Een jaar vrij! Wat moet ik doen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mvs

Een jaar vrij! Wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-09 17:09

Beste Bokkers,

Ik ben helaas uitgeloot voor diergeneeskunde. Een andere studie zie ik echt niet zitten en om op dit moment naar Belgie te verhuizen om daar diergeneeskunde te studeren wil ik ook nog liever niet (ik blijf nog liever even thuis wonenen :+ )

Nu heb ik dus een heel leeg jaar tot mijn beschikking, heerlijk! Maar ook verwarrend want wat moet ik nu gaan doen?
Ik wil zo veel verschillende dingen. Ik wil reizen, geld verdienen maar ook niet alles hier achterlaten.
Daarom vroeg ik mij af...misschien hebben de mensen op bokt hier wel enorm mooie verhalen over hun jaar vrij!
Ik zou het liefst iets doen wat te maken heeft met diergeneeskunde dus bijvoorbeeld werken op een paardenkliniek.
Dat laatste heb ik al in mijn rijtje van mogelijkheden opgenomen, maar ik ben nu dus op zoek naar dingen waar ik zelf zo een twee drie niet aan denk. Ook wil ik wel graag iets doen wat met paarden te maken heeft :j Ik realiseer me dat een jaar vrij en het van niemand afhankelijk zijn (geen paard/vriend/etc.) niet zo snel were zal voorkomen daarom wil ik het jaar wle goed benutten. Ik bezit helaas niet over een goudmijn dus als ik met eventuele baantjes iets kan verdienen zou dat heel erg mooi zijn!

Ik zou het heel erg fijn vinden als het iets concreets is en dus meer dan alleen een idee!
Maar ook ideen zijn van harte welkom.

Alvast bedankt voor jullie super ideeen :D

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 17:16

Uuhm werken?

Ik weet niet of je een geldboom in de tuin hebt :P ? Maar als ik me verplaats in jou, dan zie ik maar 1 optie.. Kan moeilijk een jaar doen van lang leve de lol.. Beter geld verdienen en sparen voor later toch?

KarinvdM

Re: Een jaar vrij! Wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 17:18

Misschien kan je een studie gaan doen gerelateerd aan diergeneeskunde of iets anders wat je leuk lijkt? Je hebt natuurlijk geen garantie dat je volgend jaar wel ingeloot wordt.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 17:19

KarinvdM schreef:
Misschien kan je een studie gaan doen gerelateerd aan diergeneeskunde of iets anders wat je leuk lijkt? Je hebt natuurlijk geen garantie dat je volgend jaar wel ingeloot wordt.

Dat zou mijn idee ook zijn! En als je dan wel ingeloot word dan heb je wel weer extra kennis op zak die erg handig kan zijn!

Nikitah86

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 17:22

Misschien kan je voor een paar maanden in het buitenland gaan werken met paarden/dieren?
en dan de rest van de tijd in de buurt van huis werken?
(of andersom zodat je eerst ook nog wat kan sparen en een combinatie van werk en reis vakantie kan maken)..

En misschien een thuisstudie, iets leren wat je altijd al heb willen leren?

Ik zou zelf als ik nu een jaar zonder verplichtingen en verbintenissen had ontwikkelingswerk willen doen, maar dat is natuurlijk heel persoonlijk of je daar behoefte aan heb...
zit er alleen voor mij niet in, heb relatie, huis, huisdiere, werk etc. en de droom is niet groot geneog om dat allemaal ervoor op te geven.

Succes met je keuze!

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 17:22

En evt vrijstellingen voor bepaalde vakken! :) K zou echt niet een jaar maar niks gaan doen (behalve werken), omdat je niet bent ingeloot. Je hebt 0 garantie dat je volgend jaar wel wordt ingeloot, ga je dan ook weer een jaar niets doen?

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 17:40

Als ik jou was zou ik of:

A: In het buitenland gaan werken (met dieren), kan bijvoorbeeld via een organisatie als Activity International.
B: Full time gaan werken en volgend jaar zomer voor je aan je studie begint (als je dan wel ingeloot wordt) een hele mooie (verre) reis maken.

Conreet genoeg? :D

manutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 17:45

Ik zou bij de dierenarts (of iets anders wat met dierengeneeskunde te maken heeft) gaan vragen of je daar vrijwilligerswerk mag doen om zo veel mogelijk ervaring op te kunnen doen. Misschien kan je ook wel cursussen gaan doen. Dan word het voor die school extra aantrekkelijk om jou daalijk wel in te loten.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 17:47

Daar kijken ze niet naar hoor manutjuh, je wordt wel of niet ingeloot op basis van je cijferlijst en heel erg veel geluk.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 17:49

heerlijk een jaar vrij:D :D :D :D :D
kan je niet gaan werken? en ga anders dingen doen die je leuk vind, maar geld is ook wel handig ;)

heleen06

Woonplaats: in het weekend vlakbij Assen/doordeweeks in Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 17:51

ik ben vorig jaar uitgeloot (en dit jaar weer voor geneeskunde ondanks lotings klasse B, dus dat zegt niet zoveel). Ik ben bewegingswetenschappen gaan doen en ben toch wel heel blij dat ik een studie ben gaan doen. Als je weer uitgeloot wordt en uiteindelijk 3x, dan moet je toch iets anders, dus kun je beter dat nu alvast gaan doen, dan zijn deze jaren niet weggegooid. Bovendien blijf je zo in het studieritme en dat is erg fijn. Hoor van veel om me heen die er een jaar uit zijn geweest dat ze het erg moeilijk vinden om er weer in te komen. Een andere optie is toch een jaar gaan reizen, daar doe je ook erg veel ervaring op, maar een jaar werken/lol trappen zou ik je echt afraden. Het was ook mijn idee, maar ben echt zo ontzettend blij dat mijn ouders dat tegengehouden hebben.

manutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 17:52

WillemYntJee schreef:
Daar kijken ze niet naar hoor manutjuh, je wordt wel of niet ingeloot op basis van je cijferlijst en heel erg veel geluk.

O dat wist ik niet, ik ben nooit in of uitgeloot. Maar ik moest op mijn vervolgopleiding spw wel een toelatingsgesprek doen waarin je alle extra's kwijt kon.

mvs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-09 17:52

Als ik wordt uitgeloot volgend jaar ben ik van plan om in Belgie (gent) diergeneeskunde te gaan studeren. Daar is geen loting maar gewoon een heel zwaar 1e en 2e jaar. Helaas kijken ze niet naar ervaring in Utrecht :)

Ik ken mezelf en ben zeker gemotiveerd genoeg om na een jaar 'vrij' weer te gaan studeren, diergeneeskunde is echt het enige wat ik wil..

Ik wil ook zeker niet een jaar gaan feesten ik wil echt deze kans benutten! Daarom vraag ik hier naar concrete voorbeelden zoals Toekie geeft :P Activity International had ik namelijk nog niet eerder van gehoord

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 18:03

Ik zou sowieso proberen om in je studieritme te blijven, als je geen andere studie wil dan zou ik een thuiscursus doen, naast een baan.
Iets wat altijd van pas komt is bijvoorbeeld een certificaat Engels halen, komt van pas tijdens je studie en is ook mooi op je CV later. Wat paarden betreft, kijk of je kan gaan stagelopen/werken bij een grote stal, daar leer je heel veel van.
Je kan ook altijd een aantal dierenklinieken aanschrijven en vragen of je daar terecht kan, al weet ik niet of die staan te springen.

Andere cursussen in de paarden kunnen ook van pas komen als je later vooral paardenarts wil worden, bijvoorbeeld een cursus paardenfysiotherapie, hoefsmid (weet niet of je daar ook korte cursussen van hebt) etc

mvs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-09 19:00

Oke bedankt maar... heeft iemand ook zelf ervaring met ene jaar vrij? en toen is gaan reizen/thuisstudie/ werken?

Karin_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 19:02

Ik zou eerst een paar maanden flink werken en sparen.. niet lang, 3 mnd ofzo... En voor de rest een reis of uitstapjes maken/'organiseren' voor jezelf die je voor je volgende studie kan gebruiken. Een vakantie buiten de drukke periode om, en je laatste 2 mnd weer gaan werken, ook om weer wat in het ritme te komen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 19:04

Een vriendin van mij begint nu ook met een jaar vrij. Zij is nu op stage bij CERN (van die deeltjesversneller), en gaat dan van oktober tot mei reizen door Canada en vrijwilliger zijn bij de Olympische winterspelen.
Nadeel: Zij heeft tot nu toe maximaal geleend bij de IB-groep en niks gebruikt. Dat geld gaat nu waarschijnlijk op, of bijna op. Dat wordt een dikke studieschuld om af te lossen, maar zij vind het dat waard.

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 19:05

Ik dacht dat ik mn vwo niet ging halen, en had dus al een jaar vrij gepland voor 1 of 2 staatsexamens. 3 maanden werken in Canada al geboekt en toen belden ze "je bent geslaagd" :')
Maargoed, jaar vrij dus: 3 maanden in Canada gewerkt op een handelsstal, lekker in een prachtig land veel en fijne paarden gereden :) Ontzettend veel geleerd, over mezelf vooral :D

Daarna nog een tijd op een dressuurstal in NL gezeten, ook een super tijd gehad :)

Dus mijn advies: kijk of je naar het buitenland kan om te werken :) En anders als bijv dierverzorger op een (grote) kliniek, kan je alvast wat verdienen, beetje meekijken etc.. ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 19:07

Wil TS eigenlijk wel naar het buitenland? Als je al niet in Gent wil gaan studeren omdat je dan het huis uit moet, dan lijkt me dat helemaal te ver gaan?

Eejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 19:08

Ik heb een jaar geen school gehad...
Ik ben toen lekker aan het werk gegaan in het ziekenhuis (eerst 2 maand thuis gezeten) en vermaak me nogsteeds prima in het ziekenhuis. helemaal mijn ding :D Maximaal geld verdiend en daar een heeeeeeeel leuk paard van kunnen kopen :) In september weer naar school ... :\ (verpleegkunde , toch aangestoken daar in het ziekenhuis := )

Als ik jou was zou ik lekker opzoek gaan naar iets in het buitenland (als dat je trekt) om met paarden aan de slag te gaan. Of ergens bij je in de buurt misschien op een (handels/fok)stal. :)

Geniet van je jaar vrij, voordat je weet is het voorbij!!
Laatst bijgewerkt door Eejj op 22-07-09 19:18, in het totaal 1 keer bewerkt

_Moonwalker_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 19:12

Ik heb zelf een jaar gehad waar ik was gestopt met mijn opleiding manegehouder en dus stond ik daar opeens met 'lege handen'. Omdat ik niet niets wilde doen en pas het jaar erna weer op mijn ouder school kon beginnen ben ik gaan werken.
De eerst beste job die ik aangeboden kreeg aangenomen en fulltime gaan werken.Ik heb in dat jaar véél verschillende jobs gedaan en ben zo ook te weten gekomen wat wél en wat niets voor mij is. Ik heb natuurlijk een leuke cent kunnen sparen en veel ervaring opgedaan :)

Persoonlijk zou ik dat jaar 'vrij' ook goed benutten en bv buitenlandse reizen maken.Via http://www.travelactive.nl/programma-s/work-travel/52 kan je in het buitenland werken en wonen in een gastgezin, zo kan je dus zeker veel ervaring opdoen en zie je natuurlijk een stukje van de wereld. En als je echt niet ver van huis wil zou ik me lekker inschrijven in een interim kantoor en gaan werken :j

Hopelijk kom je er uit want ik weet dat het niet makkelijk is om die keuze te maken van 'wat nou?' :+

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 19:13

Je wil niet in België op kot komen om hier dierengeneeskunde te doen maar je wil wel gaan reizen en wil in buitenland met dieren gaan werken? := Dan kan je toch nu beter een jaar hier komen studeren en in nederland je tweedejaar doen? Of is dat niet mogelijk?

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 19:21

Is werken in een paardenrusthuis/paardenopvang niets?

Ik ben vorig jaar van de hotelschool afgekomen en had geen flauw idee wat nu. Wist alleen dat ik uiteindelijk een hbo studie wilde gaan doen. Grote vraag bleef welke dat dan moest worden.

Ik ben gaan werken en tijdens het afgelopen jaar kwam ik in aanraking met paardenfysiotherapie. Dat wil ik uiteindelijk gaan doen dus ik heb me ingeschreven voor de gewone mensen fysio. Ik ben ingeloot dus kan nu verder met mijn toekomst.

Dat jaar werken is me overigens goed bevallen. Het gaf me de tijd om na te denken wat ik wilde terwijl ik toch wat omhanden had. Als ik dit jaar niet was ingeloot zou ik het volgend jaar nog een keer geprobeerd hebben.

mvs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-09 20:13

pharagirlke schreef:
Je wil niet in België op kot komen om hier dierengeneeskunde te doen maar je wil wel gaan reizen en wil in buitenland met dieren gaan werken? := Dan kan je toch nu beter een jaar hier komen studeren en in nederland je tweedejaar doen? Of is dat niet mogelijk?

Ik wil wel naar België hoor maar vind een jaar andere dingen doen ook wel erg aantrekkelijk. Ik ben pas 17 dus heb geen haast en mijn ouders tjah.. die zien me liever niet meteen naar Nieuw-Zeeland vertrekken :) maar uiteindelijk heb ik daar wel het laatste zeggenschap over.. En in Belgie wonen vind ik toch wel wat anders dan een aantal maanden weg en dan weer terug komen.. dat tweede jaar in Utrecht is ook geen mogelijkheid. Het is gewoon in België studeren en als je dan volgend jaar wordt ingeloot mag je hier ook weer lekker het 1e jaar opnieuw doen :+ Ik wil dus liever eerst dit jaar benutten. Voor het buitenland sta ik dus ook heel erg open hoor maar het zou dan wel fijn zijn om via een organisatie dingen te doen dat ik niet alles zelf hoef te regelen, maar dat er wat begeleiding is. Een jaar vrij is toch heel mooi om te doen ? Ontwikkelingshulp etc zie ik ook erg zitten :j al is dat vaak wat verder weg. Maar ben ik daar nog niet te jong voor?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 20:19

Je hoeft hier toch niet te wonen? Genoeg Nederlanders die enkel op kot komen. Dus maandag tot vrijdag hier, weekend en vakanties thuis.