Ik kan hem niet laten gaan..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BinkieDusty

Ik kan hem niet laten gaan..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-09 14:14

Ok het zit zo, sinds anderhalf jaar heb ik een super lieve Poolse vriend.
We zijn altijd super gelukkig met elkaar geweest en we geloven allebei dat wij elkaars ware liefde zijn.
Iets waar wij allebei nooit eerder in hebben geloofd..
Onze gevoelens voor elkaar zijn zo sterk, dit is echt niet te beschrijven. En wij zien ook echt geen toekomst zonder elkaar..

En toch, lijkt dat moment wel te komen. Hij mist Polen, en wil graag weer terug. En hij weet niet of hij dan nog weer terug wil komen.. Ondanks dat ik hier ben. Hij wil mij niet ongelukkig maken en als hij een keer niet lekker in zijn vel zit, verdrietig is of wat dan ook, dan denkt hij dat hij me kwetst. Ik probeer hem telkens duidelijk te maken dat liefde niet altijd rozengeur en maneschijn is, maar dat ik er ook voor hem wil zijn op moeilijke momenten.. Dat doet hij ook bij mij, en daarvoor zijn me immers samen toch? En toch lijkt hij dit niet te geloven..

Hij blijft me zeggen dat hij een toekomst zonder mij niet ziet zitten, hij wil voor altijd bij mij zijn.. Maar hij wil ook graag terug naar Polen.. Hij zit enorm in de knoop en weet niet meer wat hij moet doen. Ik heb hem altijd gezegt dat ik hem nooit tegen zou houden om zijn familie en vrienden te blijven zien. Elke 2 maanden gaat hij weer voor 2 weken naar Polen. Ik zou hem dit never afnemen !! Maar nu heeft hij twijfels of dit wel voldoende is voor hem.. Hij ziet geen toekomst hier in nederland omdat hij de taal niet beheerst en hij denkt dat hij hier alleen kan werken in de tuinbouw. Maar dit is helemaal niet waar, en dat probeer ik hem ook duidelijk te maken.. Hij weet dat zijn toekomst er in Polen slecht uitziet. Het is te zwaar daar. Maar hij denkt dat het in nederland precies hetzelfde zal zijn, ookal probeer ik hem telkens weer te overtuigen van niet..

Ik weet echt niet meer wat ik moet doen. We zijn er allebei zeker van dat een toekomst zonder elkaar niet bestaat, maar toch lijkt het er aan te komen. Hij wil niet dat ik mee ga naar Polen omdat ik daar geen leven zal hebben. Maar toch zou ik dit voor hem doen. Ik heb hem al gezegt, "ik laat je net zolang in Polen tot je weer terug komt.. En anders kom ik naar jou.." Ik zal alles op alles zetten om samen met hem gelukkig te worden. Ik wil niet overtuigt worden door anderen dat ik ooit over hem heen zal komen, dat ik ooit wel weer een ander zal ontmoeten en dat ik daar gelukkig mee zal worden. Ik wil alleen gelukkig met hem worden, niemand anders.. En hij denkt er precies hetzelfde over..

Wie weet wat wij eraan kunnen doen om het voor hem fijner te maken? Klopt het echt dat 90 % van nederland een hekel heeft aan Polen? Ik wil hem bij me houden, maar ik wil hem niet bij zijn familie en vaderland vandaan houden. Ik wil graag een tussenweg, zodat wij allebei gelukkig zijn met elkaar, en met de situatie waarin we leven..

I need help :(

Sorry voor het lange verhaal, maar ik moest het van me af schrijven..

Finstar1991

Re: Ik kan hem niet laten gaan..

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 14:18

Nederlanders zien polen liever weggaan dan blijven, vooral als hij de taal niet beheerst. Kun je niet met hem mee? Of dat hij om de paar maanden bij jou is

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 14:18

Is een hele intensieve cursus Nederlands geen idee? Als daarbovenop zijn papieren in orde zijn lijkt me geen probleem om een cursus te volgen of anders soort werk te zoeken.

Wel moeilijk dillemma, zeker met de familie die nog in polen zit natuurlijk.

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 14:19

Moeilijk ts! Maar bijvoorbeeld de nederlandse taal, dat kan hij toch leren? Hij zal er zeker moeite voor moeten doen, maar krijgt er veel voor terug. En natuurlijk is er niet alleen toekomst in de tuinbouw, al werken er veel polen in de tuinbouw, maar als je zelf iets wilt en er voor de volle 100% achter staat kun je bereiken wat je wilt, tenminste zo zie ik het. Maar is het dan geen tussenweg, dat hij 2 weken bij zijn familie is iedere 2 maanden?

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 14:19

Nou een cursus Nederlands zou op zijn plaats zijn. Dat maakt het al heel wat makkelijker. hoe lang woont hij hier al? Overigens ken ik genoeg uitzendbureaus die Poolse medewerkers graag inzetten, het zijn harde werkers die weinig zeuren. Ok je begint in een laag salaris maar ik had ze bij mijn vroige werkgever echt wel lopen tussen de E1600 en E2000,- bruto per maand en dat is gewoon modaal. Echter deze mensen hebben de moeite genomen de taal te leren en hebben op kosten van het bedrijf waar ik werkte (en hun dus ook) een opleiding gevolgd richting elektromonteur. Dus dat kan allemaal! waar een wil is is een weg...

Finstar1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 14:21

Volgens mij gaat het niet om een baan.
Maar mist hij zijn moederland.
In dat geval, kun je hem niet tegen houden, als wil je dat ook niet ;)

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 14:22

Willy_UrsB schreef:
Volgens mij gaat het niet om een baan.
Maar mist hij zijn moederland.
In dat geval, kun je hem niet tegen houden, als wil je dat ook niet ;)

Dat wil ze dus ook niet, maar hij wil haar ook niet mee hebben. Ik heb het idee dat TS hem leuker vindt dan hij haar en dat het een gevalletje onwil is.

wintepint

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 14:27

Wij hebben twee polen vier jaar lang in dienst gehad , maar die trekken het op een gegeven moment niet meer. Ze zijn terug gegaan ivm missen familie en vaderland, hun zijn ook veel geloviger dan ons.
Hun band is echt sterk, dit zijn wel ieders eigen keuzes.

Macusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 14:29

Ga anders eens een paar weken met hem mee naar Polen en ga eens op onderzoek uit wat het leven daar voor je zou kunnen betekenen. Mijn ervaring is bijvoorbeeld dat men in het buitenland graag mensen heeft die talen spreken. Kijk of het realistisch is dat je samen daar iets op kunt zetten, zodat je kunt eten, drinken en wonen. Dan heb je in ieder geval een basis.
Ik kan je verzekeren dat hij het in Nederland moeilijk gaat krijgen als hij de taal niet spreekt. Iemand die heimwee heeft zal het nederlands ook niet zo gemakkelijk leren. Iedereen om jullie heen kan dan wel vinden dat hij dat moet leren, maar als het er niet in zit komt het er niet uit. Elke maand 2 weken naar Polen is sowieso al moeilijk te combineren met een baan in Nederland.
Zoals al is opgemerkt: als hij ècht wil dan kan hij in Nederland best een bestaan opbouwen.
Zoals jij het beschrijft lijkt het erop dat hij vroeger of later wel terug naar Polen zal gaan. Dan is het jouw keus of je meegaat of hem loslaat.

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 14:30

Als jullie idd allebei graag samen zouden willen blijven, is er dan geen middenweg mogelijk? Zouden jullie bv in het oosten van Duitsland (nabij de grens met Polen) willen wonen? Ik kan me voorstellen dat het ook mogelijk is dat hij geen toekomst voor haar ziet in Polen juist omdat hij van haar houdt (hoewel ik dat natuurlijk niet zeker kan weten aangezien ik de ts en haar vriend niet ken). Nederland heeft wellicht een aanzienlijke betere sociale structuur en de salarissen zijn hier ook aanzienlijk hoger (als ik mijn Poolse collega's mag geloven).

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 14:30

BinkieDusty schreef:
En wij zien ook echt geen toekomst zonder elkaar..

Dat vraga ik mij dus af en dat komt door het volgende:

BinkieDusty schreef:
Hij mist Polen, en wil graag weer terug. En hij weet niet of hij dan nog weer terug wil komen..

BinkieDusty schreef:
. Ik zou hem dit never afnemen !! Maar nu heeft hij twijfels of dit wel voldoende is voor hem..

BinkieDusty schreef:
Hij ziet geen toekomst hier in nederland omdat hij de taal niet beheerst

Daar kan hij wat aan doen. een cursus Nederlands bijvoorbeeld.

BinkieDusty schreef:
en hij denkt dat hij hier alleen kan werken in de tuinbouw.

wederom niet waar, er zijn juist enorm veel banen waar hij terecht kan. Binnen de techniek bijvoorbeeld, er zijn zelfs hele opleidingsmogelijkheden voor Poolse medewerkers die hier willen werken. Ik denk dat hij gewoon niet wil en daarom niet wil luisteren naar jou!
zie hier:
BinkieDusty schreef:
Maar dit is helemaal niet waar, en dat probeer ik hem ook duidelijk te maken..

BinkieDusty schreef:
Hij wil niet dat ik mee ga naar Polen omdat ik daar geen leven zal hebben. Maar toch zou ik dit voor hem doen. Ik heb hem al gezegt, "ik laat je net zolang in Polen tot je weer terug komt.. En anders kom ik naar jou.."

Als voor hem naar Polen gaan de enige oplossing is en hij echt gek op jou is, dan zou hij je meenemen. HIk ben bang dat hij gewoon van je af wil....

BinkieDusty schreef:
Ik zal alles op alles zetten om samen met hem gelukkig te worden.
[/quote]
Idd JIJ wil alles op alles zetten, maar hij dus blijbaar niet, cursus Nl is al te veel blijkbaar net als zijn ogen open doen voor banen die er echt veel zijn voor Polen!!!! Ik kom uit de arbeidsbemiddeling en echt ze worden aanbeden binnen de techniek juist door de harde werk menthaliteit.

BinkieDusty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-09 14:32

@mer: nee, het is echt niet dat mijn gevoel sterker is dan dat van hem. Als het in Polen beter zou zijn zou hij er zeker geen probleem mee hebben dat ik mee zou gaan..

Hij is bezig de taal te leren, maar hij vind het zeer moeilijk. Maar hier zijn we wel mee bezig en hij heeft nog niks opgegeven. Het is inderdaad dat hij puur zijn vaderland en zijn familie mist. Verder vind hij het hier super ondanks dat hij zich niet welkom voelt.. Behalve bij mijn familie dan, die zijn superblij met hem erbij.. Hij mist zijn familie en vaderland, maar zonder mij wil hij ook niet verder.. Dus tjah, een dilemma..

Macusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 14:36

Mer1980 schreef:
Dat wil ze dus ook niet, maar hij wil haar ook niet mee hebben. Ik heb het idee dat TS hem leuker vindt dan hij haar en dat het een gevalletje onwil is.

Dat zou ik niet te snel roepen. De omstandigheden in zo'n land zijn niet te vergelijken met het betrekkelijk luxe leventje in Nederland. Het is niet voor niets dat er zoveel mannen uit Oost-Europa naar Nederland, België, Ierland, Duitsland en zelfs Spanje komen om een nieuw bestaan op te bouwen. Vaak gebeurt dit om hele gezinnen in het thuisland te onderhouden. Ik ken verschillende hele schrijnende gevallen (het gaat over Roemeense mensen die ik persoonlijk ken). Dat leven wens je niemand toe. In het geval van TS geloof ik dus niet dat er sprake van onwil is. Ik meen zelfs dat ze trots op hem mag zijn, omdat hij haar een hoop ellende wil besparen (ik neem aan dat de vriend van TS ook niet voor zijn plezier naar NL is gekomen). Dat getuigd van iemand die van haar houdt en bereid is haar los te laten, opdat TS een beter leven heeft.

BinkieDusty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-09 14:39

@ macussa, jij hebt dus helemaal gelijk.. Alleen is hij niet bereid om mij los te laten. Dat is het probleem dus ook. Hij is hier gekomen voor het geld en het werk, maar uiteindelijk alleen maar gebleven voor mij..

Ik weet dat het voor anderen zeer lastig is om in te denken hoe zijn gevoelens voor mij zijn, maar ik zeg dit niet om mezelf beter te laten voelen, hij houdt echt van mij.

SandieX

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 14:47

Kan je niet een poosje met hem mee naar polen? Dat jullie daar proberen en kijken wat voor jullie het beste is.
Uiteraad moet hij gewoon ze nederlands blijven leren.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 14:49

Macusa schreef:
Mer1980 schreef:

Dat zou ik niet te snel roepen. De omstandigheden in zo'n land zijn niet te vergelijken met het betrekkelijk luxe leventje in Nederland. Het is niet voor niets dat er zoveel mannen uit Oost-Europa naar Nederland, België, Ierland, Duitsland en zelfs Spanje komen om een nieuw bestaan op te bouwen. Vaak gebeurt dit om hele gezinnen in het thuisland te onderhouden. Ik ken verschillende hele schrijnende gevallen (het gaat over Roemeense mensen die ik persoonlijk ken). Dat leven wens je niemand toe. In het geval van TS geloof ik dus niet dat er sprake van onwil is. Ik meen zelfs dat ze trots op hem mag zijn, omdat hij haar een hoop ellende wil besparen (ik neem aan dat de vriend van TS ook niet voor zijn plezier naar NL is gekomen). Dat getuigd van iemand die van haar houdt en bereid is haar los te laten, opdat TS een beter leven heeft.

Helemaal mee eens! Je kunt je niet voorstellen hoe moeilijk het kan zijn. Ik heb een ex die was uitgeprocedeerd in nederland, maar werd ook niet uigezet. Doordat hij geen paspoort kon aanvragen bij de ambasade is hij uiteindelijk terug gegaan naar zijn geboorteland(bosnië) en heeft daar 6 maanden dienstplicht moet vervullen om zijn paspoort te kunnen krijgen, nadat hij weg was heeft hij het vrij snel uitgemaakt omdat hij niet terug kon komen naar NL. Hij is in oostenrijk gaan wonen en heeft daar nu nog steeds een heel onzeker bestaan, hij kan over 5 jaar meen ik een oostenrijks paspoort aanvragen en is dan pas echt legaal in europa. Ik ben doorgegaan met mijn leven en ontmoete vrij snel daarna mijn huidige vriend waar ik nog steeds verry happy mee ben. Hij heeft mij losgelaten, om mij een zeker bestaan te geven, hij wou mij niet mee de afgrond aftrekken en we waren echt heel gek op elkaar. Soms lopen de dingen zo..........

BinkieDusty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-09 14:51

Mag ik er trouwens even aan toevoegen, misschien dat het helpt.. Het is niet dat hij gewoon van mij af wil, en het is niet dat hij koppig is oid..

Vanaf het begin dat ik bij hem was weet ik al dat hij ontzettend verlegen en bang en onzeker is over zichzelf en over hoe anderen over hem denken. Dat is wat voor hem nog het allermoeilijkst is, en dat is wat ik hem dus probeer te overtuigen dat hij geen reden heeft om bang en onzeker te zijn.. Dit had ik meteen moeten toevoegen, sorry daarvoor. Misschien dat het nu duidelijker is.

Ik ben al eens mee geweest naar Polen. Ik zie een toekomst daar wel zitten. Vind het een heerlijk land, zoveel anders dan nederland.. Alles wat ik nodig ben is daar.. Maar zoals ik al zei, mijn vriend is bang en onzeker, en hij is gewoon bang dat ik daar geen goed leven zal hebben vanwege de taal en de armoede.. Pools is immers niet een taal wat je binnen een maand kent.. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 14:53

Het zal even doorzetten, Polen zijn niet erg populair in Nederland.
Maar als hij ervoor gaat, hard werkt & de taal leert beheersen weet ik zeker dat hij zichzelf kan bewijzen & zich welkom gaat voelen. Nu hem daar nog van overtuigen..

BinkieDusty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-09 14:57

Inderdaad. En dat is het moeilijke eraan. Mijn zwager komt uit Joegoslavie.. Aan hem merk je amper dat hij geen nederlander is. Maar zijn moeder woont hier wel, dat is voor hem al een groot pluspunt. Zijn vader ziet hij maar 1 keer per jaar, net als de rest van zijn familie. En toch is hij hier dol gelukkig met mijn zus en hun kinderen en hij wil voor geen goud terug. Lekker vakantie land, maar meer ook niet.. Dan vraag ik mij af, voor wie zal het zwaarder zijn? Voor mijn zwager of voor mijn vriend.. Joegoslaven zijn hier in de buurt ook niet bepaald geliefd.. En ookal is hij een goede man, zijn broertjes helpen niet echt om de reputatie te verbeteren..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 14:58

Nee de reputatie is gewoon belabberd. Maar het voordeel van Nederlanders is dat het grootste gedeelte open staat om het tegendeel te laten bewijzen..

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 14:59

Ja dit zijn moeilijke dillema's...
Nederlandse taal is ook moeilijk.
Ik heb een poolse tante sinds een paar jaar en die gaat naar school om Nederlands te leren.
Dat ging beter dan thuis samen met mijn oom.
Verder denk ik dat als hij Nederlands kan hij ook zekerder is over zichzelf.
En als je wat meer zekerheid uitsraald zullen mensen ook niet op je neerkijken.

Ik denk dat daar het hele eiereten een beetje ligt hoor.
Hij straalt die onzekerheid uit, waardoor mensen zich ook zo naar hem gedragen.

Mijn gtante had dit in het begin ook wel.
Maar iedereen ziet een vrouw die hard werkt en graag wil leren.
En daardoor mag iedereen haar wel.
Niemand ziet haar als uitbuiter.
In het begin dachten ook wij dat zij bij mijn oom was vanwege het geld.
U8iteraard hielden wij dit voor ons, maar ze zal het ongetwijfelt gevoeld hebben.
Nu hebben wij gezien dat dat niet zo is.
Laatst bijgewerkt door daantjuhhh op 27-10-09 15:00, in het totaal 1 keer bewerkt

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 14:59

Zucht sneu sneu

Misschien eens echt afvragen of hij echt wel van jou houdt?
Aangezien je ook niet eens mee mag naar polen.

Maar goed een Pool zoals jouw vriend zie IK iid liever gaan dan komen.
A hij spreekt de taal niet terwijl hij wel al anderhalf jaar met een Nederlandse gaat
B hij werkt hier maar neemt niet de moeite om Nederlands te leren
C blijkbaar vind ie tuinbouw denigrerend werk.

Blijkbaar vind het hij het hier niet eens de moeite waard.

Zelf heb ik een Poolse collega woont hier nu 5-6 jaartjes.
Zij werkt op het lab had geen papieren en ervaring (nog steeds geen papieren)
Maar haar man (nederlander) was hier klusjesman en hoorde dat we personeel zochten en vroeg of ze mocht komen.

Dat was goed want wij zijn een speciaal lab en mensen met papieren moeten we vaak ook nog van alles leren, dus een onervaren persoon komt ons vaak goed uit.
En het is super bevallen dus het kan ook anders

Ze kwam uit een bakkerij en werkt nu op een lab ..dus wie de moed niet opgeeft wordt beloond (ps spreekt super Nederlands)

Sneeuw88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 15:01

Jeetje, wat een dilemma.. Maar als je met hem mee zou gaan naar Polen, ook al zie je het daar wel zitten.. Denk je niet dat je dan op een gegeven moment hetzelfde krijgt als hij nu met Polen heeft? Jij zal je familie en vrienden ook heel erg gaan missen dan lijkt me? Dan heb je straks weer precies hetzelfde.. Maar andersom ;)

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 15:04

tita schreef:
Zucht sneu sneu

Maar goed een Pool zoals jouw vriend zie IK iid liever gaan dan komen.
A hij spreekt de taal niet terwijl hij wel al anderhalf jaar met een Nederlandse gaat
B hij werkt hier maar neemt niet de moeite om Nederlands te leren
C blijkbaar vind ie tuinbouw denigrerend werk.

Blijkbaar moet jij ook leren lezen.

A Hij is bezig Nederlands te leren.
B Hij is bezig Nederlands te leren, hij neemd de moeite dus wel maar vind het blijkbaar erg moeilijk.
C: Wil jij je hele leven hard werken in de tuinbouw terwijl jij weet dat jij meer kunt?

Ik heb in een winkel gewerkt.
Vond ik opzich prima en geen denigrerend werk.
Maar ik weet dat ik meer kan.
Dan blijf je daar toch niet.
En dan mag je toch wel dromen en nadenken over waar je wilt gaan werken?
Je moet juist ambitie's hebben.

BinkieDusty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-09 15:04

Beter lezen, hij is bezig met de nederlandse taal, maar vind dit moeilijk. desondanks geeft hij dat niet op !!
Hij vind de tuinbouw niet denigrerend, maar hoe hij er behandeld wordt wel. Hij is immers "maar een pool".
Tot nog toe vind hij het werk best leuk, ondanks dat hij altijd de zware klusjes krijgt. Maar hij wil dit niet de rest van zijn leven blijven doen. Met het loon wat hij nu krijgt, kunnen wij samen niet leven, ook niet met mijn loon erbij.
Snap je nu waarom hij niet meer in de tuinbouw wil?

Alsjeblieft mensen, neem de moeite om al mijn berichten te lezen. Als er dan nog steeds vragen zijn dan antwoord ik ze graag.

Maar ga niet te snel iets neerzetten, want hieruit blijkt wel dat de helft niet gelezen wordt..