Hele erge wespenfobie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Leslie90

Hele erge wespenfobie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-09 12:19

Ik begin mij er toch wel een beetje zorgen over te maken, hoor.. Ik had eerder een topic geopend over een wespenspray Byebites, omdat ik ontzettend panisch ben voor wespen, helaas werkt deze spray niet, en de wespen hebben er maling aan hoe ik ruik. Maar na een paar ervaringen word mijn angst voor wespen steeds groter. Ondanks dat ik wit draag en geen parfum dragen, zoeken ze juist mij op, ze zitten in me nek, bij me haar, in me gezicht, bij me borst en vaak op me arm. Ik denk dat de grote angst van mij hun aantrekt, zoiets heb ik namelijk een keer gelezen. Daarom wil ik van me angst afkomen, ik wil niet naar van die angst therapieën, daar ben ik al eens geweest en mijn angst word daar niet minder op.

Ik zit het liefste echt de hele zomer binnen, en ik zie er elke dag tegenop om naar buiten te gaan. Op stal hebben we vermoedelijk een wespen nest, en ik sta helemaal niet meer relaxte me paard te poetsen. Ik ren om de haverklap weg, zelfs in vliegen zie ik een wesp. Ik ren als een maloot over het erf om in de stal te komen, of om naar huis te gaan. Even lekker buiten een sigaretje roken doe ik helemaal niet meer. Ik denk echt de hele tijd aan die beesten, en ik vind het nu echt niet leuk meer. Het moet toch niet zo zijn dat ik nooit meer van zomers kan gaan genieten :n

Ik ben nog nooit gestoken, ondanks dat ze op me gaan zitten en ik als een gek rond ga rennen. Dat zegt wel wat, denk ik... dat als ze op mij gaan zitten en ik rustig blijf staan, ze mij dan helemaal niet steken. Maar ik kan dat gewoon niet, doordat ik bang ben blijf ik maar rennen en mezelf opsluiten in de stallen. Wat valt hier nou in godsnaam aan te doen? blijven rennen? Ik weet het niet :n wie heeft hier nog meer last van?

Mizora

Re: Hele erge wespenfobie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 12:33

Ik heb er ook flink last van gehad, totdat ik gestoken werd. Ik blijk er dus nauwelijks gevoelig voor te zijn. Maar dat lijkt me niet een juiste tip, aangezien sommige mensen er wel gevoelig(er) voor zijn en je dat dus niet van te voren weet.

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 12:41

Hier nog zo iemand, precies hetzelfde als bij jou..

ik voer het liefst voor 8'en hooi aan de paarden, of 's avonds van 9 uur.. omdat ik gemerkt heb dat er dan minder wespen zijn..

Ik wil er ook heeeel graag vanaf, maar hoe..

ik ben overigens 1 x gestoken in mijn onderlip (wesp in mijn mond gevlogen...) en ik was niet gevoelig maar ik was zó geschrokken dat ik altijd panisch ben gebleven..

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 12:48

Michien kan een imker je helpen? Die heeft dan weliswaar bijen maar toch...

Leslie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-09 08:21

Ik zou wel heel graag naar zo'n imker willen, maar bijen ben ik niet bang voor :+ Ik durf ook helemaal niet naar zo'n therapie waar ze me een wesp in een bakje laten zien, ik ren echt gillend weg :P Kom nu ook overdag niet buiten en zit gekluisterd aan me de sims spellen hahaha. Pas 's avonds na het eten ga ik naar me paard. Heb zometeen wel rijles, en ik eis dat de ramen dicht blijven :')

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 08:34

Ik ren ook vaak weg hoor.
Maar wat ik erg vind is als mensen gaan slaan.
Heb geen idee wat je eraan moet doen..

Bari

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 08:36

zelfde hier, ik ren soms gillend weg...ik ben dan ook allergisch voor wespensteken en dat was geen fijne ervaring. dus ik blijf rennen, zelf als we bvb elders op een terasje zitten, ren ik nog weg. :o geen idee hoe ik dat verbeteren kan, dus ik blijf het volgen hier...

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 08:37

Ik ken het,, bij mij is het begonnen een paar jaar terug met die wespenplaag..

Voorheen bij mij nooit wat aan het handje, bleef altijd gewoon stil staan als er zo'n wesp bij me kwam en ook nooit gestoken, tot ineens die hele knop omging en ik er panisch voor ben geworden. Ik slaak zo'n paniekgil wanneer er 1 in m'n buurt komt, en ren dan keihard weg.. Vraag me niet hoe dat is gekomen, maar vertel liever hoe ik er van af kom..

Ik ken het dus volkomen TS, het panisch zijn hele zomer binnen zitten etc. Komt voor mij dus ook goed uit dat de sims3 deze zomer is uitgekomen,, kan ik mooi alles uitvinden en proberen.. :+ En we hebben al 3 wespennesten bij ons huis gehad.. :\ Lijkt inderdaad wel dat ze juist naar je toe komen ofzo..

Voor mij dus ook,, als iemand de gouden tip heeft laat het weten!!

Leslie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-09 08:47

Haha, ik zit nog met het vervelende oude spel de sims 2, binnenkort koop ik wel de nieuwe sims 3, want tot Oktober met de sims 2 hou ik het niet vol :+ Word heel saai.. Och, het is wat met ons he. En de regel 'gewoon stil blijven staan' wil er bij mij ook niet in. Kreeg laatst een hele uitleg op een ander forum over wespen, nou.. ook dat heeft niet geholpen. Als iemand wil dat ik het hier nog plaats, misschien dat een ander er wel iets aan heeft :? maar ik in ieder geval niet..

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 08:50

Ben toch wel benieuwd naar die uitleg dan? Of wordt het daarmee alleen maar erger? :+

De sims2 vind ik ook nog steeds wel leuk om te doen hoor, de uitbreidingen mis je gewoon nog in de sims3.. Weet niet als je ook wel is op sims forums kijkt? Maar ik vind het zelf altijd heel leuk om met uitdagingen te spelen (en dan verveelde het ook nooit, en maakt niet uit wat voor sims t is :D ).. Die uitdagingen verzon ik dan zelf of keek op de sims2 site ;)

Biebabeloeba

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 08:53

Ohh ben daar ook panisch voor...en kan me niet schelen dat iedereen altijd begint te lachen hoor, als ik er 1 zie ben ik in 1sec weg :+
En hier ook: ze zoeken pcies altijd mij op...ze komen serieus op mijn mond zitten zelfs, en dan blijf ik mooi stilstaan (als ik er 1 zie, ren ik weg, maar van zodra ze op mij zit, ben ik een standbeeld :+ wel 1 waar soms lichte paniekmurmelgilletjes uitkomen :+) maar stilstaan helpt dus echt geen ene ... e! dan blijven ze gewoon nog langer op je lijf ronddwalen.....
Laten we een gezamenlijke bokt-groepstherapie houden :P

oh, maar bij mij is het echt alles hoor: bijen, wespen (hommels ben ik nu al over :P) zie daar echt geen onderscheid tussen :+

Leslie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-09 08:56

''Het allerbelangrijkste dat je moet weten is dat wespen er niet op uit zijn om ons bang te maken of pijn te doen, ze zijn jagers en zijn voor namelijk op zoek naar muggen, vliegen en andere kleine insecten. Deze tijd komen de wespen op zoetigheid af om te kunnen overwinteren. Wespen komen ook af op voedsel, en aangezien je op stal staat met je paard komen ze op het gevallen biks af, en ander lekkers. De wespentijd is nog lang niet voorbij, in oktober/november om precies te zijn, dus is het fijner om aan je angst te werken dan maanden op de vlucht te slaan alsof ze je willen vermoorden, toch?

Ga jezelf eens na waarom jij zo bang bent. Ben je misschien een keer gestoken, of heeft iemand in je naaste omgeving een angst en beinvloed die jou? Bijvoorbeeld je ouders of vrienden. Pas als je dat weet kun je er aan gaan werken.

Het is ook fijn om zoveel mogelijk te weten over de wesp. De wesp heeft facetogen, daardoor zien ze meer dan 1000 keer hetzelfde beeld in één oog. Bij elkaar zien ze jou dus 2000 keer. Je valt in hun ogen op als je zwart, geel, blauw, roze, paars en iets met een bloemen patroon aan hebt. Je valt minder op als je wit, bruin of groen aan hebt. Je valt helemaal niet op als je rood aan hebt, wespen zijn blind voor de kleur rood. Het voordeel daarvan is is dat ze je dan niet zien, het nadeel is is dat ze dan veel sneller tegen je op vliegen en je zomaar kunnen steken omdat ze schrikken en in de war raken, jij was er toch niet? Zo is de geur ook heel belangrijk, zoetigheid komen ze snel op af, zoals parfum, deodorant, zoet drinken, haargel/spray, lippenbalsem, aftershave enz. Ook het eten wat je in je handen hebt is belangrijk, zoals vlees(!!!), zoete snoep enz.

Draag dus zoveel mogelijk wit, bruin en groen. Draag niets met aantrekkelijke geurtjes, en eet niets in de buurt van wespen. Wespen zullen er in deze tijd altijd zijn, waar wespen in de buurt zijn moet je proberen zo relaxt mogelijk te staan. Ga praten met iemand, zing een liedje, maar blijf vooral kalm. Focus je ergens op, het mag van alles zijn behalve de wespen. Geef geen aandacht aan ze! Mocht er toch een om je hoofd gaan zoemen is het natuurlijk vervelend, wuif dan heel zachtjes met je hand maar ga niet maaien en rennen. Wat jij doet, doet de wesp ook. Jij raakt in paniek door de wesp, en de wesp raakt in paniek door jou. Stel je eens voor: jij bent die wesp, en je bent nieuwschierig naar wat daar staat, opeens zie je meer dan 2000 keer iets voor je gezicht zwaaien en keihard rennen, je schrikt je mal! Niet doen dus, toon een beetje respect voor ze, dan krijg jij dat ook. Als er één op je gaat zitten, ga dan niet hyperventileren en roepen dat iemand 'm weg moet halen, laat hem maar zitten, hij gaat vanzelf weg. Gaat dit voor jou toch een beetje te ver, piek hem dan niet keihard weg, maar duw hem zachtjes van je af. Je kan ook blazen, maar dat duurt wel wat langer voordat hij weg gaat.

Het motto is eigenlijk precies hetzelfde als met mensen. Geef respect, krijg respect. Succes!''

Dat heb ik dus geprobeerd, en ik heb zoveel respect van die wespen gekregen dat ze het liefst in me kropen ;( Ze waren niet bij mij weg te slaan, ik ben dus alleen maar banger geworden. Toen ik klein was heb ik ook een wesp geslagen, toen ging ik rennen en kwam hij inderdaad achter mij aan en stak me in me handpalm ;( Misschien wel een tipje: ik heb een keer Bremsebremsen vliegenspray voor me paard op mezelf gespoten, toen bleven ze wel weg.. Alleen ik stonk zo erg dat mensen ook uit mijn buurt bleven :+

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 08:56

O hoe herkenbaar en fijn om te weten dat ik niet de enige
ben die als een malloot rond begint te rennen zwaaiend met de armen :D

Ik ben ooit als klein meisje toen ik 4 jaar oud was een keer gestoken door
een wesp en dat is me altijd bijgebleven. We zijn inmiddels bijna 34 jaar verder
en nog steeds ben ik panisch voor die dieren, ik kan echt niet stil gaan zitten of staan
als er zo'n ding om me heen vliegt of op me gaat zitten. En dan kan iedereen vertellen dat
als je niks doet zij ook niks doen, tja heeft iemand dat dan wel tegen die wesp gezegd dat hij
niks mag doen als ik ook niks doe :=

Naar een imker gaan is voor mij ook geen oplossing want voor bijen, hommels en andere zweefvliegende
gestreepte dingen ben ik dus niet bang, alleen voor wespen en de grotere variant de Hoornaar.
Zelfs als ze dood zijn moet ik er niks van hebben dus nee ook zo'n angsttraining is niks voor mij want
ook al ligt er een dode wesp in een bakkie, ik ga em echt niet van dichtbij bekijken hoor :o

Ik vrees dat ik hier nooit vanaf kom en dat ik mijn hele leven wel een rondrennende met armen zwaaiende
malloot zal blijven als het weer wespentijd is :+

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 08:59

Oh ik ben ook panisch voor die beesten. Ik ben wel veel gestoken en JUIST as ik stil zat gingen ze op mij zitten en staken ze gewoon terwijl iedereen roept dat ik niets moet doen en niet moet bewegen. Ja dahag nu zet ik het op een lopen en ik ben nooit meer gestoken.....

MarjonTampon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 09:00

Ik ben totaal niet bang voor wespen. Zou misschien wat banger moeten zijn? Namelijk; wanneer ik een appel zit te eten en er komen wespen op mn appel zitten eet ik er wel omheen. En ze ruiken natuurlijk dat ik appel gegeten heb, dus komen ze ook op mn mond zitten. Vind dit geen probleem, kriebelt alleen een beetje. Ik blijf gewoon rustig en de wespen doen niks.

Misschien dat je door mijn "liefdesrelatie" met wespen ziet dat ze je niks doen. Je moet ze gewoon niet boos maken of per ongeluk knijpen. Al is dat laatste gemakkelijker gezegd dan gedaan. En wanneer je er echt panisch voor bent en je begint te slaan en weg te rennen kunnen ze dus wel boos worden.

KiMmK

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 09:02

Ik heb dé oplossing!
Klinkt echt heel stom maar in Turkije had het effect! :')
Wij hadden in turkije te maken met koninginnewespen, dus van die hele grote joekels en weetje wat ze deden?
Ze staken Turkse koffie aan. Dit vinden wespen zoo enorm smerig dat ze niet meer bij je terras komen, hooguit een enkeling.
Misschien kun je dit gebruiken als je bijvoorbeeld op het terras zit te genieten van je wijntje?

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 09:03

Pfoe ik heb liever een boze wesp op een afstandje dan een aardige wesp
op mijn lichaam hoor. Als er een wesp achter me aan zit dan denk ik dat ik
de Marathon van New York met gemak win zo hard kan ik dan inees lopen :D

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 10:20

Oeh, ken het hoor...hoewe het al een stuk minder wordt met de jaren ;) Ik was zelfs zo enorm panisch vroeger dat ik zo het water in ben gesprongen om van ze af te zijn, haha..nou niet dus, mn natte haar vonden ze lekker ruiken oid, met een hele hoop kwamen ze op mn hoofd..:P
Ik ben nl allergisch voor de prikken, mar nu ik histamines bij me heb, stelt me dat wat meer gerust.

Doe bij je paard wat vliegenspray van jezelf op, doe ik ook en het helpt heel goed..want binnenblijven met dit schitterende weer, das zo enorm zonde..good luck!

crazy_funky

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 11:25

hier nog iemand..
ook ooit eens gestoken terwijl er gezegd werd als je rustig blijft zitten hij zo weer weg is, nou mooi niet dus.. voila angst is geboren..

maar dus volgens die methode zouden we de hele zomer in het wit, bruin, groen of rood moeten lopen geen parfum of deo en niets zoets eten/drinken.. dus lekker stinken en soort van uithongeren.. of gewoon lekker binnen blijven.. leuke zomer dan..

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 11:27

crazy_funky schreef:
hier nog iemand..
ook ooit eens gestoken terwijl er gezegd werd als je rustig blijft zitten hij zo weer weg is, nou mooi niet dus.. voila angst is geboren..

maar dus volgens die methode zouden we de hele zomer in het wit, bruin, groen of rood moeten lopen geen parfum of deo en niets zoets eten/drinken.. dus lekker stinken en soort van uithongeren.. of gewoon lekker binnen blijven.. leuke zomer dan..

Nou dat bedoel ik dus, ze zijn die wesp gewoon vergeten te vertellen dat het de bedoeling
is dat hij niet steeks als jij rustig blijft zitten, daar begint het gedonder al......

tanya89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 11:41

Volgens mij is niemand dol op die beestjes, maar de een heeft het natuurlijk wel erger als de ander. Vroeger ben ik ooit eens op een wesp gaan zitten en die prikte uiteraard in m'n bil. In je herinnering doet alles veel meer zeer omdat je toen nog jonger was, zaterdag ben ik toevallig door een wesp gestoken en het doet even gemeen zeer, maar als je daarna meteen uitzuigt is er (bij mij) weinig meer aan de hand. Ik had die wesp naar mijn idee niet eens boos gemaakt, hij vloog onder m'n arm en prikte direct! Ik maakte me meer zorgen of ik er allergisch voor was ja of nee dan dat het pijn deed, vooral toen mijn vriend zei 'raar hè dat je aan zo'n prikje dood kunt gaan' := :+
Misschien moet je eens naar een andere therapeute gaan die je wel goed kan behandelen, als het echt zo je leven beheerst :(:)

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 12:13

Ieks! Wespen! Ik moet er niks van hebben!
Ben 1 keer gestoken, gelukkig niet allergisch ervoor (gewoon een zere plek), maar ik krijg altijd vluchtneigingen als ze in de buurt zijn.
Ik vind het ook erg lastig hoe ik mijn dochter ermee moet laten omgaan: wat is wijsheid. (Ze weet wel dat ze bij bijen en hommels rustig kan blijven en dat wespen snel boos worden)

-marije-

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 12:19

ben ook op de dood voor wespen, ik ben ook al een paar keer gestoken, maar het lastige is, op de zorgboerderij zijn er ook heel veel, dan ben je met clienten bezig en dan komt er weer zo een iritante wesp. dan wil ik altijd gillend wegrennen maar je kan niet zomaar wegrennen terwijl de clienten daar nog zitten! :+

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 12:20

Ik ben er ook panisch voor, maar ik ben ook zwaar allergisch voor wespen...Bij een steek van een blinde vlieg wordt alles al dik, dus bij wespen (die een veel sterkere gifstof dragen) is dat nog veel erger :(

Moet straks weer werken, lekker op het terras waar menden wafel met kers en appelgebak en andere zoete dingen bestellen....oh man, ik krijg nu al weer hartkloppingen als ik er aan denk.... ;(

xxxdonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 12:21

Gadver, wespen. :r

Ik ben er echt bang voor, wij hadden ook een wespennest bij ons huis! Iee!
Als er ook maar een zoemend geluidje is ben ik weg! Haha!