Nog meer vrachtwagen-chauffeuses?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Amanda_T

Nog meer vrachtwagen-chauffeuses?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-09 15:52

Hoi allemaal,

Omdat ik van veel chauffeuses onderweg hoor dat ze ook paarden hebben of paardrijden, ben ik ook weleens benieuwd of hier ook vrouwen zijn die op de vrachtwagen rijden?

Ik heb sinds een jaar m'n C-rijbewijs, en sinds 1/2 jaar mijn CE. Heb eerst parttime bij een recyclingbedrijf gewerkt, de rest van de week ging ik nog naar school toe. Beviel eerst erg goed, maar uiteindelijk reed ik minimaal 15uur per dag en ontstonden er veel problemen waardoor ik er gestopt ben.

Sinds 6 weken werk ik voor Simon Loos Pijnacker. Ik rij 4 dagen per week vanuit Tilburg (voor Norbert Dentressangle) diepvriesproducten naar AlbertHeijn filialen met trekker-oplegger. Ik rij vooral veel Rotterdam/Den Haag/Utrecht. Ook rij ik regelmatig een vracht bloemen naar distributiecentrums. Voor Simon Loos ben ik de enige vrouw die vanuit Tilburg rijd. Verder werken er nog wel meer vrouwen, maar dan op andere standplaatsen.

De keuze om beroepschauffeur te worden is eigenlijk pas een half jaar geleden gemaakt. Mijn C gehaald voor de paardenvrachtwagen, daarna als bijbaan toch op de vrachtwagen gegaan en toen ben ik verliefd geworden :D. Onderweg krijg ik veel positieve reacties zowel van mede-collega's als van "gewone" mensen. Helaas heb je er natuurlijk ook altijd mensen tussen die niet snappen wat een vrouw op de vrachtwagen doet, maar heb m'n bekkie altijd bij, dus dat is ook geen probleem :)..

Maar genoeg over mij, nog meer chauffeuses (of misschien chauffeurs?), voor werk bedrijf? wat voor soort vervoer? Brand maar los!

Anoniem

Re: Nog meer vrachtwagen-chauffeuses?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 17:08

Ik werk nu bijna een jaar bij een bedrijf wat in de aardappels en uien zit. In het afgelopen jaar zijn er heel erg veel chauffeurs langs gekomen, en tot nu toe 3 vrouwen. Elk bij een ander bedrijf. In principe maakt het weinig uit :+ Doorgaans redden ze zich net zo goed als een ander. Leer je vanzelf ook he.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 17:10

Ik ben een jaar of 6 chauffeuze geweest, deels partime, deels fulltime. Heb verschillende banen ernaast gehad :')

Ik heb alleen op veetransport gereden en ook wel eens voor de lol met andere zaken, zo ben ik een keer met een overbeladen combi op pad geweest met stortpuin :+

Ik was toen een van de weinige vrouwen zowat in het varkenstransport, was een superleuke tijd. Maar voor mij geen fulltime baan meer op de weg :n
Onregelmatige werktijden , en 60 uur id week.. die tijd is voorbij.

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-09 17:21

@ Maya, dat is zeker. De eerste week zag ik die mannen af en toe nog weleens lachen. Ik had totaal geen ervaring met oplegger, dus het was soms nog weleens afzien. Maar dat gaat gelukkig ook steeds beter.

@ Crossmonster, ik doe naast transport ook nog wat andere dingen om nog extra geld te verdienen. Onregelmatige werktijden is helaas wel het geval, qua uren heb ik nog niet erg veel te klagen, zit nu rond de 12/13 uur per dag. Is nog veel, maar het is wel te doen. Mijn werkgever is ook heel goed voor de chauffeurs, als ik moe ben, of toe ben aan pauze, dan hou ik gewoon pauze, maakt niet uit als ik daardoor bijv. 2 uur te laat kom.

Misschien dat ik het over een paar jaar ook wel beu ben. Maar kom nu recht van school af en de transport trekt me echt :)

EL4a1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 17:25

Ik ben geen chaffeuze maar wel een vriend die op de vrachtwagen zit!
@Amanda_T: Kom je ook wel een bij de Appie in Berkel-Enschot? daar werk ik namenlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 17:26

Dat met die oplegger en achteruit steken leer je ook door ervaring. Als ze hier verpakt product moeten laden, moeten ze ook achterwaarts door de poort en dan schuin het bochtje om de laaddok op. Ik zie jonkies ook heel erg moeilijk kijken dan soms :(:) Zowel nationaal als internationaal Maar dan springt er vaak zat iemand bij, even meekijken, even bijsturen, en hoppatee, het staat precies pas.

Zelf staat het wel op de planning om het ook te behalen, zou heel graag een C-vrachtwagen voor 3/4 paarden met kleine living willen hebben. Als toekomstdroom... :z

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 17:30

Ik had in die tijd een grote vrachtwagen, konden 6 paarden op en zat een zeer ruime living in, met keukenblokje en slaapplaatsen . Dubbele cabine, maar ook dubbel clutchen, lieve beestje was toen ik m kocht 25 jaar oud :)

xxelviraxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 17:31

Ik ben ook een paar jaar chauffeuse geweest. Trekker oplegger. En overal waar je komt, ow een vrouw, even kijken of ze wel achteruit kan rijden. Jammer voor hun dat kon ik altijd heel goed. En ook alweer 7 of 8 jaar geleden gestopt. Inderdaad 60 uur in de week werken daarbij huishouden. En voor het salaris hoefde je het ook niet te doen. Nu werk ik nog geen 24 uur in de week en dat bevalt me nu veel beter .

Lena01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 17:32

Ben nog jong, kan nog komen. Bestaat niks mooier, dan een prachtige vrachtwagen, ik ben helemaal gek van vrachtwagens. Vooral de Scania's doen het 'm bij mij.

Ik heb lang getwijfeld om een studie er voor te doen, maar het is een harde mannenwereld, en omdat ik niet zo sterk in mn schoenen sta, heb ik dit niet gedaan,

Doe elk jaar mee met truckersdag, en ik durf te zeggen dat ik het nog mooier vind dan de mensen met de beperkingen. Ik ben begeleider, maar oh, wat geniet ik daarvan. Wat ontzettend prachtig!

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-09 17:36

Maya schreef:
Dat met die oplegger en achteruit steken leer je ook door ervaring. Als ze hier verpakt product moeten laden, moeten ze ook achterwaarts door de poort en dan schuin het bochtje om de laaddok op. Ik zie jonkies ook heel erg moeilijk kijken dan soms :(:) Zowel nationaal als internationaal Maar dan springt er vaak zat iemand bij, even meekijken, even bijsturen, en hoppatee, het staat precies pas.

Zelf staat het wel op de planning om het ook te behalen, zou heel graag een C-vrachtwagen voor 3/4 paarden met kleine living willen hebben. Als toekomstdroom... :z

Ja, ik moet zeggen dat het nu al een stukje makkelijker gaat. Maar je moet zo gigantisch weinig sturen, en ik stuur ALTIJD teveel. Ik ben ook nooit zo moeilijk, als ik het niet goed kan zien, of niet zeker weet ga ik even kijken, of roep ik eventueel iemand van het filiaal naar buiten om mee te kijken. Maakt mij niet uit hoor, beter op die manier, dan ergens tegen aan te rijden toch :). Ja, dat is ook de oorspronkelijke reden dat ik het gehaald heb. Vrachtwagen ga ik begin september in Schotland halen. Ook voor 5 paarden, met living :).

Nee, daar kom ik nooit eigenlijk. Maar als ik er toevallig een keertje heen moet, dan zal ik wel eventjes goed rondkijken :D.

@ xxelviraxx, Ja, dat is het inderdaad. Ik heb ook een keer een man gehad die met z'n hond aant wandelen was. Naar m'n raam kwam en me gewoon in me gezicht even vertelde dat ik 'm op die plek waar ik ging draaien, NOOOOIT gedraaid zou krijgen, omdat ik een vrouw was. Toen ik gedraaid was, heb ik nog een x getoeterd en vriendelijke gezwaaid en toen liep die met een rood hoofd weg haha..:D
Moet zeggen dat mijn salaris absoluut NIET tegenvalt! Ondanks dat ik maar 4 dagen per week werk, verdien ik stukken meer dan leeftijdsgenoten in andere sectoren. Alleen het combineren met andere dingen is wel moeilijk. Afspraken doe ik alleen op mijn vrije dagen, want een keer overwerken of een extra vracht, dat word niet gevraagd, maar er word gewoon vanuit gegaan dat je dat wel wil doen. (vind ik ook geen enkel probleem) :)

@linchen. Dat voordeel heb ik wel, ik heb mijn bekkie wel bij. En ik ben wat dat betreft niet echt een "dame". Vorige keer op kantoor vroegen ze op m'n werk wat de zwarte cross was. Of dat ik daar moest paardrijden? Waarop ik de volgende opmerking maak 'Daar word wel gereden, maar niet op paarden'. Dus ik ben misschien soms nog wel erger als de meeste mannen :D

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-09 17:37

Ik rij trouwens een Mercedes Actros, maar ben eigenlijk een Scania-fan. Mensen moeten ook vaak lachen als ik met m'n Scania polo aan, uit een Mercedes stap.

EkmiC

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 19:09

EL4a1990 schreef:
Ik ben geen chaffeuze maar wel een vriend die op de vrachtwagen zit!

Hier nogeen waarvan de vriend op de vrachtwagen zit. Van de week 2 dagen meegeweest, was eigenlijk niet de planning :P Ik zou een dagje meegaan, want hij had een leuk rondje door heel Nederland, maar er kwam nog iets bij waardoor we 's avonds niet thuis zouden komen. Zonder extra kleren of wat dan ook mee... ach ja, we hebben ons gered :P Slaapt best apart moet ik zeggen, heb wel eens beter geslapen :Y)

EL4a1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 19:23

haha ik haat het echt om mee te gaan!
(vrien lief rijd varkens en vind het zo zielig klinken als ze allemaal miepen :P maar ook kan ik het niet vol houden als ik mee ga omdat we altijd al om 3 uur snachts we moeten ofzo. )
En natuurlijk kies ik altijd een veel te warme dag uit om mee te gaan haha.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 19:39

heb er meermalen over gedacht om het te worden omdat die grote bakken mij trekken en ik redelijk handig achter het stuur ben (ook met trailer enzo)

maar als ik dan lees (en hoor van mensen die ik spreek van de wagen) hoeveel uren werk in de week en hoe weinig de verdienste dan ben ik helaas uitgedroomd

heaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 19:43

hehe ;)

hier nog eentje....
werk fultime als chaufeuse op een bakwagen(vind ik groot zat)
plannen waren er wel voor mijn e maar nooid achterna gejaagd.
ik werk gemiddeld 60 uur in de week.
en natuurlijk heb ik ook een paardje!!
ik werk voornamelijk in de autobandenbrance.
en truck banden.
ook vervoer ik nieuwe motoren en scooters!!super leuk werk!!

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 19:47

Ik sou erg graag op de vrachtwagen willen rijden, wordt alleen een beetje lastig aangesien ik part-time wil werken en denk dat het onbegonnen werk is om een dergelijke vacature te vinden :+

heaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 19:56

ik rij nu 8 jaar en het bevald mij nog prima.
wel merk ik dat het alemaal wat zwaarder word.
voorheen reed ik bij een mega groot transportbedrijf waar ik mezelf helemaal kapot werkte.
werkte 6 dagen in de week 15 uur per dag.
nadat ik dus een keer in de vangrail ben gekomen omdat ik in slaap sukkelde was de pret snel over.
ik merkte dat ik niet meer was dan een nummer.
ondanks in de enigste vrouw was van de 160 mannen.
ik werd verplicht te werken op zaterdag terwijl ik op en versleten was.
ik werd van een vrolijk mens een dun mager en shago kind.....
het toppunt was wel toen ik verhuurd werd aan gall en gall(dranken)
en ik lekker met me 55 kg aan karren van 600 kg stond te trekken........ :(
gelukkig werk ik nu bij een super bedrijf !!
lekker klein en erg meelevend!!een baas waarmee je kan praten en op kunt rekenen.
truck neem ik lekker mee naar huis en er is nooid gezeur en gezeik.
vanwege mijn lengte heb ik helaas de scania afgewezen.(1.65)en als me stoel op het laagste standje stond kon ik dus nog steeds niet bij de pendalen!! :o
heb altijd mercedes gereden.
en voorheen een ouder type scania.
ik rij nu een nieuwe renault midlum en die bevald me super!!

Bitterbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 21:52

Ik ben op t moment bezig om mijn rijbewijs te halen en krijg een opleiding aangeboden via een bedrijf.. aan de ene kant heb ik er echt Super veel zin in, het lijkt me zóó gaaf.. maar aan de andere kant, het zijn wel érg lange dagen...

Stekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 22:21

Bitterbal schreef:
Ik ben op t moment bezig om mijn rijbewijs te halen en krijg een opleiding aangeboden via een bedrijf..

Je krijgt je rijbewijs aangeboden? Of niet..
Dan zou ik maar zo denken, je kan m maar hebben, niet dan? En dan gewoon proberen!

Ik heb helaaaaasss mijn rijbewijs er nog niet voor.. Is wel iets wat ik HEEL graag wil..
Heb t van pappie, hihi! Weet niet of het daadwerkelijk iets is waar ik fulltime in verder wil.
Maar daar kom ik niet anders achter dan door het te proberen toch?
Lijkt me wel gaaf, zo'n dikke Scania onder reet, kijken ernaar vind ik al geweldig, laat staan het dus zelf rijden!
Ja! Geweldig lijkt me dat, voel me nu net zo'n penny, alleen dan in de vrachtwagens, hoe noem je dat? :')

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 22:29

Ik heb wel mijn C, maar daar houdt het dan ook mee op :P . Vader reed met een oldtimer-truck en ik reed mee. Pa vroeg of ik dat ook zou willen...ik heb toen iets gezegd als,"als jij de lessen betaald." Tja...raad eens wat ik vervolgens mocht gaan doen voor mijn 20ste verjaardag (C1 eerst en dan op mijn 21 omgezet in C ) op zijn kosten, dus hebben we dat maar gedaan.

Toen ik examen moest gaan doen, miste ik een lesdag op de universiteit. Het werd grappig toen er een jongen aan een vriendin van me vroeg waar ik was.

vriendin; Oh, die is examen vrachtwagen gaan doen
jongen; WAT?
vriendin; Ja, weet jij dat niet? Als zij haar examens niet haalt, MOET zij op groot transport gaan rijden en het ziet er niet goed uit...dus is haar examen al maar gaan doen...

Gevolg; ik had een zwaar bezorgde jongen de volgende dag (en gieberende vriendin op de achtergrond), dat ik mijn eigen leven en droom moest leiden en niet dat van mijn vader...en of ik hulp nodig had voor mijn examens. Ik heb de arme jongen maar gelijk verteld hoe het zat, maar ik zou het niet eens een verkeerd alternatief vinden eigenlijk.

Overigens heb ik op mijn examen (in Belgie is er bij de praktijk; een ronde waar je alles moet aanduiden en uitleggen, vervolgens een aantal behendigheidsoefening en dan een vrij streng gecontroleerde rit door hartje antwerpen, met veel miniweggetjes en onoverzichtelijke straten met voorrang van rechts en veel levensmoee fietsers, voetgangers,personenwagens, wat al een behoorlijke opdracht is met de gewone wagen)iig heb ik bij het allereerste mannouvre de mobiele laadkaai een zacht duwtje gegeven. Normaal merk je daar volgens mij niks van en weet je juist dat je goed staat, maar ja zo'n ding staat op wieltjes. Examinator meldde me vervolgens heel droog dat ik nu niks meer mocht fout doen en blijk moest geven van uitzonderlijke kunde om te slagen...met dus nog een extra dosis stress toch rustig verder gereden en van de eerste keer braaf met het goede papiertje naar huis gekomen.

Overigens heb ik wel gehoord dat het in NL wel een stuk meer kost, meer lessen en een stuk zwaarder is om het examen te halen...ik heb bijvoorbeeld maar 8 uur les moeten nemen voor ik examen mocht doen.
Laatst bijgewerkt door wizewo op 30-07-09 22:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 22:37

Nog niet, maar wil ik wel graag halen via mn werk. Ik werk in de catering en veel mannelijke koks hebben hem al mogen halen en ik als vrouwelijke kok wil natuurlijk niet achterblijven... Dus nu dat nog even aan de baas duidelijk maken!

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 22:46

Wel mijn CE behaald maar behalve mijn klein paardenwagentje met evt caravan doe ik er niet echt iets beroepsmatig ermee. Ik vind het wel leuk om te rijden maar ben bang dat ik toch altijd alle ogen naar me zie kijken. En kan me ook niet voorstellen dat ik een trekker met oplegger mag rijden. Lijkt me toch heel wat anders dan een bakwagentje met aanhanger. Aan de andere kant heeft iedereen het in de praktijk moeten leren.

QueenD

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 23:37

Jep, meldt zich nog 1. Ben begonnen in sept. '95 in de distributie transport. Ik kwam op Campina, toen melk- unie, terecht en ben begonnen op de bakwagen in het wijkvervoer. Dus dat waren o.a: supermarkten, melkboeren, zorginstellingen etc. in Rotterdam-Den Haag-Utrecht en zo'n beetje de veluwe als Ede, Veenendaal en wat daar nog in de buurt lag. Dit heb ik 6jaar gedaan, elke dag 5 uur beginnen :O maar wel met plezier gedaan en veel geleerd ook met oplegger, eerst een city en daarna naar DC's als AH tilburg, Pijnacker, Schuitema's enz. Overigens reed ik niet voor Campina (Zu-trans) zelf maar voor een bedrijf uit Vlaardingen waar ik nog steeds zit.
Jammer genoeg kwam er in Sept. 2001 daar een einde aan en ben ik vanuit Vlaardingen door gans Holland/Belgie gaan sturen. Weet nog goed dat ik voor t eerst in de Rotterdamse haven kwam........n cultuurshock was dat :D :D maar ook dat went en zelfs Belgie went alsook hartje Amsterdam en Utreg. Rijdt nu met n bakwagen Volvo FM7 en das groot zat, zeker in steden.
Ik maak me niet meer zo druk als toen ik begon want je gaat dat echt merken. Ook heb ik een paard en daardoor ga ik niet bij een bedrijf die internationaal gaan, Groningen of Limburg kan soms al errrug ver zijn :D 8-) . Ben wel blij dat ik van die zaterdagen af ben want bij Campina was dat namelijk zo en op een gegeven moment was ik 6 dagen bezig en zag ik mijn paard helemaal niet meer |( .
Soms rijdt ik wel eens van Valkenswaard binnendoor naar Achel, belgie, en dan kom ik langs dat complex van Jan Tops en das dan effe kwijlen :D

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 23:57

Ik heb ook mijn CCV-B, maar doe er net als DendroFleur weinig mee. Ja prive rijd ik met een vrachtautootje, Daf 45, 4 paards met living 8-) :D Vond het wel erg leuk met oplegger te rijden, maar werk erin is partime moeilijk te vinden, en nu heb ik thuis al genoeg te doen met de veestapel dat het gewoon niet eens meer zou kunnen.

Maare dames en heren chauffeurs, hoe zit dat nu met die nieuwe regeling? Met die bijscholingen, is daar al meer over bekend en hebben jullie al bijscholingen gehad?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 11:20

Ik rijd al een tijd niet meer maar ik reed met een Volvo-combinatie. Een kippercombi.
Heb dus ook mijn chauffeursdiploma, C en CE.
Ik reed toen weleens paardenmest, brachten we naar CNC Moerdijk.