Rood dankzij Hi?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Rood dankzij Hi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 15:32

Hmm, mysterie gaande op bankrekening.
Zie net dat ik rood sta, op zich geen probleem want heb het geld gewoon.
Maar ik hoor niet rood te kunnen staan want dat heb ik zo geregeld met bank.
Nu heeft Hi dus toch geld afgeschreven en sta ik wel rood. Hoe kan dat?

mikster

Re: Rood dankzij Hi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 15:35

Nou niet dankzij HI maar dankzij je bank. Die staan toe dat jij over je limiet heen gaat.

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 15:35

Wordt dat dan straks niet weer automatisch teruggeboekt wegens te weinig saldo?
Heb ik wel eens gezien op een afschrift van mij: €45 eraf voor een verzekering en toen later weer €45 erbij wegens te weinig saldo.

kuzznathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 15:36

Foutje van de bank denk ik... heb ik ook wel eens gehad.. Dan is er misschien een weekend overheen gegaan, heb je zelf ook nog iets gepind of zo, en dan schrijft Hi ook nog af. Heeft opzich niks met Hi te maken maar gewoon met je bank..

xXGRIETJEXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 15:36

Volgens mij gaat een automatische incasso er ten alle tijden af, maar komt het vervolgens weer terug omdat er onvoldoende saldo is, vervolgens krijg je een acceptgiro thuis dat de automatische incasso niet gedaan kon worden en dat je alsnog met de acceptgiro kan betalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 15:37

mikster schreef:
Nou niet dankzij HI maar dankzij je bank. Die staan toe dat jij over je limiet heen gaat.

Nou, wel Hi, want gister probeerde ik niets vermoedend treinticket te kopen en dat deed hij niet. Dus alleen Hi kan mij in de min zetten.

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 15:38

Komt door de bank. Die heeft het da toegestaan....

kuzznathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 15:38

Hi kan jouw banksaldo niet in de min zetten hoor.. dat zou even mooi worden zeg! Haha! Is denk ik gewoon per ongeluk gegaan, en wordt gewoon weer aangevuld zodra jij er geld op zet.

PK_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 15:40

Is het niet zo dat je wle rood kan staan bij een automatische incasso maar niet als je zelf iets pint of overmaakt? Soms is er een uitzondering voor automatische afschrijvingen..

mikster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 15:41

Nee niet Hi! Die hebben toch niets te zeggen over jouw rekening?
En een afschrijving is weer iets anders dan pinnen.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 15:41

Een automatische incasso gaat er niet ten alle tijden af. Normaliter (wellicht afhankelijk van de bank die je hebt) wordt hij meteen geblokkeert als je onvoldoende saldo hebt en zie jij zelfs niets op je bankafschrift.
Heel soms (ik heb het zelf slechts één keer meegemaakt met collegegeld) gaat een automatische incasso sowieso door. Ik denk dat die bedrijven dan een afspraak met de bank hebben gemaakt dat hun incasso's voor gaan op alles en niet gestorneert kunnen worden of iets dergelijks. Hoe dat precies zit zou je even bij je bank na moeten vragen.

kuzznathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 15:43

Nee... ik had laatst iets gepind, en volgende dag keek ik op mijn afschrift via internet, stond ik ook 2 euro of zo in het rood... Dus denk niet dat daar uitzonderingen voor zijn, en vind dat ook niet zomaar kunnen trouwens... zonder overleg..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 15:43

Maar wel vreemd want het is nog 2 x gebeurd dat ik onvoldoende saldo had voor rekening en toen kreeg ik gewoon via sms melding dat afmelding mislukt was en of ik het z.s.m wou overmaken.
Dat altijd meteen gedaan dus ik snap niet echt waarom het nu anders is.

Maar goed, zal even navraag doen bij bank.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 15:45

mikster schreef:

Uh, pardon :? . Fout van de TS, zij moet zorgen dat er saldo is. De bank staat niets toe, dit wordt door Hi afgeschreven en incasso's gaan er ongeacht de stand van de rekening altijd af. Als je daardoor ongeoorloofd rood komt te staan zorgt de bank ervoor dat er gestorneerd wordt omdat niet aan de afspraken met de bank wordt voldaan.

Automatische incasso's gaan er altijd af tenzij je rekening voor incasso's geblokkerd is. Er zijn NOOIT bedrijven die een voorkeurspositie hebben.

Doorlopende incasso algemeen: kan tot 30 werkdagen gestorneerd worden
Doorlopende incasso bedrijven: kan tot 5 werkdagen gestorneerd worden
Eenmalige machtiging: kan nooit gestorneerd worden.

Er is ook altijd een marge van een paar euro, dus als je zelf geld opneemt of ergens pint kan het zijn dat je een paar euro rood komt te staan.

kuzznathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 15:49

Juliette86 schreef:
mikster schreef:

Uh, pardon :? . Fout van de TS, zij moet zorgen dat er saldo is. De bank staat niets toe, dit wordt door Hi afgeschreven en incasso's gaan er ongeacht de stand van de rekening altijd af. Als je daardoor ongeoorloofd rood komt te staan zorgt de bank ervoor dat er gestorneerd wordt omdat niet aan de afspraken met de bank wordt voldaan.

Automatische incasso's gaan er altijd af tenzij je rekening voor incasso's geblokkerd is. Er zijn NOOIT bedrijven die een voorkeurspositie hebben.

Dat is niet waar. Ik heb vaak genoeg gehad dat ik niet genoeg saldo had, en mijn verzekering gaat altijd via automatische incasso, en als ze het er niet af kunnen halen, dan krijg je gewoon een brief thuis met een acceptgiro eraan..

mikster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 15:51

Juliette86 schreef:
mikster schreef:

Ja dat is gedeeltelijk waar wat je zegt, had het zo niet bekeken. Maar het is niet dat er automatische incasso's er altijd af gaan. Ik bedoelde iig dat HI dit zelf niet kan.
Maar hoe storneerd een bank dat dan als je geen saldo hebt? Of bedoel je dat de bank dan de incasso bij HI terughaalt?
Edit even duidelijker gemaakt.
Laatst bijgewerkt door mikster op 23-07-09 15:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 15:52

Hmmm ben nu nog meer in de war dan voor openen van dit topic?

kuzznathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 15:53

Gewoon je bank even bellen, die leggen het je wel uit! :j
En dat je rood staat, zodra je zelf weer geld op je rekening krijgt, ben je toch weer uit het rood? :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 15:56

Ja tuurlijk, het is ook geen kwestie van dat ik nu in de geldzorgen zit o.i.d.
Maar vond het zo vreemd dat Hi opeens geld kan afschrijven als ik onvoldoende saldo heb, terwijl ik ingesteld heb dat dit niet zo is.

Zoals ik al zei, het gebeurde 2x eerder dat ik onvoldoende saldo op lopende rekening had staan en toen werd gewoon via acceptgiro geregeld die ze me thuis stuurde. :)

kuzznathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 15:58

Ja, zal vast gewoon een foutje geweest zijn. Maar Hi kan dat niet zomaar doen, denk dat je bank dat misschien per ongeluk heeft toegelaten...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 15:59

Bedankt allemaal!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 16:02

kuzznathalie schreef:
Dat is niet waar. Ik heb vaak genoeg gehad dat ik niet genoeg saldo had, en mijn verzekering gaat altijd via automatische incasso, en als ze het er niet af kunnen halen, dan krijg je gewoon een brief thuis met een acceptgiro eraan..

Geen enkel bedrijf heeft inzage in jouw saldo dus ze hebben al geprobeerd te incasseren en zijn erachter gekomen dat het niet kan. Daar komen ze achter door een storno of afkeuring vanuit Equens als er een blokkade op de rekening zit. Naar aanleiding van hun mislukte incasso krijg je een acceptgiro.

Wanneer particuliere klanten in overstand (ongeoorloofde roodstand) komen worden de storno's automatisch uitgevoerd door het betalingssysteem.

En Hi incasseert wel degelijk zelf, daar staat de bank buiten. Nogmaals auto incasso's worden altijd afgeschreven ook al is er geen ruimte. Er wordt namelijk eerst afgeschreven en daarna wordt pas gekeken of het wel kan.

kuzznathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 16:06

Precies, dus is dat de bank haar fout dat TS nu rood staat. En niet van Hi. En dat er eerst wordt afgeschreven dat snap ik even niet, want ze kunnen toch niet zomaar geld van je rekening afhalen (terwijl het niet kan) en dan weer terugstorten. Dat vind ik geen fijn idee, dan kan elk bedrijf waar ik een automatische incasso bij heb lopen gewoon geld van mijn rekening afhalen en/of terugstorten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 16:06

kuzznathalie schreef:
Maar Hi kan dat niet zomaar doen, denk dat je bank dat misschien per ongeluk heeft toegelaten...

Gaat buiten de bank om dus die zijn niet aansprakelijk. En Hi mag dit wel degelijk, want daar heeft de TS voor getekend. Daarnaast kunnen zij niet ruiken of er wel geld op de rekening staat dus dat is de verantwoording van de TS.

kuzznathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 16:09

Maar Hi hoort dan gewoon een brief te sturen lijkt me. I.p.v. zomaar het geld eraf te halen. Zoals jij zegt krijgen ze dan toch een melding van te weinig saldo? Dat er genoeg geld op hoort te staan is idd verantwoording van de TS. Maar de bank hoort erop te letten dat ze niet rood komt te staan als ze dat niet wil. Lijkt me.