Tsjaa, toen moest je een Herbarium maken.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lessie

Tsjaa, toen moest je een Herbarium maken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-09 13:17

Voor de vakantie werd gezegt dat ik 40 planten moest gaan zoeken. Ze had voorbeelden laten zien, maar die hadden allebij een onvoldoende. En uitleggen kon ze het niet. Ze wist alleen dat we 40 planten moesten zoeken.
Njaa, okee dan maar planten zoeken. Maar ben nu nog steeds niet begonnen, en snap het hele idee ook nog niet. & wat is de beste manier om de planten te laten drogen ? want sommige zeggen in wc papier ofzo, maar een ander zegt dat het daar van gaat schimmelen..

Heeelp !

Esperanza
Blogger

Re: Tsjaa, toen moest je een Herbarium maken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 13:19

stunning

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 13:24

Ik heb in de derde ook een herbarium moeten maken. Ik heb ze toen gedroogd in oude kranten. Je moet zorgen dat je ook de de blaadjes van de bloem er nog aan zitten, was bij mij niet altijd zo en heb daardoor wel een lager cijfer gekregen :+.
Succes!

Lailaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 13:25

Ik heb er een in de tweede moeten maken. Ik kreeg er een 9,8 voor omdat het er zo goed uit zag ik en ik er een fout had..
Welke planten heb je nodig dan?

Ik heb ze laten drogen in een telefoonboek. :D

Lessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-09 13:26

Dat weet ik dus niet. Gewoon 40 planten. Het is echt heél onduidelijk gezegt.gewoon tussen telefoonboek gelegt ? niet in een servetje ofzo en dan pas in telefoonboek ?

Miss_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 13:27

ik heb dat ook 2 x moeten doen, ik deed altijd tussen WC papier en dan in een dik boek met eventueel nog met iets zwaars daarop, een paar dagen laten liggen en klaar is kees...
Ik moest overigens planten hebben uit de buurt en daar kan je je mee vergissen want sommige planten komen oorspronkelijk niet hier uit de buurt, en wat stunning zegt indd de blaadjes eraan laten zitten.
Edit: wij hadden ook een boekje met allerlei planten erin enzo.. maar google heb je ook een hoop aan.

stunning

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 13:28

Ik moest toen ook planten en bloemen uit dezelfde familie bij elkaar doen en niet meer dan twee bloemen op dezelfde pagina. Je moet ook zorgen dat je de namen erbij zet en ook tot welke familie ze horen, was bij ons heel belangrijk!

Lailaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 13:29

Lessie schreef:
Dat weet ik dus niet. Gewoon 40 planten. Het is echt heél onduidelijk gezegt.gewoon tussen telefoonboek gelegt ? niet in een servetje ofzo en dan pas in telefoonboek ?

Heb je van de school geen blad meegekregen waar de 40 planten opstaan? Want je moet ook geloof ik best moeilijke planten zoeken zoals de rankende helmbloem enzo. :+ Ik heb er voor de zekerheid wel de planten in een stukje keukenrol gelegt. Andere krijg je cijders op je planten zoals ik bij 1tje had. :P

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 13:31

Heeerlijke opdracht, dit vond ik altijd zo leuk om te doen.
In de bieb kun je boeken lenen voor het determineren van planten.
Drogen tussen keukenrol met zware boeken erop deed ik altijd, het mooiste is als je van een plant een duidelijk blad, vrucht en evt steel kan laten zien.

stunning

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 13:32

Haha had ik niet gedaan en is me ook niet overkomen :P. Ik heb toen idd ook een blad meegekregen waar iets van 60-80 planten en bloemen namen in stonden en daar moest je er gewoon 40 van hebben, mocht je zelf weten welke..

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 13:34

vond dit een vreselijke opdracht heb er een stel laten drogen tussen telefoonboek had er op het laatste moment nog wat gevonden die heb ik met de magnetron gedaan ging ook vrij goed

Lessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-09 13:40

Achja, ik hoorde dat ze vorig jaar wel een hele lijst hadden gekregen met planten, maar nu hebben we alleen gehoord dat we 40 planten moeten zoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 13:49

http://www.fotoherbarium.nl/

Hier kun je heel veel opzoeken. De familie, latijnse naam en alles. Als je alles erbij zet, zul je een hoger punt krijgen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 14:09

Gewoon ergens langs een boeren weg gaan staan. Plantjes plukken, en dan een bloem, én een blad. Dit tussen kranten/wcpapier en in een telefoon boek.

Om het mooi droog te krijgen, twee weken laten zitten!

Als je ze geplukt hebt, méteen de namen opzoeken, en erbij houden! Als ze droog zijn verliezen ze de kleuren, en is het erg moeilijk zoeken.

Daarna netjes opplakken met plakband. Netjes in steekhoesjes doen. Plantje rechts in een steekhoesje, de info links.

Zo heb ik het destijds gedaan, en ik had een flink cijfer :D

Lessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-09 14:11

Okee, ik ga vanaaf inderdaad even bij zo'n boerenweg plantjes zoeken & dan gelijk even namen opzoeken..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 14:11

Die site die ik gaf is daar erg makkelijk bij. Kun je op kleur van de bloem zoeken ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 14:11

Ik zal ook eens kijken of mijn herbarium nog ergens ligt!

Lessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-09 14:12

astridjhu schreef:
Die site die ik gaf is daar erg makkelijk bij. Kun je op kleur van de bloem zoeken ;)

jaa, ik heb net even gekeken, is inderdaad een makkelijke site. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 14:13

Die kreeg ik destijds van mijn leraar :j Was volgens hem de makkelijkste site :j :D

Lailaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 14:16

Ook in de bermen langs wegen kun je heel wat vinden. :D Had ik toen! Ik ging net zoeken naar mijn herbarium en heb em weer gevonden. :) Ik kreeg toen van een leraar een powerpoint met foto's en latijnse naam en familie van alle planten. :D

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 15:59

heb er eentje in de vierde moeten maken en had toen ook een 9,5 ofzo ( in ieder geval een heel hoog cijfer)
maar gelukkig had ik een actieve moeder :+

Lailaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 18:24

Haha ik een actieve zus. :P
Die in de auto zat en zei; Die moet je hebben, en die, en die.. En ze ging ze plukken. :P

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 22:44

Bermen zijn inderdaad goed. Mare denk ook aan je eigen achtertuin. Daar groeien vaak wel rozen, klimop, tulpen of zo. Verder kun je ook de wei bei je paard plunderen opzoek naar bv klaver enzo.

Kijk wel uit met plukken, probeer er eerst even achter te komen of iets giftig is of niet. Sommige planten kunnen lelijk irriteren (bv berenklauw).

Oh en een tip. Gebruik van dat speciale papier om de bloem op te plakken en tik de teksten op een aparte gewone blz en voeg die aan het einde in.

Om je planten echt droog te krijgen kun je ze ook even kort in de heteluchtoven leggen. Wel paar keer kort. Anders word het papier anders van kleur.

De mijne leeft na 7 jaar gewoon nog steeds. Als je hem openslaat is er geen spatje schimmel te bekennen maar wel ontzettend veel hooikoorts materiaal :)
Laatst bijgewerkt door Veulen84 op 02-08-09 23:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Biebabeloeba

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 22:51

Ohh herbarium :+
Heb dit ook is moeten maken, en zoals altijd, was ik weer veel te laat ermee begonnen, maar alles is goed gekomen door:

1. naar park gegaan en daar zoveel mogelijk verschillende bladeren plukken.
2. oude telefoonboeken zoeken.
3. bladeren tussen de pagina's steken en goed dichtdrukken.
4. gedroogd (bij mij al een geluk heel snel :P) op een papier plakken, dat je dan mooi versiert met groen-bomen en -planten kleuren en de info erbijzetten.
5. gedaan :D

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 22:56

:D Ik heb er ook eens eentje gemaakt voor een vriendin. Ik liep toch in de ziektewet met een gebroken arm. Die gipsarm kon prima een tasje aanhangen en ik had een doel want ik wist ook van gekkigheid niet meer wat ik doen moest. Mijn hond was op een gegeven moment zo zat van dat geslenter van me buiten dat hij niet eens meer mee wilde.... :+

Toen mijn neefje een paar jaar later dezelfde opdracht kreeg kon ik hem nog precies vertellen waar hij alle plantjes vinden kon, scheelde hem een boel werk. :D