water ipv koelvloeistof?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Frantic

water ipv koelvloeistof?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-10 18:42

hoi techneuten.

Ik heb een auto geleend en er zit dus een lek in.... waar weet ik( nog) niet maar de koelvloeistof is na een paar kilometer verdwenen...

Betreft een Peugeot Expert diesel uit 2005

Kan je nog steeds gewoon voor nood water gebruiken? Of moet er echt koelvloeistof in totdat hij naar de garage kan( donderdag w.s.)

stal_deebro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 18:48

als je geen lekkage kunt zien is waarschijnlijk de koppakking lek.
Gewoon water bijvullen tot hij naar de garage gaat.
Wel oppassen dat de motor niet heet wordt en dan vast loopt.

Polly
Moderator Algemeen

Re: water ipv koelvloeistof?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 18:49

ja hoor water bijvullen kan prima, neem wel extra water mee voor onderweg ;)

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 18:50

Uit nood kun je water even gebruiken, maar ga er liever niet mee rijden (alleen om naar huis of garage te komen).

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 18:51

Zolang het niet vriest kan je gewoon water gebruiken. :j

shantal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 18:51

je kan der wel water ingooien maar het koelt niet goed, dus hij kan der uit klappen houd er wel rekening mee

en houd er rekening mee dat het niet best is voor je motor en dat alles eruit gepompt moet worden tijdens de repreatie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 18:55

Gebruik dan wel gedemineraliseerd water ivm kalk en andere afzetting....

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-10 19:08

ok, het is inderdaad alleen voor naar de garage toe en die is een dorp verderop....

Ik neem wel gewoon schoon water, zolang blijft het niet zitten dat er kalkaanslag kan achterblijven..... denk ik :D

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 19:12

shantal schreef:
je kan der wel water ingooien maar het koelt niet goed, dus hij kan der uit klappen houd er wel rekening mee

en houd er rekening mee dat het niet best is voor je motor en dat alles eruit gepompt moet worden tijdens de repreatie

Onzin. Koelvloeistof zorgt er alleen maar voor dat je water niet bevriest, 's winters. Het zorgt 's zomers niet voor betere koeling oid.
En de hele handel moet toch leeg bij reparatie, en als er water in zit is dat een stuk minder erg dan wanneer er koelvloeistof in zit.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-10 19:15

en goedkoper..... het geld kunnen we w.s wel kwijt bij de reparateur....

( en dan te bedenken dat ik deze auto leende omdat mijn eigen trouwe Ford een zingend geluid maakt, daar ligt w.s. een wiellager uit....)

Kan ik niet een inzamelingstopic openen??? :D

Nee hoor gekheid....

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 19:18

TAO-->TV.

shantal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 19:36

Ibbel schreef:
shantal schreef:

Onzin. Koelvloeistof zorgt er alleen maar voor dat je water niet bevriest, 's winters. Het zorgt 's zomers niet voor betere koeling oid.
En de hele handel moet toch leeg bij reparatie, en als er water in zit is dat een stuk minder erg dan wanneer er koelvloeistof in zit.

het zorgt er niet voor dat je water niet bevriest,want als je in de zomer in de file staat en je koelvloeistof leeg is kan je ook niet verder meer rijden omdat je een kokende motor krijgt dan ,omdat de motor niet gekoeld word en je vin niet aan slaat.
en als je wel verder ermee door rijd dan kan je je kleppen eruit slaan

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 19:38

Ik zou persoonlijk niet te veel rondrijden met die auto, zolang het niet vriest kan water gewoon maar als je koelvloeistof zo snel er doorheen gaat heb je kans dat, als je blijft door rijden, je uiteindelijk je koppakking stuk rijd en dan ben je veel verder van huis... Toen ik dit had zei mijn garagist zonder verder te vragen dat ik er niet meer mee moest rondrijden voor hij gecontrolleerd was en toevallig had een collega hetzelfde probleem en die heeft het wel gedaan: Gevolg, het grapje heeft hun handen vol geld gekost gezien de koppakking idd stuk was.

Kieffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 06:29

shantal schreef:
het zorgt er niet voor dat je water niet bevriest,want als je in de zomer in de file staat en je koelvloeistof leeg is kan je ook niet verder meer rijden omdat je een kokende motor krijgt dan ,omdat de motor niet gekoeld word en je vin niet aan slaat.

Klopt :) Mijn broer had vorige maand zijn radiateur kapot en zijn motortemeratuur steeg als een malle als hij stilstond. Zat geen druppel koelvloeistof meer in en het was toen zó heet buiten. Gelukkig is ie inmiddels weer gemaakt :)

Wel vervelend TS, ik hoop dat de schade meevalt!

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 07:52

je vin slaat volgens mij wel aan maar er loopt dan geen vloeistof meer door de radiateur waardoor de motor niet gekoeld word.
Water kan prima hoor, heb ik met mijn oude auto ook mee gereden, ook ooit koppakking eruit en een paar weken voor ie weg zou begon ie ineens als een malle koelvloeistof te gebruiken. Heb er toen water in gemikt en laten controleren maar er zat ergens een lek. Had gewoon een jerrycan water mee en elke 2 uur vulde ik wat bij, niks geen problemen mee en het scheelt een hoop geld aan koelvloeistof.

Oke, ideaal is anders maar het kán dus zeker wel.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-10 08:11

Nee ideaal is het zeker niet, maar ik hoop niet dat het de koppakking is. Waterige sporen zie ik alleen onderaan in de motor ruimte dus hopelijk is het een lekke slang....

Vandaag maar vast naar de garage brengen. Morgen kon ie terecht ivm drukte....

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 08:17

Ayasha schreef:
Toen ik dit had zei mijn garagist zonder verder te vragen dat ik er niet meer mee moest rondrijden voor hij gecontrolleerd was

Monteurs zeggen dit altijd, ook als je een brandgaatje in je bekleding hebt bij wijze van spreke. :D

TS: als je toch gaat rijden zet dan je verwarming zo heet mogelijk en voluit aan. Schijnt ook te iets te helpen?

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-10 08:24

vroeggah in ieder geval wel,leuke tip.

ik hoef niet zo ver gelukkig, kilometer of 10. ik zal hem zo eens volgieten met water en dan eens zien hoever we komen...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 12:18

Ir111 schreef:
Ayasha schreef:
Toen ik dit had zei mijn garagist zonder verder te vragen dat ik er niet meer mee moest rondrijden voor hij gecontrolleerd was

Monteurs zeggen dit altijd, ook als je een brandgaatje in je bekleding hebt bij wijze van spreke. :D

TS: als je toch gaat rijden zet dan je verwarming zo heet mogelijk en voluit aan. Schijnt ook te iets te helpen?

jouw monteur misschien. Als die van mij niet het idee heeft dat er iets grondig mis is dan zegt ie dat niet. Dan zegt ie gewono "kom dan maar eens langs". en als je dan vraagt "mag ik er nog mee rijden" zegt ie hoogstens: "zolang je het in het oog houd doe maar :j"

Maar goed, ieder zijn ding natuurlijk, maar ALS het een probleem met je radiator is kan je met doorrijden heel wat problemen krijgen. Daar is mijn eigenzinnige collega ook achter gekomen. :j Grapje heeft haar 1000 euro gekost. Mijn auto (japanner dus dure stukken) heeft me 250 gekost met een groot onderhoud enz inbegrepen. ;) )

Verwarming opzetten helpt enkel om de temperatuur tijdelijk omlaag te krijgen om nog net thuis te raken/bij de garage te raken....

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 12:20

Ayasha schreef:
Verwarming opzetten helpt enkel om de temperatuur tijdelijk omlaag te krijgen om nog net thuis te raken/bij de garage te raken....

Dat is toch ook de bedoeling van TS!? :=

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 12:22

ja maar het helpt dus niet om meer stukken te voorkomen dus daar langer mee rondrijden is niet zo handig. :) Zie dat ze morgen al terecht kan en dan is het idd handig om effe daar te raken. :j Ik raad alleen af om dat voor meer ritten te doen... Maar goed uiteindelijk is het mijn auto niet maar was alleen als waarschuwing bedoelt zeg maar... (humf dit komt helemaal fout over maar goed, ik bedoel het dus niet slecht. :+) maar gezien TS me de indruk gaf dat ze er mee door wil rijden (kan ik helemaal mis hebben hoor dus correct me if I'm wrong! ) vandaar de waarschuwing... :)

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 12:23

Ayasha schreef:
maar goed, ik bedoel het dus niet slecht. :+)

jaja... >;)

:+

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 12:25

Water kan inderdaad prima. Als je er maar aan denkt dat in de winter er geen water meer in zit, want dan vriest alles kapot. :=

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 12:29

shantal schreef:

Volgens mij bedoeld Ibbel dat koelvloeistof niet specifiek beter koelt als water.

Overigens als je langs de kant van de weg staat, met een kokende motor en je belt de ANWB.
Dan komen die gewoon met een tank water aanzetten en niet met koelvloeistof.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-10 09:00

even de laatste update, gelukkig was het toch een scheur in een waterslang.
( en de kosten aan het achterwiel van de Mondeo waren 25 euro...)

Soms valt het ( gelukkig) mee!