draag jij écht bont (kraag)?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

bokt2010

draag jij écht bont (kraag)?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-10 22:48

Hallo allemaal.

Ik vraag me af wie er hier allemaal bont draagt, en dan bedoel ik ook de meiden met een jas/vest voorzien van bontkraag, oorwarmers van echt bont, etc etc..

Waarom draag je het?

Ikzelf ben fel tegen het kopen en dragen van echt bont. Ik hoop dat ik veel mensen kan wakker schudden het niet te kopen. Vaak weten mensen het ook niet dat er echt bont in is verwerkt.
Dankzij de mensen die de jassen etc kopen, zal deze industrie blijven bestaan.

Het fokken van bijv. vossen is verboden in Nederland. Wel worden de jassen nog geimporteerd uit bijv. Noorwegen.

Veel mensen denken dat bont een afvalproduct is en dat het niet erg is omdat ze ook vlees eten.
Helaas ligt de waarheid anders.

Onderstaand uit bron; "bontvoordieren.nl"

Op een vossenfokkerij valt niets te beleven voor de avontuurlijke en slimme vos. In mei worden de jonge vosjes geboren en na zeven maanden - als de wintervacht op z'n mooist is - worden de dieren op het bedrijf geëlektrocuteerd. Een vossenkooi is meestal ongeveer 64 cm breed, 100 cm lang en 75 cm hoog en meestal zitten er twee vossen in opgesloten. Het voer bestaat uit een prak slachtafval van kip en vis. Rennen in een kooi is uiteraard uitgesloten. De dieren zitten met duizenden dicht op elkaar, in de stank van elkaars uitwerpselen en geurvlaggen. Vossen zijn bang voor mensen, maar op de fokkerij kunnen ze niet vluchten.

Welzijnsproblemen
Vossen horen niet in krappe kooien. Het zijn ongedomesticeerde roofdieren die nog dezelfde kenmerken bezitten als hun wilde soortgenoten. Ze raken gestresst en ontwikkelen vaak stereotiep en zelfbeschadigend gedrag. Bij vossen is dit het duidelijkst zichtbaar. Ze zijn schuw en bang voor mensen. Uit stress verminken ze zichzelf door hun staart kapot te bijten en soms weigeren ze wekenlang te eten. Spontane abortussen komen veelvuldig voor en de jongensterfte is hoog, ongeveer 50%. In veel van de gevallen zijn de dieren uit angst en frustratie door de eigen moeder doodgebeten of zelfs opgegeten. Vossen lopen vaak langdurig in rondjes of draaien voortdurend met hun kopje. Dit abnormale gedrag wordt veroorzaakt door de onnatuurlijke huisvesting van de dieren. In november wordt op abrupte wijze een einde gemaakt aan dit treurige bestaan. De vossen worden dan geëlektrocuteerd met hun staaf in hun anus.

Nertsenfokkerijen
Door de intensieve jacht op dieren met een mooie vacht zijn eind negentiende eeuw veel van deze dieren zeldzaam geworden. Sommige diersoorten stierven zelfs uit. Bont is in die tijd een product waar veel geld voor betaald wordt. De oplossing voor de 'schaarste' is het fokken van dieren in gevangenschap. Vossen, nertsen, wasberen en chinchilla's worden opgesloten in kooien.

Nu wordt deze primitieve methode nog steeds op grote schaal toegepast. Vooral in Scandinavië, Rusland, Canada, de Verenigde Staten en Nederland.

Een kooi is een kooi is een...
Nertsenfokkerijen zien er overal ter wereld hetzelfde uit. Kleine kooien van draadgaas staan aaneengesloten in lange rijen onder een afdak. Soms in meerdere lagen op elkaar. Een kooi is 45 cm hoog en heeft een oppervlak van 85 x 30 centimeter. Daaraan zit een nestbox van 20 bij 20 cm. Hierin zitten twee of drie nertsen. Vaak worden de kooien aan elkaar geschakeld, daardoor kunnen de bontfokkers op één vierkante meter wel elf nertsen houden.

Leven in gevangenschap
In het voorjaar worden de nertsen geboren. Nertsen zijn wilde dieren. Dat betekent dat ze nooit wennen aan het leven op een bontfokkerij. In gevangenschap kunnen zij weinig natuurlijke gedrag vertonen. In hun krappe kooi kunnen zij geen prooien bejagen, geen holen bouwen, rennen of vluchten. Er is geen water om in te zwemmen en te vissen. In de kooi is slechts een drinknippel om water uit te zuigen en (soms) een pvc-buisje om doorheen te lopen. Aan levenslange opsluiting kunnen zij zich niet aanpassen. Stress en verveling is het gevolg. De nertsenfokkerij behoort dus duidelijk tot de bio-industrie. Er zoveel mogelijk dieren op een zo klein mogelijk oppervlak gehouden. En dat, terwijl de dieren in de vrije natuur veel ruimte nodig hebben en het liefst alleen leven!

De dood
In het najaar krijgen de nog jonge dieren hun wintervacht. Dat betekent gelijk het einde voor de nertsen. Na zeven maanden in een veel te kleine kooi worden de dieren gedood. Zij worden met koolmonoxide vergast. Daarna wordt het lijkje gevild, verder bewerkt en verkocht. Het doden van de dieren gebeurt in november op het bedrijf.

Domesticatie
Nertsen zijn roofdieren. Ook na honderd jaar gevangenschap zijn ze nog niet gedomesticeerd. Dat werd in 2007 door onderzoek van de Animal Science Group (Wageningen) in opdracht van het ministerie van LNV weer eens bevestigd.

Nertsen in gevangenschap hebben nog steeds dezelfde eigenschappen die nertsen in het wild hebben. Geen wonder dat ze gek worden van verveling en frustratie als ze in een klein kooitje moeten leven. Dat is ook te zien. Nertsen vertonen in gevangenschap heel vaak abnormaal gedrag. Bijvoorbeeld door het eindeloos herhalen van zinloze bewegingen. Vaak bijten nertsen hun eigen staart en vacht kapot. Of ze lopen steeds rondjes of draaien voortdurend met hun kopje rond de drinknippel.

De nertsenfokkers proberen door te fokken de nerts aan te passen in plaats van de omgeving aan de nerts aan te passen.

Het voer dat de nertsen krijgen bestaat uit een klodder gemalen slachtafval van kip of vis, dat wordt vermengd met meel. Een of twee keer per dag kwakt de fokker deze brij boven op de kooi. Wel een groot verschil met zelf je kostje vangen.

Alles in orde?
De bonthandel en de nertsenfokkers beweren dat ze de dieren goed verzorgen. Want de dieren zien er goed uit, de vachten glanzen en de dieren planten zich in gevangenschap voort, zeggen ze. Het abnormale gedrag van de nertsen zien de bontfokkers vooral als lastig. De kwaliteit van de pels gaat er door achteruit. Liever zien zij een apathische nerts. Eentje die niet te veel beweegt, niet te veel eet en zeker niet speelt of vecht met soortgenoten. De verzorging van nertsen is alleen gericht op een mooi eindproduct: het bontje.

Zwemmen
Nertsenfokkers beweren al jaren dat zwemmen een luxe is waar nertsen best buiten kunnen. De dieren, die in de natuur bij beken en rivieren leven, kunnen zich volgens de fokkers prima aanpassen in gevangenschap. Volgens de bontfokkers zijn nertsen op een fokkerij 'vergeten' dat ze eigenlijk zwemmers zijn. De nertsenfokkers hebben het bij het verkeerde eind. Onderzoekers aan de universiteit van Oxford hebben aangetoond dat nertsen in gevangenschap vooral lijden doordat ze zich niet natuurlijk kunnen gedragen. De nertsen in het onderzoek gingen tot het uiterste om hun zwembehoefte te kunnen bevredigen. Ze liepen dwars door steeds zwaarder wordende klapdeurtjes heen om een bad te kunnen nemen. De stress nam enorm toe als ze de toegang tot het bad werd ontzegd. De onderzoekers concluderen dat de gefokte nertsen nooit hun zwembehoefte zijn 'vergeten'.

Nertsen hebben bovendien moeite om met hitte hun lichaamstemperatuur te reguleren. Hierdoor raken ze gemakkelijk oververhit. Het is gebleken dat nertsen water gebruiken om hun lichaamstemperatuur te reguleren. In het verenigingsblad van de fokkers stond een artikel over zwemwater en nertsen. Dat artikel beschreef de schadelijke effecten van zwemwater op de pelskwaliteit. Nertsen in Nederland kunnen dus waarschijnlijk het zwemmen op hun buik schrijven. Maar zelfs al zouden de nertsen in Nederland zwemwater krijgen, dan is het natuurlijk nog steeds niet juist dat nertsen voor hun vacht worden gedood voor een totaal overbodig modeproduct!

Dit zijn niet de enige diersoorten die een gruwelijk leven leiden en een pijnlijke dood sterven, ook konijnen, honden en katten worden er voor gebruikt.
Het gebruiken van honden en kattenbont is verboden in NL en de import is ook verboden. Toch is het niet goed te zien of er daadwerkelijk katten of hondenbont voor is gebruikt.

Heb jij ook een hart voor dieren??
MELD JE DAN NU OOK AAN OP BONTVOORDIEREN.NL BESTEL DE ANTIBONTPOSTERS EN HANG ZE OP!
Laatst bijgewerkt door bokt2010 op 11-01-10 22:54, in het totaal 2 keer bewerkt

Mowoah

Re: draag jij écht bont (kraag)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 22:50

Ik denk niet dat iemand nu nog durft te vertellen dat hij of zij echt bont draagt. ;) :=

Ik overigens niet, ik vind bont sowieso niet mooi.

bokt2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-10 22:53

Mowoah schreef:
Ik denk niet dat iemand nu nog durft te vertellen dat hij of zij echt bont draagt. ;) :=

Ik val niemand aan, ik ken genoeg mensen die het dragen. Vaak zijn het de onwetende mensen helaas..
Die wil ik alleen maar wakker schudden. Mensen vinden het mooi en kopen het. De achtergrond weten ze niet, of willen ze soms zelfs niet weten. Het is mooi en een modeproduct.
Maar het moet blijven waar het hoort vind ik.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 22:54

ik heb alleen kort synthetisch bont op m'n jas

echt bont bont (ook nep, maar echt uitziend bont) vind ik niet mooi

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 22:56

jij valt niemand aan...??? >;)

ikzelf heb volgens mij geen bont (ook geen nep), maar heb wel twee schapenvachten liggen, mag dat dan ook niet van je? En leren laarzen?

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 22:57

bokt2010 schreef:
Mowoah schreef:

Ik val niemand aan, ik ken genoeg mensen die het dragen. Vaak zijn het de onwetende mensen helaas..
Die wil ik alleen maar wakker schudden. Mensen vinden het mooi en kopen het. De achtergrond weten ze niet, of willen ze soms zelfs niet weten. Het is mooi en een modeproduct.
Maar het moet blijven waar het hoort vind ik.

Ik zeg ook niet dat je iemand aanvalt hoor. ;) Alleen dat je mening zo overduidelijk is dat ik denk dat niet veel mensen nu nog zullen zeggen dat ze bont dragen.. En met je mening geven is helemaal niks mis, vind het juist goed dat je zo sterk tegen bont bent!!

Nu ik net overigens nadacht, heb ik wel 1 kledingstuk met bont. Op mijn paardrijjas. :Y) Maar dat is gelukkig nep!

bokt2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-10 23:00

Ronne schreef:
jij valt niemand aan...??? >;)

ikzelf heb volgens mij geen bont (ook geen nep), maar heb wel twee schapenvachten liggen, mag dat dan ook niet van je? En leren laarzen?

"Mogen?" Dat woord heb ik nooit genoemd.
Het is meer het leed dat je steunt als je het wél koopt.
Uiteindelijk beslist iedereen voor zichzelf wat hij wel of niet koopt!

Schapenvacht is een afvalproduct van vleesschapen.
Leer is een afvalproduct van o.a vleeskoeien.

Daarbij is vlees een van de dingen die je in zoverre "nodig" hebt.
De biologische koe heeft tevens een fijn leven gehad.

Bont is een luxeproduct en heb je ook niet in kleine mate nodig.
Laatst bijgewerkt door bokt2010 op 11-01-10 23:03, in het totaal 1 keer bewerkt

_Evelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 23:02

Nee, vind het nog lelijk ook

bokt2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-10 23:03

Mowoah schreef:
Ik zeg ook niet dat je iemand aanvalt hoor. ;) Alleen dat je mening zo overduidelijk is dat ik denk dat niet veel mensen nu nog zullen zeggen dat ze bont dragen.. En met je mening geven is helemaal niks mis, vind het juist goed dat je zo sterk tegen bont bent!!

Nu ik net overigens nadacht, heb ik wel 1 kledingstuk met bont. Op mijn paardrijjas. :Y) Maar dat is gelukkig nep!

Ja, in mijn mening over bont kan ik erg heftig zijn. Sommige mensen vinden me vast ook erg irritant :+
Ik heb ook kunstbont, lekker warm !

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 23:05

Vlees heb je ook niet nodig en de gemiddelde koe (ook de bio koe) heeft niet zo'n top leventje gehad.

Maar ik draag verder geen bont nee. Alleen als je van mensen wil weten of ze bont dragen, zul je je openingspost aan moeten passen. Anders moet je je bedoeling aanpassen naar het vinden van medestanders ;)

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 23:14

Bont van dieren uit fokkerijen heb ik wel wat optegen...Hoewel ik er iemand nooit op af zou rekenen. Je hebt ook mensen die bont uit andere bronnen krijgen, bijv. jacht. Daar heb ik niks optegen.

bokt2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-10 23:15

Ronne schreef:
Vlees heb je ook niet nodig en de gemiddelde koe (ook de bio koe) heeft niet zo'n top leventje gehad.

Maar ik draag verder geen bont nee. Alleen als je van mensen wil weten of ze bont dragen, zul je je openingspost aan moeten passen. Anders moet je je bedoeling aanpassen naar het vinden van medestanders ;)

Nou uit eigen ervaring heb je het wel nodig hoor :j Al is het 1 keer per week.

Ik vind dat mijn openingspost wel goed is eigenlijk..
Ik neem aan dat de bontdragers zich niet schamen?

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 23:20

Dat wil niet zeggen dat ze zich schamen, maar waarschijnlijk niet echt zin hebben in een dikke rel als ze hier zeggen dat ze (wel eens) bont dragen... ;)

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 23:21

Ja hoor ik draag bont.

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 23:26

Ik draag zelf geen echt bont. Ik draag wel leer (leren rijlaarzen)
Toevallig is het nu ook wel helemaal in (nep) bont

Mijn zusje van zeven zei tegen mij van de week ik mag die gene niet die daar loopt en ik had echt zoiets wat bedoelt ze :P
maar er liep iemand met een nep bonte jas aan :+

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 23:27

@ Sabinee_: Sorry, maar alleen al omdat je dat nu zegt, vind ik t stoer! :P

bokt2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-10 23:39

Sabinee__ schreef:
Ja hoor ik draag bont.

En waarom?
En ben je er anders door gaan denken na dit topic?

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 23:39

bokt2010 schreef:
Sabinee__ schreef:
Ja hoor ik draag bont.

En waarom?
En ben je er anders door gaan denken na dit topic?

Omdat het toevallig om mijn 2 jassen zit, en het toevallig een sjaal was die ik leuk vond.
En nee, ik ben door dit topic niet anders gaan denken, omdat het volgens mij geen vos of nerts is.

bokt2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-10 23:41

Sabinee__ schreef:
Omdat het toevallig om mijn 2 jassen zit, en het toevallig een sjaal was die ik leuk vond.
En nee, ik ben door dit topic niet anders gaan denken, omdat het volgens mij geen vos of nerts is.

Dus als het van een ander diertje is die hetzelfde heeft meegemaakt, dan maakt het je niet zo veel uit?

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 23:43

Nou, mijn opa jaagde altijd (toen ie nog leefde) en schoot met flinke regelmaat konijntjes. Dat moet af en toe, omdat er anders te veel konijntjes komen.
Die beestjes smaakten altijd uitstekend en ik vind dat er met die velletjes ook gerust iets mag gebeuren...

Natuurlijk is het slecht dat beestjes het slecht hebben voor ons eigen plezier, maar ik vind het altijd zo raar dat er over bont zo hysterisch wordt gedaan, terwijl de gemiddelde biefstuk het echt niet veel beter had.

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 23:48

bokt2010 schreef:
Sabinee__ schreef:

Dus als het van een ander diertje is die hetzelfde heeft meegemaakt, dan maakt het je niet zo veel uit?

Dat zeg ik niet, ik zeg alleen dat nav jouw openingspost het voor mij niet veranderd is, omdat het geen vos of nerts is.
Ik weet haast zeker dat het konijn is of illegaal geimporteerde kat.
Ja, tuurlijk is het erg. Maar zo zit de wereld in elkaar. Als ik het niet koop dan een ander wel. Als mijn stad het niet koopt, dan een andere stad wel.
Als mijn land het niet koopt, dan een ander land wel. Er is altijd wel vraag naar, omdat het al sinds de oertijd is.
Ja het is vreselijk, en dan ben ik misschien harteloos dat ik het koop en er indirect aan mee werk wel. Maar als ik die sjaal niet had gekocht, had een ander dat wel gedaan. Diertje krijgt er niets mee terug.

En zo zijn er nog wel meer dingen. Vind het onzin dat je geen bont koopt/draagt maar wel leren laarzen of een zadel hebt en op zijn tijd lekker een hamburger haalt bij de Mac, of 's avonds geniet van je biefstuk. Die dieren zijn ook niet doodgeknuffeld.

bokt2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-10 23:48

Ronne schreef:
Nou, mijn opa jaagde altijd (toen ie nog leefde) en schoot met flinke regelmaat konijntjes. Dat moet af en toe, omdat er anders te veel konijntjes komen.
Die beestjes smaakten altijd uitstekend en ik vind dat er met die velletjes ook gerust iets mag gebeuren...

Natuurlijk is het slecht dat beestjes het slecht hebben voor ons eigen plezier, maar ik vind het altijd zo raar dat er over bont zo hysterisch wordt gedaan, terwijl de gemiddelde biefstuk het echt niet veel beter had.

Je hebt ook biologische en vrije uitloop vleesdieren hé..
En bont heb je gewoon ABSOLUUT niet nodig.

Respect dat je opa het zelf deed, dat zie ik liever dan de massavleesproductie.
Beestjes leven in het wild, in 1 keer dood en alles word gebruikt. Het vachtje dán ook..

MAAR een bontfokkerij is heel wat anders dan en bont is geen restproduct..

bokt2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-10 23:51

Sabinee__ schreef:
Dat zeg ik niet, ik zeg alleen dat nav jouw openingspost het voor mij niet veranderd is, omdat het geen vos of nerts is.
Ik weet haast zeker dat het konijn is of illegaal geimporteerde kat.
Ja, tuurlijk is het erg. Maar zo zit de wereld in elkaar. Als ik het niet koop dan een ander wel. Als mijn stad het niet koopt, dan een andere stad wel.
Als mijn land het niet koopt, dan een ander land wel. Er is altijd wel vraag naar, omdat het al sinds de oertijd is.
Ja het is vreselijk, en dan ben ik misschien harteloos dat ik het koop en er indirect aan mee werk wel. Maar als ik die sjaal niet had gekocht, had een ander dat wel gedaan. Diertje krijgt er niets mee terug.

En zo zijn er nog wel meer dingen. Vind het onzin dat je geen bont koopt/draagt maar wel leren laarzen of een zadel hebt en op zijn tijd lekker een hamburger haalt bij de Mac, of 's avonds geniet van je biefstuk. Die dieren zijn ook niet doodgeknuffeld.

Ik ga niet nog een keer het verschil uitleggen tussen vlees en bont.

Maar als iedereen zou denkt als jij, dan zal er niks gebeuren.
De wereld verbeteren kun je niet, je kunt wel je steentje bijdragen.

De inmiddels in jassen/kragen etc verwerkte diertjes krijgen hun leven niet meer terug, maar elk persoon die geen bont meer koopt helpt mee met het stoppen van de bontindustrie, waardoor de nieuwe generaties diertjes niet geboren hoeven worden.

Snappie ? ;)

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 23:52

bokt2010 schreef:
Ronne schreef:

Je hebt ook biologische en vrije uitloop vleesdieren hé..
En bont heb je gewoon ABSOLUUT niet nodig.

Respect dat je opa het zelf deed, dat zie ik liever dan de massavleesproductie.
Beestjes leven in het wild, in 1 keer dood en alles word gebruikt. Het vachtje dán ook..

MAAR een bontfokkerij is heel wat anders dan en bont is geen restproduct..

Je hebt uberhaupt niets van dieren nodig om te overleven :P .
Er zijn meerdere mensen op bokt die veganisten zijn hoor. Weet er zelfs 1 te herinneren die ook alles biologisch haalt,
of zelf groentes in de tuin heeft en zelf kaas maakt van soja en weet ik veel wat. En dat is een prachtmeid, gezond ook.
Niets mis mee.

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 23:54

vrije uitloop vleesdieren zijn hier in Nederland, érg érg schaars! Ook de biokoeien hebben het vaak minder goed dan de naam doet vermoeden.

Daarnaast heb je maar heel weinig of eigenlijk geen vlees nodig (gezien de hoeveelheid vegetariers die allemaal nog steeds leven). Ook hoeven laarzen niet van leer te zijn.

Vlees is ook geen restproduct..

Ik ben het met je eens dat beesten niet in te kleine hokjes opgesloten horen te zitten.. ik vind het alleen hypocriet dat men volledig over de rooie gaat bij het woord 'bont', terwijl vlees eten zo normaal is, dat mensen het eerder raar vinden als je dat niet eet.

Ik vind het belachelijk dat mijn nichtje een bontjas van mijn oudtante geerfd heeft en deze niet durft te dragen, omdat er altijd mensen zijn die daar een mening over hebben (en die ook niet voor zich houden). Nu hangt t 'beest' in de kast, daar wordt ook niet echt iemand beter van geloof ik!