Schelden met ziektes, ik kan er zó slecht tegen !

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

YelaBrenda11

Schelden met ziektes, ik kan er zó slecht tegen !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-10 22:07

ik kan er zo verschrikkelijk slecht tegen ... mensen die met ziektes schelden.
ik kom het vaak genoeg tegen ,vooral op de middelbare school . ik vind dat zo verschrikkelijk misselijk.

ik ben echt vreslijk als ik kwaad ben , en doe dan soms ook domme dingen ,maar met ziektes en oa kanker schelden.. nooit ! never-never nooi !

wat jullie?
Laatst bijgewerkt door Nadia op 10-11-10 10:40, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt

Mireille

Re: ik kan er zó slecht tegen !

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 22:37

[NM] > [LZP]

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 22:38

Vind het ook erg, en vooral om zomaar vanuit het niets met het woord "kanker" te gaan smijten.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 22:38

Heb je iemand daar wel eens op aangesproken?
Dat probeer ik altijd te doen. Het maakt ze niet minder kwaad, maar je slaat ze er wel even mee uit het veld en dan staan ze wel even stil bij wat ze doen.

Of het helpt, weet ik niet, maar ik erger me er inderdaad ook aan. Compleet respectloos.

Aan de andere kant waren tyfus en paasei vroeger net zo erg als kanker.

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 22:41

Ja ik spreek ze er wel op aan ja, mijn broertje had iedere x de lol om een liedje te zingen uit oh oh cherso waar ook kanker in voor kwam, ik heb gezegd sta je der eigenlijk wel bij stil wat je nou zingt? En hij zingt het niet meer, kan me er mateloos aan iriteren dat mensen zulke woorden gebruiken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 22:42

Ik heb we eens 2 jongens in de bus aangesproken die in elke zin 4 keer het woord kanker zeiden. Toen zaten ze me heel raar aan te kijken en werden ze stil. Toen later hoorde ik ze zeggen, 'ja waarom zeggen we dat eigenlijk'. Dat vond ik wel grappig, maar ik snap niet dat veel jongeren dat doen...

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 22:42

Als ik echt kwaad ben dan scheld ik juist met woorden waarmee ik niet wil schelden, dus ook met dat. := Maar dat gebeurd eigenlijk alleen als ik weet dat er niemand in m'n buurt is. Als ik echt zooooo kwaad ben dan moet ik gewoon het aller ergste dat er in me op komt zeggen. :x

Waar ik me wel mega aan stoor is van die gasten die het te pas en onpas gebruiken, minstens 3 keer in een zin, het liefst in een overvolle bus! :(

[Edit] Iets leesbaarder gemaakt. :+
Laatst bijgewerkt door Marloez op 09-11-10 22:44, in het totaal 3 keer bewerkt

Anneert

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 22:43

Ik ken ook iemand die regelmatig met kanker scheldt op twitter. Zij zoekt nu een baan, en ik hoop echt dat haar eventuele werkgevers eerst haar twitter bekijken. Ze heeft haar profiel volgens mij niet afgeschermd. Vind namelijk best dat ze haar hierom mogen afwijzen.
Zo laag vind ik het.

@ Marloez, ja dat ken ik ook, sommige mensen worden zó boos dat het eruit flapt. Maar dat is toch net anders dan het bewust neer typen. Niet dat het minder onbeschoft is, maar je beseft wel dat het fout is.
Laatst bijgewerkt door Anneert op 09-11-10 22:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 22:43

Ja dan zeg ik ook van "Luister eens even goed naar wat je nu zelf zegt" - dat is echt zo'n soort opmerking waardoor mensen als het ware een soort klap in hun gezicht krijgen en goed nadenken over wat ze doen.

Ben ik gaan aannemen omdat iemand dat eens tegen mij zei - "Kijk eens wat je nu doet" "Hoor eens wat je nu zegt" - het werkt zo goed.

Erger me trouwens ook wel aan mezelf als ik het woord "poedersuiker" weer eens in de mond neem... Het is zo onvrouwelijk maar het scheldt zo lekker.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 22:45

Ik scheld ook wel eens, maar niet met ziektes.

Leerlingen in mijn groep (1 en 2 VMBO) kunnen zich gaan melden bij de concierge als ze daarmee vloeken, inclusief een uur nakomen. Daar ben ik het stadium van toespreken al lang voorbij. Ik moet zeggen dat die maatregel wel echt effect heeft.

calyppie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 22:46

het is toch onnodig om het te zeggen??
waarom zou je ?? je doet er niemand een plezier mee en stoer is het ook niet...

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 22:47

Tja, als Amersfoorter (poe ik vind mezelf geen Amersfoorter!) hoor ik het dus vaak onder jongeren, vooral jongens. Het lijkt wel een soort dialect. :+
Maar op mijn school werden ze er dan niet uit gestuurd, zou eigenlijk wel moeten.

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 22:48

Nemurin schreef:
Ja dan zeg ik ook van "Luister eens even goed naar wat je nu zelf zegt" - dat is echt zo'n soort opmerking waardoor mensen als het ware een soort klap in hun gezicht krijgen en goed nadenken over wat ze doen.

Ben ik gaan aannemen omdat iemand dat eens tegen mij zei - "Kijk eens wat je nu doet" "Hoor eens wat je nu zegt" - het werkt zo goed.

Erger me trouwens ook wel aan mezelf als ik het woord "poedersuiker" weer eens in de mond neem... Het is zo onvrouwelijk maar het scheldt zo lekker.

Ik denk dat er heel veel mensen zijn die met "poedersuiker" gooien hoor ;) En af en toe is het wel eens goed om even van je af te schelden, maar dan niet met ziektes,

net als dat vorige week iemand een topic had, en die man had gezegd dat hij de ziekte van crohn heeft, daar had ze keihard om moeten lachen, nou echt laag hoor, als je weet wat een darmziekte met je doet. En daar kan ik me zeker mateloos aan ergeren, want als je het zelf hebt, kom je er wel achter dat het echt geen pretje is.

Pasamba

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 22:48

Vreselijk ja. Het wordt ook gewoon als een positief woord gebruikt. "Kanker leuk" etc.
Ik zeg ook altijd dat ze dat niet in mijn bijzijn hoeven te zeggen. De meeste mensen respecteren dat dan ook wel meteen.

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 22:50

Ja inderdaad al die jongeren vinden het "kankervet" en "kankergoed" enz. Dan denk ik heb je ooit wel eens iemand gekend die kanker heeft of heeft gehad, of er zelfs aan overleden is? Kanker is niet leuk, en goed en vet.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 22:51

Pfff Crohne leek toch op Johne's disease bij runderen? Echt heel zielig die mensen die dat hebben, en nog eens iets waar je je goed voor kan schamen op de koop toe. (Ik kan het weten, ik heb in principe een heel klein minuscuul darm syndroompje en ik vind het al vrij beschamend om erover te praten, laat staan dat je dan Crohne hebt!)

Nare oliebol.

Wietsje heeft de filter aanstaan. :=
Lijkt me wel lachen hoor om echt met poedersuiker te gooien.

Vind het wel rottig als ik zoals bv. zondag in de tuin bezig ben m'n moeder te helpen en het lukt niet, en ik zeg keihard poedersuiker of KLOTE en de buurjongetjes zijn hiernaast in de tuin aan het spelen. :+ Dan bedoel ik het echt niet zo... maar intussen.

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-10 22:52

en het ergste is nog wel dat ze het niet alleen doen als ze woeden zijn .

laatst ook ; iemand uit mijn klas had ruzie en schold de andere vervolgens uit voor '' stuk tumor'' toen ik daar iets van zei was het antwoord'' en wat had jij nou , kankerslet''

dit vind ik zo triest , het kan zoveel pijn doen..

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 22:54

Ja echt triest,

@ Nemurin; niet dat mijn darmziekte op het moment heel ernstig is (de artsen weten niet welke het is), maar het kan voor sommige mensen inderdaad beschamend zijn!

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 22:59

Ik kan er ook heel erg slecht tegen. Vooral als ze het woord k*nker gebruiken.
En sommige mensen gebruiken het ook nog eens in hun normale taalgebruik.. Echt alsjeblieft zeg! Als het me echt te hoog zit zeg ik altijd; "Heb je nu zelf door wat je zegt?". "Wat nu als hier iemand rondloopt die die ziekte heeft, hoe zou je je voelen.."
Heb een keer gehad dat een jongen echt helemaal uit zijn plaat ging omdat ik hem erop wees. Hij begon gelijk; "Jaa maar ik bedoel het niet zo, blalbabla". En toen het ergste nog wat hij zei; "Wat zeur je nou?! Je hebt zelf die ziekte toch niet!".
Ik heb de jongen heel verdrietig aangekeken en "Ja dat heb ik wel" gezegd :o (Heb de ziekte gelukkig niet, maar ik wilde het even goed laten overkomen).

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 10:07

Ik heb er ook een hekel aan als mensen dit woord gebruiken. Pas sprak ik er een oud klasgenoot op aan die op Facebook een hele update had geplaatst met het k**** woord er 10 keer in. Kreeg ik me toch een grote BEK terug? Goedendag zeg. Heb 'm maar verwijderd en geblokkeerd, zo'n mensen wil ik niet kennen :wave:.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 10:25

Wat mij op valt is dat het hier vooral in de leeftijd 14-20 wordt gedaan, daarna niet meer. Heb er wel eens mensen op aangesproken, maar heb het idee dat het toch geen zin heeft :n

Dewii

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 10:29

Ik kan er ook niet tegen, er zijn genoeg van die woorden om mee te schelden die mensen (over het algemeen niet kwetsen), oliebol bijvoorbeeld ;) . Ik scheld liever niet maar soms word ik zo kwaad dat ik het wel doe. Ik heb er wel eens wat van gezegd als iemand met een aandoening schold, maar toen kreeg ik nogal wat rotopmerkingen en verwijten en sindsdien doe ik het maar niet meer... Zwak eigenlijk, ik weet het, maar ik negeer het maar zo veel mogelijk en zorg dat ik het zelf niet overneem.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 11:48

Nemurin schreef:

En de pokken.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 11:48

manzano schreef:
Nemurin schreef:

En de pokken.

Ja maar gelukkig leven we nu :+

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 11:54

Ja maar die woorden zijn natuurlijk niet nu ontstaan ;) Het is dus niet iets wat opeens is ontstaan en blijkbaar al heeel lang voorkomt in het Nederlandse taalgebruik.

Als je "kanker" op zoekt in de Van Dale zie je ook buiten de betekenis van de ziekte:
Citaat:
kan·ker de; m -s 1 ziekte waarbij kwaadaardige gezwellen optreden
2 voortwoekerend kwaad
3 (plat, in sam) om een grote hekel aan het genoemde uit te drukken: ~herrie, ~vent

kan·ke·ren kankerde, h gekankerd voortdurend mopperen

Ondanks dat ik een hoop nare ervaringen heb met de ziekte merk ik dat ik het op de een of andere manier toch altijd een soort van "loskoppel" van het scheldwoord ofzo.
Dat neemt overigens niet weg dat ik me ook héél goed kan indenken dat dat voor anderen anders is, dus vind zeker dat er meer rekening mee gehouden moet worden.
Laatst bijgewerkt door manzano op 10-11-10 11:56, in het totaal 1 keer bewerkt