Hoe plannen... Werk, paard, man en kind...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Maar10e

Hoe plannen... Werk, paard, man en kind...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-10 20:18

Moeders hoe doen jullie dat?

Ik kan er nog geen lekker ritme in krijgen.
Oke kind, werk en man gaat nog goed maar paard erbij vind ik lastig.

Heeft iemand ervaringen of tips?

Mars

Re: Hoe plannen... Werk, paard, man en kind...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 20:28

[MW] >> [LZP]

rossebol

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 20:33

Ik werk helaas niet dus kan je niet zulke goede tips geven.
Wel heb ik 2 paarden een kind en een man.
Rijden is wel minder geworden sinds onze dochter er is maar toch probeer ik 3 a 4 keer per week wel te rijden.
Ik heb nu iets meer vrijheid nu mijn dochter op de peuterspeelzaal zit.
Als ik niet ga rijden gaat ze gewoon mee ze vind het prachtig lekker in het zand spelen pony poetsen.

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 20:35

Ik heb de paarden bij huis staan en twee keer per week komt er iemand rijden,en daar ben ik heel blij mee want dan heb ik tjid voor andere dingen.

Maar10e

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-10 20:53

Ik heb 1 paard, werk 3 dagen. Paard staat niet aan huis maar wel vlakbij.
Heb een bijrijdster voor 2/3 dagen. en paardje heeft 1 dag vrij.
kindje is half jaartje :)
wel een meisje maar snapt nog niets van paarden. :P
mama hoopt natuurlijk wel dat dat komt :P:P

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 20:56

Ik werk 4 ochtenden en 1 hele dag, mijn zoontje gaat s ochtends naar het kdv en die haal ik uit mijn werk meteen op.
Dan door naar mijn ouders toe waar de paarden staan, mesten en rijden (als mijn moeder thuis is past zij even op Tijn), 1 paard heb ik nu op stalling staan en die doe ik meestal s avonds als Tijn bij pappa thuis blijft.

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 20:57

paard staat hier aan huis en die doe ik als de kleine een midagdutje doet.
werk in de avond uren.
man lief heeft soms pech maar meestal als ik klaar ben met werken en de kleine slaap kunnen we gewoon kletsen en noem maar op

Samm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 22:39

Phfhf ik ben ook sinds een half jaar mama, werk nog niet ivm bekkeninstabiliteit maar zal over een paar maanden ook wel weer aan de slag moeten en dan wil ik 28 uur gaan werken. Hoe dit over de week verdeeld is dan weet ik niet omdat ik een nieuwe baan moet zoeken. Had eerst 2 paarden waarvan ik er 1 tijdens de zwangerschap heb verkocht omdat ik toen al wel wist dat 2 paarden in combinatie met kind,man,huis, en werk gewoon niet haalbaar is. Maar soms vraag ik me nu wel eens af hoe ik het straks ook weer moet doen als ik werk. Ben wel de keuze gemaakt dat de dagen die ik werk het paard helemaal verzorgt word en ik er niet perse heen moet, paard staat hier kleine 7 min vandaan. Ga dus ook minder rijden dan voorheen maar wil verder geen bijrijdster.
De tijd is iets wat natuurlijk een rol speelt maar ik vraag me ook wel eens af waar ik al die energie straks vandaan moet halen, het is een hele opgave allemaal. Maarja het zal vast wel goed komen :D .

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 11:02

Telt een vriend (man), hond, paard en baan ook? In deze context is 'kind' even vervangen door 'hond', sorry als ik mensen hiermee tegen hun schenen trap, maar het gaat even om de tijdsverdeling :D

Mijn vriend werkt 40 uur, ik 36 (1x om de week op vrijdag vrij). Ik vind het ook erg lastig hoor, vooral omdat we net zijn verhuisd en ook nog aan het (ver)bouwen zijn. Ik ben 2 linkerhanden dus heb met mijn vriend afgesproken dat zolang we aan het verbouwen zijn, hij niks aan het huishouden hoeft te doen. Ik heb liever dat hij klust en ik schoonmaak. Mijn paard staat bij mijn ouders in de schuur, ik ga er 2x in de week en 1x in het weekend naartoe. Ik vind het te weinig, maar ik trek het gewoon niet om nog meer te gaan. Op de dagen dat ik niet ga zet mijn vader hem buiten en geeft hem eten, en doet mijn moeder 's avonds de stal. Mijn vriend blijft dan bij de hond (die zit overdag ook al alleen) en voor de rest is het een kwestie van kijken wat je kan doen.

Als ik mijn tijdsindeling bekijk, zou ik er niet eens een kind bij kunnen hebben. Ik zou niet weten hoe ik dat zou moeten doen, paard weg, hond weg? Ik begrijp jullie probleem volledig, ik paniekeer nu al als ik eraan denk dat ik nog tijd moet hebben voor een kind! Phoe!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 11:14

Ik vond het best moeilijk (4 daagse werkweek, 5 paarden, man, kind van drie), er was voor mijn gevoel altijd wel iemand die te klagen had. Daarom ben ik nu gestopt met werken.

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 11:19

Urielle schreef:
Ik vond het best moeilijk (4 daagse werkweek, 5 paarden, man, kind van drie), er was voor mijn gevoel altijd wel iemand die te klagen had. Daarom ben ik nu gestopt met werken.
Dit is vast een erg brutale vraag, maar hoe doe je dit finacieel dan? 5 paarden, 2 volwassen en 1 kind, en 1 persoon die werkt? Met het loon van mijn vriend zouden wij dit echt nooit kunnen.
Sorry als ik een vraag stel die eigenlijk niet mag :o

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 11:31

En of ik ervaring heb. Ik werk 4 dagen per week als accountmanager, ik heb 2 kinderen, een man, 2 katten, een fijn huis en nog een bestuursfunctie bij een verreniging.... Manlief heeft een eigen bedrijf.

Hoe ik dat doe?...Alle zeilen bijzetten! :D

De eerste en belangrijkste regel is trek niet alles naar je toe. ookal verdient je man meer geld...jouw baan en hobby's zijn net zou belangrijk als de zijne.
Een tweede regel is dat niet alles perfect moet en kan. Veel moeders hebben de neiging om alles perfect te willen doen. Een ander mag tenslotte er geen last van hebben dat jij moeder bent geworden... Dat is natuurlijk wel zo...maar voor die tijd hoefde ook niet alles perfect te zijn...nu dus ook niet.

Als je het je kan veroorloven...neem een schoonmaakster voor het huishouden.

Verder hebben wij een plan bord en heb ik een bijrijder. Zorg voor een goede bijrijder doie flexibel kan. Ik heb een super bijrijder.

Op het planbord staan alle afspraken en activiteiten voor die week. we hebben ook een familie agenda. Daar staan activiteiten en afspraken op de lange termijn.

Verder...ja ik ga iedere avond na de kinderspits naar mijn paard. Dat vergt wat dicipline maar ik ben het niet anders gewent. 2 avonden in de week gaat mijn bijrijder...dan kan ik bankhangen.

Maar het sleutelwoord is dus...niet alle zorgtaken(inclussief het huishouden) naar je toe trekken en heel goed plannen.

Als je meer wil weten...let me know!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 11:40

Majo schreef:
Telt een vriend (man), hond, paard en baan ook? In deze context is 'kind' even vervangen door 'hond', sorry als ik mensen hiermee tegen hun schenen trap, maar het gaat even om de tijdsverdeling :D

Je schopt me niet tegen de schenen hoor :D Ben je gek. :D Natuurlijk kunnen huisdieren en met namen honden handenbinders zijn. Maar ik heb ook altijd honden gehad en die vragen nog niet een fractie van de tijd die kinderen met zich meebrengen.

Zeker als je kinderen straks naar de basisschool gaan dan weet je even een tijdje niet hoe je het moet zoeken.

En soms zit het ook een beetje in zaken als tijd voor je zelf. Een moordend tempo is best goed vot te houden als je maar af en toe kan afschakelen. Met een boekje op de bank op zondagmiddag bijvoorbeeld.
Dat is nu ingevuld met knutselen, vingerverven en mens erger je niet.

Ook boodschappen doen. Je hond laat je dan even thuis of laat je in de auto.(de supermarkt mag hij tenslotte niet in :D ) Met 2 kinderen boodschappen doen duurt minstens een half uurlanger (een half uur minder voor je paard dus)

Je hond kan je in veel gevallen meenemen naar je paard (deed ik altijd) maar met kinderen bij je paard ben je niet blij.

TinkerTwink

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 11:44

pff zwaar ik weet het.
Nu heb ik het geluk dat mijn man ook stapel is van paarden en we dezelfde ideen hebben.
Twee kids zijn begonnen met rijden (7+5jaar) en de twee kleintjes (3+1,5jaar) gaan graag mee.

Ok...ik werk 25 uur per week thuis. Ben flexibel in de meeste van mijn uren. Daarnaast werkt mijn man 25 uur waarvan 10 uur thuis en de rest buitenshuis.We hebben verder nog drie honden en een kat overigens;)
Meestal doen we het zo:

Ochtend: Kids wassen aankleden en ontbijten en dan naar school. Man werken, ik ook werken en alvast wat opruimen en eventueel een wasje doen. Honden eten geven, beestjes de tuin in laten.
Middag: samen naar de paarden als het lukt of verder werken en andere klusjes in het huishouden doen.
Namiddag:Hondjes binnen en eventueel borstelen. Kids van school, eten koken, wassen, kids naar bed enz.
Avond: Ik werken en man werken tot een uur of 22.
Daarna nog wat babbelen en tegen 23 uur naar bed...meestal iets later maar goed.

Op woensdag middag geef ik longe lessen en gaan alle vier de kids mee. Op Dinsdag en woensdag is de jongste thuis verder gaat hij drie dagen naar de opvang hier in de buurt wat hij heerlijk vind maar waarover ik me soms schuldig voel maar dat terzijde.

Rijden...Twink is 5 jaar pas half jaartje zadelmak en werkt dus ook maar een keer of 3 per week. Belle is nog niet zadelmak maar begonnen met longewerk. Gelukkig kan manlief ook rijden enz dus vaak dat we twee paarden tegelijk nemen. Verder borstelen de kids ook graag en is de verzorging voor ons allemaal een hobby :)

Moeilijk en altijd mega druk en vliegen maar er komt ooit een ritme in geloof me maar :) Al moet ik zeggen dat echt poetsen dus stoffen, zuigen, dweilen enz nog maar 2-3 keer per week gebeurd :o Ben een poetsmiep maar red het gewoonweg niet en dat is soms frustrerend maja.

TinkerTwink

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 11:47

@NatasjavE
Lol!!! Met de kids boodschappen doen gaat hier juist sneller....spelletje wie het eerst de aardappelen, groenten enz heeft werkt nog steeds ;)
Ik moet overigens wel toegeven dat paarden in combi met kinderen onder de 3 jaar niet altijd even handig is maar een campingbedje in de buurt met voldoende speelgoed, een koekje en een flesje drinken doet hier wonderen ;)
Elke dag zou niet handig zijn lijkt me inderdaad maar hier gebeurd het toch zeker 2-3 keer per week dat alle vier de kids mee moeten naar de paardjes en tot nu toe geen klachten van omstanders of de kids zelf

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 14:34

Jij hebt er 4??!!! :wow:

Nou...ik "maar" 2 hoor.(wel jongentjes he..die zijn drukker ;) :D )

Maar de een is bijna 2 en de ander is bijna 5.
Van boodschappen kan ik nog geen wedstrijdje maken...maar het idee nemen we mee. :D

kijk daar hebben we wat aan dames...tips uitwisselen om het leven aangenamer te maken +:)+

Ik vraag de oudste wel altijd om me te 'helpen" bij het boodschappen doen. Maar als ik zeg pak jij de vlaflip even, pakt hij toch maar de draken vla omdat die er lekkerder uitziet :9

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 15:28

Ik werk 4 dagen in de week, 24/7 telefonisch beschikbaar, WO deeltijd studie, heb weer een mannelijk aanhangsel sinds kort (nog geen gezamelijke kinderen), een zoon van 1,5 jaar oud, twee honden en 1 paard.

Ik wacht totdat de kleine slaapt (meestal rond half 8) ruim dan in een uur tijd mijn huis op, strijk de was er doorheen, ruim de keuken af enzovoorts, zet een nieuwe was aan. Vriendlief/oma past op de kleine gup, en ik ga naar mijn paard rond 9 uur. 11 uur/half 12 thuis, honden uitlaten, douchen, en mijn bed in... Vanaf volgende week mag ik weer aan de bak :D

Sjimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 15:42

Urielle schreef:

Ik vond het ook niet te doen, paard verkocht....

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 15:46

Pinda_Dipje schreef:
Ik wacht totdat de kleine slaapt (meestal rond half 8) ruim dan in een uur tijd mijn huis op, strijk de was er doorheen, ruim de keuken af enzovoorts, zet een nieuwe was aan. Vriendlief/oma past op de kleine gup, en ik ga naar mijn paard rond 9 uur. 11 uur/half 12 thuis, honden uitlaten, douchen, en mijn bed in... Vanaf volgende week mag ik weer aan de bak :D

Dat doe jij in een uur tijd? Wow.
Respect.

Ik ga meestal rond 8 uur naar mijn paard.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 15:48

Sjimmy schreef:
Urielle schreef:

Heb ook het rijden aan de wilgen gehangen, gelukkig heb ik een lief vriendinnetje die mijn pard erbij doet, anders had ik haar ook al wel verkocht wellicht...
Ben blij als ik af en toe kan rijden. We hebben uitzicht op "paarden aan huis" dus ik hoop op betere tijden!

Laura_Robin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 15:57

Sjimmy schreef:
Urielle schreef:

Zou mij (man, 2 kinders, officieel 4 dagen baan (officieus toch gauw 5-6 dagen) ) ook niet lukken. Heb het serieus overwogen en bíjna gedaan, maar paard toch niet gekocht. Nu rijd ik 3x per week: wo-ochtend (als de kinderen naar school zijn), do-avond ("mijn" avond) en in het weekend (vaak vroeg, zodat er nog een heel weekend overblijft). Vaker rijden zou me teveel worden. Maar: ik heb een paardhatende man; ik sluit niet uit dat ik er wel een paard bij zou willen als manlief niet zo wars ervan was. Want de medewerking uit zijn hoek op dat terrein is nul en dat kan natuurlijk anders. Dan zou ik overigens wel per se een flexibele bijrijder erbij willen/moeten hebben.

Sjimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 16:00

Ik rij nu 1 a 2 dagen in de week weer als bijrijder overigens. Maar (gelukkig) niet de verantwoordelijkheid meer. Mijn paard was meer een (volledig verzorgde) dure cavia geworden die ik af en toe een aai bracht. Het bracht mij ook geen ontspanning meer en thuis liep ik ook achter de feiten aan. Ik heb nu weer een veel fijner evenwicht. Niet leuk, wel verstandig. Mijn man is ook aardig actief nog buiten z'n werk met hobby's, kost ook tijd.
Ik werk 28 uur en m'n man 36 uur, kind van 1,5 die 1,5 dag naar gastouder gaat.

Maar10e

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-10 18:15

Samm schreef:
Phfhf ik ben ook sinds een half jaar mama, werk nog niet ivm bekkeninstabiliteit maar zal over een paar maanden ook wel weer aan de slag moeten en dan wil ik 28 uur gaan werken. Hoe dit over de week verdeeld is dan weet ik niet omdat ik een nieuwe baan moet zoeken. Had eerst 2 paarden waarvan ik er 1 tijdens de zwangerschap heb verkocht omdat ik toen al wel wist dat 2 paarden in combinatie met kind,man,huis, en werk gewoon niet haalbaar is. Maar soms vraag ik me nu wel eens af hoe ik het straks ook weer moet doen als ik werk. Ben wel de keuze gemaakt dat de dagen die ik werk het paard helemaal verzorgt word en ik er niet perse heen moet, paard staat hier kleine 7 min vandaan. Ga dus ook minder rijden dan voorheen maar wil verder geen bijrijdster.
De tijd is iets wat natuurlijk een rol speelt maar ik vraag me ook wel eens af waar ik al die energie straks vandaan moet halen, het is een hele opgave allemaal. Maarja het zal vast wel goed komen :D .

Oh ja HUIS!!! hebben we ook nog!

Grappig mijn dochter is van 9-11!
En de energie is ook nog een punt ja...

Maar10e

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-10 18:24

Kijk!
Hier hebben we wat aan!
Een planbord is een goed idee, huis schoonmaken is niet mijn grote hobby. Is wel schoon hoor maar niet spik en span. (en anders laat ik mijn moeder een keer in mijn huis oppasen dan is het ook weer schoon ;) )
Manlief heeft 3 dagen in de week sporten. maar dat ligt nu even stil omdat hij geblesseerd is. hij werkt 40 uur per week als het niet meer is...
Het is het idee dat ik 2 dagen door de week en 1 in het weekeind ga en bijrijdster ook 3 dagen.
En ik wil 1 keer in de week yoga gaan doen. gewoon om lekker tot mijzelf te komen, energie op te doen en tot rust te komen.

NatasjavE schreef:
En of ik ervaring heb. Ik werk 4 dagen per week als accountmanager, ik heb 2 kinderen, een man, 2 katten, een fijn huis en nog een bestuursfunctie bij een verreniging.... Manlief heeft een eigen bedrijf.

Hoe ik dat doe?...Alle zeilen bijzetten! :D

De eerste en belangrijkste regel is trek niet alles naar je toe. ookal verdient je man meer geld...jouw baan en hobby's zijn net zou belangrijk als de zijne.
Een tweede regel is dat niet alles perfect moet en kan. Veel moeders hebben de neiging om alles perfect te willen doen. Een ander mag tenslotte er geen last van hebben dat jij moeder bent geworden... Dat is natuurlijk wel zo...maar voor die tijd hoefde ook niet alles perfect te zijn...nu dus ook niet.

Als je het je kan veroorloven...neem een schoonmaakster voor het huishouden.

Verder hebben wij een plan bord en heb ik een bijrijder. Zorg voor een goede bijrijder doie flexibel kan. Ik heb een super bijrijder.

Op het planbord staan alle afspraken en activiteiten voor die week. we hebben ook een familie agenda. Daar staan activiteiten en afspraken op de lange termijn.

Verder...ja ik ga iedere avond na de kinderspits naar mijn paard. Dat vergt wat dicipline maar ik ben het niet anders gewent. 2 avonden in de week gaat mijn bijrijder...dan kan ik bankhangen.

Maar het sleutelwoord is dus...niet alle zorgtaken(inclussief het huishouden) naar je toe trekken en heel goed plannen.

Als je meer wil weten...let me know!

Maar10e

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-10 18:28

NatasjavE schreef:
Pinda_Dipje schreef:

Dat doe jij in een uur tijd? Wow.
Respect.

Ik ga meestal rond 8 uur naar mijn paard.

Ja echt
RESPECT

Ik zal dat neit trekken zo!