Kind tweetalig opvoeden, hoe?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ozzieozzie

Kind tweetalig opvoeden, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 09:41

Ik ben 23 november uitgerekend van ons eerste kindje :D Helemaal top natuurlijk, alleen heb je zo af en toe je twijfels natuurlijk of je het allemaal wel goed zult doen als ouders. Wij wonen in Australie en hebben hier ook geen enkele familie leden, maar we zijn van plan om hier de komende jaren te blijven. Of het nu echt voorgoed is weet je natuurlijk maar nooit.
Ons kindje moet natuurlijk engels praten maar wij willen ook dat het nederlands kan praten, want opa's en oma's kunnen niet zo goed engels.

Nu heb ik al veel verschillende dingen gehoord over een kindje tweetalig opvoeden, de een zegt dat 1 van de ouders nederlands moet praten en de ander engels. Andere zeggen weer ach het komt vanzelf wel als je kindje vriendjes krijgt om mee te spelen dan moeten ze wel engels praten dus thuis gewoon lekker nederlands blijven praten.

Hoe zouden jullie dit doen? Of als er mensen zijn met ervaring(en) kunnen jullie me vertellen hoe jullie dat gedaan hebben?

Denise_84

Re: Kind tweetalig opvoeden, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 09:46

Ik heb zelf een half jaar in Australië (Sydney) gewoond en ben daar veel met een Nederlands gezin op getrokken (mijn baas). Zij hebben 3 kinderen maar wonen inmiddels al zo'n 5 jaar in Australië. Plannen om terug naar Nederland te gaan zijn er nog niet maar ze willen wel perse de kinderen 2-talig opvoeden.

Zij spreken thuis enkel alleen maar Nederlands en de kinderen zitten naast de reguliere (Australische) school ook nog 1 of 2 middagen in de week op een Nederlandse school. Daar krijgen zij Nederlandse les.

Ondanks dit alles merk je dat het na al die jaren best wel lastig is. De kinderen spreken en schrijven goed Nederlands maar geven ook heel vaak gewoon antwoord in het Engels en geven toch de voorkeur aan het Engels.

Verder was de jongste 3 en de oudste iets van 6 toen ze emigreerden. Ze spraken toen dus wel al Nederlands.

Heel veel succes met je zwangerschap! Waar woon je in Australië?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 09:47

hier is het misschien niet zo`m grote omschakeling, maar word wel iedereen met Limburgs en NL opgevoed
thuis word Limburgs gesproken, Nl lere we vanzelf buiten en op school

RustyK

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 09:53

Als je thuis gewoon Nederlands praat en het kindje krijgt genoeg engels van buitenaf (creche, tv, vrienden van jullie). Tegen mij hebben ze gezegd dat het het beste is dat je je moedertaal spreekt tegen je kind.

Als je kind in het engels antwoord, dan vraag je gewoon nog een keer om het antwoord maar dan in het Nederlands. Als je het toelaat om Engels te antwoorden dan wordt het steeds makkelijker voor hen en vergeten ze het Nederlands.

Een vriendin van mij heeft twee kindjes, moeder Nederlands en vader Engels en die switchen behoorlijk goed. Moet zeggen dat zij ook engels praat thuis tegen haar kindjes af en toe (wonen nu in Nederland).

Veel plezier en succes ermee!

Edit: Als het kindje naar de creche gaat en gaat praten misschien wel een paar simpele woordjes nederlands aan de leidsters leren (knuffel, melk, mama, papa, tutje) als het kindje dan verdrietig is kunnen de leidster het helpen in het Nederlands. Zo ver zijn wij jammergenoeg niet gekomen wij gingen terug naar NL toen onze oudste net geen jaar was.

123chloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 10:01

Ik zou ook binnenshuis NL praten, tenzij er visite is en buitenshuis engels. Ben ook zo opgevoed alleen andersom..

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 10:06

Wij vinden het ook interessant onze hopelijk aanstaande kinderen tweetalig op te voeden. Maar wij wonen gewoon in Nederland en spreken zelf ook gewoon nederlands, dus dan wordt het weer een heel ander verhaal.

M.i. zul je binnenshuis gewoon nederlands kunnen spreken en buitenshuis engels, dan gaat het praktisch vanzelf bij die kindjes!

my_angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 10:08

Wij wonen sinds 5 jaar in Frankrijk.
In huis spreken wij verplicht NL en buiten de deur Frans.
Mijn kinderen spreken frans met het plaatselijke accent en redelijk Nederlands.
Mijn kinderen hebben het duidelijk ook makkelijker een extra taal op te pikken.

Succes met de bevalling.

Martina

Loesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 10:24

Vanuit mijn studie (interculturele communicatie) weet ik dat er zeeer veel verschillende (wetenschappelijke) theorieen over deze kwestie bestaan. Voor zover ik kan bezien lijkt mij het het beste en voldoende om zelf tegen je kind de moedertaal te spreken (een beheersing van de moedertaal wordt zeeeer belangrijk geacht voor de ontwikkeling van een tweede taal, zelfde onderliggende systeem etc.) en het kind in contact te laten komen met de tweede taal op onderwijs en buiten de deur (let wel dit kan het beste vanaf jongsafaan gebeuren, wanneer je dit doet als kind 5 is, word het al weer erg moeilijk!). Maar hij of zij zal ook in de winkel, speeltuin etc in contact komen met Engelse taal. Misschien is een creche of opvang dan geen dom idee.

Als je meer vragen hebt of theoretische onderbouwing zoekt mag je me altijd PB-en. Heb beschikking tot hoop wetenschappelijke teksten hierover ;)!

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 10:26

Wij zijn tweetalig opgevoed, frans-nl.
Moeder sprak altijd frans tegen ons en pa Nederlands.
Oppas was ook een franstalige, maar we hebben altijd gewoon op vlaamse scholen gezeten, dus daar was de taal nederlands

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 10:28

Wij wonen in Duitsland. Thuis spreken wij (en mijn kinderen dus ook) Nederlands. Buitenshuis spreken ze Duits en dit gaat ze prima af.

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 10:31

kinderen zijn super leergierig, en pikken zulke dingen vaak heel snel op. ik denk ook dat het wel vanzelf zal gaan.

een vriendin van mij heeft 4 jaar in amerika gewoond, uit mijn hoofd was ze 6 jaar toen ze naar amerika gingen en daarvoor hebben ze nog 4 jaar in duitsland gewoond.
thuis praten ze nederlands, maar ook vaak engels. duits is een beetje weggezakt omdat ze het niet vaak spreken, maar het meeste verstaat ze nog wel en kan ook aardig terug praten.
weet niet precies hoe ze dit aangeleerd hebben, maar volgens mij is dat vanzelf gekomen...

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 10:38

Mijn moeder is duitse. Ik heb twee nationaliteiten en mij hebben ze ook tweetalig opgevoed. Niet met dat een ouder het ene spreekt en een ouder het andere, ik denk dat mijn ouders een betere en fijnere manier hebben gevonden die ook makkelijker werkt in gezinsgesprekken.

Wij hebben altijd ín huis duits gesproken en buitenshuis nederlands. Mijn nederlandse vader sprak dus ook in huis gewoon duits. Zodra bezoek kwam schakelden we om naar nederlands en zodra de deurklink van de buitendeur werd dichtgetrokken ook. Maar m'n moeder gaat dus nog altijd met een duits boodschappenlijstje op pad omdat ze dat in huis schrijft. Nu met de jaren (ben nu 20) praten we in huis ook gewoon nederlands maar vaak ook nog duits.

Ik zou je aanraden om in huis Nederlands te praten en buitenshuis Engels, met die taal komt ze tenslotte buitenshuis ook in aanraking.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 10:46

ozzieozzie schreef:
Ik ben 23 november uitgerekend van ons eerste kindje :D Helemaal top natuurlijk, alleen heb je zo af en toe je twijfels natuurlijk of je het allemaal wel goed zult doen als ouders. Wij wonen in Australie en hebben hier ook geen enkele familie leden, maar we zijn van plan om hier de komende jaren te blijven. Of het nu echt voorgoed is weet je natuurlijk maar nooit.
Ons kindje moet natuurlijk engels praten maar wij willen ook dat het nederlands kan praten, want opa's en oma's kunnen niet zo goed engels.

Nu heb ik al veel verschillende dingen gehoord over een kindje tweetalig opvoeden, de een zegt dat 1 van de ouders nederlands moet praten en de ander engels. Andere zeggen weer ach het komt vanzelf wel als je kindje vriendjes krijgt om mee te spelen dan moeten ze wel engels praten dus thuis gewoon lekker nederlands blijven praten.

Hoe zouden jullie dit doen? Of als er mensen zijn met ervaring(en) kunnen jullie me vertellen hoe jullie dat gedaan hebben?

Als de moeder Nederlands is en de vader Engels (Ik zeg maar wat hoor), is het het beste als de moeder Nederlands praat met het kind en de vader Engels. Als beide ouders Nederlands zijn maar het kind wel Engels willen opvoeden hangt het er een beetje vanaf hoe goed de ouders Engels kunnen. Als je het goed kan moet het geen probleem zijn, dan zou ik ook het kind aanleren dat het met de ene ouder engels en met de andere nederlands kan praten (later kan het natuurlijk wel met beide ouders engels of nederlands praten, maar om een goede tweetalige basis te leggen zou ik dit aanraden). Anders gewoon Nederlandstalig opvoeden en dan komt het Engels later wel.
Een kind kan een taal echt goed leren spreken tot zijn 7e verjaardag, als je dit maar in je achterhoofd houdt moet het goedkomen :)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 10:49

Wij (althans onze twee kinderen) moeten met drie talen worstelen; ijslands nederlands en duits...

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 10:54

Plien91 schreef:
ozzieozzie schreef:

Als de moeder Nederlands is en de vader Engels (Ik zeg maar wat hoor), is het het beste als de moeder Nederlands praat met het kind en de vader Engels. Als beide ouders Nederlands zijn maar het kind wel Engels willen opvoeden hangt het er een beetje vanaf hoe goed de ouders Engels kunnen. Als je het goed kan moet het geen probleem zijn, dan zou ik ook het kind aanleren dat het met de ene ouder engels en met de andere nederlands kan praten (later kan het natuurlijk wel met beide ouders engels of nederlands praten, maar om een goede tweetalige basis te leggen zou ik dit aanraden). Anders gewoon Nederlandstalig opvoeden en dan komt het Engels later wel.

Zo ging het bij ons ook. tweetalig impliceert wel dat een ouder de vreemde taal echt als moedertaal moet beheersen

Het spreken van de talen was opzich nooit het probleem, enkel wel het schrijven. Verder had ik de neiging om vast te houden aan het Frans, waarbij ik altijd de link moest maken met het Nederlands. Waar dat bij mijn oudste zus eerder omgekeerd was. Nu nog kan ik soms in het frans beginnen en dan pas bedenken dat ik in het nederlands moet typen of schrijven. Vnl tijdens mijn studies zorgde dat voor problemen. Zo antwoorden ik soms op vragen tijdens een examen in het frans en andere in het nederlands. En dan kon ik nalezen, daar ging ik gewoon over }:0
Dus meermaals commentaar op gekregen en ook punten op verloren.

Dus altijd handig of gemakkelijk is het niet

Sterre_Nova

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 10:54

Mijn tante is 30 jaar geleden naar Italie geëmigreerd en getrouwd met een Italiaan. Drie kinderen gekregen waar tegen ze italiaans en nederlands praten. De oudste spreekt vloeiend nl en is daar ook in geïntresseerd. de middelste wat minder intresse en verstaan goed en praat het nu ook een beetje. De jongste heeft er helemaal niets mee.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 10:56

Mijn nichtje van negen woont sinds twee jaar in Costa Rica. Thuis praat ze gewoon Nederlands, maar haar Spaans is even goed. Haar schrijven in het NL vind ik wel een beetje magertjes, ze zit op een spaanse school en krijgt daar geen NL les.

Mijn andere neefje is half Fins. Zijn vader praat Nederlands tegen hem, maar hij geeft antwoord in het Fins :+

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 10:58

Wij hebben een 3,5 jaar oud zoontje, wonen sinds 5 jaar in Frankrijk.
Clé spreekt 2 talen prima. In huis spreken wij alleen maar Nederlands, op school en buitenhuis spreekt hij Frans. Ook hebben we veel Engelse vrienden en daarmee praat hij wat engels. Ik vind het nog steeds erg bijzonder om te zien hoe makkelijk hij over schakelt.
Ik heb hem wel voor dat hij naar school ging naar een Franse oppas gestuurd zodat de basis er in zat en dat hij in ieder geval de juf een beetje kon verstaan. Zodra hij één jaar lezen en schrijven achter de rug heeft gaat hij één keer in de week naar Nederlandse les om daar goed Nederlands te leren schrijven en lezen. Daar is het nu nog te vroeg voor.

Succes met de bevalling!

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 12:17

Ik ben tweetalig opgevoed, maar heb eigelijk geen idee hoe m'n ouders dat hebben aangepakt. Zal het binnenkort eens navragen!
Ik weet wel dat toen ik naar de basisschool ging we zijn omgeschakeld naar Nederlands.

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 12:22

Ben zelf ook tweetalig opgevoed. We woonden in Engeland, maar mijn ouders zijn Nederlands. Thuis praatte mijn ouders vooral Nederlands tegen mij en buitenhuis praatte ik engels. Mijn nederlands was niet op en top, maar kom me wel verstaanbaar maken. Heb er nu nog altijd baat bij, terwijl we nu in België wonen. Engels is toch wel mijn makkelijkste vak :Y)

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 12:26

ik had vroeger een vriendje die twwetalig is opgevoed. Zijn moeder sprak nederlands en zijn vader engels. Zo heeft ie beide talen geleerd. zijn ouders hebben dit vanaf de geboorte gedaan en de verdeling afgesproken. beide talen beheerst hij goed

ozzieozzie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 12:40

Wauw bedankt voor alle reacties! Ik had niet gedacht zoveel reacties te krijgen

Wij beide beheren engels op zich best goed, maar niet perfect en thuis praten wij ook altijd nederlands, dus ik denk dat wij lekker nederlands blijven praten.

Alhoewel ik thuis blijf tot het kindje naar school gaat denk ik dat het wel veel zal hebben om 1 of 2 keer in de week naar een creche/opvang te gaan zodat hij/zij met de engelse taal bekend word.

Maar stel dat het naar school gaat en het komt thuis en begint de 2 talen door elkaar te halen, corrigeer je ze dan of maakt dat niet zo veel uit?

@ denise_84 wij wonen in Adelaide, zuid australie

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 12:43

Mijn zus en man wonen in Zwiterland, hun 3 kinderen zijn daar ook geboren. Thuis praten zij gewoon Nederlands, op school etc leren de kids de rest wel. Merk wel steeds meer dat ze half duits schrijven met nederlandse woorden erdoor...terwijl ze nederlands bedoelen. Dus het nl blijft voor hun wel moeilijker.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 13:02

Ik ben niet 2-talig opgevoed, maar heb al vrij jong flink wat engels opgepikt via cartoons, etc. op TV (en iets van 3 lesjes engels op de basisschool, daarna op de middelbare school natuurlijk ook, maar dat hoort bij de standaard lesstof). Ook de BBC heeft een aantal programma's voor jonge kinderen die heel goed zijn. Kijk eens op de website van de BBC of amazon.uk voor DVD's. Dan kan je thuis gewoon nederlands spreken en engels via TV oefenen.

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 13:10

Wat leuk om dit te lezen. Toevallig was dit weekend mijn neef op bezoek met zijn vrouw.

Mijn neef is in Engeland geboren en in Nederland opgegroeid. Hij is zelf docent Engels en tolk Portugees. Zijn vrouw is Portugees en heeft zelf jaren in Frankrijk gewoond, dus spreekt ook vloeiend Frans. Mijn neef spreekt nu tegen zijn dochter consequent Nederlands. Dit doet hij omdat hij wil dat ze later ook met familie (nichtjes en neefjes van haar leeftijd) kan communiceren. Haar moeder spreekt Engels tegen haar dochter en ook regelmatig Frans. In het dagelijks leven spreekt iedereen om haar heen (creche, andere familie) Portugees.

Je merkt dat ze wel een voorkeur heeft ontwikkeld voor Portugees, maar ze antwoord soms ook in het Engels of Nederlands. Ze begrijpt alle 4 de talen heel erg goed en kan dat onderscheid ook nu al maken. Ze is nu 3 jaar overigens.

Volgens mijn neef is het makkelijk om het in te delen, wie en waar welke taal gesproken wordt. Voor jullie zou het betekenen dat je thuis Nederlands spreekt en je kind pikt het Engels op zodra het in contact gaat komen met andere mensen. Als ze zo jong zijn, leren ze zó ontzettend snel. Het is echt heel waardevol om meerdere talen goed te beheersen. Meestal ontstaat er wel een voorkeurstaal, maar die andere talen zitten dan ook wel mooi in je systeem.

Hier nog een leuke link die ik vond
http://www.kindentaal.nl/meertaligheid/ ... =tweetalig