Oma, vertel eens!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Suuzert

Oma, vertel eens!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-09 19:08

Het is nooit in mij op gekomen om door te vragen naar mijn oma. Ik zei altijd dat ik naar oma ging, maar eigenlijk kwam ik voor opa. Nu opa er al een tijd niet meer is en ik zijn verhalen van vroeger mis, realiseer ik mij dat ik eigenlijk helemaal niets over oma weet. Nu was ik verleden week bij haar, kom er heel vaak, en toen vroeg ik eens naar vroeger. Of ze uit huis moest trouwen en hoe dat ging enz.

Bleek dat ze al een tijd met mijn opa verkering had. En ze wilde graag een kindje samen, maar ze stelde het uit omdat ze niet uit haar ouderlijke huis wilde vertrekken. Mijn oma had blijkbaar fijne ouders, iets waar ik eigenlijk altijd vanuit ging, maar om te horen dat het vroeger anders ging vanuit mijn oma haar familie, dat is wel erg leuk om te horen. Oma is toen toch zwanger geraakt, en heeft het tot na de bevalling van mijn moeder kunnen uitstellen met verhuizen. En toen moest ze wel, en heeft ze gehuild, en sprak ze af met haar vader dat hij haar elke dag zou komen opzoeken. En dat deed hij ook.

Nu heb je van die boeken, met vragen erin. Oma, vertel eens! Heten ze volgens mij. Maar die boeken zijn 20 euro, wel erg duur gezien ik pas twee dagen werk op mijn nieuwe baan.

Wie weten er hier leuke vragen waar oma wat over kan vertellen? Ik ga ze dan mooi op papier zetten in een leuk schrift, en vraag dan later als ik genoeg vragen heb of ze die wilt invullen. Kunnen we daar nog eens over door praten.

Ik miste al die tijd opa zijn verhalen, maar vergat daarbij oma..die kan ook leuk vertellen.

AngelofLove

Re: Oma, vertel eens!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 19:19

Ik heb mijn oma dit boek een paar jaar geleden gegeven. Ben benieuwd of ze
a) het nog weet dat ze dat boek heeft
b) zo ja, of ze al wat erin geschreven heeft, whahaha

Suuzert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-09 19:22

Hahaha. Dat is zonde want straks als ze er eens niet meer is, zul je er best wat aan hebben. Kun je hem niet toevallig even terug lenen en de vragen eruit halen? haha.

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 19:40

Net even tussen neus en lippen door aan me moeder gevraagd of ze er al wat ingeschreven heeft, hahaha. Maar volgens mijn moeder niet want ze snapt niet goed wat ze erin moet schrijven, hahaha.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 19:43

Misschien heeft je oma wel oude foto's van vroeger?
Bijvoorbeeld trouwfoto's en dergelijke.
Dan komen de verhalen vanzelf wel!

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 19:49

Foto's zijn inderdaad een goede :j En verhalen over de plaats waar mensen zijn opgegroeid zijn ook altijd goede (wat deden ze, hobby's enzovoorts). Ik weet niet hoe oud je oma is, maar misschien kan ze ook wel vertellen over dingen die veranderden (tv, radio, auto enzovoorts)

Arvanti_haf

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 19:53

jah inderdaad, het zijn leuke boeken. Ik heb ze aan mijn ouders gegeven voor vader en moederdag, 7 jaar geleden. Ik kan ze wel opnieuw inpakken, en opnieuw geven. Dan hekennen ze vast niet dat ik ze het al een keer eerder heb gegeven. Ze vinden het veel werk, en er komt in de praktijk niks van terrecht. Wat ik eerlijk gezegd erg jammer vind. Dan klagen ze dat de kast te vol is...

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 20:01

Wat lief zeg.
ik denk inderdaad adt fotoos een goede leidraad is om te beginnen.
Mijn oma (opoe) kon ook altijd zo prachtig vertellen, reisde vroeger met woonwagen en paard rond, en vooral over de oorlog, zat altijd ademloos te luisteren, oma vertel nog eens, hoe vaak zal ik dat gezegd hebben.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 20:04

mijn moeder heeft hem als het goed is al voor het grootste deel ingevuld. Mijn vader hoef ik er geen te geven, die heeft daar echt niks mee

staan ook vooral vragen in over hun jeugd, hoe ze het vonden toen jij geboren werd, over hun broers/zussen. Over hun schooltijd enz Bij opa's en oma's zou je ook kunnen vragen over hoe zij de 2e wereld oorlog hebben beleefd

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 20:04

Die boeken zijn wel echt de moeite waard :) Het is misschien duur, maar wat is € 20.00 als je zoveel te weten komt?

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 20:06

Mooie boeken wel, tis gewoon een leidraad eigenlijk zodat je specifieke dingen eens hoort. Wij hebben hem (met alle neven/nichten) voor mn opa gekocht met de bedoeling hem in te vullen als we op bezoek waren.
Ik was vaak bij m op bezoek, maar heb het boek nooit echt erbij gepakt, omdat we zoveel te bespreken hadden en het eigenlijk verhalen alleen maar afremde als ik alles op ging schrijven.
Nu hij er niet meer is had t best leuk geweest om het op papier te hebben, maar heb ik ook de meeste verhalen gewoon in mn hoofd.

Het is dus wel een leuk boek, zeker, vooral als je misschien niet altijd een onderwerp weet om over te praten, maar wél graag meer wil horen.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 20:06

Elaine schreef:
Die boeken zijn wel echt de moeite waard :) Het is misschien duur, maar wat is € 20.00 als je zoveel te weten komt?

idd staan nu echt dingen in die ik gewoon anders nooit aan mijn moeder gevraagd zou hebben

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 20:09

Wat altijd leuk is om over schooltijd ed. te praten, haar vroegere hobby's en dat soort dingen. De tip van het fotoboek vind ik ook een hele goede!

Ik zou zeker dat boek halen, ik heb geen opa's/oma's meer en ik ik vind het echt verschrikkelijk jammer dat ik haast niets over ze weet. ;(

crazy_funky

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 20:11

ik werk bij Prenatal, en volgensmij zijn die boeken bij ons wat goedkoper.. kan me in ieder geval niet herinneren dat ze bij ons 20 euro kosten.. maar dat zou ik als je het precies wil weten even na moeten kijken..

wyoming

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 20:13

Ik heb mijn oma ook zo'n boek cadeau gedaan. Ik vond er erg leuke vragen in staan en zeker de moeite waard om te kopen. Ik vind het ook fijn dat zodra ik hem terug krijg dat ik een mooie herinnering aan mijn oma heb voor als ze er niet meer is.

sologirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 20:34

Wat leuk om over zo´n boek te horen! Mijn oma wordt dit jaar 80 dus lijkt me een prima kadootje voor haar.

Voor de ts, zodra ik beneden kom met fotoalbums komen de verhalen vanzelf ;)

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 20:40

Ik heb ze ook aan mn Opa & Oma gegeven, helaas te laat want door een hersentumor kon mn Oma niet meer schrijven en is ie dus leeg gebleven. Weet niet wat er met die van Opa is gebeurd..
Er staan vooral dingen van toen, bijv welk speelgoed, hoe werden bepaalde dingen gevierd, gezinssamenstelling, huishouden e.d. Wel errrg leuk om te geven, dus die 20 euro zou ik er zeker voor over hebben!

sologirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 20:42

Iemand enig idee waar ik hem kan vinden?

wyoming

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 20:46

ik heb hem toen geloof ik bij de v&d gekocht, maar dat is al 2 jaar terug.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 20:52

Ik heb m op Terschelling in een boekhandel gekocht dus daar heb je weinig aan. Denk dat de Bruna ze wel heeft!

sologirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 20:54

Heb hem net besteld bij bol.com!

bollebeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 21:18

Ik heb hem net ook besteld bij bol.com. Het heet oma vertel 's, zoekt wat makkelijker voor mensen die nog interesse hebben.

Suuzert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-09 21:26

Sja als je maar een eurie op je bankrekening hebt staan is 20 euro toch 19 euro teveel. Daarbij heb ik al een leuk ideetje om hem zelf te maken, vind dat creatiever en kan er zelf ook nog wat inzetten. Oma word 65.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 22:19

Ik haalde altijd mijn oma's kasten leeg en dan kreeg je al heel veel te horen als je ergens naar vroeg. :D Mijn oma leerde mij altijd oude liedjes :+:
Ze schreef zelf ook gedichten en liedjes en daar hebben we nog schriften vol van :j

Suuzert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-09 22:21

Mijn oma had 7 zolderkamers vol met kasten en laatjes en dingetjes. Al het oude speelgoed bewaarde ze, zo had ik 100 duizend verschillende barbies, opmaakpoppen, maar ook playmobiel van vroeger en enormmm veel van die trollen met pluishaar. O en smurfen..heul veel smurfen haha. Jammer dat het is weggegooid voordat ik erin kon snuffelen om het te bewaren.