zwanger en alcohol

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

veerle123

zwanger en alcohol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-09 14:10

Onlangs was er op telefacts een reportage over vrouwen die zwanger waren en toch alcohol dronken. Over welke problemen het met zich kon meebrengen. Er is zelfs een syndroom voor, maar die naam is me even ontsnapt.
Nu werk ik voor mijn vakantiejob in een restaurant, en onlangs zat er een zwangere vrouw die alcohol dronk. In de reportage zag je ook dat veel mensen er eigenlijk niet op reageerde als iemand die zwanger is alcohol drinkt, maar ook toen die vrouw daar zat, durfde ik er niet naar toe te gaan. Eigenlijk had degene die de bon opnam moeten zeggen dat ze liever geen alcohol gaf, maar toch, hoe pak je zoiets aan, en zou jij als je een zwangere vrouw ziet drinken er op af stappen?

Veerle

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 14:11

Nee absoluut niet, is toch niet mijn zaak of ze alcohol drinkt of niet?

nolanlover

Re: zwanger en alcohol

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 14:13

nee, is eigen keus vind ik!

Chubby

Ik zou wel een 'hint' geven als ik de bestelling zou opnemen. Maar niet een onbekende uitgebreid de les gaan lezen.

Onlangs liep er een dergelijke discussie hier op bokt:

[MW] Roken tijdens de zwangerschap

Kukkie

Nee, niet op af gaan. Ik denk er het mijne van (en heb in Ierland heel wat zwangere meiden pints vol bier zien drinken).
Ik vind het erg bemoeizuchtig om er iets van te zeggen. Je moet niet iedereen dezelfde normen en waarden opdringen als jezelf. We zijn ons eigen baas nog maar op een paar terreinen. Hoe slecht alcohol ook is.

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 14:15

Eigen keuze van de aanstaande moeder.

milo

Moeilijk.. maar je kan je eigen normen waarden moeilijk opleggen aan een ander.

Ik durf met zekerheid te beweren dat als een serveerster een klant adviseert geen alcohol te drinken tijdens de zwangerschap, de klant alleen afwijzend zal reageren, omdat die zich afvraagt waar in vredesnaam de serveerster zich mee bemoeid.

randalinpony

Het is dom, maar als iemand het doet is het haar zaak.

En hoewel zelfs een glas slecht is, zit er wel een groot verschil tussen iemand die een glaasje neemt als ze uit gaat, of iemand die iedere avond zit te pimpelen.

Ik zou er niets van zeggen.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 14:17

Ik zou het ook niet zeggen, wel bij vrienden overigens.
Gewoon omdat het mijn zaken niet zijn.

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 14:19

Idd, het is ieders keuze!

Ik ben nu ook zwanger, en ze hebben me ook verteld dat een glaasje witte wijn op zijn tijd bloedzuiverend werkt, dat dat dus helemaal niet zo slecht is.

Zelf geloof ik daar niet zo is :n en laat het dus ook mooi zijn!

veerle123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-09 14:20

Ja inderdaad, niemand heeft er iets van gezegd omdat haar eigen keuze was, maar stel nu dat je iemand tegenkomt, een zwanger vrouw, waar je al duidelijk ziet dat ze veel op heeft, en nog blijft drinken, zou je dan er iets op zeggen? In de reportage is er een vrouw ooit aangeklaagd omdat ze dronk toen ze zwanger was, en zo heeft ze haar baby toen het geboren was moeten afstaan omdat het onverantwoordelijk was, zou dat denken jullie ook in Belgie, of nederland gebeuren?

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 14:22

Ik zou er oook niets van zeggen! Als diegene meent dat te moeten doen, moet je ze mooi laten gaan. Zelfde geld voor roken.. Dat zijn andermans zaken vind ik.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 14:24

Ik denk dat veel mensen zoiets hebben van je moet al echt onder een steen leven om niet te weten dat alcohol slecht is voor je baby. Dus gaat er iets over zeggen weinig helpen.

Verder noemt het syndroom fas (foetaal alcohol syndroom) ontwikkelingspsychologisch vreselijk iets :)
Laatst bijgewerkt door lesilla op 31-07-09 14:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 14:25

Iemand die al dronken is als ie zwanger is, zal imo echt niet stoppen omdat er iets van gezegt wordt. Die maakt dat allemaal niks uit, of weet de gevaren niet ( wat me overigens erg onwaarschijnlijk lijkt ). Dus ook dan zou ik er niks van zeggen denk ik. Wanneer het een bekende is, zou ik er wel wat van zeggen in het laatste geval.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 14:26

Ik bekijk het aan de andere kant ook weer nuchter. Vroeger stopte niemand met roken en drinken en zijn er zoveel gezonden kinderen geboren. Ook mijn moeder rookte, en er is toch echt niets mis met me.

Neemt niet weg dat ik het niet zou doen als ik OOOOIT (moet er niet aan denken) zwanger zou raken.

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 14:28

Ik zeg er niets van, behalve als het een bekende is. Bij onbekende ga ik me niet in hun zaken mengen, voor het het weet krijgje een scheld serenade over je heen.

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 14:29

Vind het heel lastig... Want aan de ene kant heb je er als buitenstaander niets mee te maken natuurlijk, het is iemands eigen zaak of ze wil drinken/roken tijdens de zwangerschap. Alleen is het risico dat je daarmee je ongeboren kindje beschadigt, die daar niet voor kan kiezen om te roken/drinken, wel aanwezig natuurlijk. Dan denk ik weer, is het niet egoïstisch om je mond te houden wat dus uiteindelijk ten nadele werkt van een kind wat er niets aan kan doen? Misschien maakt het wel verschil dat je er iets van zegt en heb je dus op die manier (even 'groot' gezien) ervoor gezorgd dat het kindje daar geen schade meer van kan ondervinden.

Overigens zou ik er zelf ook niet zo snel op afstappen, dat lef heb ik dan ook weer niet :n Maar bij vrienden zou ik het zeker zeggen ja!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 14:32

rowo schreef:
Ik bekijk het aan de andere kant ook weer nuchter. Vroeger stopte niemand met roken en drinken en zijn er zoveel gezonden kinderen geboren. Ook mijn moeder rookte, en er is toch echt niets mis met me.

Neemt niet weg dat ik het niet zou doen als ik OOOOIT (moet er niet aan denken) zwanger zou raken.

Toen werde er evenveel of meer geboren hoor, tussen iets niet gediagnostiseerd en iets niet bestaan is wat heel anders.

Het procent dat niets van overhoud is heel klein, gelukkig heb jij dus geluk gehad :)

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 14:34

FAS (foetaal alcohol syndroom) is inderdaad geen pretje. Het zusje van een huisgenoot had dit. Een enorm slim meisje maar had opvoedkundig de nodige problemen. Link van wiki: http://en.wikipedia.org/wiki/Fetal_alcohol_syndrome

Vroeger dachten ze dat een klein beetje alcohol geen kwaad kon. Ik geloof dat slechts enkele jaren geleden is aangetoond dat FAS ook van 1 klein glaasje kan ontstaan.

Inderdaad, roken en drinken is een eigen keus. Ik rook nooit en als ik een glaasje in de maand drink is het al veel. Als ik zwanger zou wezen, zou ik mij totaal onthouden van de alcohol en andere dingen die worden afgeraden. Ikzelf vind het egoistisch als ik daarmee zou doorgaan... Anders had ik maar niet zwanger moeten worden. Liever zeker weten dat ik er alles aan heb gedaan om de kans op afwijkingen (voor zover mogelijk) te minimaliseren, dan dat ik achteraf zeg 'had ik maar...'.

Als het een goede vriendin / familie zou wezen, zou ik misschien wel mijn mening laten doorschemeren (niet in het openbaar), maar bij vreemden, nee dan hou ik mijn mond dicht!

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 14:34

Ik zie zoveel mensen om mij heen waar ouders wel gewoon gerookt EN/OF gedronken hebben en echt, die mankeren niets hoor :n Er rookten en dronken er meer wel dan niet.

Kristie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 15:03

Ik vind het wat anders om tegen een vriendin/kennis/familielid te zeggen dat ze niet moet drinken als ze zwanger is. Niet tegen iemand die je niet kent, en bij jou in het restaurant wat komt drinken. Als ik die zwangere vrouw was, en een ober had gezegd dat ik niet mocht drinken zou ik iig zwaar geirriteerd reageren, en vragen waar die zich mee bemoeit.

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 15:08

Ik vind dat je er niet mee moet bemoeien. Tijdens mijn vorige zwangerschap had ik als we uit eten gingen ook wel zin in een glaasje wijn of een medium biefstukje. Alleen dan, was dus mijn eigen keus. Ik vond het dan altijd erg vervelend als er tegen me gezegd werd dat ik zwanger was. Dat wist ik immers zelf ook wel, maar ik was van mening dat een glaasje geen kwaad kon.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 15:16

Is het wel eens tegen je gezegd Wrekch? Of anderen?

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 15:20

Ja, bij mij is het wel eens gezegd. Ik vond het echt niet leuk, was gewoon pissig!

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 15:24

Ik geloof dat ik ook erg moeite zou hebben om de verleiding van een biertje, biefstuk of filet american te weerstaan.... Maar goed, ik moest er toch niet aan denken om zwanger te zijN :n