Wel of niet weggooien herinneringen ex?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

1Boefje

Wel of niet weggooien herinneringen ex?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-09 12:18

Deze week zit ik in gemengde gevoelens. We hebben de hele toko opgeruimt (schuur). Daar stonden allerlei dozen met weggestopte herinneringen. Het gedeelte van de schuur is namelijk nu kattenverblijf van mijn lieve lapjeskitten :o
Bij het opruimen kwam ik allerlei kaarten, brieven en foto's tegen, bijvoorbeeld van mijn ex Amsterdams vriendje. Ik heb ze bekeken en het deed me echt enorm veel pijn!! (had ik echt niet verwacht na 10 jaar). Uiteraard zaten er nog meer foto's bij (heb véél vriendjes gehad blijkbaar :+ )
Van mijn man zijn ex waar hij 6 jaar mee ging kwamen we wel 3 plasticzakken met brieven en kaarten tegen :P
Op zich hebben we er wel kostelijk om moeten lachen. Zeker toen ik een briefje van de basisschool tegenkwam met daarop: "wil je verkering met me". Zo schattig!! Ik was toen 8! Hahaha, toen al populair bij het mannenvolk.........
Mijn man zegt altijd dat je zulke herinneringen en foto's moet bewaren, ik heb er echter mijn bedenkingen over.
Ik heb er zelfs vanacht over gedroomt.
Ik weet wel, wat gebeurd is, is gebeurd. Ik heb fouten gemaakt en kan ze niet terugdraaien, maar moet ik alles proberen te wissen? Of denken jullie dat je er als je 80 bent over kan lachen?
Dat laatste betwijfel ik in mijn geval, want ik denk dat het me in het bejaardetehuis nog altijd even veel zal raken.
Wat zouden jullie doen?

Hermelijn

Re: Wel of niet weggooien herinneringen ex?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 12:25

Ik heb altijd zodra het uit was, alle tastbare herinneringen en foto's e.d. weggegooid. Ik heb niet het gevoel dat ik er iets aan heb als ik ze bewaar en vind het alleen maar kwetsend voor een volgende vriend dat ik genoeg waarde zou hechten aan mijn exen om er spullen van te bewaren.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 12:27

Het is een gedeelte van je leven, ik zou niet alles weg doen. Nu ben ik zelf heel slecht in weggooien, maar als je het eenmaal hebt weggegooid is het later nooit meer terug te halen.

EveliNero

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 12:28

Ik zou die briefjes die echt ver terug gaan (basisschool, middelbare) bewaren, omdat het leuk blijft om nog eens na te lezen. Van de langere/diepere relaties zou ik alles weggooien.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 12:32

Een enkele foto of brief bewaren is misschien leuk als herrinnering.. maar nu je er een kwetsend gevoel aan over hebt gehouden, zou ik het gewoon weg gooien. Lijkt me niet prettig een volgende keer weer een rot gevoel eraan over te houden.

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 12:35

Herkenbaar, ik heb alles weggestopt achterin mijn kast, maar niet weggegooid.
Ondanks dat ik het uitgemaakt heb en al mijn gevoel voor die jongen verdwenen is, liggen de herinneringen me toch gevoelig.
Heb mezelf voorgenomen dat als ik ooit misschien weer een vriendje zou hebben, ik alle spullen van mijn ex wegmieter.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 12:36

Als je ruimte hebt, alles bewaren! Of in ieder geval de substantiele dingen, je hoeft niet ieder bioscoopkaartje in de kast te stoppen. Elke herinnering heeft waarde, zeker als ze je nu nog zoveel doen. Ik vind het altijd heel leuk om dingen van jaren geleden nog eens tegen te komen. Alles wat je hebt meegemaakt, maakt wie je bent.

Stel je eens voor dat je over 100 jaar er niet meer bent, en de kleinkinderen halen het huis leeg, en vinden zulke leuke foto's en brieven van oma.

Maar misschien ben ik wel gewoon niet zo goed in weggooien. Van mijn huidige vriendje heb ik ook alle smsjes en mails nog bewaard. :o

Cheiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 12:38

van mijn vorige relatie van 5,5 jaar heb ik alles bewaard zelfs de brieven die ik hem ooit schreef.

het is altijd leuk om dit nog eens terug te kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 12:40

Ik sluit me volledig aan bij Anoeska! ALS je de ruimte hebt, dan bewaren :j

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 12:44

Ik bewaar ze :j Mijn ex waar ik 4 jaar mee ging heeft namelijk nog steeds waarde voor mij, ook al zie ik hem nooit meer en ook al heb ik al 8 jaar een andere vriend.

gekkesies

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 12:46

Ik zou het niet doen, ik heb zelf alles van mijn eerste vriendje weggedaan en oooooh wat heb ik daar spijt van gehad. :=

Ik bewaar nu dan ook werkelijk alles van mijn huidige vriend. :')

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 12:47

Ik heb heel wat weggegooid (inmiddels ook verhuisd). Maar als ik kaarten of iets dergelijks nog van mijn ex zou vinden, zou ik dat sowieso niet met mijn vriend gaan bekijken. Daar voel ik me niet prettig bij en kan me niet voorstellen dat ik hem daar een plezier mee doe.

De herinneringen aan een vorige relatie hoeven niet weggestopt en vergeten, maar brieven en herinneringen van exen te bewaren voor evt. (klein)kinderen lijkt me ook niets. Het lijkt me veel te dubbel voor hun om herinneringen tussen jouw en een andere partner te vinden..

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 12:51

mijn ex en ik zijn op een hele vervelende manier uit elkaar gegaan en ik wilde echt helemaal niks meer met hem te maken hebben. Heb dus alles wat ik ooit van hem gehad heb linea recta de afvalbak in gekieperd.
Geen moment spijt van gehad. Die boosheid van toen is allang al weg maar zou echt niet weten wat ik ermee zou moeten.
Hangt er wel een beetje vanaf hoe je uit elkaar gegaan bent denk ik.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-09 12:53

Voor mijn dochter is het natuurlijk interessant die brieven te vinden als ik ben overleden! Stom dat ik daar niet aan heb gedacht.
Je verteld ze nooit om wie je ooit heel veel hebt gegeven en op die manier vertel je alsnog je gevoelens toen je zelf de leeftijd had van dates en vriendjes.
Ik heb ook stapels met brieven van vriendinnen. Die bewaar ik zeker!
Weet je wat ook leuk/interessant was? Mijn man heeft op zijn 20e een brief geschreven met wensen als hij overlijdt. Dichtgeplakt lag hij daar. Ik vond het fijn te weten dat dat er was. Misschien is hij hopeloos veroudert, maar er stond heel duidelijk op dat hij niet geopend mocht worden. Dat hebben we dus ook niet gedaan. Ik heb daardoor besloten er ook 1 te maken en samen doen we ze updaten (zonder de andere te openen) om de 5 jaar.
Dagboeken heb ik wel weggegooid. Daar stond het zeer in wat in met mijn ex heb meegemaakt. Hem missen en zo. Ik denk dat je slechte dingen moet weggooien en de mooie dingen moet koesteren en bewaren.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 12:54

Ik vraag me altijd af wat het nut is om dit soort dingen te bewaren. Ik vind namelijk dat dat er niet is, dus bij mij verdwijnt al dat soort prul gewoon. Voor herinneringen heb ik geen oude kaarten of brieven nodig. Neemt alleen maar onnodig veel plek in.

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 12:56

Ik zou het niet weggooien, ik weet van mezelf dat ik er ontzettend spijt van zou krijgen. Je hoeft natuurlijk niet alles te bewaren, maar een aantal speciale dingen zou ik niet weg kunnen gooien.
Het is toch een deel van je leven geweest.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 13:19

Bienotje schreef:
Ik heb heel wat weggegooid (inmiddels ook verhuisd). Maar als ik kaarten of iets dergelijks nog van mijn ex zou vinden, zou ik dat sowieso niet met mijn vriend gaan bekijken. Daar voel ik me niet prettig bij en kan me niet voorstellen dat ik hem daar een plezier mee doe.

De herinneringen aan een vorige relatie hoeven niet weggestopt en vergeten, maar brieven en herinneringen van exen te bewaren voor evt. (klein)kinderen lijkt me ook niets. Het lijkt me veel te dubbel voor hun om herinneringen tussen jouw en een andere partner te vinden..

Het lijkt mij juist heel leuk om dingen te vinden over oma/moeder waaruit blijkt dat ze niet alleen jouw oma/moeder is geweest, maar daarvoor ook nog een leven heeft gehad. Van mijn oma weet ik (op dat gebied) eigenlijk niets. Maar van mijn moeder heb ik wel eens dagboeken en agenda's gezien uit haar pubertijd/jeugd. Zo leuk!

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 13:21

Ik hecht veel waarde aan herinneringen, en dat is voor mij ook een belangrijke reden waarom ik zowat alles bewaar van mijn ex.

Ik ken mezelf, en ik zou er veel spijt van krijgen als ik die 'herinneringen' de deur uit doe.

Op 'n moment dat je boos bent of verdrietig bent, snap ik best dat je er geen behoefte aan hebt om zulke dingen te bewaren, maar misschien toveren ze je later nog wel een subtiele glimlach op je gezicht. :)

Maar goed, dat ben ik.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 13:21

Je moet gewoon 1 grote koffer of doos pakken en alleen datgene bewaren waar je kriebels bij krijgt!

Zo heb ik 1 agenda van de middelbare school, de rest is weg!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 13:36

Zoezi schreef:
Ik denk dat je slechte dingen moet weggooien en de mooie dingen moet koesteren en bewaren.

Nu bewaar ik sowieso te veel :D , maar 'slechte' dingen bewaren vind ik -persoonlijk- ook wel belangrijk. Het ligt er misschien wel aan wat het is.

Ik heb toevallig afgelopen weekend al mijn oude dagboeken (bijgehouden van mijn 13e tot mijn 20e, daarna gestopt wat achteraf best jammer is) teruggelezen en foto's uit die periode bekeken. Vooral de dagboeken waren doffe ellende en er waren ook maar weinig foto's met goede herinneringen. Maar toch ben ik blij dat ik ze nog had, daardoor realiseerde ik me weer even hoe goed ik het nu heb. :)

Blackje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 13:58

Ik kan ook moeilijk dingen weggooien en zeker dat soort herinneringen. Nu ga ik straks verhuizen, dus zal wel het eea weg moeten gaan gooien, maar ik vind het toch wel leuk om bepaalde herinneringen te bewaren :)

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 14:25

Alles van mijn exen heb ik regelrecht in de vuilnisbak gesodemieterd toen de relatie verbrook. Behalve van 1 ex daar heb ik nog steeds in een sieraden kistje een ketting die ik van hem had gekregen weet niet of ik hem nog lang zal bewaren.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 14:39

zou alles weg gooien..wat heb je eraan als je het bewaard??

als je uit de tijd raakt zadel je er een ander mee op die het dan ws gaat weggooien :)

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 15:24

Anoeska schreef:
Bienotje schreef:

Het lijkt mij juist heel leuk om dingen te vinden over oma/moeder waaruit blijkt dat ze niet alleen jouw oma/moeder is geweest, maar daarvoor ook nog een leven heeft gehad. Van mijn oma weet ik (op dat gebied) eigenlijk niets. Maar van mijn moeder heb ik wel eens dagboeken en agenda's gezien uit haar pubertijd/jeugd. Zo leuk!

Ieder zijn ding denk ik ;) Ik zou niet staan te springen om bij het verdriet en gemis van je oma/ moeder op een stapel papieren te stuiten van de relatie van je oma/ moeder en haar ex. Had dan er eerder naar gevraagd. En als diegene vond dat je het moest weten, had die er zelf over kunnen vertellen. Waarom dan als verrassing op laten duiken ;)

_Question

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 15:32

Bienotje schreef:

Daar dacht ik ook aan.. Ik gooi brieven etc weg, maar hoe doen jullie dat bijvoorbeeld met gekregen sieraden? Of andere vrij dure spullen? Ik zal dat nooit weggooien denk ik..