Waarom betaalt deze groep zo weinig zorgpremie?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

devine

Waarom betaalt deze groep zo weinig zorgpremie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-10 12:22

Heb er even mee gewacht maar loop er al een tijdje mee..ga het toch voorleggen hier op bokt.
De zorg wordt steeds duurder en dat is wellicht terecht gezien de vergrijzing enz,enz, oke dat daar gelaten dat is weer een andere discussie :o

Waar ik mee zit en nergens een antwoord op kan vinden is dat ik een vriendin heb die bij de Defensie werkt en daar betalen ze maar €28,00 premie maandelijks???? ( ook het gezin valt hieronder)
Geen eigen risico kunnen medicatie,artsen bezoeken zonder dat dit extra kosten met zich meebrengt
Waarom in hemelsnaam en misschien nog wel meer overheids instantie's dat weet ik zo niet maar omdat er zoveel tekorten zijn in de zorg kan ik hier niet bij...en graag een reden zou weten voor deze bijna "vrij stelling"

Zie wel discussie's genoeg over de komende stijging van de zorg en eigen risico maar niet over deze stelling wat ik toch niet helemaal begrijp als al deze werknemers ook de volledige premie zouden betalen dan wordt het potje toch weer wat ruimer..

Biskwie

Re: Waarom betaalt deze groep zo weinig zorgpremie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 12:23

Betaald de werkgever de rest van de premie niet?

Natasja22

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 12:26

Als het echt zo is dat ze zo weinig betalen daar dan vind ik het niet eerlijk, maar misschien inderdaad wat Biskwie zegt is het niet zo dat de werkgever betaald?

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 12:26

De zorgpremie bij defensie gaat van het brutosalaris af.
In ons geval rond de 93,00 per maand.

devine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-10 12:27

Maar de werkgever is de Overheid dus betalen wij hier aan mee....

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 12:28

Wij betalen ook mee an de zorgtoeslagen van andere terwijl we deze zelf niet krijgen.

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 12:28

Mijn paps betaalt ook wel wat meer dan 28 euro :+ Ik zal vanaaf eens vragen wat hij nou precies betaalt. Ik ben ook nog via hem verzekerd, en heb gewoon eigen risico :j

Kimberleij

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 12:29

mijn ex die bij defensie werkt, betaalde het echter wel zelf. wellicht licht het aan de functie wat jij en je werkgever betaald.

eigen risica had hij echter ook gewoon

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 12:33

hotchocolat schreef:

Wow, dat is nog steeds heel erg weinig. Wij betalen €381 per maand, daar is een werkgevers-korting al van af getrokken.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 12:34

Toen wij nog in nl woonde was ik ook verzekerd via het werk van mijn man. Ook gewoon met alle eigen risico's. Dit was rond de 135,00 per maand.
Nadat we zijn verhuist naar DLD was het niet mogelijk (hadden ze verteld) om mijn verzekering aan te houden en moest ik een verzekering in Duitsland nemen. Ruim 150,00 per maand.
Achteraf konden we wel via defensie verzekerd bijven en hebben we alles terug kunnen draaien. Ik betaal nu per maand iets van 75,00 aan premie.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 12:35

Myca schreef:
hotchocolat schreef:

Wow, dat is nog steeds heel erg weinig. Wij betalen €381 per maand, daar is een werkgevers-korting al van af getrokken.

Dan is dat een particuliere verzekering?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 12:35

Als het van het brutosalaris af gaat betaalt de werknemer dus zelf ook mee... en bij andere overheidsinstanties gebeurt dit niet, tenminste niet bij gemeentes e.d.

devine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-10 12:36

hotchocolat schreef:

Dan komt het nog niet op hetzelfde neer als wat de burger betaald basis €94,75 per maand netto.
En neem me niet kwalijk als ik het over de eigen risico verkeerd heb ik heb dit van haar gehoord omdat ze schrok van wat wij betaalde als gezin voor de zorg...per maand en daarbij de eigen risico.

Weet niet of het op functie gaat lijkt me niet?

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 12:39

Geen idee of het op functie gaat.

Ik heb altijd wel het gevoel hoe hoger je in de rang staat des te meer krijg je (kan ook nan mij liggen).

Het nadeel bij ons is wel dat je naar een arts/tandarts van defensie moet. Nu wonen wij in Duitsland maar mijn man moet in NL op de basis naar de tandarts.
Laatst bijgewerkt door hotchocolat op 12-11-10 12:40, in het totaal 1 keer bewerkt

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 12:39

ik geloof niet dat ik dit wil weten.....

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 12:41

hotchocolat schreef:
Myca schreef:
[Wow, dat (93 Euro) is nog steeds heel erg weinig. Wij betalen €381 per maand, daar is een werkgevers-korting al van af getrokken.

Dan is dat een particuliere verzekering?

Dit is een gewone verzekering voor niet-ambtenaren. Ik begrijp eigenlijk niet wat je met particulier bedoelt.
Het ziekenfonds is allang verdwenen. Iedereen is nu toch particulier verzekerd?

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 12:41

Misschien een beetje bot gezegd maar je loop als militair natuurlijk wel net iets meer risico omnvanwege je werk aanspraak temoeten maken op die verzekering dan die juffrouw achter de gemeente balie.
Laatst bijgewerkt door liedje89 op 12-11-10 12:43, in het totaal 1 keer bewerkt

devine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-10 12:42

tita schreef:
ik geloof niet dat ik dit wil weten.....

Nou dat heb je goed ik werd er aardig naar van toen ze mij dit vertelde... :o
Dit soort dingen hoor je niet in de media zeer vreemd toch??

devine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-10 12:45

liedje89 schreef:
Misschien een beetje bot gezegd maar je loop als militair natuurlijk wel net iets meer risico omnvanwege je werk aanspraak temoeten maken dan die juffrouw achter de gemeente balie.

Soort van gevaren geld bedoel je??
Dat staat hier los van en dat wordt ook echt wel goed beloond.

Dat is het soort werk wat je gaat doen en daar kies je voor ieder zijn meug.
Heeft niks met de zorg te maken dit gaat iedereen aan over de hoge maandelijkse lasten de ermee gemoeid zijn en in bepaalde beroepen andere bedragen worden afgedragen voor een maatschappelijk probleem de tekorte in de zorg.

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 12:50

In belgie schijnen ze het wel fijn geregeld te hebben hoorde ik toevallig laatst van m'n collega. Als ik het goed begrepen heb betaal je dan een bepaald percentage over je bruto loon. Dat is voor iedereen dus een ander bedrag wat overeenkomt met zijn of haar inkomen. Lijkt me een stuk eerlijker dan dat er hier in Nederland gedaan wordt. Zit je in de bijstand moet je 1/6 van je uitkering inleveren voor je zorgverzekering terwijl het voor meneer de bankdirecteur echt peanuts is om te betalen. Geen eerlijke verdeling hier vind ik...

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 12:51

devine schreef:
Maar de werkgever is de Overheid dus betalen wij hier aan mee....

Al was het zo - die mensen lopen ook wel grote gezondheidsrisico's voor jouw en mijn veiligheid. Plus - als zij niet gezond zijn tijdens de uitvoering van hun werk lopen wij meer risico. Ik vind het dus terecht als het zo zou zijn. Niets zo belangrijk voor een militair als goede gezondheidszorg.

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 12:56

Ben ik gedeeltelijk met je eens Bleu Eyes, maar mensen met dit beroep krijgen óók gevarengeld en de dienstplicht is al lang en breed afgeschaft dus als je zo'n beroep gaat uitoefenen, weet je dondersgoed waar je aan begint.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 12:59

mellamoshan schreef:
In belgie schijnen ze het wel fijn geregeld te hebben hoorde ik toevallig laatst van m'n collega. Als ik het goed begrepen heb betaal je dan een bepaald percentage over je bruto loon. Dat is voor iedereen dus een ander bedrag wat overeenkomt met zijn of haar inkomen. Lijkt me een stuk eerlijker dan dat er hier in Nederland gedaan wordt. Zit je in de bijstand moet je 1/6 van je uitkering inleveren voor je zorgverzekering terwijl het voor meneer de bankdirecteur echt peanuts is om te betalen. Geen eerlijke verdeling hier vind ik...

Daar hebben ze de zorgtoeslag voor bedacht.

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 13:00

mellamoshan schreef:
de dienstplicht is al lang en breed afgeschaft dus als je zo'n beroep gaat uitoefenen, weet je dondersgoed waar je aan begint.

En omdát de dienstplicht is afgeschaft proberen ze het toch aantrekkelijk te houden.
Jij denk dat er anders nog mensen staan te springen om dit beroep uit te oefenen?
Ze moeten het op één of andere manier toch aantrekkelijk houden.

Kermit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 13:02

Wat ook zo is is dat militairen niet van onze gezondheidszorg gebruik maken. Ze hebben eigen (tand)artsen, ziekenhuizen enz. Dus de premie die zij betalen heeft daar mee te maken.