Kinder te weining discipline?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Quandro

Kinder te weining discipline?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-10 14:29

Gister bij LLB hadden we een discussie over de opvoeding.
Ik heb een half marokaans meisje in de klas.
En zei vertelde dat ze streng is opgevoed , en soms letterlijk een schop onder der kont heeft gekregen.
Maar dat het goed is voor kinderen om discipline bij te brengen.

En ik heb een cristelijk meisje in de klas , die zei dat zij iedere avond uit de bijbel moeten lezen.
En dat het goed voor je is.
Vloekt zij dan krijgt ze een geweldige schop onder haar kont.

De leraar zijn mening was dat het net zoals vroeger moet worden , de vader heeft de machts positie.
En vader's woord is wet.

En kinderen soms gewoon straf moeten hebben.
En dat het gewoon wie niet luisteren wil moet voelen moet worden.

Nu mijn opvoeding. :+

Mijn vader heeft mij geweldig opgevoed!
Alleen heel erg vrij.
Ik mocht mijn eigen keuzes maken.

Ik was 12 toen ik ging roken.
Heb het er uitgebreid met hem over gehad.
Pech rijbewijs weg.
En hij zou het nooit voor mij betalen.
Maar mocht wel binnen roken.

En als ik ging blowen dan had ik een probleem!
1 keer op net 16 jarige leeftijd , knetter stoned mijn vader gebeld.
Was goed ziek , en het ging niet goed.
Mijn vader me opgehaald , me op bed gelegt en voor me gezorgt.
Later heb ik wel op mijn kop gehad.
En heb beloofd het nooit weer gedaan , en heb het nooit meer gedaan.

Op mijn 15de heeft hij me stomdronken uit een weiland gehaald want ik was verdwaald , en was van mening dat het huis daar moest staan maar weg geloopt was.
Weer op mijn flikker gehad , mocht niet meer dronken worden.

Heb met mijn eigen auto een paar keer gedrift.
En kwam er zo achter dat een boom niet mee geeft.
Had gelukkig niets.
Was wel in paniek , vader weer gebeld.
En die mij werdom op een rustige manier heeft uitgelegt dat ik dom bezig was.

En sinds dien mocht ik zijn auto lenen.
Aangezien hij een nieuwe auto wou , maar net niet genoeg geld had , heb ik mee betaald en hebben we samen een auto.

De leraars mening:
Ik had je rijbewijs afgepakt.
En je had een schop onder je kont gekregen en je had mogen fietsen .
En zelf een auto mogen kopen.

En heb wel meer dingen gedaan.
Nooit gevochten , of iemand pijn gedaan of iets dergelijks.
Alleen domme dingen.

Er werd over gepraat , en het was klaar.
Vergeten en vergeven.

De band met mijn vader is op vertrouwen gebouwd.
Als hij iets vraagt of ik iets heb gedaan , dan geef ik eerlijk antwoord .
Want ik hoef niet bang voor hem te zijn.

Mijn leraar was van mening dat ik veel te vrij ben opgevoed.
En als 1 van zijn kinder op 12 jarige leeftijd rookt.....
Ik geef toe , ik was te jong om te roken.

Wat vinden jullie , moeten kinderen meer discipline krijgen.
Of
Moeten ze van hun eigen fouten leren?

Kiwipitje

Re: Kinder te weining discipline?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 14:31

Meer discipline, zekers te weten :j.

Blue_Eyes

Re: Kinder te weining discipline?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 14:33

Ik kan weinig waardering opbrengen voor de manier van opvoeden die jij beschrijft, moet ik zeggen... wat is er gebeurd met het lekker ouderwetse orde & discipline?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 14:33

Beide.. maar discipline komt niet van schoppen en slaan.
Regels moeten wel duidelijk en consequent zijn bij een opvoeding maar daar hoeft echt geen geweld bij te komen kijken. Daar kan best een basis van vertrouwen zijn en toch zo zijn dat je vader niet je grootste vriend is maar wel gewoon je vader.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 14:35

Hangt van het kind af. Ik vind wel: vaders wil is wet. Wat paps zegt, moet gebeuren. Of dit nu een vrije opvoeding is of niet, maakt mij geen donder uit. Dat is nou eenmaal de biologische rol van een man binnen een gezin.

Ik had een enorme aversie voor gezag. Als mijn vader me een schop had gegeven was het vechten geworden. M'n vader was wel streng en soms ook eng :+ maar daar ben ik 'm nu wel dankbaar voor. Maar hij heeft me altijd als een gelijke behandeld die gewoon nog moest leren van het leven :j

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 14:35

Ze moeten zeker kunnen leren van de fouten die ze maken maar tegenwoordig zie ik toch ook veel kinderen die ghelemaal vrij gelaten worden.
Ik was laats bij de plus en daar heb je van die streetbeans, ik doe er niks mee dus denk geef het aan een kindje.. en wat zei die waar ze moeder bijstaat. Ik heb er alllllllll, op een vies onbeleefd toontje. Moeder zegt er helemaal niks van, dan heb je echt zoiets van:wat een ouders, voed die kinderen eens goed op!

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 14:37

phormicola schreef:
Hangt van het kind af. Ik vind wel: vaders wil is wet. Wat paps zegt, moet gebeuren. Of dit nu een vrije opvoeding is of niet, maakt mij geen donder uit. Dat is nou eenmaal de biologische rol van een man binnen een gezin.

Het lijkt mij handig als beide ouders gewoon op één lijn zitten en dat zowel wat pa als wat ma zegt duidelijk is. Dat heeft dus niks te maken met de man in het gezin.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 14:38

Whaha Aaron, had een keer zoiets met een Marokkaans jongetje :))

Jongetje had een balon en liet 'm vallen op de tram rails en mocht 'm natuurlijk niet pakken van mama. Toen heb ik 'm maar gepakt, gewoon om lief te zijn. Ik geef 'm terug en dat joch begint te krijsen en met de balon tegen moeders hoofd te beuken. Mams deed niks en ik had zoiets van: Doe ik eens wat aardigs is het weer niet goed :')

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 14:39

Ik ben zelf een beetje in de middenweg (tussen die manieren die jij beschrijft) opgevoed (opja, zo heeft mijn moeder het geprobeerd. O:) )

Ik vind het een erg moeilijk, om te zeggen wat nou de beste manier is. Ik denk dat iedereen dat voor zich moet bepalen en ik weet nu ook niet hoe ik mijn kinderen zou gaan opvoeden. Ik vind ook niet dat de leraar over dit soort dingen zijn mening mag geven, daar moet hij neutraal in zijn.

Lame

Evelijn schreef:
Regels moeten wel duidelijk en consequent zijn bij een opvoeding maar daar hoeft echt geen geweld bij te komen kijken. Daar kan best een basis van vertrouwen zijn en toch zo zijn dat je vader niet je grootste vriend is maar wel gewoon je vader.

Helemaal mee eens...

Grapjasjes12

Evelijn schreef:
phormicola schreef:

Het lijkt mij handig als beide ouders gewoon op één lijn zitten en dat zowel wat pa als wat ma zegt duidelijk is. Dat heeft dus niks te maken met de man in het gezin.

Ach, mama is voor warmte en voor "Geeft niet hoor schatje, komt wel weer goed" :+ Paps is voor de wat strengere richtlijnen. Een mooie balans vind ik zelf, zo krijgt het kind van beiden wat mee. Maar goed, dat is mijn mening :) Ouders tegen elkaar uitspelen om de zin door te drijven moet idd niet mogelijk zijn.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 14:40

Mhh denk dat ik strenger ben....je had geen auto meer en had flink wat keren huisarrest gehad.

Rijbewijs afpakken vind ik te ver gaan dat is iets wat je zelf hebt gehaald en dus ook betaald. Ook niet mijn zaak om af te pakken.

Ik dacht er vroeger makkelijker over nu sta je alleen met 2 meiden die nu 3 worden en gaat er toch een andere wereld open. Ik praat veel met ze maar straf is straf en geen excuus dan maar huilen.
Soms doe je dingen goed soms niet dat hoort erbij niet omdat je de ouder bent doe je alles goed. Maar de baas ben ik mijn huis ben ik wel en hun moeten luisteren.

Alleen zo ver zoals ik opgevoed ben ga ik niet. Mijn deur staat altijd open terwijl hij vroeger altijd dicht was.

Tatiane

Evelijn schreef:

Klopt inderdaad. Ik heb nooit schoppen gekregen, nooit slaag gekregen. Maar wel héél erg duidelijk en consequent opgevoed. Heb het nooit in mijn hoofd gehaalt om stomme dingen uit te halen, wist dondersgoed dat ik daar thuis niet mee moest aankomen. Piercings, tattoo's, haar verven, motors, roken, drugs, dronken met auto rijden, niets laten weten als ik langer wegblijf,...... ik moest het niet proberen hoor :=. Zou het huis nietmeer uitgemogen zijn denk ik..
Dit terwijl mijn ouders wel gewoon fantastische mensen zijn, en ik met alles bij hen terecht kan (en ik ook wel bv weet dat ik mijn vader uit zijn bed kan bellen, als ik toch teveel gedronken heb om nog met de auto te rijden.... hoewel ik zwaar onder mijn voeten zou krijgen, ik weet wel dat hij er zal staan in het putje van de nacht).

Ayasha
Blogger

Vaders wil is wet?
Zullen we ook weer in een grot gaan wonen? :D

Ik ben vrij streng opgevoed vergeleken met mijn leeftijdsgenoten. Geen schop onder mijn kont gehad maar wel de bekende "draai rond mijn oren" en ben er niet slechter van geworden. :D Uitgaan was een no-go tot mijn 16 en toen ik 18 was, had ik geen uur meer. Rijbewijs gehaald, eigen auto kunnen kopen en als het vorige winter sneeuwde vroeg moeder of ik aub van de baan wilde blijven en dat deed ik dan ook.

Ik houd inmens veel van piercings en vroeg nog elke keer braaf of ik nieuwe mocht na mijn 18e. Inmiddels ben ik 20 en "meld" ik het meer en kijk ik hoe ze reageerd, reageerd ze gelaten dan is het een teken dat ik mag, reageert ze woest dan laat ik het onderwerp even rusten en probeer ik over x aantal maanden nog eens. :+

We werden allebei kort gehouden maar aan de andere kant was het wel plan trekken en werd ons zelden iets expliciet verboden of gecommandeerd. Bij ons wordt er gevraagd en is er respect voor elkanders "wensen". Ik kan er dus ook bijzonder slecht tegen als iemand gaat lopen commanderen. :) Vraag me wat en ik ga door het vuur voor je, commandeer me en je kan er in stikken. :)

Vader was altijd wat losser, die greep enkel in als het te erg werd. _O- zo van "Jongens... Spaar je moeder een beetje wil je..."
En hoe dankbaar ik mijn moeder ook ben voor de opvoeding die ik heb meegekregen van haar, toch denk ik dat als ik met een moeilijke situatie zit, ik eerder naar papa zou gaan. :)
Maar het zou niet eens in me op komen om te bellen naar paps of mams als ik mezelf in problemen gewerkt heb. Als je je er in kan werken, dan moet je ook de gevolgen dragen en je er maar uit zien te werken IMO. :+ Dus tenzij het echt niet anders kan (ongeval en de auto per total bv) probeer ik het zelf op te lossen. :) Dát was ook een belangrijk deel van onze opvoeding.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 16-11-10 14:43, in het totaal 2 keer bewerkt

judith__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 14:41

iki vind het een vrij redelijke opvoeding. zou misschien ietsjes minder vrij mogen. maar toch
een vrije die ik zelf ook heb.
maar wel een waarbij je altijd de waarheid zal spreken omdat je niet bang hoeft te zijn. voor de straf die je zal krijgen niet omdat het nou een leuke straf is maar omdat je weet dat je niet word getrapt of geslagen.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 14:42

Ik denk dat het per kind verschilt. De een kan wel met die vrijheid om gaan en de ander niet. Maar over het algemeen genomen denk ik dat wat meer discipline voor de meesten geen overbodige luxe is. In mijn ogen worden de meeste kinderen tegenwoordig te vrij opgevoed.

Wennii

Ik ben ook meer in de richting opgevoed zoals jij TS, alleen (misschien was dat bij jou ook wel zo maar dat heb je niet opgeschreven) hebben mijn ouders wel altijd heel veel met me gepraat over consequenties van bijvoorbeeld roken, drank, drugs, en dat soort dingen. Meer zo van: als je wilt gaan roken, zeg het dan, dan krijg je van ons geld voor sigaretten zodat je het niet van anderen aan hoeft te nemen. Denk er alleen wel aan dat het echt niet gezond voor je is, en ruik voor de grap maar eens aan iemand die net binnenkomt en gerookt heeft... Als jij zo wilt ruiken, ga je gang... En dat soort dingen hebben mij meer geholpen dan wanneer ze hadden gezegd. Je mag niet roken, punt. Doe je het wel, dan krijg je je rijbewijs niet... Dat zou in ieder geval bij mij echt ervoor hebben gezorgd dat ik het stiekem was gaan doen.

Ook zij hebben mij heel veel vertrouwen gegeven, maar ja, ook wel eens een preek als ik iets stoms had gedaan... En die was altijd terecht :D

Grapjasjes12

Ja Ayasha ik ben vrij ouderwets met sommige dingen, weet je toch :+

Quandro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-10 14:44

Ik ben opgevoed zonder moeder.

Dus mijn vader moest vader & moeder zijn.
Meeste moeder's zeggen : Vraag maar aan papa.

Dat heb ik nooit gehad , en mijn vader heeft alle beslissingen zelf moeten nemen.

Ik had een hekel aan zwemmen.
En wou er niet heen.

En ik zeurde om een pony,
Hij zei:
Als je je A diploma haalt mag je op paard rijden ,
En zodra je zelf kan galoperen mag je een pony.

Binnen een half jaar had ik een pony.

Mijn vader is heel eerlijk ,
Hij had een paard dus mocht ik een pony.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 14:44

@ phormicola, Ik zou dat niet aan man-vrouw ophangen... ik hoop dat mensen niet zo 1-dimensionaal zijn dat je alleen het ene of het andere kan zijn. Je kan volgens mij prima liefdevol en consequent zijn. Ik vind het heel verwarmend als er duidelijke regels zijn ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 14:44

phormicola schreef:
Ach, mama is voor warmte en voor "Geeft niet hoor schatje, komt wel weer goed" :+ Paps is voor de wat strengere richtlijnen. Een mooie balans vind ik zelf, zo krijgt het kind van beiden wat mee. Maar goed, dat is mijn mening :) Ouders tegen elkaar uitspelen om de zin door te drijven moet idd niet mogelijk zijn.

Bij ons is het andersom _O- Mam verteld ons dat we idioot bezig zijn terwijl pap zegt "Sja, ik ben ook jong geweest... Slim was het niet; hoop dat je er van geleert hebt zonder te hard op je bakkes gegaan te zijn". Dat terwijl mjin moeder een redelijk vrije opvoeding gehad heeft en mijn vader nog net niet aan de ketting lag bij zijn ouders. :+

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 14:45

Ik vind ook dat kinderen tegenwoordig te vrij worden opgevoed, of eigenlijk, vaak helemaal niet worden opgevoed := De kinderen van tegenwoordig krijgen alles wat ze willen, en als ze zich misdragen krijgen ze een vriendelijke 'foei' te horen.. En als de ouders rust willen dan zeggen ze 'ga maar buiten spelen' ipv 'mond dicht en stil zitten' waardoor je overal ongemanierde groepjes jongeren hebt rondhangen.

Zo lang de kinderen zich netjes gedragen en verantwoordelijk genoeg zijn mogen ze van mij best vrij worden opgevoed. Ik was zelf heel braaf, en mocht dan ook alles doen wat ik wilde vroeger, maar heb daar nooit misbruik van gemaakt. Ik heb nooit gerookt of gedronken of andere slechte dingen gedaan.. Kinderen die dat wel doen mogen van mij zeker wel hard worden aangepakt. Roken op je 12e? Ik vind dat echt not-done := Van mij had zo'n kind een preek gekregen, geen zakgeld meer, en een hele grote waarschuwing om t nooit meer te proberen, 'want anders..'

Toevallig vandaag nog, zat ik me te verbazen over die kinderen bij de Intertoys. De ene wil een elektronische auto, de volgende wil een PS3, en de derde staat aan te wijzen welke spelletjes hij allemaal bij zijn X-box wil krijgen := Naja zeg, wij mochten vroeger bij mijn oma voor 50 gulden aan kado's uitzoeken, en dan was véél man! Ik was dolgelukkig met mijn barbiepaardje dat kon hinniken :+:
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 16-11-10 14:52, in het totaal 1 keer bewerkt

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 14:46

Sja het is allemaal zo dubbel. Ik ben niet echt streng opgevoed en scheld gezellig met mn pa mee in het voetbalstadion :P toch ben ik nog nooit dronken geweest ben niet gaan roken terwijl mensen me meermaals over probeerde te halen en heb dus ook nog nooit drugs gebruikt. Oorbellen kreeg ik gewoon en als ik lief had gevraagd voor nog een piercing hadden ze daar echt niet zo moeilijk over gedaan maar ik heb het zelf niet gewilt. Ik vind dus dat een strenge opvoeding niet in alle gevallen nodig is maar wellicht aangepast moet worden op hoe de kinderen zijn.
Echter soms op tv bij van die docu's etc zijn mijn vriend en ik het er wel al overeens hoe het gaat zijn. We krijgen geen boe papa want dat vind ik zo triest als moeder moeten dreigen met papa komt zo thuis maar we zullen wel consequent zijn. Hierkomen is ook hierkomen en niet door gaan met vervelend doen, stoppen is ook stoppen etc
Zijn ouders hebben hem een sigaret gegeven toen hij 8 jaar was, hij stikte natuurlijk en heeft nooit meer een sigaret aangeraakt. Hij rookt en drinkt dan ook niet.
Laatst bijgewerkt door moonsparkle op 16-11-10 14:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 14:46

Ik denk dat je al gauw je eigen opvoeding als 'goed' bestempeld als je er een beetje goed doorgekomen bent :+ Ik wel tenminste. M'n moeder was een watje, m'n pa kon een echte bullebak zijn. Geen centje pijn hoor :))

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 14:48

Evelijn schreef:
@ phormicola, Ik zou dat niet aan man-vrouw ophangen... ik hoop dat mensen niet zo 1-dimensionaal zijn dat je alleen het ene of het andere kan zijn. Je kan volgens mij prima liefdevol en consequent zijn. Ik vind het heel verwarmend als er duidelijke regels zijn ;)

Ik kreeg juist de kriebels van regels :+ Hangt denk ik echt van het kind af. Hoe meer regels, hoe erger ik werd. Hoe meer vrijheid, hoe beter ik me gedroeg en zelf logisch ging nadenken. Als ik een fout maakte, zorgde m'n vader er wel voor dat ik er wat van opstak :P