uitkering combineren met school kan dit??

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

rakkertjuuhh

uitkering combineren met school kan dit??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-09 10:07

Sorry voor het lange verhaal!

Vrijdag is alles bij mij thuis weer gescaleerd,broertje die me naar de keel vloog,en moeder stond er bij en die keek er na...
en Hij greep daarna zo mn vriendin naar de keel,en weer doet mijn moeder niks.. en ze stond er notterbene naast!!
en het ging allemaal om een dom kabeltje!!
Mijn broertje woont in een zorgboederij in Grolloo
sinds 2 week nu..
Mijn moeder had hem nieuwe tv gekocht en nieuwe stereo voor daar..
hij loopt naar boven,en 5 min later gaan ik en mn vriendin er achter aan,om ons klaar te maken en te gaan douchen..
Zie ik mijn broertje druk in me kamer bezig, kabel uit me tv te trekken enz.. en die wou hij even mee nemen naar Grolloo.
Ik boos want was mijn kabel natuurlijk voor mijn tv enz..
En pakte de kabel af hij gelijk schoppen en slaan en daarna ging hij boos naar beneden,ik er achter aan..
En zei tegen me moeder die kabel is van mij,en niet van hem!!
ze zweeg,zo als altijd..
En me broertje ging zich breed maken en ging tegen me aan botsen heel dreigend..
dus ik gaf hem een duw achteruit,en ging naar boven..
Hij kwam me achter na ( mn vriendin zat op me bed)
en ik hield gauw me deur dicht, en hij tegen de deur trappen,en slaan..
en toen kwam me hond boven,en die beet me broertje ( bijt niet door tot bloedend hoor gelukkig)
maar deed hem wel zeer..
Hij nog kwaader!
naar beneden en gooit mijn hond de voordeur uit, en mijn vriendin had haar hond ook bij zich,en die gooit hij de achterdeur eruit..
Dus wij weer naar beneden gauw de honden halen,voor dat ze weglopen natuurlijk!!
en pak me hond,doe de deur dicht,en vliegt hij me in de keuken naar de keel, en sloeg me enz..
en ik kon niks terug doen, ik kon wel door de grond zakken,dat me moeder er bij stond en niks zei!!!!
Op geven moment doet mijn vriendin de deur open,en hij vliegt mn vriendin uit het niks aan!!
aan haar haren trekken,en in de maag shoppen enz.. en zij deed natuurlijk wel wat terug,wat logisch is..
Toen kwamen de honden er aan en begonnen te grommen,en te blaffen en toen liet hij haar gauw los,en liep weg.. zo konden wij onze spullen pakken en ben ik weggegaan..
Woest was ik.. dat me moeder niks zei! dat ze het toe laat..
voor de duidelijkheid,, ik ben 20,mijn vriendin 19 en mn broertje bijna 18.
Wij hebben toen een goede vriend gebeld,en die heeft ons opgehaald,want we waren natuurlijk helemaal overstuur,en heb mn kleren gepakt en ben naar mn vriendin toegegaan, daar paar nachten slapen.. die woont al op zich zelf..

Nu zijn wij maandag naar de politie gegaan,en wou mn vriendin aangifte doen tegen hem,doen en hadden we eerst het hele verhaal verteld, + msn gesprekgeschiedenis er bij waar hij dreigde haar huisje kapot te slaan enz..
En de politie man zei dat mijn broertje heel erg bekend stond bij de politie enz..
en hij wel wist hoe hij in mekaar zat..
Maar voor ze aangifte deed, het tegen me moeder moest zeggen,zo dat ze dat niet in 1 keer hoorde..
nou oke goed .. bij een melding gelaten,en heb haar die midag gemailt..
Hele nette mail,uitgelegt dat we bij politie bureau zijn gegaan,waarom,en waarom ik zo boos ben..
en uitgelegt van nou, we doen geen aangifte, maar als hij nog 1 keer aan mij of mijn vriendin zit, of iets dreigt, dan maken we van die melding wel een aangifte..
Nog geen kwartier later ging mijn telefoon, ze zei je kan aangifte doen geef je gelijk,maar doe ik aangifte voor jou.. ( zou niet weten waar zij aangifte voor zou willen doen, ik denk dan om mijn hond omdat die me broertje beet)
En ze wou me nooit meer thuis hebben of zien..
Nou zelf wil ik dat ook niet meer,want dit is al zo vaak gebeurt,het gaat van kwaad tot erger..
Dus gister zat hier goede vriend van mij die werkt bij Leffier..
en hem het hele verhaal verteld,en uitgelegt dat ik graag huisje wou voor me zelf, en nu op straat sta..
en dat ik zo snel mogelijk wat nodig heb..
Maar nu is het probleem,ik zit op school,en krijg studifinaciering gewoon thuiswoondenbeurs..
en daar kan ik natuurlijk geen huurcontract voor krijgen..
Dus moet ik geld regelen,en zei hij je moet aan een uitkering komen..
maar met een uitkering kan je geen studifinaciering hebben toch??
Welke mensen hebben dit? en hoe combineer je dit met school??
want zou toch heel zonde vinden om mijn opleiding te laten vallen ;(
Alvast heel erg bedankt, dat je de moeite heb genomen dit te lezen!
en nog meer bedankt als je er op reageert..!!

Achterom

Re: uitkering combineren met school kan dit??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 10:12

Heftig verhaal.

Maar even heel kort: nee, uitkering en stufi kan niet. Wel zou ik onmiddelijk een uitwonendenbeurs aanvragen als ik jou was en op zoek gaan naar een kamer...

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 10:14

nee, jij krijgt zo geen uitkering nee
alleen als je al ( ik geloof) 26 weken aaneengesloten gewerkt hebt, ontslagen bent en nu op zoek bent naar ander werk
als dat niet zo is krijg jij geen ww-uitkering
Laatst bijgewerkt door Lynn_Nikita op 05-08-09 10:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 10:15

@lynn_nikita: dan doel je op ww toch? Er zijn nog meer uitkeringen. Maar één van de belangrijkste voorwaarden daarvoor is dat je bijvoorbeeld beschikbaar moet zijn voor werk. En dat ben je niet als je nog studeert.

-marije-

jeetje dat is even schrikken!
waarom zit je broertje daar? vanwegen een beperking, of is het een boerderij voor probleem kinderen?
volgens mij kan je geen uitkering krijgen helaas...

Lynn_Nikita

kun je niet zolang bij kennisen/ vrienden intrekken of een bijbaantje zoeken, en uitwonende studi aanvragen en op een kamer gaan wonen

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 10:16

Wendy schreef:
@lynn_nikita: dan doel je op ww toch? Er zijn nog meer uitkeringen. Maar één van de belangrijkste voorwaarden daarvoor is dat je bijvoorbeeld beschikbaar moet zijn voor werk. En dat ben je niet als je nog studeert.

welke andere uitkeringen heb je nog?
bijstand?
wao?
ww?
ziektewet?
wa-jong?
en geen van alles is van toepassing op ts zolang zij naar school gaat en haar huisje wil betalen

ze zal een bijbaan moeten zoeken naast haar school, en zelf een kamer moeten bekostigen

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 10:18

Lynn_Nikita schreef:
welke andere uitkeringen heb je nog?
bijstand?
wao?
ww?
ziektewet?
wa-jong?
en geen van alles is van toepassing op ts zolang zij naar school gaat en haar huisje wil betalen

ze zal een bijbaan moeten zoeken naast haar school, en zelf een kamer moeten bekostigen

Klopt dat ze geen van allen van toepassing zijn, maar dat heeft niks te maken met haar arbeidsverleden, maar idd wel met het feit dat ze nog op school zit.
Enne: ze kan ook een lening afsluiten bij de IB-groep... nog mooier zou zijn als haar moeder verklaart dat ze geen bijdrage meer levert aan het onderhoud van TS

rakkertjuuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-09 10:56

ik sta nog gewoon ingeschreven bij me moeder..
en heb ook me hond alles mee..
dit is zo lastig..
eventueel laat ik mijn opleiding vallen dat ik die later oppak..
belangrijkste is nu een huisje,maar welke uitkering moet ik nou aanvragen??
heb nooit echt volledig gewerkt..

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 11:05

Je zou ook kunnen gaan werken maar in de tussentijd zou je dan een bijstanduitkering kunnen krijgen maar dat gaat tegenwoordig niet zo makkelijk meer.
Je zal toch zo snel mogelijk werk moeten zoeken.

Het kan ook zijn dat je als jongere in een traject komt waarbij ze je helpen met een opleiding en dan krijg je wel je uitkering naast de opleiding maar wordt het geld van je stufi ingehouden op je uitkering in totaal zit je dan ongeveer op 600 tot 800 euro per maand daar kan je nog niet echt iets mee.

rakkertjuuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-09 11:16

800euro zou ik mij wel moeten kunnen redden..
kan ik net alles betalen..maak me niet uit als ik krap zit,beter dan niks..
ik ben nu bezig met maatschapelijkwerkster,dat die me veder kan helpen..

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 11:21

Zo snel mogelijk werk zoeken (je hebt nog een paar weken vakantie neem ik aan?) en daarin zoveel mogelijk geld verdienen. Verder uitwonende beurs aanvragen, en daarnaast zal je in de avonden/weekenden moeten gaan werken. Eventueel nog een lening aanvragen bij de IB groep.
Dan zou je het net moeten redden..
Zolang ik weet kan jij in jouw situatie geen uitkering aanvragen.

In ieder geval heel veel sterkte. :(:) Klinkt allemaal zo ontzettend herkenbaar, en dit soort dingen zijn niet leuk.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 11:25

Lynn_Nikita schreef:

Precies, niks mis mee. Lekker gaan werken naast je school en op die manier voor jezelf zorgen! Zoek een kamertje of informeer eens naar begeleid wonen voor jongeren..

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 11:27

Chubby schreef:
Lynn_Nikita schreef:

Precies, niks mis mee. Lekker gaan werken naast je school en op die manier voor jezelf zorgen! Zoek een kamertje of informeer eens naar begeleid wonen voor jongeren..

Maar het probleem is wel: de hond.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 11:28

Wat voor probleem is de hond dan?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 11:29

Bij de meeste kamers mag je echt geen huisdieren hebben... en al helemaal geen honden.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 11:31

Dat klopt, maar weinig andere keuze is er niet toch?

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 11:33

En je kan niet tijdelijk bij je vriendin gaan wonen?

chance

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 11:34

Wat een rotsituatie zeg.

Heb je geen familie of goede kenissen die jouw op kunnen vangen tijdelijk?
Of iemand die je hond kan opvangen totdat jij een huisje hebt en jij dan tot die tijd op kamers kan?

Veel sterkte en succes. ik hoop dat je snel ene plekje voor jezelf hebt!!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 11:34

@chubby: Nee, er is zeker weinig andere keuze.
En het zou helemaal zonde zijn als de TS zou stoppen met haar opleiding. Want meestal betekent dat dat die nooit meer wordt opgepakt.

rakkertjuuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-09 11:35

me hond is me enige steun.. en wat ik nog heb.. dus die moet mee..
hij is nu ff bij mn vriendin op logee..
en om half 2 word ik gebeld door maatschapelijkwerkster.. kijken of die me veder kan helpen.. i hope so

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 11:41

Sterkte!
Ik hoop dat je een goede oplossing kunt vinden, waarbij je niet alleen op korte termijn weg bent van een onhoudbare thuissituatie, maar ook op langere termijn verder kunt, daarmee bedoel ik dat je je opleiding af kunt maken en een fijn leven voor jezelf en je hond kunt opbouwen, nogmaals heel veel sterkte, hulp en geluk :(:)

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 12:37

Aan een huisje komen is niet zo makkelijk. Je kan wel inschrijven voor een kamer, en dan krijg je een uitwonende beurs, is dit niet genoeg, kun je er een lening bij nemen. Zodat je gewoon je school en alles kan betalen. Dan kun je werk gaan zoeken zodat je schulden van je lening niet te hoog worden. En je hond? Tsjah, ik denk niet dat die mee kan op kamers, misschien kan de hond naar een familielid? Kennis? Soms kan het niet anders..

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 12:40

Ik hoop dat maatschappelijk werk wat voor je kan betekenen. Ze hebben mij jaren geleden een eind op weg geholpen toen ik in eenzelfde soort situatie zat.
Ik had binnen drie dagen een kamer, ze hielpen met het aanvragen van de juiste beurzen etc. en hebben me op weg geholpen bij de IBG en allerlei andere instanties. Heel veel sterkte en probeer je opleiding af te maken hoor!

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 12:54

Lynn_Nikita schreef:
nee, jij krijgt zo geen uitkering nee
alleen als je al ( ik geloof) 26 weken aaneengesloten gewerkt hebt, ontslagen bent en nu op zoek bent naar ander werk
als dat niet zo is krijg jij geen ww-uitkering

Ons is laatst (door het UWV) verteld dat je gewoon recht hebt op WW als je gaat studeren, zolang je maar die 26 weken hebt gewerkt. Je hoeft dus niet ontslagen te zijn of op zoek te zijn naar ander werk. Ik vond het ook vreemd, want dan had ik een paar jaar terug een paar maanden WW kunnen krijgen, had weer wat gescheeld want studeren is duur genoeg. :(

Maar goed, dit is totaal off-topic. Wat een rottige situatie TS! Als je eerst een poosje bij iemand anders kunt wonen dan kun je je denk ik het beste daar inschrijven en meteen een uitwonende beurs en eventueel lening aanvragen. Ik kon gewoon een huurwoning krijgen met studiefinanciering, dus een uitkering is niet altijd nodig. Sterkte en veel succes!