Wat is beter in een relatie? Op elkaar lijken of juist niet?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Xyris

Wat is beter in een relatie? Op elkaar lijken of juist niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-09 23:57

Dat vraag ik mij zo af.. Je hoort vaak 2 dingen:

1: We lijken zoveel op elkaar, dus eigenlijk weten we bij voorbaat al wat de ander gaat doen of zeggen, dit is zo saai, brengt niets nieuws in de relatie.

2: We lijken totaaaal niet op elkaar, hij wilt dit, ik wil dat en we voelen ons zo gedwongen als we aandacht moeten besteden aan de hobbys of bezigheden van de ander.

Ik weet het, een beetje zwart-wit maar dan begrijpen jullie een beetje wat ik bedoel.

Ik hoor dus graag jullie mening:

- Wat is beter, een relatie waarbij mensen op elkaar lijken, of juist niet? (Natuurlijk is een tussenweg het beste, maar laat dat er even buiten).

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 23:59

Als het echt zwart-wit moet dan denk ik dat het beter is om op elkaar te lijken. Kan saai zijn, maar ik denk dat het minder wrijving geeft.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 00:05

Vaak lijken mensen meer op elkaar dan ze zelf denken. Het is ook maar hoe je het bekijkt; de een houd van hardlopen, de ander van paardrijden; maar je houdt er beiden van om buiten bezig te zijn. :D

Ik denk dat het wel erg handig is als je wat op elkaar lijkt. Op ten duur werkt dat volgens mij beter, een huismus die erg opgeruimd is bv die samenwoont met een enorme voddebaal die het liefst 4x per jaar ver weg vakanties doet lijkt me moeilijk.

Anoniem

Re: Wat is beter in een relatie? Op elkaar lijken of juist niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 08:08

Ik ken beide gevallen wel en het kan beide gewoon goed gaan. Mijn ouders zijn echt tegenpolen en dat gaat al 28 jaar goed :P Mijn zusje en ik zijn diezelfde tegenpolen en hadden vroeger iedere dag ruzie :+
Ik kan me voorstellen dat als je op elkaar lijkt dat dat idd minder wrijving geeft, maar het kan dan ook al snel een broer/zus relatie worden wat vaak ook niet werkt.. Beide heeft dus denk ik zijn voor- en nadelen :j

Suuzert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 08:11

Mijn vriend is wijs, vastberaden en koppig. Ik ben naief, chaotisch.. Hij is mijn wijze kant van mijn leven om het zo te zeggen, en ik vind het prettig dat hij anders is dan dat ik ben. Ik kijk op een bepaalde manier ook naar hem op, en kan zijn hulp ook best vaak goed gebruiken. Daarbij is zijn koppigheid in combinatie met zijn wijsheid en vastberadenheid ook wel eens heeeel vervelend, want dan krijg je dus een enorm moeilijk persoon op sommige momenten..maar ik ken hem nu al zo lang daar sla ik mezelf wel doorheen. Hij zal ook best eens gek worden van mijn naieve kant..maar we vullen elkaar wel aan.

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 08:11

Ik en mijn vriend lijken zo op het oog totaal verschillend qua uiterlijk. Hij is het ruige type, en ik het 'lieve O:)' meisje. Maar nu we langer in de relatie zitten, beseffen we allebei steeds meer hoeveel we op elkaar lijken qua innerlijk. En dat kan ook flink botsen, geloof mij. Allebei ontzettend eigenwijs, licht ontvlambaar en als we onenigheid hebben, zeggen we allebei geen sorry O:).

Maar toch zijn we heeeel gelukkig met elkaar :D.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 08:14

Wij lijken op elkaar :j niet qua uiterlijk natuurlijk ( al zijn we wel blond :+ ) maar wel qua innerlijk :)
En zo gaat dat al 6,5 jaar prima :j

We denken hetzelfde over bepaalde opvattingen, familie, daguitjes/vakanties, opvoeding etc :)

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 08:16

Ik ben ook van mening dat je op elkaar moet lijken.
Heb genoeg voorbeelden van relaties die stukliepen omdat de ander er een ander leven op nahield.

Bijvoorbeeld, een relatie van een paar jaar geleden van mij, jongen was te graag bij mij, ik ben iemand die graag dingen alleen doet.
Hij wilde alles mee doen wat ik ook deed... zo hing ie dus als wormvormig aanhangsel te sukkelen bij de paarden, en ook alle andere dingen die ik wilde ondernemen.. moest en zou hij mee.
Dit verstikte me, ik een aantal keren duidelijk gezegd, ik heb ruimte nodig, ik wil je nog niet elke dag zien.

Oke dan kom ik morgen niet... maar wat denk je? Kom ik thuis van werk... staat ie voor de deur := Sja ik was in de buurt zei hij dan (pardon? hij woonde boven utrecht, werkte net onder utrecht, en ik woon in de buurt van Oss)
Zelfs op mijn werk was ik niet veilig.
Men ik werd er echt gek van.

Dus oftewel, ik moet een gozer hebben die op mij lijkt, een met een eigen leven en die ook graag in zijn uppie zijn eigen hobby's doet.

Suuzert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 08:17

Hmmz volgens mij hebben mijn vriend en ik ook niet dezelfde manier van opvoeden enz. Het komt wel eens te spraken maar niet veel. Van veel dingen denk ik altijd dat doe ik liever zo, of zo..of zooo. Maar ik zou me er niet aan storen later. Kwestie van goede afspraken maken tegenover je kind, en ja verder.. die discussie gaan we graag aan dat merk ik wel :+

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 08:17

Dat is inderdaad een grote waarheid, vaak zeggen mensen we zijn anders maar als je dieper kijkt dan is er veel gelijkwaardig.

In de persoonlijkheidspsychologie word gesteld dat:

Er twee grote theorieën zijn: de complementary needs theory en de attraction similarty theory. De complementary needs theory gaat ervan uit dat tegenpolen elkaar aantrekken. Terwijl de attraction similarty theory ervan uit gaat dat gelijkgestemden elkaar opzoeken. Er werden verschillende bewijzen gevonden dat de attraction similarity theorie het bij de juiste eind heeft en deze fenomeen wordt ook wel eens assortative mating genoemd.

Er zijn verschillende onderzoeken gebeurt naar deze vraag waarom? Onderzoekers weten dat er variabelen (vb nabijheid) ervoor zorgen dat mensen aan assortative mating doen. Ook bleek uit meerdere onderzoeken dat mensen zowel qua uiterlijke als innerlijke zoeken of trouwen met hun gelijken. Daarnaast bleek uit een correlationeel onderzoek dat er een positieve correlatie blijkt te zijn tussen eigen persoonlijkheid en persoonlijkheid van de partner.

Heb dyslexie dus als de tekst wat raar is :o

savasan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 08:20

Ik en mijn vriend lijken echt niet op elkaar, ik ben licht ontvlambaar, hou van orde en planning, terwijl hij juist kalm en een warhoofd is.
Dit zorgt voor enige wrijving :D Maar als ik van de beginpost uitga, zitten we toch op een middenweg. We zijn verschillend, maar kennen elkaar door en door zodat we van elkaar weten wat de ander gaat zeggen/doen. :o

Suuzert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 08:20

Sja crossmonster dan heb je inderdaad wel een apart gevalletje. Toch ben ik niet van mening dat je persee op elkaar moet lijken. Mijn vriend en ik zijn nu vier jaar samen, maar we waarderen elkaar zoals we zijn. En ookal hebben we best wat ruzies en discussies..die ik met mijn ex helemaaal niet had geen enkele keer, waardeer ik hem alsnog. En ik denk dat zoiets toch belangrijk is. Dat je op een gegeven moment op een punt in je relatie komt waarbij je denkt het maakt niet uit hoe hij is, wat zijn minpuntjes zijn..ik vind hem leuk en dat blijft zo. En dan heb ik het niet over het geval hij komt langs jij hebt geen zin, dat zijn geen tegenpolen dat is een koppig persoon die zijn zin doordrijft om op te komen dagen als jij dat niet wilt. En dat vind ik brutaal, en dat mag zeker duidelijk gemaakt worden mocht het mij overkomen haha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 08:21

mijn vriendin (ja je leest het goed ^^) zou teminste in de paarden moeten zitten
voor de rest vind ik het allemaal goed, zolang ze maar eerlijk is

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 08:22

savasan schreef:
Ik en mijn vriend lijken echt niet op elkaar, ik ben licht ontvlambaar, hou van orde en planning, terwijl hij juist kalm en een warhoofd is.
Dit zorgt voor enige wrijving :D Maar als ik van de beginpost uitga, zitten we toch op een middenweg. We zijn verschillend, maar kennen elkaar door en door zodat we van elkaar weten wat de ander gaat zeggen/doen. :o

Ik ben ook orderlijk, plannerig en licht ontvlambaar,... mijn partner ook niet... en toch lijken wij op elkaar.
Dat niet orderlijke enzo is gewoon man-eigen :=

Suuzert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 08:23

savasan schreef:

Klopt en ik merk in mijn relatie dat ik ook vaak genoeg zijn dingen overneem en hij die van mij. Zo kunnen wij best irriterend zijn tijdens een ruzie :o Ik doe hem na hij doet mij na, en zo zeuren we nog ff een half uur door. Maar daarna is het wel over, en kunnen we van mokken naar slappe lach gaan, gelukkig wel.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 08:26

Suuzert schreef:
savasan schreef:

Klopt en ik merk in mijn relatie dat ik ook vaak genoeg zijn dingen overneem en hij die van mij. Zo kunnen wij best irriterend zijn tijdens een ruzie :o Ik doe hem na hij doet mij na, en zo zeuren we nog ff een half uur door. Maar daarna is het wel over, en kunnen we van mokken naar slappe lach gaan, gelukkig wel.

Haha dat herken ik := wij willen beide het laatste woord en willen het beide niet 'bijleggen' of sorry zeggen aan de hand van onenigheid of ruzietje ofzo :+
Das dan wel weer balen van 'op elkaar lijken' :=

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 08:26

ik heb wel eens gehoord dat partners die echt bij elkaar passen ook in uiterlijk op elkaar lijken (?)
hoe het bij ons zit weet ik niet precies eigenlijk,
misschien kan je dat zelf allemaal niet zo scherp zien.
we lijken in sommige dingen veel op elkaar, zelfde interesses enzo,
maar op andere vlakken is hij heel iemand anders dan ik.
als je dat van elkaar accepteerd dan kun je ook een verrijking zijn voor elkaar, ja toch?
zo ben ik echt 'van de boerderij', en hij echt 'van de stad'.
dat houd soms best wel in dat we verschillend in het leven staan, maar ergens is dat ook wel weer grappig, elkaar meenemen in elkaars leven, zodat je horizon breder wordt.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 08:27

Asyaa schreef:
mijn vriendin (ja je leest het goed ^^) zou teminste in de paarden moeten zitten
voor de rest vind ik het allemaal goed, zolang ze maar eerlijk is

Ik wil juist iemand die niet in de paarden zit.
Paardgerelateerd oke, maar heb liever geen ruiter, been there, done that .
Paardrijden is mijn hobby, ik doe dat ook het liefst lekker alleen.
Sta op een privestal waar ik de enige ben die er de paarden doet. En dat bevalt mij prima, lekker rustig, geen geroddel in de kantine, geen gezeik aan de kant ;)
Maar liever dus ook geen manlief die zich er mee bemoeit :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 08:31

lijkt mij juist leuk ^^
je hobby delen met je vriendin
tmoet wel leuk blijven natuurlijk =)
niet dat het een soort wedstrijd word wie het beste is

Orrie_VBW

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 08:34

Mijn aanstaande en ik lijken ook erg opelkaar.
Maar goed ook soms, want we zijn bijvoorbeeld erg rommelig en makkelijk aangelegd
Denk dat het wel wrijfing kan geven als de ander bv. heel netjes geweest zou zijn :P

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 08:35

Dat is juist wat ik jammer vind,... in onze grootste hobby lijken wij totaal niet op elkaar en al het andere dus wel. Hij vind biljarten leuk en ik dus de paarden. Helaas weet ik nu na 6,5 jaar dat hij er ook echt niks om gaat geven :+
Maarja ik vind biljarten dus ook 3 keer niks :')
Het had me juist leuk geleken als hij paarden leuk zou vinden. Hij is wel eens een keer mee op de koets geweest maar dan is ie voor een jaartje wel weer genezen :=

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 08:42

Ik denk dat m'n vriend en ik wel redelijk op elkaar lijken qua karakter. We zijn beide niet zo moeilijk in de omgang, beide redelijk laconiek, maken ons beide niet zo druk. En beide chaotisch, das soms wel jammer :+ Maar wij hebben nooit rellen om hele eenvoudige dingen ofzo.

Hij houdt van voetbal (en doet dat ook redelijk vaak), ik heb meer met paarden, dus daarin verschillen we wel en dat bevalt me prima!
Laatst bijgewerkt door 050206051012 op 22-07-09 08:42, in het totaal 1 keer bewerkt

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 08:42

Bij mij is het juist uitgegaan omdat we zo enorm verschillend waren in karakter.
Ik erg gevoelig, emotioneel. Hij een hele nuchtere bouwvakker.

We botsten zo erg dat we elkaars bloed wel konden drinken (tenminste ik zijne iig wel!), en we begrepen elkaar echt totaal niet. Waarom ik deed zoals ik deed en hij deed zoals hij deed.

Er was echt veel aantrekkingskracht, daar lag het niet aan, maar we konden echt niet met elkaar.

Wil dus nu gewoon iemand die ik helemaal begrijp en andersom. Zodat je al die strijd niet meer hebt...

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 08:44

Mijn man en ik houden beiden van sport, ik paarden en hij judo. Ik ben 3 tot 4 avonden per week thuis voor kind en vent en dat is prima, ik heb veel ruimte om me heen nodig, ben vaak ook graag alleen. Als iemand constant op mijn lip zou willen zitten net als bij CM, ben ik er heel erg snel klaar mee.

We hebben elkaar ontmoet op de sportschool waar we beiden les gaven, dus we wisten dat we beiden van sporten houden. (Alleen was het voor mij tussen de paarden door en voor hem wel zijn hobby :D ) Verder is hij én mijn zoon niet van de opruimerige, ik wel. Dus dat zorgt wel eens voor wrijving als ik een bui van opruimwoede heb. Al moet ik zeggen dat je je daar na 20 jaar bij neerlegd en om de zoveel tijd dreigt op te gaan ruimen met een vuiliszak, dan schieten ze ineens in de opruimstand en ben ik weer een poosje blij :D

Wij zijn lekker op elkaar afgestemd, ingespeeld, gladgeschuurd afijn noem het maar op, ik ben dik tevree met mijn mannetjes. Heeeeel soms gaat ie mee naar het paard, hij vind het namelijk wél heel leuk om foto's van haar te maken.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 08:46

laetitia schreef:
Bij mij is het juist uitgegaan omdat we zo enorm verschillend waren in karakter.
Ik erg gevoelig, emotioneel. Hij een hele nuchtere bouwvakker.

We botsten zo erg dat we elkaars bloed wel konden drinken (tenminste ik zijne iig wel!), en we begrepen elkaar echt totaal niet. Waarom ik deed zoals ik deed en hij deed zoals hij deed.

Er was echt veel aantrekkingskracht, daar lag het niet aan, maar we konden echt niet met elkaar.

Wil dus nu gewoon iemand die ik helemaal begrijp en andersom. Zodat je al die strijd niet meer hebt...

Dat hebben wij ook, ik heel gevoelig en spiritueel en hij een uit de klei getrokken bouwvakker, maar hij laat mij in mijn waarde en zet me af en toe weer met mijn pootjes terug in de klei als ik te veel ga zweven. Ik op mijn beurt wijs hem op bepaalde gebeurtenissen waar hij met zijn nuchterheid weer niet echt iets kan, en zo voegen we aan elkaars leven toe ipv elkaar af te breken. Maar dat moet je treffen hoor!!