Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Citaat:Dat brengt me nu ook gelijk op het tweede punt. Adam en Eva zijn de eerste menselijke wezens op aarde. Zij planten zich voor en krijgen 2 zoons. Kaïn en Abel. Wanneer de oudste zoon de jongste zoon vermoord wordt hij verbannen en gaat hij vervolgens naar een ander dorp. Dat dorp bestaat dus al? Hier wordt in mijn (waarschijnlijk veel te) nuchtere beleving een heel groot deel overgeslagen. Zijn de mensen in dat dorp ook nakomelingen van Adam en Eva? Zo niet, hoe zijn deze mensen geschapen. Kaïn plant zich vervolgens voort met een vrouw uit dat dorp, wat dus in mijn beleving familie van elkaar moet zijn.
Dan zou de wereld te klein zijn voor al die boeken.
Daarom lees ik zelf ook verschillende vertalingen, verschillende Nederlandse maar ik pak er ook vlot Engels, Duits, Frans of Hebreeuws bij.
Soms is er een vertaling die veel dichter bij de grondtekst komt, waardoor e.e.a. ineens veel duidelijker wordt. 
Smidtje schreef:Zoals ik al zei ben ik net begonnen en lees ik nu Genesis.
Het eerste waar ik tegen aanloop is de schepping van de aarde. In de Bijbel word beschreven dat God de aarde schiep in 7 dagen. Ik ben erg nuchter en het is voor mij overduidelijk dat de aarde al veel langer ontstaan dan waarin de Bijbel van wordt uitgegaan. Waar zijn de dinosauriers? Slaan we de ijstijden etc. over? Het gaat meteen naar Adam en Eva, akkers, dieren.
Verder vertelt de Bijbel niet het hoe&wat over het ontstaan van de aarde. Het is geen wetenschappelijk boek die precies vertelt hoe iets werkt. Daar is de wetenschap voor. De Bijbel vertelt het waaróm. Citaat:Dat brengt me nu ook gelijk op het tweede punt. Adam en Eva zijn de eerste menselijke wezens op aarde. Zij planten zich voor en krijgen 2 zoons. Kaïn en Abel. Wanneer de oudste zoon de jongste zoon vermoord wordt hij verbannen en gaat hij vervolgens naar een ander dorp. Dat dorp bestaat dus al? Hier wordt in mijn (waarschijnlijk veel te) nuchtere beleving een heel groot deel overgeslagen. Zijn de mensen in dat dorp ook nakomelingen van Adam en Eva? Zo niet, hoe zijn deze mensen geschapen. Kaïn plant zich vervolgens voort met een vrouw uit dat dorp, wat dus in mijn beleving familie van elkaar moet zijn.
Citaat:1 dag bij God is duizend 'menselijke' jaren.
Blue_Eyes schreef:Citaat:1 dag bij God is duizend 'menselijke' jaren.
Ik denk dat het net ietsje anders zit. Er staat: 'Bij God is 1000 jaar als 1 dag, en 1 dag als 1000 jaar.' Met andere woorden: voor God bestaat geen tijd, of is tijd van nul en generlei waarde, het is een uitvinding die het ons mensen wat gemakkelijker maakt - meestal dan toch. Ik denk niet dat er bedoeld wordt dat 1 dag bij God, exact 1000 jaar is bij ons.
Het is zo in ieder geval duidelijk dat God de aarde niet schiep in 1 week zoals wij die kennen. Daarom wordt het (bij ons althans) vaak wel zo uitgelegd.
Tieneke schreef:Over die 'dag' of 'dagen': ik heb ergens eens daarover gelezen dat het Hebreeuwse oorspronkelijke woord verschillende betekenissen had en dat het in het Nederlands (of andere moderne talen) uiteindelijk naar 'dag' vertaald werd. Maar in de oorspronkelijke teksten zou dus niet 'dag' bedoeld zijn zoals wij een dag kennen, als in 24 uur.
Als dit nog te volgen valt...

Niwla schreef:Interessant topic.
Voor de mensen die al wat 'ervarener' zijn: geloven jullie dan niet in de erfzonde? (Toen Eva zondigde, werden alle mensen die daarna geboren werden automatisch met zonde geboren). Want als God meer mensen heeft geschapen, hoe zit het dan met hen? Heeft Hij hen zondig geschapen, werden zij ineens zondig, bleven zij zonder zonde en kregen zij ineens zondige kinderen of... ?
Ik weet niet of de hemel en aarde in 7 dagen geschapen zijn, ik geloof wel dat God het kán in 7 dagen.
Wat ik wel weet is dat als Eva gezondigd heeft, de rest van de mensheid dat ook wel heeft gedaan. Het is menselijk om dat soort verleidingen niet te kunnen weerstaan... Smidtje schreef:Dat brengt me nu ook gelijk op het tweede punt. Adam en Eva zijn de eerste menselijke wezens op aarde. Zij planten zich voor en krijgen 2 zoons. Kaïn en Abel. Wanneer de oudste zoon de jongste zoon vermoord wordt hij verbannen en gaat hij vervolgens naar een ander dorp. Dat dorp bestaat dus al? Hier wordt in mijn (waarschijnlijk veel te) nuchtere beleving een heel groot deel overgeslagen. Zijn de mensen in dat dorp ook nakomelingen van Adam en Eva? Zo niet, hoe zijn deze mensen geschapen. Kaïn plant zich vervolgens voort met een vrouw uit dat dorp, wat dus in mijn beleving familie van elkaar moet zijn.
Wat is met dit topic hoop te bereiken is gesprekken voeren. Meningen delen maar geen (felle) discussies. Graag hoop ik dat bokkers luisteren naar andere meningen en overtuigingen en misschien komen we samen tot een mooie kijk op het boek. Er zijn vast wel meer bokkers die dit boek van plan zijn te gaan lezen, of al lang gelezen hebben.
). Een kenmerk van het Joodse geloof is haar exclusieve karakter, in tegenstelling tot het Christendom dat iedereen toelaat ( ook 1 van de oorzaken van de scheiding tussen het Joodse en Christelijke geloof, maar dat terzijde ). Het oude testament is in ieder geval in de basis het boek dat ten tijde dat we alleen nog maar spraken van Joden en Christenen nog niet bestonden de basis van de Joodse leer. Het Joodse geloof, waar we in het oude testament nog van uit gaan, is gebaseerd op het verbond tussen Jahweh en het Joodse volk, niet met de hele mensheid. Pertinent niet.