Stufi, hoe werkt dit nu?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Suuzert

Stufi, hoe werkt dit nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-09 11:50

Hoi,

Mijn probleem is dat ik van websites niets begrijp, en als ik dan eenmaal aan de telefoon hang met die personen weten ze me altijd weer te verwijzen naar de website.

Wie wilt mij tot in de puntjes stufi uitleggen. Ik ben namelijk drie jaar geleden gaan werken zonder verder te gaan met school, en roep altijd dat ik geen opleiding meer wil doen omdat ik dan geen geld meer heb. Het probleem is eigenlijk meer, dat ik ook geen geld heb voor die opleiding. Plus de schulden die er aan vast zitten.. Toch ken ik iemand die met een baantje bij mcdonalds en een pittige fulltime studie incl financiering op haarzelf kon wonen. Wellicht heel moeilijk, maar aangezien ik volgend jaar wil gaan samenwonen moet het te bespreken zijn.

Ik wil mijn leven omgooien, ik ben het werken zat. Ik kan zoveel, en ik krijg de kansen niet om het te laten zien. Ja, enkel en alleen in de vorm van veel werken, weinig verdienen, en nog meer werken. Ik ben 19 jaar en ik wil iets doen, waar ik later trots op kan zijn. Niemand verwacht het van me, maar ik wil gewoon zo graag. Elke keer weerhoud ik me ervan, omdat ik er geen geld voor heb..

Goed. Ik ben 19 jaar werk nu fulltime maar zal dan toch moeten gaan minderen tot in de weekeinden oid. Verder verdiend mijn vader ruim voldoende geld, maar heeft hij een enorm hoog bedrag aan schulden. Volgens de IB groep kijken ze niet naar die schulden! Waardoor ik alsnog minder zou krijgen? Hoe zit dat?

Ik heb mijn vmbo nog niet eens afgemaakt, daarna mbo gedaan, wederom niet afgemaakt. Ik heb het denkniveau richting havo, kan heel veel, deed het alleen nooit. Ik moet dus beginnen vanaf het begin.

Ik woon nog thuis maar als het goed is krijg je meer als je uitwonend ben. Dus dan zou ik ergens anders gaan wonen, waar ik enkel 100 euro boodschappengeld zou moeten betalen, want dan ga ik bij mijn vriend wonen. Vervalt daardoor ook de plicht naar mijn ouders toe om mee te betalen aan mijn stufi? Want mijn pa krijgt schuldsanering, IB groep zei me dat ze daar echt niet naar keken.

Het is verdomme zo moeilijk, ik ben traag van begrip als het gaat om dingen opzoeken. Omdat ik altijd zo graag wil, maar het lijkt altijd te mislukken. Wie wilt hier wat moeite voor mij doen en me een beetje helpen? Alles goed uitleggen, zodat ik het eventueel nog een keer na kan lezen? Ik begrijp er echt niets meer van, het maakt me zo gefrustreerd.

Je hebt ook de studielening. Hoeveel is dat normaliter en hoelang doe je erover om eraf te zijn? Als het goed is zijn dat maar minimale bedragen per maand?

Ik hoop echt dat er iemand is met meer kijk hierop, en die me dit allemaal kan uitleggen.

Dus, voor het gemak.

19 jaar, woon nog thuis maar kan uit huis gaan. Ouders met veel schulden, zelf geen cent op mijn spaarrekening. Op het moment een parttime baan, zou meer werk krijgen maar dat kon niet, en ik wil nu gewoon echt naar school.

DyMarvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 11:54

nog een heel jaar full time werken bij je ouders blijven en alles opzij zetten. wat voor studie wil je doen?

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 11:55

Als je weet wat voor opleiding je gaat doen, kan je je aanmelden via studielink

Bedragen
MBO: http://www.ib-groep.nl/particulieren/sf ... dragen.asp
HBO/WO: http://www.ib-groep.nl/particulieren/sf ... dragen.asp

De basisbeurs krijg je sowieso. Voor de aanvullende beurs moet je een aanvraag doen. Dan krijg je vanzelf bericht of jij hiervoor in aanmerking komt. Dit is ook een gift (mits je binnen 10jaar een diploma hebt, net als bij de basisbeurs)

De lening kan je altijd aanvragen, maar dit moet je terugbetalen als je een baan hebt na je studie tegen een laag rente percentage.

Verder krijg je een OV. Je kan kiezen tussen week of weekend. Als je hem weigert, krijg je geen extra geld!

Suuzert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-09 11:59

Dat gaat niet , het is of, of. Ik wil niet nog een jaar gaan werken, als anderen het kunnen met studifinanciering. Ik heb dan wel een stuk minder geld, maar dat moet dan maar. Ik weet nog niet wat voor studie ik wil doen, ik vind alles leuk. Het probleem is dat mijn ouders zijn gaan roepen, nadat ik ben gaan werken, dat ik beter kan blijven werken. Waardoor ik dat twee jaar lang heb volgehouden. Je moet het zo zien ,dat ik alle banen hier in de buurt wel heb gehad, plus die van 30 kilometer verderop. Ik zit nu bij een baan waar ik de rest van mijn leven wil blijven, als die studie niets wordt. Niet omdat het zo'kn fantastische baan is, maar omdat ik er een prettig gevoel bij krijg.

Ik werk nu drie jaar, ben begonnen op mijn 16e. Nee, ik werk nu al 4 jaar..want ik begon op 15 herinner ik me net. Ik heb nú de motivatie, de doorzettingsvermogen. Volgend jaar gaat mijn vriend opzoek naar een huis, het is vanzelfsprekend dat ik meega. Als ik dan nu ga werken en volgend jaar een studie ga doen, komt er van die studie niets meer terecht. Want dan heb ik het betere leven geproefd qua geld, en wil ik die fulltime baan behouden omdat we dan makkelijker kunnen leven. En dan kies ik voor het gemak, zoals ik altijd heb gedaan, het gemak van veel geld en weinig inzetting. Daar wil ik vanaf.

absque_dubio

Re: Stufi, hoe werkt dit nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 12:09

Je inschrijven voor de opleiding die je wilt doen. De laatste paar weken tot de opleiding begint fulltime werken. Stufi aanvragen, eventueel met lening. En naast je studie s'avonds en in t weekend werken. Dan lukt het.
Dus ga je maar inschrijven. ;)

charlottelot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 12:14

De IB-groep, gillend gek werd ik ervan! 8)7 voor mijn studie moest ik loten en niemand kon me ooit iets vertellen..anyway

In elk geval moet je alles goed regelen, voor je het weet moet je opeens van alles gaan terug betalen en dan tikt het hard aan.
Super goed trouwens dat je weer aan een opleiding wilt beginnen!

ik weet alleen hoe de regels zijn qua stufi voor hbo/wo, maar denk niet dat mbo daar erg veel van verschilt

als je uitwonend bent krijg je dus een beurs van 256euro + OV, als je die niet wilt kan je dat laten omzetten naar ik meen 80euro per maand boven op je stufi. als je ouders niet mee willen of kunnen betalen, houden ze daar niet altijd rekening mee. Alleen als het inkomen van beide ouders echt aantoonbaar beduidend laag is kom je in aanmerking voor een aanvullende beurs. Dat kan je ook zeker proberen, eerst maar eens de gewone stufi aanvragen. Zorg er wel voor dat je dus op een ander adres staan ingeschreven dan bij een van je ouders, dat kunnen ze controleren en dan mag je alles terug betalen...
Collegegeld kun je ook in termijnen betalen, dat scheelt weer. Ook kun je maandelijks 500euro bijlenen, kan je beter voorzien in je levensonderhoud terwijl je studeert. Kijk wel uit, je moet het terug betalen natuurlijk en 500 per maand tikt aan ( =6000 euro per jaar )
Naast je studie is over het algemeen prima te werken, je gaat er waarschijnlijk wel op achteruit, maar het is best te doen hoor!zeker als je dus weinig huur hebt. en je hebt toch geen tijd om geld uit te geven: je moet studeren... :Y)

Ik zou trouwens wel eerst een studie gaan uitzoeken en da hopelijk wel met enige zekerheid kunnen zeggen dat je die gaat afmaken aders moet je al je stufi+OV uiteindelijk weer terug betalen.

Succes!

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 12:17

Weet je alwel wat voor studie je wilt gaan doen en welk niveau dan? En niet onbelangrijk, waarom denk je dat je nu na toch alweer 4 jaar werken (geld verdienen en zonder huiswerkverplichtingen) nu wél een studie zal gaan afronden..

Als je écht wilt, gewoon inschrijven voor die studie die je wil en studiefinanciering aanvragen. Als je met dat bedrag dan niet uitkomt kun je inderdaad extra bijlenen. Dat moet je dan later als je je studie hebt afgerond weer terugbetalen, maar als je je diploma hebt gehaald verdien je waarschijnlijk weer wat meer zodat je die schuld terug kunt betalen.

Vergis je niet, er zijn er vele die kunnen studeren omdat ze geld lenen om nu rond te komen. Alleen wel jezelf in de gaten houden waarvoor je leent en dat je niet het geleende geld in je zak voelt branden voor andere leuke/ luxe dingen. Alles wat je leent moet uiteindelijk weer terug betaald.

Suuzert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-09 12:21

En weten jullie hoe lang je over dat terug betalen kan doen? Want ik zit nu naar die cijfers te kijken, er vanuit gaande dat ik geen aanvullende beurs krijg (mijn ouders hebben dan schulden maar ze kijken naar wat er binnenkomt, en dat is gek genoeg enorm veel)

En hoeveel per maand moet je minimaal aflossen? Want het is inderdaad veel geld, en na mijn studie woon ik samen, wil ik weer gaan werken natuurlijk en kan ik ook geen honderden euro's missen. Dus hoe zit dat?

Suuzert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-09 12:22

O wacht even ik vind het net op internet als het goed is :

Rente

Naast je basisbeurs en aanvullende beurs kun je een lening aanvragen. Over die lening wordt rente berekend. Het rentepercentage voor 2009 is 3,58 procent. Je hoeft pas na je studie terug te betalen en je mag er 15 jaar over doen. Het minimaal af te lossen bedrag is € 45,41 per maand. Als je later problemen hebt met terugbetalen, dan zijn er mogelijkheden om een tijdje minder of zelfs niets terug te betalen.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 12:40

Als je dus toch even jezelf erin verdiept en door blijft zoeken kun je heel wat antwoorden zelf al vinden ;)

charlottelot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 12:43

Bienotje schreef:
Als je dus toch even jezelf erin verdiept en door blijft zoeken kun je heel wat antwoorden zelf al vinden ;)

precies!

gewoon goed de voor en nadelen naast elkaar zetten en dan een afweging maken!

Suuzert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-09 13:01

En dat is het punt bij mij, ik vind die informatie dan bel ik erover op om nog meer duidelijkheid, en dan poeieren ze me af naar de site. Vind ik erg vervelend omdat ik het moeilijk vind om informatie op te nemen via een website, hoor het liever persoonlijk. Het is dus niet dat ik geen zin heb om te zoeken oid.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 13:04

Wat zijn dan je concrete vragen? Volgens mij hebben we zo ongeveer alles al uitgelegd!

_Marianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 13:07

Waarom ga je dan geen werken-leren doen? :)

Suuzert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-09 13:09

Klopt haha, ik ben nu op de sites aan het kijken voor opleidingen heb mijn interesses opgeschreven (en die zijn enorm breed merk ik) en ik ga zo even kijken of ze nu opnemen of dat ik moet wachten. Wil namelijk eerst een gesprek voor ik me aanmeld, even kijken of het wel bij me past.

Iedereen bedankt, ik heb het opgeschreven dus kan ik het niet meer vergeten hehe.

charlottelot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 13:18

info van ons is natuurlijk handig,

maar hoe dan ook zou ik toch bij de IB folders bestellen of van de site printen en doorlezen. meer informatie is er eigenlijk gewoon niet; daar staan alle regels, voorwaarden, stufi mogelijkheden etc. vrij duidelijk, je kan het altijd na lezen en je weet zeker dat dat correct is en dat weet je nu natuurlijk nooit voor 100%

Misschien kan je voor een opleiding open dagen bezoeken? of zijn die al geweest...? of zo'n beroepskeuze test doen ( weet alleen niet of dat zinvol is)

of toch nog gewoon een jaartje blijven werken en dan helemaal zeker weten wat je wilt, dus veel motivatie hebt en niet 'last-minute' nog moeten bedenken wat je wilt gaat doen ( grote afhaakkans dan) maar dit is maar een advies hoor.

Denise_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 13:18

Uit ervaring weet ik dat continu bellen naar de IB-groep niet echt helpt. Iedere keer krijg je iemand anders aan de telefoon en vaak weten ze maar half hoe of wat. Je kunt beter gewoon op de site kijken (waar je ECHT alles kunt vinden) en alleen in uitzonderlijke gevallen bellen.

Overigens vind ik het wel frappant te lezen dat je nu gaat bedenken welke studie je gaat doen. Hopelijk besef je dat je aanmelding rond moet zijn voor 1 september? Dat is dus over een week of 4. Bedenk daarbij ook dat je je moet aanmelden bij Studielink en je e.e.a. moet aanvragen bij de IB-groep. Ik heb deze week alles ingeleverd, start eind september pas en zelfs ik was al rijkelijk laat. Daarbij wordt mijn gehele inschrijving voor me geregeld aangezien ik een particuliere master ga volgen! Verwerkingstijd is maximaal 6 weken!!!

Tot slot ben ik van mening dat een studie niet zomaar iets is. Het is een flinke investering waar je goed over na moet denken. Je moet er zeker van zijn dat je het wilt en ervoor gaat! Begrijp me niet verkeerd hoor! Ik ben heel blij voor je dat je deze keuze maakt maar maak geen overhaaste beslissingen.

Kippesoep

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 13:20

Als je er echt niet uitkomt via de website enzo, dan moet je gewoon even bij een kantoor van de ib-groep langsgaan, gaat 10 keer sneller en ze kunnen je ook helpen met het invullen van formulieren (dat is in ieder geval mijn ervaring)

Je krijgt sowiso een standaard beurs van rond de 90 eruo, wanneer je uitwonend bent krijg je ongeveer 150 euro meer.
Wanneer je ouders weinig verdienen kom je zeer waarschijnlijk in aanmerking voor een aanvullende beurs, deze is per situatie verschillende en je ouders moeten daarvoor hun inkomensgegevens opgeven bij de ib-groep. Bij de IB kunnen ze je precies vertellen welke gegevens en hoe je daaraan kunt komen.

Hou er wel rekening mee dat je UITERLIJK op de startdatum van je studie alles moet hebben doorgegeven bij de IB, anders gaat het echt niet opschieten.

Succes :)

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 15:55

Enige punt is dat je waarschijnlijk niet wordt aangenomen zonder toelatingstest op een MBO opleiding omdat je geen vooropleiding hebt.
Dus eerst inschrijven via www.studielink.nl bij je opleiding + school naar keuze. Dan ga je naar de website van de ib-groep en vraag je stufi aan (al weet k eerlijk gezegd niet zeker of je dat wel krijgt met een MBO opleiding?!). Je krijgt een minimale basisbeurs van 90 euro bij thuiswonend en 250 euro bij uitwonend. Er wordt inderdaad alleen naar het inkomen van je ouders gekeken (ook al woon je samen of wat dan ook), tenzij je een verklaring hebt dat je of geen ouders meer hebt of geen contact meer met ze hebt. Laat je vooral niet afschepen door de IB van ga maar naar website hoor!! Stelletje idioten zijn t daar :)

stijntilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 18:01

Bij MBO krijg je basisbeurs van 73,56 euro. Daarnaast kun je een uitwonende stufie aanvragen die is voor MBO 240,02 euro. Kan zijn dat er bij dit laatste bedrag een toeslag in zit van ovkaart die ik destijds heb ingeleverd,, dan gaat er nog 80 euro vanaf, maar dit weet ik niet zeker. Kan ik niet duidelijk uit mijn rekening overzicht halen :P Succes ermee

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 18:07

Stijntilla,

Je krijgt normaal gesproken geen vergoeding voor je OV als je hem inlevert / niet ophaalt.

Als je in het buitenland zit, krijg je een vergoeding van 80.25 euro! (als je hem inlevert)

stijntilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 18:12

ja ik zat in het buitenland;) kreeg ook een vergoeding, maar kan op deze rekening even niet zien of dat erin zit of niet, heb geen zin om me op interenet helemaal aan temelden, en te kijken hoe het zit, volgens mij is het zonder vergoeding hoor;)

Suuzert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-09 08:19

Ik heb mij nu aangemeld bij het vavo en ben naar school gegaan op afspraak waar ik een test heb gedaan en zeker anderhalf uur daarna nog in gesprek zat. Veel goede dingen gehoort, was erg verhelderend. Ik ga nu mits ik toegelaten wordt mijn havo beginnen/afmaken. Dan heb ik nog twee jaar de tijd om na te denken wat ik wil, en heb ik toch een stap in de goede richting. Zij heeft me ook weer een boel uit kunnen leggen over stufi, dus dat is wel prettig. Allemaal bedankt nog, ik heb er enorm veel zin in.

Suuzert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-09 08:20

O en als ik niet word toegelaten omdat ik te laat ben oid, wat volgens deze vrouw onwaarschijnlijk was..ga ik mbo niveau 1 doen, in welzijn en dan vanuit niveau twee of drie een vak kiezen. Dan heb ik wederom toch iets te doen, en heb ik tijd om na te denken.

pemanima

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 14:21

even offtopic als je het hele jaar fulltime gewerkt hebt en dan begint aan een studie, heb je dan wel recht op studiefinanciering? Ivm het bijverdienen per jaar.
Of berekenen ze dit per studie jaar?