwijl daar wel wat aan te doen moet zijn vind ik gewoon vrij krom. Maar goed wie ben ik om daar over te oordelen ;)

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 12:30

Flying_Angel schreef:
Dat begrijp ik al te goed. En het lijkt mij ook logisch dat je zelf goed moet kunnen praten omdat je anders het een ander niet kan leren. Maar om alleen gepakt te worden op je accent, terwijl daar wel wat aan te doen moet zijn vind ik gewoon vrij krom. Maar goed wie ben ik om daar over te oordelen ;)
Klopt. Ik vind jullie systeem ook nogal krom. Ik zit nu in mijn eerste jaar logopedie aan de Universiteit Gent. (België dus) En bij ons moet iedereen een screening doen, maar niemand wordt op basis van deze screening geweigerd. Als je uitspraak redelijk goed is en er is geen sprake van pathologie, is het voldoende om de lessen spraakvorming te volgen (en deze thuis te oefenen). Als er echt sprake is van een probleem (bijvoorbeeld met je r, s, ...), word je doorverwezen naar een logopedist.

De studie is iets zwaarder dan ik verwacht had (ik heb wel al gehoord dat vooral het eerste semester van het eerste jaar erg zwaar is), maar ze ligt me wel. Er is geen vak dat ik met tegenzin studeer :)

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-10 12:53

Plien91 schreef:
@ Flying_angel: Er zijn normen voor de uitspraak van klanken en letters en aan die normen moet je kunnen voldoen als logopediste. De [g] mag niet schraperig klinken, de [s] mag niet tussen je tanden, te slap klinken of fluiten, bij de [aa] moet je je kaak goed laten zakken, de [L] mag niet te log, etc. Accentloos zal niemand worden en dat moet je ook niet willen. Maar, als je het zelf niet goed kan, zal je het ook nooit goed kunnen aanleren aan je cliënten en daar gaat het om. Ik praat echt geen prachtig ABN en als ik mijzelf terughoor dan vind ik mezelf nog aardig Gronings/Fries klinken, maar ik ben ook wel weer trots op mijn roots en dat stukje "eigen" wil ik niet aan mijn spraak verliezen.

Hoe moet de s dan? Ik heb er enorm veel zin in in ieder geval!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 00:51

Als ik het goed heb, moet je de S een beetje met je tong tegen je bovenste voortanden aanduwend zeggen? Maar ik kan me vergissen.