Ik ben WOEST!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sok

Ik ben WOEST!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-09 18:06

Ja, WOEST! :(
Met hoofdletters!

Ik was van plan om in de herfstvakantie er eens lekker tussenuit te gaan met een vriendin van me.
We zouden naar Stockholm gaan vliegen met Ryanair, lekker goedkoop en maar 2 uurtjes vliegen.
Heerlijk! We hadden er allebei zin in!

Nu heb je om te boeken bij Ryanair een creditcard nodig, geen probleem, dat moet wel te regelen zijn.
Niet dus. :(

Ik vanmiddag heel dapper naar de Rabobank (daar heb ik mijn rekeningen) en aangegeven dat ik een creditcard wil. Geen probleem, heel hartelijk ontvangen en begonnen met gegevens invullen.
Vraagt de beste man: Wat is je collegekaartnummer? Euhhhh ik heb geen collegekaart, ik volg een MBO opleiding.
Oh.. Da's een probleem. Wij mogen MBO studenten geen creditcard uitgeven.
WAT?! :( Waarom niet? Dat zijn nou een keer de regels van de Rabobank, als je HBO had gedaan was het geen probleem geweest...

Belachelijk vind ik het. Wat een onrecht! :( Ik heb een vast baantje, ik krijg genoeg geld binnen. Het enige wat ik nodig heb is een creditcard zodat ik m'n vlucht kan boeken, verder zal ik het ding nooit gebruiken. :\ Ik ben echt woest! Als MBO'er word je al benadeeld in vanalles en nu dit ook nog! Ik krijg minder studiefinanciering dan een HBO'er (alsof mijn opleiding geen klauwen vol geld kost), ik mag niet lid worden van de grote studentenverenigingen (alsof het zoveel verschil maakt qua intellect of leeftijd), toen ik financieel in de put zat en snel geld moest hebben kon ik geen geld lenen bij de bank (tja, daar moet je HBO voor doen) en nu mag ik ook al geen creditcard!

Ik ben het zo ZAT om benadeeld te worden alleen maar om het feit dat ik op de middelbare te lui was om m'n vwo af te maken! Schijt overheid en banken.. :( Zijn er meer mensen die tegen dit probleem oplopen of het herkennen?

Zo, even m'n gal spuwen lucht op! :o
Bedankt voor het lezen!

Annemeik

Re: Ik ben WOEST!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 18:06

Je hoeft niet perse bij de rabo te zijn voor een creditcard toch? Je kan ook gewoon naar visa gaan, of mastercard?

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 18:07

Ik wil niet eens een creditcard :+

Maar kan je die van je vader/moeder/oom/broer enz enz niet gebruiken. Hebben wij toen ook gedaan.

upperlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 18:07

Jeetje, ik wist niet adt dit zo was.....

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-09 18:09

Het creditcard probleem vind ik nog niet eens zo storend, dat is wel op te lossen. Kan die van m'n ouders in principe wel gebruiken als de nood echt hoog is.

Het gaat me meer om het idee dat ik als MBO'er behandeld word als een klein kind! :\

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 18:09

Is er niet iemand van jouw of haar ouders die wel een creditcard heeft/kan aanvragen?

Vind 't wel belachelijk dat je dat soort dingen met MBO allemaal niet kan eigenlijk... Wist 't ook helemaal niet.

Ir111

Die schijtoverheid en banken lopen (over het algemeen) meer risico als ze jou geld lenen dan wanneer ze een HBO-er geld lenen dus zijn ze daar terughoudender mee. Ik kan me dat ook wel voorstellen.

Maar ik kan me evengoed voorstellen dat jij daar nu even knap van baalt!
Laatst bijgewerkt door Ir111 op 28-09-09 18:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Oeska

Of leen een creditcard van iemand. Dat is het leuke daaraan, als je de creditcard in bezit hebt (met toestemming) mag je deze volgens mij gewoon gebruiken.

Is trouwens inderdaad stom dat jij geen creditcard krijgt en ik het wel zou krijgen, aangezien ik WO doe. Geloof best dat jij in een financieel zekerdere situatie zit dan ik :o .

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 18:10

Dat heb ik hetzelfde Noeska. Ik volg ook een WO opleiding maar heb geen bijbaantje of iets... Maar dan zou ik dus wel een creditcard kunnen aanvragen/geld lenen en zij niet. Beetje krom.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 18:11

Jeetje Eef :n wat een service van de rabobank, terwijl ze er juist om bekend staan dat ze een bank voor iedereen zijn. :? Ik zou er zowiezo flink bezwaar tegen maken, brief richting hoofdkantoor doen. Je bent 21, hebt een goed inkomen, weet hoe je ermee om moet gaan, dan zou een creditcard toch prima kunnen? Opleiding moet daar toch geen drol voor uitmaken.. als je 21 bent geen opleiding hebt maar wel een fulltime baan kan het wel. (En ik ben notabene net overgestapt naar de rabobank, omdat ik de andere banken zat was, maar volgens mij doen ze bij andere banken niet zo heel moeilijk daarover. Mits je ouder bent dan 18 of 21 geloof ik.)

Maar de rabobank.. nooit gedacht dat die zo moeilijk zouden doen :n snap je frustraties volkomen!

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 18:11

Hier kun je ze vergelijken: http://www.creditcardvergelijking.nl/

Heb je een vast inkomen? Nee? Dan ziet de bank je idd als een klein kind. Niets aan te doen. Mij gingen ze toen ik 18 was uitleggen hoeveel geld het kost om een spaarrekening te onderhouden. Wel 40 gulden.

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-09 18:12

Ir111 schreef:
Die schijtoverheid en banken lopen meer risico als ze jou geld lenen dan wanneer ze een HBO-er geld lenen dus zijn ze daar terughoudender mee. Ik kan me dat ook wel voorstellen.

Maar ik kan me evengoed voorstellen dat jij daar nu even knap van baalt!

Ik verdien meer dan de gemiddelde student. :D MBO, HBO of universiteit..
Natuurlijk zijn ze daar terughoudender mee, maar als iemand gewoon braaf met loonstrookje naar de bank gaat voor een creditcard..? Maar nee hoor! Nee is nee, ook al verdien je er ruimschoots genoeg voor.. Belachelijk!

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 18:14

Sok schreef:
Ik verdien meer dan de gemiddelde student. :D MBO, HBO of universiteit..
Natuurlijk zijn ze daar terughoudender mee, maar als iemand gewoon braaf met loonstrookje naar de bank gaat voor een creditcard..? Maar nee hoor! Nee is nee, ook al verdien je er ruimschoots genoeg voor.. Belachelijk!

Oh ok. :)

Euhm, maar zou je dan als je met alleen je loonstrook en dus zonder te melden dat je student bent wel de card kunnen krijgen? Ik weet ff niet wat voor (salaris)eisen de Rabo stelt om een cc aanvraag te accepteren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 18:16

Heb je een gewone rekening lopen of een studentrekening Eef?

Want ik heb een studentrekening lopen, en ik kan een Creditcard krijgen als ik dat wil. Er staat ook geen opleidingsniveau vermeldt in mijn map. Enige voorwaarde is dat er stufi op de rekening komt.

Alja

misschien van de ANWB??

Maartje1990

Héél herkenbaar! Zit dan zelf niet op het mbo, maar veel vrienden en bekenden van mij wel. Veel zijn als ze beginnen nog geen 18 en hebben dus niet eens recht op studiefinanciering en dus ook niet op studentenov! Een vriendin van me is zelfs moeten stoppen met haar opleiding omdat ze het gewoon niet konden betalen (de trein etc) en zo ken ik nog een verhaal van iemand die er niet eens aan kon beginnen doordat deze het evenmin kon betalen. Dat is gewoon zo triest echt ik vind het schandalig ik heb zowaar behoefte om eens contact op te nemen met 'de' organisatie die daar over gaat. *moppert door*

edit: nu bedenk ik me trouwens iets, toen ik een studentenrekening ging/moest openen (toen ik 18 werd) toen werd me zelfs gevraagd of ik een creditcard wou? Ik deed evenmin een hbo opleiding en ik zit ook bij de rabobank?
Laatst bijgewerkt door Maartje1990 op 28-09-09 18:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 18:17

Jeetje wat een gezeik dan.. Slaat ook nergens op :(:)

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-09 18:25

Ik denk van wel Ir111..
Maar volgens mij stellen ze die vraag standaard bij mensen waarvan ze verwachten dat ze student zijn :))

Denk niet dat mijn loonstrookje opweegt tegen het feit dat ik MBO'er ben.. Helaas..

Van bank wisselen wilde ik sowieso al, misschien dat daar meer mogelijkheden zijn..

ANWB is denk ik geen optie. Daar ben ik, zonder auto, geen lid van :D

Ik heb een studentenrekening lopen!
Ik weet nog dat toen ik mijn rekening van kinderrekening (:D Hoe heet zo'n ding) naar studentenrekening liet overzetten, die vrouw me ook vroeg of ik een creditcard wilde, maar dat hoefde ik toen niet, denk dat de regels aangescherpt zijn in tijd van economische crisis ofzo...?

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 18:26

Sok schreef:
[...]alleen maar om het feit dat ik op de middelbare te lui was om m'n vwo af te maken!

...euhm... en dat is toch niet de schuld van de banken en de overheid?
Het is wel vervelend enzo natuurlijk, maar als dát de reden is, tja... toch zonde!

xxsweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 18:28

Je moet echt een HBO-opleiding volgen wil je een CC krijgen. Ik ging ook naar de rabobank om een creditcard aan te vragen maar ik moest maar terug komen met mijn ouders zodat die voor mij garant konden staan, deed toen een MBO-opleiding. Te belachelijk voor woorden. Het hele MBO/HBO gedoe. Ik betaalde me scheel aan die buskaarten, boeken en school terwijl het HBO gelijk een OV-kaart in handen wordt gedrukt.

Anoniem

eempiej

Sok schreef:
Ik ben het zo ZAT om benadeeld te worden alleen maar om het feit dat ik op de middelbare te lui was om m'n vwo af te maken!

Kijk en daar vind ik dus een puntje bij jezelf, toen was je te lui en nu loop je het op. En dat is natuurlijk wel behoorlijk balen. Maar ik snap het opzich wel van de banken en andere dingen. Als hbo-er ben je vaak toch wat gemotiveerder en heb je later misschien wel een iets beter inkomen.
Hiermee wil ik overigens niet zeggen dat mbo-ers niet gemotiveerd zijn!

Maar balen is het wel!

Laulau1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 18:30

Uh tja, HBO/WO studenten verdienen in de toekomst naar alle waarschijnlijkheid vrij veel. MBO'ers vaak minder. Het is voor banken een investering in de toekomst om HBO/WO een studentenrekening te geven met alle gemakken van dien.

Snap best dat de bank niet iedereen luk raak een credit card geeft...dat zou ze veelste veel geld kosten.

Wel banketstaaf voor jou daar niet van :(:)

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 18:31

Wilde net zeggen, bij ons krijg je m gewoon als je studentenpakket hebt hoor, ongeacht de studie!

Na de studententijd worden er wel inkomenseisen gesteld, maar dat is alleen maar ter bescherming van iedereen zelf en kan ik goed in komen. Ik zou niet graag meer lenen dan ik financieel kan dragen...

Maargoed, in jouw geval zou t bij Abn dus geen probleem zijn..

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 18:31

Sok schreef:
denk dat de regels aangescherpt zijn in tijd van economische crisis ofzo...?

Mede vanwege de crisis maar dat is niet de hoofdoorzaak. Al jaren lang is er een kentering gaande, banken moeten aan een enorme bult regels voldoen en worden zeer streng gecontroleerd of de producten die ze aan hun clienten leveren wel verantwoord zijn. Om alles enigzins controleerbaar te houden voor de bank zijn er strakke richtlijnen opgesteld waar ze zich moeten houden. Die richtlijnen werken prima voor de doorsnee klant, ben je net ff anders dan wordt het vaak moeilijk. Zoals dus in jouw geval.