Wonen in het huis van overleden familielid

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nicje87

Wonen in het huis van overleden familielid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-09 15:01

Beste bokkers,

6 Juli jl. is mijn oom op 43 jarige leeftijd plotseling overleden. Een hartstilstand in een gezond lichaam....Niemand had dit verwacht....
Ik vind dit natuurlijk heel erg en had een goed contact met hem.

Thuis botert al lange tijd niet tussen mijn moeder en mij. Mijn vader woond niet bij ons. Ik ben al lange tijd opzoek naar een woning, maar zoals velen weten vindt je die niet zomaar op korte termijn.

Nu vroegen mijn opa, oma en vader aan mij wat ik ervan zou vinden om in het huis van mijn oom te gaan wonen.
Ik zelf denk wel dat ik dat kan. Ik kijk er heel nuchter tegen aan en vind het zelfs fijner dan dat er een vreemde in gaat wonen.

Wat vinden jullie ervan? Zouden jullie dat kunnen : wonen in het huis van een overleden familielid?

Ik ben erg benieuwd naar jullie mening.

Groetjes Nicky

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 15:03

ja, ik denk dat je hem een eer bewijst door in zijn huis te gaan wonen.
zo houd je het huis in de familie!
dus ik zou het zeker doen als ik jou was :)

gecondoleerd met het overlijden..

Liezel1

Re: Wonen in het huis van overleden familielid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 15:05

Waarom niet?
Het huis van mijn grootouders, daar zou ik ook zomaar in kunnen gaan wonen later...

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 15:06

Ik zou het zelf geen prettig idee vinden, ben heel gevoelig voor sfeer in huis en dergelijke (misschien bijgeloof).
Maar als jij daar heel nuchter tegenover staat lijkt het mij ook een goed plan :) Denk er wel aan om alles op papier te zetten, zodat je niet ineens het huis uitgeschopt wordt om een of andere reden.

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 15:06

Phoe, lijkt me best heftig...

Maar aan de ander kant wel een goede oplossing. En als je zelf een ander verfje en behangetje/stucwerk er tegenaan plakt, maak je er zo een ander huis van (lees: je eigen stekje :) )

Als je er zelf geen problemen mee heb zou ik niet weten waarom niet...

Davinia_Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 15:09

Ik vind het ook wel kunnen hoor. Toevallig dat gisteren de vriend van een vriendin is gaan wonen in het huis waar zijn opa en oma gewoond hebben.
Als jij erachter staat, gewoon doen!

rossebol

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 15:31

Wij wonen in het huis van mijn overleden opa ik vind het eigenlijk heel fijn het is vertrouwd ik kom hier al van jongs af aan dus heb gewoon iets met dit huis.

Als we aan het klussen zijn komen we nog wel eens dingen tegen dat ik denk ow ja echt mijn opa.
behang op sommige stukkken vastgezet met siliconenkit.
Allemaal oud hout in de tuin begraven.
Ik kan dan af en toe nog vreselijk lachen.

Jan_ty

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 15:32

Ik woon nog in hetzelfde huis waar mijn moeder ook is gestorven, ik denk dat het heel persoonlijk is hoe het voelt. Ook denk ik dat je er niet te veel bij stil moet staan. Als je het naar je eigen smaak inricht en alles veranderd is het wel te doen denk ik :)

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 15:34

Het zou wel kunnen als jij je er prettig voelt. Maar volgens mij is het juridisch wel een gedoe... De erfgenamen van het huis moeten akkoord gaan. Koop je het huis dan of huur je het van de erfgenamen?

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-09 15:58

Dank jullie wel!
Hij huurde het al 10 jaar en van de verhuurders mag ik de huur nu overnemen. Het is wel legaal..

Bedankt voor jullie mening.

kuzznathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 16:00

Vind ook zeker dat je het moet doen! Snap het gevoel ook wel dat je het fijner vind dat je er zelf in gaat dan een vreemde. Dus waarom niet?! Gewoon doen!

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 16:02

Lekker doen hoor lijkt me prima oplossing!

Viet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 22:27

Mijn vader is bij ons in de woonkamer overleden. Ik vind het geen rare gedachte. Mijn vader is na een lange periode van ziekte (9 maand) thuis overleden. Dit was wat hij het liefste wou dus voelt het voor mij absoluut niet vreemd.

hoofdstel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 19:22

Als jij je daar fijn bij voelt om in dat huis te gaan wonen zou ik het zeker doen! Misschien vind de rest van de familie het ook wel fijn dat het huis 'in de familie blijft'.

Gecondoleerd met het verlies van je oom.

Kristie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 19:29

Ik denk niet dat ik er veel moeite mee zou hebben; nieuw behangetje, verfen en je eigen spulletjes meenemen. Dan is het misichein juist wel 'mooi' om in het huis van een overleden familielid te wonen, gewoon omdat je het huis dan (meer) respecteert en aan je oom denkt.

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 19:31

waarom niet? Ik woon ook in het huis van opa en oma al hebben we er wel ons eigen kleurtje etc aan gegeven

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 19:33

Waarom niet? Als het huis naar je smaak is.
Waarschijnlijk zijn er in heel veel huizen mensen overleden, waar je geen weet van hebt. zeker als je een wat ouder huis hebt.
En als je dan helemaal van het spirituele bent, zullen er heeeeeeeeeeeeeeeeeel lang geleden ook wel mensen zijn overleden op de grond waar het huis staat!
Misschien ligt er nog wel eentje onder... oeehhhh :D

Haha, nee zonder dollen, gewoon gaan wonen

Valina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 19:34

allereerst: gecondoleerd met dit verlies,...

Vraagje: is je oom IN dat huis overleden?

LeonieL

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 19:35

Waarom niet?
Wij wonen nu in het huis waar m'n vader geboren en getogen is.
Zijn vader is in wat nu onze keuken is gestorven,
en waar de bijkeuken nu is, kreeg mijn oma een herseninfarct (heeft dat wel over leeft, 5 jaar later in het ziekenhuis overleden..)
Het is hoe je er zelf mee om gaat

Kimonoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 19:35

Mijn vader is in het huis overleden waar wij wonen, ik vind het niet raar. Als jij je er goed bij voelt moet je het gewoon doen !

Villanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 20:01

Gewoon doen :)
Je geeft zelf al aan dat je het wilt. En zo blijft het in de familie.

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-09 23:29

Dank jullie wel! Ben er al wat meer van overtuigt dat het minder lugubur of raar is dan dat het klinkt.

Hij is inderdaad daar overleden. Hij is naast zijn bed gevonden. Ik sprak mijn oma gister en ik kan er per augustus in. Voorlopig laat ik alles zoals het is, want hij heeft het echt heel mooi geverft enz pas geleden. Mocht ik het gevoel houden dat ik toch in iemand anders zijn huis woon dan kan ik het altijd nog helemaal veranderen...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 23:43

Ik zou er ook geen problemen mee hebben, en het idd een eer vinden om in het huis van een dierbaar overleden familielid te wonen. Heb het zelf ook gedaan in het huis van mijn overleden Oma. Mijn Opa is in hetzelfde huis overleden, in een stoel in de woonkamer. Geen problemen meet gehad hoor!

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 10:31

Kristie schreef:
Ik denk niet dat ik er veel moeite mee zou hebben; nieuw behangetje, verfen en je eigen spulletjes meenemen. Dan is het misichein juist wel 'mooi' om in het huis van een overleden familielid te wonen, gewoon omdat je het huis dan (meer) respecteert en aan je oom denkt.

Precies wat ik dacht :j

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 11:38

ik woon ook in het huis van m'n overleden oma... Heb er geen probleem mee.
Het huis is al langere tijd verdeeld in 2 appartementen en het appartement waar ik woon ligt boven haar appartement waar momenteel mijn nonkel woont.
Een vroegere huurder heeft ooit in dit appartement zelfmoord gepleegd (weet niet waar hij gevonden is), het is echt niet leguber om in een huis te gaan wonen waar iemand eens overleden is. Ik geloof ook niet dat geesten van overledenen ofzo blijven rondhangen.

Heb het appartement helemaal volgens mijn smaak ingericht en geverfd en heel veel persoonlijke tintjes in aangebracht. Zo voelt het ook echt als mijn stekkie aan.