Commentaar op mensen met overgewicht?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Caily

Commentaar op mensen met overgewicht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-10 10:34

Veel mensen vinden het not done om mensen op een negatieve manier aan te spreken oid op hun overgewicht.
Stukje respect, kan ik begrijpen.

Maar eigenlijk, het merendeel kan best wat aan het gewicht doen, en dik zijn is gewoon slecht voor je.
Door mensen erop aan te spreken (negatief) kan dit wel een extra stimulans zijn er wat aan te doen.

Terwijl wanneer je alleen maar zegt iedereen is goed zoals hij/zij is de betreffende persoon geen reden meer ziet om er wat aan te doen (het effect van wat er over 30 jaar gebeurd zien we dan wel weer, we leven nu). Gevolg dat die mensen naar 30 jaar wel problemen hebben als gevolg van hun langdurige overgewicht.

Onali

Re: Commentaar op mensen met overgewicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 10:37

Negatief?! Nee dankje :+

Ben vroeger al genoeg gepest (= ook negatief)

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 10:37

Een willekeurig iemand die een dikker persoon op het overgewicht zal aanspreken (zeker op een negatieve manier zoals jij aanhaalt) zal imo alleen maar een averechts effect hebben. Vaak zit er een emotionele reden achter en die zal zo alleen versterkt worden, laag zelfbeeld wordt versterkt door regelmatig van vreemden te horen dat je dik bent en dat helpt niet mee.
Juist vrienden en familie die steunen door bijvoorbeeld samen te gaan sporten en motiveren is belangrijk :)

Vind jouw post nogal ondoordacht en oppervlakkig eigenlijk ts... :=

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-10 10:40

Maar in de meeste gevallen kan je er zelf wat aan doen, en wie weet voorkomt dat erger in de toekomst.

Ik ben overigens op de basisschool veel gepest omdat ik zo stil was en niks durfde terug te zeggen. Dit heeft wel geholpen, ik ging erop letten en waar mogelijk is aan doen, in combinatie met het ouder worden gaf ik in de onderbouw van de middelbare soms een iets te grote mond.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-10 10:41

Lijkt me als je zelf van binnen weet dat je te zwaar bent en niemand geeft dat toe dat je daar alleen maar nog onzekerder van wordt.
De grootste onzekerheid is een gevolg van onwetendheid.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 10:42

Misschien in de meeste gevallen ja. Maar wie bepaald welk geval jij aanspreekt op zijn of haar overgewicht?

Ga jij ook tegen elke roker zeggen wat voor censequenties roken heeft?

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 10:42

TS.

Jij zegt dat het een extra stimulans geeft? Heb je er wel eens aangedacht dat sommige mensen een eetprobleem hebben wat een psychische oorzaak heeft? Als jij er dan op in gaat dat die persoon moet afvallen werkt dit alleen maar tegendraads. Dan ga je jezelf juist slechter voelen en meer eten.

En ik spreek uit ervaring. Ik kan eten niet laten staan door een psychische oorzaak en als iemand zegt "zou je dat wel doen?" is het voor mij juist een reden om het op te eten. Ik krijg zelf gelukkig binnenkort prof. hulp hiervoor, maar ik ben zelf, in mijn eentje, tot inzicht gekomen dat het moet stoppen.

Het is wel heel makkelijk en ondoordacht wat je hier neer zet.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 10:43

_Lot schreef:
Lijkt me als je zelf van binnen weet dat je te zwaar bent en niemand geeft dat toe dat je daar alleen maar nog onzekerder van wordt.De grootste onzekerheid is een gevolg van onwetendheid.

Wat een onzin :roll:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 10:45

Oh god, gaan we weer. (denkt terug aan mijn topic :') )

Edit: ik had een topic geopend over mijn veel te zware collega. Ook daar wilde ik wat aan doen, maar dat vonden de meeste hier not done.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-07-10 10:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-10 10:45

Nee, zo ben ik niet, net zoals ik mensen er niet op aan spreek als ze overgewicht hebben.
Maar mensen die het wel doen zal ik het niet kwalijk nemen, integendeel.

Nanne, helaas heb ik ook ervaring met iemand zoals jij. Maar ik denk wel dat mede omdat erover gesproken wordt je erover gaat nadenken, en oa jij tot inzicht bent gekomen. +:)+

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 10:47

Wendy15 schreef:
Een willekeurig iemand die een dikker persoon op het overgewicht zal aanspreken (zeker op een negatieve manier zoals jij aanhaalt) zal imo alleen maar een averechts effect hebben. Vaak zit er een emotionele reden achter en die zal zo alleen versterkt worden, laag zelfbeeld wordt versterkt door regelmatig van vreemden te horen dat je dik bent en dat helpt niet mee.

Idd, wat doen veel mensen als ze niet lekker in hun vel zitten? Dan eten ze een zak chips/reep chocolade op.

De meeste mensen weten volgens mij best van zichzelf dat ze te zwaar zijn, maar willen/kunnen daar op dat moment niets aan doen. Dat heb je als buitenstaander maar te accepteren. Als het je ouders of beste vrienden zijn die zo'n hevig overgewicht hebben dat er echt een gezondheidsgevaar ontstaat kan ik me best voorstellen dat je je zorgen uit en probeert mee te helpen om een gezondere leefwijze te gaan vinden. Maar de rest van de wereld heeft zelf familie, vrienden en artsen die een signaal kunnen geven als het echt uit de hand loopt.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-10 10:48

Dat laatste wat je zegt is lang niet altijd waar, helemaal als mensen met een psychisch probleem zitten is dat nog maar de vraag.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-10 10:48

IndianLady schreef:
_Lot schreef:
Lijkt me als je zelf van binnen weet dat je te zwaar bent en niemand geeft dat toe dat je daar alleen maar nog onzekerder van wordt.De grootste onzekerheid is een gevolg van onwetendheid.

Wat een onzin :roll:

Goed, dan ben ik dus onmenselijk :Y)

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 10:49

_Lot schreef:
Nee, zo ben ik niet, net zoals ik mensen er niet op aan spreek als ze overgewicht hebben.

Nanne, helaas heb ik ook ervaring met iemand zoals jij. Maar ik denk wel dat mede omdat erover gesproken wordt je erover gaat nadenken, en oa jij tot inzicht bent gekomen. +:)+

Je leest niet eens wat ze typt.

Ja ik weet dat ik dik ben, dat hoef je mij echt niet te vertellen, niet positief, maar al helemaal niet negatief. Ik probeer het echt, ben 10 kilo kwijtgeraakt. Ook ik nam zelf stappen, maar het kostenplaatje werd me iets teveel. En dat had ik er niet meer voorover, rekeningen bijna niet kunnen betalen omdat ik zo nodig moest afvallen.

Sommige dagen kan het me geen reet schelen wat ik eet, andere dagen weer wel. Ben bij lange na nog niet wat ik zou willen wegen, maar ik weet de Do's en Dont's.

En commentaar van anderen heb ik helemaal niet nodig :n

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 10:50

_Lot schreef:
Dat laatste wat je zegt is lang niet altijd waar, helemaal als mensen met een psychisch probleem zitten is dat nog maar de vraag.

Mensen met een psychisch probleem zijn al helemaal niet gebaat bij een vreemde die ineens commentaar op het figuur gaan geven,

Bon_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 10:51

Mensen op een negatieve manier aanspreken heeft geen nut, de helft van de mensen die te dik is, is dat niet omdat ze de Mac nu zo geweldig vinden etc. Meeste zitten met zichzelf in de knoop, en dan zal een ander daar nog eens een schepje bovenop doen.

Sommige mensen zijn dik door medicatie anderen doordat ze simpelweg te veel eten, of slecht voedsel eten, dit zal in sommige gevallen komen doordat mensen dus met zichzelf in de knoop zitten, maar ik denk niet dat er veel mensen zijn die bewust veel gaan eten zodat ze lekker dik worden.

Vergelijk het met extreem dunne mensen, sommige eten zich een slag in de rondte maar komen gewoon geen gram aan, anderen hongeren zichzelf uit omdat ze met zichzelf in de knoop zitten. Dan kan je tegen zo iemand wel zeggen je moet gewoon eens normaal gaan eten maar zo werkt dat niet, zo werkt dat anderosm bij dikke mensen dus ook niet.

Als het zo simpel was was niemand te dik of te dun door teveel of te weinig eten..

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 10:52

Mensen die overgewicht hebben weten dat heus wel (I know!). En wat al eerder gezegd is, ga je dan ook iets zeggen tegen rokers, drinkers, blowers, vette happen snackers (die niet altijd dik zijn, maar wel ongezond!) ? Ook die mensen weten zelf wel dat het slecht is en hebben ook zelf de keuze om er iets aan te doen of niet.

Veseosunce

Je bent zo als je bent. Als je je gelukkig voelt dan is dat toch goed?

Onali

_Lot schreef:
_Lot schreef:

Goed, dan ben ik dus onmenselijk :Y)

Ik weet van binnen dat ik te zwaar ben (eigenlijk meer van buiten maar goed) Als niemand mij hierop zou aanspreken word ik dus alleen maar onzekerder :?
Wat is dat voor iets?
De grootste onzekerheid is een gevolg ontwetendheid? Mwoa niet echt.

Echt hoe kom je hierbij?

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 10:55

Door negatieve aanpak gaan mensen niet zomaar ineens veranderen, dat kun je enkel bereiken met een positieve stimulans.

Als ik zeg: 'Je mening is totaaaaaaaaaaaaaal onzinnig en ik heb geen zin om naar je te luisteren.'
Hoe reageer jij dan?
Als ik zeg: 'Ik ben het niet eens met je mening, de mijne is als volgt... Het verschilt dus, maar ik respecteer de jouwe wel.. '
Hoe reageer jij dan?

Iets heel anders, maar het komt op hetzelfde neer.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 10:56

Ik denk dat je hier helemaal niet over kunt oordelen als je zelf geen overgewicht hebt. En wie weet zit diegene wel super in zijn/haar vel? Natuurlijk is 't voor je gezondheid beter om geen overgewicht te hebben. Maar als iemand toch goed in z'n vel zit met wat extra kilo's, dat maakt helemaal niet uit toch?
Ik denk dat negatief aanspreken van iemand met overgewicht juist het tegenovergestelde effect heeft inderdaad. Weer bevestiging voor diegene dat diegene dus inderdaad dik is, dat mensen 't zien, dat diezelfde mensen ook nog vinden dat ze er iets aan moet gaan doen.

@ Horse_girl: Goed punt! Je hebt ook van die mensen die kunnen alles eten en komen geen gram aan. Maar rekening maar dat zij net zo goed aderverkalking en weet ik 't wat allemaal krijgen :=

@ IndianLady: Zou inderdaad wel maf zijn. Als iemand dus tegen je zegt: ja, je bent dik. Dan zou je daardoor minder onzeker moeten worden? Denk niet dat dat zo werkt.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 10:59

en dan wordt er tot nu toe alleen maar gesproken over het psychische gedeelte
wel eens gedacht aan lichamelijke ziekte?

er zijn ook mensen die door bepaalde medicijnen vocht vast houden
of mensen met een schildklier probleem
of andere oorzaken

eerst vragen waarom,daarna mag je je oordeel geven,indien die persoon er zelf echt de schuldige aan is.....

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-10 11:01

Dat het niet uitmaakt als iemand verder super in zn vel zit is nog maar de vraag, na regen komt zonneschijn, maar andersom ook...

Tjaa, hoe ik erbij kom dat de ergste onwetendheid onzekerheid is. Zal het proberen uit te leggen met een voorbeeld, eigenlijk is het niet te vergelijken, maar miss geeft het aan waar ik heen wil.
Als bijv. jouw hond/kat nachten van huis is, is er onzekerheid waar hij is, of hij nog leeft ect. Als er dan naar een week iemand komt die hem helaas ergens niet-levend heeft aangetroffen heb je iig de zekerheid dat je weet waar hij nu is, er is plaats gemaakt voor de onzekerheid of je ooit weer zo gelukkig zou zijn met een ander dier zoals je met hem was (persoonlijk denk ik van niet maar dat is een hele andere discussie).

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 11:02

_Lot schreef:

Helaas ervaring met iemand zoals mij?

Hoe moet ik dat opvatten?

En er werd tegen mij niet veel over gesproken. De mensen in mijn omgeving houden namelijk van mij zoals ik ben. Die mensen weten ook dat ik niet goed in mijn vel zit en als hun dat soort opmerkingen gaan maken het alleen maar slechter gaat.

Ik vind niet dat het de taak van een ander is om te zeggen dat ik te dik ben. Het gaat erom dat ik gelukkig ben met mezelf. Niet dat een ander gelukkig is met een slankere mij.

Ikdoemaarwat,

Daar heb je een heel goed punt! Vriendin van de familie heeft het aan haar schildklier, alleen zij valt er vreselijk door af waardoor ze nu op een anorexiapatiente lijkt. Alleen daar word dus ook door iedereen op die manier over gesproken zonder dat ze aan haar de oorzaak vragen weten ze allemaal te vertellen dat ze gewoon meer moet gaan eten.. :roll:

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-10 11:02

ikdoemaarwat schreef:
en dan wordt er tot nu toe alleen maar gesproken over het psychische gedeelte
wel eens gedacht aan lichamelijke ziekte?

er zijn ook mensen die door bepaalde medicijnen vocht vast houden
of mensen met een schildklier probleem
of andere oorzaken

eerst vragen waarom,daarna mag je je oordeel geven,indien die persoon er zelf echt de schuldige aan is.....

Dat ben ik met je eens, zeker eerst weten wat de oorzaak is.
Ik doelde ook niet op vreemde die je op straat ziet oid, maar op collega's, klasgenoten, ect.