Vriend luistert niet

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Pollewoppy

Vriend luistert niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-10 17:02

Ik zit met een probleem waar ik iedere keer weer tegen aanloop.
Mijn vriend kan niet luisteren. En dan bedoel ik actief luisteren. Daardoor voel ik me vaak onbegrepen. Ik word daar verdrietig van, omdat ik het idee heb dat ik mijn verhaal niet altijd even goed bij hem kwijt kan.

Ik zal een voorbeeld geven. het gaat erom dat ik meer mijn gevoel moet uitspreken. Ik ben hier hard mee aan het oefenen.
Vandaag voel ik me niet zo lekker. Ik ben over vermoeid en verdrietig. Ik probeerde dit bij hem aan te geven. Door de oververmoeidheid ben ik besluitloos en loop rond als een kip zonder kop.

Ik zei: "Ik voel me niet zo fijn, ik baal van mezelf."
Hij zei: "Dat heb ik ook ik, ik merk dat ik jouw besluiteloosheid over neem."

Ik wist even niks meer te zeggen.

Tweede poging:
"Ik vind het jammer dat je net meteen over jezelf begon, in plaats van naar mijn gevoel te luisteren."
Hij: "Jammer dat je je rot voelt."

Wéér voelde ik me niet gehoord, omdat dat niet is wat ik nu zei! Ik merkte dat ik boos werd en wilde het niet meer zeggen.
Later zei ik dat het me verdrietig maakte en dat ik teleurgesteld ben.

Hij begon erover dat ik boos werd enz. Wéér hoorde hij niet wat ik zei. Namelijk dat ik verdrietig ben en teleurgesteld.

Hij wil er voor me zijn zegt hij, hij wil me steunen enz. En dat geloof ik wel. Alleen kan hij het niet hebben als ik aan wil geven hoe hij dat op een betere manier kan doen Vragen wáárom ik verdrietig ben, vragen waarom ik het jammer vind enz. Want dát is actief luisteren.

Hoe kan ik hem nou uitleggen dat ik me dan gehoord voel?
Door steeds over zichzelf te beginnen, krijg ik het idee dat hij me afkapt. Maar ik krijg niet eens de kans om dat uit te leggen.
Omdat ik gefrustreerd raak, komen we uiteindelijk in een discussie waarin we alleen maar benoemen wie wat verkeerd doet. dat schiet niet op.

Wat moet ik hier nou mee?
Ik probeer ook echt wel naar mijn eigen communiceren te kijken, en daar valt ook zeker wat aan te doen. Maar hij lijkt niet bereidt om naar zijn aandeel te kijken en dat vind ik zo jammer.

Hij is nu naar de supermarkt. Hij wilde daarvoor al praten, maar ik merkte dat ik teveel boosheid had en dat een normaal gesprek me niet zou gaan lukken. Ik zit zelf te denken om het volgende toe te passen als we er zo over gaan praten: Voordat een van ons z'n zegje mag doen, moet ie samenvatten wat de ander gezegd heeft. Zodat je ook echt hoort wat de ander zegt ipv de verdediging in te gaan. Ik hoop dat mijn vriend dat voorstel in ieder geval wil proberen.

Iemand verder nog tips?
(Liever geen reacties als waar maak je je druk om ofzo...)

Cassidy

Re: Vriend luistert niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 17:06

Misschien weet je vriend niet wat actief luisteren is? Dat is te leren hoor, ik zou het voorstel doen om hem naar een communicatietraining te sturen, en er zijn genoeg boeken of de materie te vinden.

Verder moet je denk ik ook even in je achterhoofd houden dat mannen en vrouwen verschillend communiceren. Heb je het boek al gelezen: mannen komen van Mars, vrouwen komen van Venus, en hun verschil in communicatie? Misschien begrijp je dan beter hoe hij denkt en waarom hij denkt zoals hij denkt.
Het zou heel leerzaam voor je vriend zijn als hij dat boek ook zou lezen, maar dan moet hij dat wel willen...

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 17:07

waarom mannen niet kunnen luisteren en vrouwen geen kaart kunnen lezen is er ook zoeen...

Hij doet het inderdaad vast niet bewust..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 17:08

Maar dat betekent niet dat hij er niet aan kan werken.
Maar voordat hij eraan kan gaan werken, moet hij zich dat wel realiseren...

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-10 18:50

Bedankt voor jullie reacties.
Ik heb genoeg boeken over communicatie op de plank staan. Heel interessant idd en het is zeker te leren. Alleen legt hij de verantwoordelijkheid voor de situatie volledig bij mij. Hij zegt letterlijk: "Volgens mij komt het doordat jij je vandaag niet lekker voelt."

Het boek waarom mannen niet kunnen luisteren en vrouwen geen kaart kunnen lezen heb ik op de plank staan. Nog niet gelezen. Ga er dit weekend nog in beginnen ;) Die ander hou ik ook zeker in gedachten. Misschien dat ik dan ook wat meer begrip voor zijn manier van denken op kan brengen.

Hij staat niet open voor een communicatietraining of het lezen van een boek hierover. Het komt namelijk doordat ik niet lekker in mijn vel zit volgens hem. Volgens mij komt het door miscommunicatie. Waar ik net zo goed mijn aandeel aan heb en waar ik zelf ook zeker naar wil kijken. Ik leer ook nog steeds.

Ik ben nu een brief aan het schrijven naar hem. Waarin ik uitleg waarom ik denk dat het een communicatieprobleem is. En waarom ik denk dat het komt door slecht luisteren naar elkaar. Daarin probeer ik alleen concreet gedrag te benoemen en geen verwijten te maken. Ook benoem ik mijn eigen gedrag en wat ik daar anders aan zou willen en kunnen doen. Ik hoop dat dat een beetje door komt, maar ben bang van niet...

Bedankt voor de tips.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 18:53

Je vraagstelling klopt ook niet. Je stelt gesloten vragen waarvan jij wilt dat hij doorvraagt. Zeg gewoon wat je dwars zit en daar zal die vast op reageren.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 19:00

Vraag jezelf ook eens wat je eigenlijk van hem wil...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 19:10

Pollewoppy schreef:
Alleen kan hij het niet hebben als ik aan wil geven hoe hij dat op een betere manier kan doen Vragen wáárom ik verdrietig ben, vragen waarom ik het jammer vind enz. Want dát is actief luisteren.

Waarom wil je zo graag dat hij het aan jou vraagt? Wat gebeurt er als je gewoon zegt hoe je je voelt, en waarom dat zo is?

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-10 19:12

Breezy: Op zich heb je gelijk dat ik 'gewoon' zou moeten zeggen wat ik voel. Maar punt is dat ik hier ook lerende in ben. Ik heb nooit geleerd om over mijn gevoel te praten en het is voor mij al heel wat dat ik er überhaupt over begin. Ik weet dat dit geen vrijbrief is. Hij wéét ook dat het me niet makkelijk afgaat. Als hij op deze manier reageert, voel ik me een zeur en durf ik niet meer verder te vertellen. Het is dus makkelijk gezegd, maar zo simpel als 'gewoon doen', ligt het niet altijd.

Ik heb hem trouwens geen vragen gesteld. Ik probeer een gesprek op gang te brengen door in te leiden dat ik me rot voel.Het is een opening van een gesprek...

Kuggur: Ik weet wel wat ik van hem. Dat is het probleem niet. Ik wil graag gehoord worden. Dat ik daar zelf duidelijker in kan zijn is wel zo. Ik geef ook aan dat ik ook lerende ben.

RedPassion: Ik weet niet of ik zo graag wil dat hij het aan mij vraagt. Ik heb het idee dat hij het gesprek dichtgooit en mijn gevoel aan de kant te schuiven door over zichzelf te beginnen.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-10 19:15

RedPassion: Misschien wil ik wel dat hij eerst (al dan niet met een vraag) reageert, zodat ik weet dat ik zijn aandacht heb en dat hij open staat om oprecht naar mij te luisteren. Juist omdat ik het al zo moeilijk vind.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 19:18

TS: Je haalt actief luisteren en praten door elkaar. Als jij tegen mij zou zeggen: Ik voel mij neerslachtig dan zou je van mijn kant alleen een joh horen.

Je zegt Schat moet je eens luisteren ik zit niet lekker in mijn vel en vertel dan je verhaal.

meintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 19:21

mmm als ik dit zo lees reageerd hij eigenlijk wel empatisch alleen denk ik dat t door de toon komt dat je dat niet hoort. als je alleen kijkt naar wát hij zegt is t namelijk zo vreselijk niet.

Pollewoppy schreef:
ik merk dat je iets dwars zit en daardoor ga ik mee in jouw rot gevoel/b]

Ik wist even niks meer te zeggen.

Tweede poging:
"Ik vind het jammer dat je net meteen over jezelf begon, in plaats van naar mijn gevoel te luisteren."
Hij: "Jammer dat je je rot voelt."
[b]ik merk wel dat ie iets dwars zit en ik vind dat vervelend voor je(maar heb geen idee hoe ik moet reageren want de vorige reactie was duidelijk niet ok...)

hij gaat hier inderdaad niet in op wat je zegt maar je vraagt ook niet echt een reactie met deze opmerking. je meld alleen wat je niet leuk vind.
ik ben bang dat je dit voor een man iets duidelijker moet uitleggen... bv ik vind het fijn als je nu even naar me luistert, ik wil even van me af praten, en ik verwacht geen oplossing van je. ik moet gewoon even ventileren.

ik snap dat t voor jou heel lastig is en dat je het gevoel hebt dat je het niet kwijt kan bij hem maar dit is wel op te lossen hoor!
vraag jezelf idd eens af wat je van hem wil en heb het daar met hem over op een moment dat je je wel goed voelt.
heel duidelijk en voor je gevoel in jip en janneke taal ( en nee ik bedoel dat niet negatief tegenover hem maar hij kan nu eenmaal niet in jouw hoofd kijken. hij snapt jouw denkproces waarschijnlijk niet zomaar)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 19:21

Pollewoppy schreef:
RedPassion: Ik weet niet of ik zo graag wil dat hij het aan mij vraagt. Ik heb het idee dat hij het gesprek dichtgooit en mijn gevoel aan de kant te schuiven door over zichzelf te beginnen.

Okee, dan heb ik dat verkeerd begrepen. :)
Wat wil jij dat hij doet als je zo'n gesprek begint? Een luisterend oor, een knuffel, een oplossing?

Edit, ik zie net je andere post. Je wilt dus graag zeker weten dat hij luistert. Misschien kan jij met een vraag beginnen: "Ik wil graag even mijn gevoelens kwijt, wil je even naar me luisteren?" Iets in die trant.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-10 19:22

Breezy: Oke, daar heb je helemaal gelijk. Zoals ik al zei, ik denk dat ik niet duidelijk genoeg ben. Jij geeft nu mooi aan hoe en wat. Daar kan ik wat mee. Dank je.

Probleem is dan nog wel dat hij van mij ook verwacht dat als hij zegt dat ie zich rot voelt, ik niet alleen reageer met 'joh'. En ik ga hem dat wat jij hier boven schrijft niet aan het verstand krijgen ben ik bang.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-10 19:23

Meintje en RedPassion: Jullie advies komt op hetzelfde neer als die van Breezy. Ik moet duidelijker aan geven wat ik van hem wil.

Ook jullie bedankt voor het inzicht! Dit zijn tips waar ik wat mee kan en van kan leren.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 19:25

De tip van RedPassion vind ik erg goed. Mocht het niet werken; schrijf dan eens in een brief op wat je hem wilt laten weten
(lees; als hij niet actief kan luisteren, maak dan dat hij het letterlijk leest, en moet denken wat er staat voordat hij kan reageren ;) )

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-10 19:27

Door jullie reacties zie ik in dat het van mij eigenlijk een loze opmerking in de ruimte was. Ik denk dat als ik de volgende keer aan geef dat ik wat met hem wil delen en dat ik graag zou willen dat hij even naar me luistert, dat het al veel beter gaat. :j

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 19:31

misschien is het een idee om te beginnen met brieven naar elkaar te schrijven.

Daarin begin jij met jouw gevoelens en jouw verhaal en ook de vraag naar hem toe hoe hij daar in staat en wat zijn verhaal en zijn gevoel is.
blijkbaar is het lastig om daar samen over te praten, dingen op papier zetten is altijd iets makkelijker omdat je er de tijd voor kan nemen, er over na kan denken en je alles nog eens over kan lezen voordat je een reactie op de brief schrijft.

Daarnaast kan je vriend misschien ook gaan voelen dat als jij steeds met dingen zit en steeds dingen wil bespreken dat hij het nooit goed doet. Dat hij faalt als vriend, als partner.
En dat het steeds om jouw gevoel draait en zijn gevoel vergeten wordt.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 19:33

Mannen zijn niet zo van het waarom? Ik denk dat je misschien in zekere zin ook veel van hem verwacht. Mannen/vrouwen denken niet hetzelfde. Zeg dan van: ik voel me niet zo fijn omdat..... en daar baal ik van.

Net zo goed als dat jij het niet aangeleerd hebt om te praten heeft hij niet aangeleerd hoe hij precies op jou mededelingen meot reageren. Mededelingen zijn ter aanname...

Succes!

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-10 19:53

En onduidelijke mededelingen zorgen helemaal voor aannames.
Nogmaals bedankt voor jullie inzichten. Het helpt me om mijn eigen aandeel hier in te zien!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 20:46

Pollewoppy schreef:
Nogmaals bedankt voor jullie inzichten. Het helpt me om mijn eigen aandeel hier in te zien!

Ik moet zeggen dat ik vind dat je hier tof reageert!
Respect dat je ook naar je zelf wil kijken en niet alleen naar je vriend.

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 22:44

Allereerst vind ik het knap dat je je eigen fouten inziet en hiermee aan het werk gaat. Ik weet hoe moeilijk het is om te leren je gevoel te uiten...
Ik ben het wel met de rest eens, mannen denken anders dan vrouwen. Als ik je verhaal zo lees, dan is je vriend wel bereid om iets met je mededeling te doen, maar volgens mij weet hij niet zo goed wat hij precies moet doen. Als ik tegen mijn vriend zeg dat ik me rot voel, begint hij meteen te vragen waarom en te zoeken naar een oplossing, terwijl ik op zo'n moment gewoon alleen een knuffel wil. Ik raak dan geirriteerd omdat ik geen zin heb om te praten en hij omdat hij niet snapt waarom ik zeg dat ik me rot voel maar er niet over wil praten. In het begin voelt het heel raar om dan om een knuffel te vragen (voor mijn gevoel moet je daar niet om vragen..) Maar uiteindelijk werkte het wel. Dus bij mannen moet je heel duidelijk zeggen wat je wil zeggen en wat je verwacht.
Succes ermee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 23:04

daantjuhhh schreef:
Pollewoppy schreef:

Ik moet zeggen dat ik vind dat je hier tof reageert!
Respect dat je ook naar je zelf wil kijken en niet alleen naar je vriend.

Ik ga hier echt helemaal met mee! Echt knap je zo reageerd en ook kritisch naar jezelf kunt en durft te kijken. Je bent daarin echt enorm gegroeid!

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 23:38

Inderdaad knap dat je ook jezelf een spiegel voor kunt houden, lang niet iedereen kan dat :)

Er zit inderdaad een wereld van verschil tussen mannen- en vrouwencommunicatie. Je hebt hier al een aantal hele goede tips gehad waar je vast iets mee kunt.
Wat ik me afvraag: spreek je het ook weleens uit als je jezelf goed voelt en erg tevreden bent? :) Juist door dat te doen komt de boodschap wanneer je je niet zo goed voelt waarschijnlijk ook anders aan.

zwelgje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 23:47

Goede tips zijn er gegeven pw. En de reacties laten je denk ik de situatie ook weer van een andere kant bekijken. Knap dat je het hier neerzet, het is toch iets waar je steeds tegenaan loopt en de kijk van iemand die er ver van af staat, kan soms toch wat verheldering geven..

Ik denk inderdaad ook dat mannen onze 'hints' gewoon niet snappen.. Ik heb dit ook weleens met mijn ex gehad..
Wij vrouwen zeggen vaak bepaalde dingen, waar we dan van te voren al over nagedacht hebben wat voor een antwoord of reactie we daar van de man op willen krijgen..

Ik denk inderdaad dat je de openingszin waarvan jij het gesprek in wilt luiden misschien over moet slaan of moet veranderen.. En dat is heel moeilijk.. Het is namelijk al moeilijk genoeg om sowieso over je gevoel te beginnen..
Dus misschien niet:' ik voel me verdrietig..' want dan zegt hij: 'oh rot' of 'ik ook'
Maar bedenk van te voren waar je heen wilt in het gesprek. Vraag bijvoorbeeld eerst jezélf af waarom je je verdrietig voelt.. Dan kun je het eerder een richting geven en loopt het misschien minder snel dood..

En wat je ook kan proberen is tegen hem te reageren zoals jij wilt dat hij op jou zou reageren. Dus als hij bijvoorbeeld zegt: ' ja, ik voel me ook rot' kun je 2 dingen doen: 1: je mond houden en alles weer opkroppen, je niet begrepen en gehoord voelen en uiteindelijk boos worden..
of 2: hem vragen: 'jij ook, hoe komt het bij jou dat je je rot voelt?'

Vraag jezelf af wat je wilt dat hij doet met jou woorden dat je verdrietig of teleurgesteld bent.. Want waarschijnlijk hoort ie wel wat je zegt, maar weet ie niet wat ie ermee aan moet.. of wat jij ermee wilt.

Citaat:

Misschien voelt hij zich hier ook niet begrepen omdat je niet vraagt wáarom hij jou besluiteloosheid overneemt of hoe dat dan komt..? Ik heb het idee dat jullie beiden er een zin ingooien in de verwachting dat de ander wel reageerd en doorvraagt, maar beide hebben jullie daar misschien moeite mee..
of zit ik ernaast..?
Hij omzeilt hier natuurlijk jou reactie wel, door over zichzelf te beginnen. Maar misschien daagt het hem meer uit als je eerst naar zijn reactie verder vraagt, om ook geinteresseerd te zijn in het hoe en waarom van jou kant..?
Want wat hij met deze reactie eigenlijk wil zeggen is dat hij ook gehoord wil worden.. (denk ik)