TV frustratie en vraag

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

TV frustratie en vraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-09 14:46

We zitten hier met een flinke televisiefrustratie. Niet het aantal zenders, niet wat erop te zien is, niet de ontvangst of de kosten (hebben satteliet) maar het formaat van de uitzendingen tegenwoordig. Het is voor veel mensen denk ik een ondenkbaar zinloos topic maar ik vraag me af of we nog de enige zijn met dit "probleem".

Omdat heel veel mensen kennelijk tegenwoordig een onmenselijk grote breedbeeldtv hebben passen de tv zenders hun uitzendigen en de grootte van hun beeld daarop aan. En daar zit bij ons dus het probleem. |( Wij zijn nog in het bezit van een ouderwetse beeldbuis 4:3 tv van een normaal formaat zoals "vroeger"werd geadviseerd bij deze kijkafstand. In de kamer is ie 51 cm en in de slaapkamer een bescheiden 37 cm. Tot ongeveer een jaar geleden was er op de breedbeeldafplatting soms na niets aan de hand maar nu hebben we een vergrootglas nodig om nog wat te ontcijferen.

Hir volgen wat harde cijfers van vandaag: Ons scherm in de kamer is 33 cm hoog maar er is maar 24 cm beeld in de hoogte. Bij de tour de France nu is de informatie over hoe ver nog ed het lettertype een schrikbarende 8 mm hoog :+ En de ondertitels zijn tussen de 0,9 en 1,1 cm "groot" afhankelijk van de zender. En dat wordt je geacht te kunnen lezen op 2 tot 3 meter afstand. De weerkaart bv is echt een minilandje met wat vage puntjes erop waar kennelijk de temperaturen op te zien zijn.

Geen idee of dit ooit nog bijtrekt alleen het dwingt ons min of meer wel een grotere tv aan te schaffen om nog wat te kunnen ontcijferen terwijl onze tv in de kamer 4 jaar oud is. Alleen is onze kamer en ons budget niet groot en de ruimte voor de tv ook niet. En daar begint frustratie 2 ook. We zijn op jacht geweest naar een nieuwe normale beeldbuis tv (geen breedbeeld) in een maatje tussen de 55 en 66 cm groter kunnen we gewoonweg niet kwijt. Maar die zijn dus niet meer te koop. Alles is breedbeeld en platscherm lcd of plasma. Plasma is me veel te duur en zijn stroomvreters en bijna alleen maar erg groot te krijgen. LCD valt af ivm zichtbaarheid en scherpte van het beeld (ik heb ook nog een ouderwetse grote normale pc monitor) en breedbeeld valt af vanwege het niet meer in een oogopslag kunnen overzien van het beeld.

Nu hebben we gelukkig op een wat aparte manier toch een tv kunnen vinden weliswaar 2e hands maar we kunnen volgende week weer wat zien en schuift de tv van de kamer door naar de slaapkamer en gaat die maar naar boven voor het geval dat.

Nu volgt de vraag, wat voor tv hebben jullie en wat is de kijkafstand?

Megan_

Re: TV frustratie en vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 14:49

Ik kan je niet helpen, ben zelf ook eigenaar van een 107cm lcd tv.. Maar kan mij voorstellen dat je het frustrerend vind. /je wordt min of meer gedwongen mee te gaan in de huidige techniek. aan de andere kant, waarom zou je dit niet willen? Als beter kan is dat beter toch! Zeker nu, nu je zo gefrustreerd tv kijkt :)

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 14:49

Vaak kun je nog wat doen in de instellingen van je TV. Ik heb ook niet zo'n grote TV en zit op zeker een meter of 3 afstand, maar heb geen problemen.
Vaak zie je op die breedbeeld dingen dat de instellingen ook niet goed staan en dan zie je allemaal van die dikke dwergen door het beeld rennen.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 14:50

Ik heb een normale tv :D Zo'n ouderwetse met zo'n enorme kast erachter :D En zo lang hij het doet, ben ik er tevreden mee!! :D Ik zit er 2,5 meter vanaf :)

Ik heb er met reguliere kabel verder geen last van :)

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 14:52

We hadden zo'n enorm zwaar lelijk ding met beeldbuis van 30 jaar oud maar nu gelukkig een 42 inch LCD :D We zitten ongeveer 3,5/4 meter van t scherm af dus kijkt echt heerlijk, nu nog een nieuw kastje om m op te zetten.

RTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 14:54

Ik heb alleen een 37 cm tvtje :D

Maar snap wat je bedoelt hoor... Ik vind het belachelijk dat je inderdaad bijna gedwongen wordt op een gegeven moment een nieuwe tv te kopen omdat het beeld niet goed meer past :o?

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 14:54

Megan_ schreef:
Ik kan je niet helpen, ben zelf ook eigenaar van een 107cm lcd tv.. Maar kan mij voorstellen dat je het frustrerend vind. /je wordt min of meer gedwongen mee te gaan in de huidige techniek. aan de andere kant, waarom zou je dit niet willen? Als beter kan is dat beter toch! Zeker nu, nu je zo gefrustreerd tv kijkt :)

Dus het is de bedoeling dat je een welliswaar oude maar goede tv weg doet omdat de techniek je dwingt mee te gaan. Zo kan iedereen wel aan hoge verkoop cijfers komen natuurlijk... Wie zegt dat iedereen een grote breedbeeld als beter ervaart? Als ik mijn appartement zo eens even bekijk zou ik niet weten waar ik het moet laten. Dus doe mij maar mijn ouderwetse waar ik een mooi plekje voor heb.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 15:05

Ik heb boven al jaren (lees 10 jaar) een klein tvtje op mn kamer staan en ik kan alles nog prima zien? Ja de lettertjes van de tour worden een beetje klein, maargoed tis een klein beeldschermpje :P

LCD is tegenwoordig hardstikke scherp hoor :) je hebt ze in allerlei formaten en ook in allerlei prijzen :) Ik krijg voor mn verjaardag een nieuwe tv, (omdat mn arme tvtje heel eng doet de laatste tijd) en dat wordt ook een LCD. Heb een budget van 400 euro en daar is genoeg voor te krijgen. Ook voor minder zijn tegenwoordig lcd's te vinden. Wat misschien een optie is is kijken naar een computer beeldscherm met SCART aansluiting, zodat je die als tv scherm kunt gebruiken. Hebben wij beneden ook staan als extra tv naast onze gewone 32 inch lcd. Is prima beeld, klein tvtje (20 inch) en neemt nauwelijks ruimte in beslag + hij is niet breedbeeld :) Als je je wat meer verdiept is er genoeg keus :)

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 15:09

Wat vreemd dat jij er last van hebt nicole :\ De tv op mijn kamer is ook van de oude garde en zelfs mini formaat, nergens last van :=

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-09 15:15

Megan_ schreef:

Die redenen heb ik genoemd, veel groter kunnen we gewoonweg niet kwijt omdat we er dan te dicht op zitten en we de tv voor het raam zouden moeten planten, breedbeeld is niet te doen omdat ik het scherm in een keer moet kunnen overzien en met een beerdbeeldtv is dat wat lastiger, plasma is ons te duur en te energieslurpend en lcd is niet scherp genoeg en kan ik niet goed ontcijferen.

Het frustreerd gewoon omdat je zoals al meer genoemd een goed werkend iets zou moeten vervangen omdat "men" groter en duurder promoot en de tv zenders hun uitzendingen daar op aanpassen.

Cookies de tv is maximaal afgesteld een stand kleiner hebben we nog maar 20 cm effectieve hoogte in beeld. Maar welke maat tv heb je misschien is ie wel groter dan je denkt?

Willem.. heb je met die afstand niet het probleem dat je niet in een keer het beeld kunt overzien zonder hoofdpijn te krijgen of last van je ogen die heen en weer moeten gaan?

Tequila met 37 cm moet je er idd zowat boven op zitten met je neus. Ik kan het nog net ontcijferen maar mijn mannetje kan de ondertitels niet meer lezen inmiddels.

Femke dat hebben wij dus ook. Deze tv kan je nog wat wegwerken zodat die niet je hele kamer domineert. Ik zie soms huiskamers waar je ipv een wandmeubel een tv ziet die een hele wand vult. Afgezien dat we niet eens zo'n tv zo overduidelijk in onze kamer willen hebben vraag ik me af of het wel zo gezond is om er zo met je neus bovenop te zitten.

Maaike ik kan het nog net zien tot mijn grote verbazing maar Sander lukt het gewoonweg niet meer. Toch de leeftijd denk ik, maar je slaapkamer is dacht ik wat kleiner als die van ons toch?

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 15:20

Nee absoluut niet, je moet ongeveer 3 a 4 keer de diagonale afstand van je beeld houden als kijkafstand dus dat klopt bij ons ook wel ongeveer. Moet wel eerlijk zeggen dat we niet van plan waren om zo'n grote te kopen, maar deze was even duur als een samsung van 2 formaten kleiner dus ja dan neem k liever de grotere van een ander goed merk (Sharp, degene die de LCD heeft bedacht).

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-09 15:24

Frouk schreef:
Ik heb boven al jaren (lees 10 jaar) een klein tvtje op mn kamer staan en ik kan alles nog prima zien? Ja de lettertjes van de tour worden een beetje klein, maargoed tis een klein beeldschermpje :P

LCD is tegenwoordig hardstikke scherp hoor :) je hebt ze in allerlei formaten en ook in allerlei prijzen :) Ik krijg voor mn verjaardag een nieuwe tv, (omdat mn arme tvtje heel eng doet de laatste tijd) en dat wordt ook een LCD. Heb een budget van 400 euro en daar is genoeg voor te krijgen. Ook voor minder zijn tegenwoordig lcd's te vinden. Wat misschien een optie is is kijken naar een computer beeldscherm met SCART aansluiting, zodat je die als tv scherm kunt gebruiken. Hebben wij beneden ook staan als extra tv naast onze gewone 32 inch lcd. Is prima beeld, klein tvtje (20 inch) en neemt nauwelijks ruimte in beslag + hij is niet breedbeeld :) Als je je wat meer verdiept is er genoeg keus :)

Het probleem met lcd ligt meer aan mijn oogprobleem dan aan de lcd schermen ik zie die niet scherp en ook de kleuren zie ik niet zoals ze horen te zijn. Daarom heb ik ook nog steeds een ouderwets pc beeldscherm ipv een lcd scherm of laptop dat niet al te groot is omdat ik dan het scherm niet in een keer kan overzien.

En tv's zijn merken we nu in de maten tot 55 cm te krijgen of vanaf 70 cm en wat daartussen zit is er lijkt het niet meer. Of we konden het niet vinden. Maar gelukkig zijn we vanaf volgende week voorzien maar het heeft wel een hele tijd zoeken gekost.

3 a 4 keer de afstand kom je met 1 meter idd uit rond de 4 meter. maar dat zou voor mij eigenlijk nog te dichtbij zijn om comfortabel te kijken. Mijn ouders hebben een lcd breedbeeld van 80 cm op 3 meter staan maar dat is voor mij echt niet te doen, ik heb binnen een kwartier pijn aan mijn ogen en een pijnlijke nek van het heen en weer kijken. :o
Laatst bijgewerkt door karuna op 16-07-09 15:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 15:24

Iemand heeft het over een budget van 400 euro. Sorry hoor, maar dat zou ik dus nooit of te nimmer uit willen geven aan een tv. Dat vind ik gewoon zonde van mijn geld.

Mijn oude t.v (die het dus nog prima doet alleen is hij niet hip en modern) heeft mij 5 jaar geleden 130 euro gekost. Mijn max was toen 150.
Ik vertik het om buitensporig hoge bedragen uit te geven aan dergelijke dingen.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 15:27

femke27 schreef:
Iemand heeft het over een budget van 400 euro. Sorry hoor, maar dat zou ik dus nooit of te nimmer uit willen geven aan een tv. Dat vind ik gewoon zonde van mijn geld.

Mijn oude t.v (die het dus nog prima doet alleen is hij niet hip en modern) heeft mij 5 jaar geleden 130 euro gekost. Mijn max was toen 150.
Ik vertik het om buitensporig hoge bedragen uit te geven aan dergelijke dingen.

ik heb het inderdaad over een budget van 400 euro. Ik zeg ook niet dat ik het helemaal uit ga geven, ik zeg alleen dat dat mijn budget is. Ik wil graag een goede tv die weer lang meegaat. Daarnaast wil ik ook een grotere tv dan mijn huidige 13 inch ofzo (hij is nog kleiner als mijn pc beeldscherm :+ ) Dit omdat ik ook plannen heb om te gaan samen wonen en dan wil ik gewoon een mooie tv in mn kamer hebben staan en niet zo'n enorm bakbeest. Tv's zijn duur ik denk niet dat je nu nog snel een beetje tv vind voor 150 euro, of het moet een onbekend merk zijn en daar heb ik vaak genoeg slechte ervaringen mee gehad. Bovendien heb ik nu de middelen om een betere tv te betalen dus voor mij is het ook een investering in de toekomst :)

(oke en stiekem ben ik een beetje een vent in dit soort dingen en g**l ik gewoon op elektronica :Y) )

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 15:30

De tv's die duur zijn zijn al die LCD plasma breedbeeld dingen. De gewone 'oude normale' tv is helemaal niet duur hoor!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-09 15:31

O ja dat was ik nog vergeten. We zullen echt geen 1000 gulden uitgeven voor een tv. Nu niet nooit niet. Onze huiskamer tv was nieuw 190 euro 4 jaar geleden en nu was ons budget ook ongeveer zoveel maximaal.

Maar we zijn nu geslaagd voor 55 euro weliswaar 2e hands maar nog vrij nieuw uit een faillisementverkoop en we kunnen waarschijnlijk er nog een 2e voor nog minder uit meenemen ook. Die gaat dan ook naar zolder voor als er een andere het begeeft.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 15:32

femke27 schreef:
De tv's die duur zijn zijn al die LCD plasma breedbeeld dingen. De gewone 'oude normale' tv is helemaal niet duur hoor!

het probleem is vind die nog maar eens.. Mijn ouders wilden eigenlijk ook geen lcd, maar een gewone tv met bak er achter zijn bijna nergens meer te krijgen en als ze er al zijn zijn het hele oude modellen uit het jaar waar wij toendertijd onze eigen tv hadden gekocht.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 15:33

karuna schreef:
O ja dat was ik nog vergeten. We zullen echt geen 1000 gulden uitgeven voor een tv. Nu niet nooit niet. Onze huiskamer tv was nieuw 190 euro 4 jaar geleden en nu was ons budget ook ongeveer zoveel maximaal.

Maar we zijn nu geslaagd voor 55 euro weliswaar 2e hands maar nog vrij nieuw uit een faillisementverkoop en we kunnen waarschijnlijk er nog een 2e voor nog minder uit meenemen ook. Die gaat dan ook naar zolder voor als er een andere het begeeft.

das wel fijn dan :) haha en een 2e als reserve is ook handig ja

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-09 15:34

Frouk schreef:
femke27 schreef:

het probleem is vind die nog maar eens.. Mijn ouders wilden eigenlijk ook geen lcd, maar een gewone tv met bak er achter zijn bijna nergens meer te krijgen en als ze er al zijn zijn het hele oude modellen uit het jaar waar wij toendertijd onze eigen tv hadden gekocht.

Daar liepen wij ook tegenaan, maar een tv van 4 of 5 jaar kan nog heel wat jaren mee dat scheelt. Maar de beeldbuisdingen zijn zowat uitgestorven om aan te schaffen. behalve 2e hands of via faillisementen weten we nu :+ . En als je de ruimte boven hebt om wat op te slaan, er liggen toch 2 kamers en 2 zoldertjes ongebruikt te wezen.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 15:39

Ja precies en nu is mijn vader niet het type van 2e hands of faillisementen afstruinen haha. Dus die is uiteindelijk toch ook maar overstag gegaan en nu is hij heel blij met de lcd. Het is ook een kwestie van wennen :)

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 15:42

wij hebben een lcd tv van 107cm ik vind het alleen maar fijn zo'n groot scherp beeld kenissen van ons hebben een tv die is wel meer dan 30 jaar oud! als ik daar op visite ben hihi en ik vergelijk hun tv met de onze is dat best apart :P

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 15:59

Mijn tv staat als ik in mijn bed lig om te kijken ong. 2,5 meter van mijn hoofd vandaan := Dus hij staat niet dichtbij vind ik haha, en je weet ong hoe klein die is toch?
Ondertitels zijn op mijn beeld erg goed te lezen gelukkig, anders hadk ik in de avond ook een probleem met de bril ;)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-09 20:17

Princess_ schreef:
Mijn tv staat als ik in mijn bed lig om te kijken ong. 2,5 meter van mijn hoofd vandaan := Dus hij staat niet dichtbij vind ik haha, en je weet ong hoe klein die is toch?
was ik alweer vergeten, hoofd is een vergiet dat weet je. :o Ligt het toch aan de leeftijd denk ik.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 20:48

Beneden hebben wij ook 107cm staan maar boven op de slaapkamer gewoon 56 cm gewone beeldbuis, en t is allemaal gewoon prima te zien hier.. en wij liggen dan ook zo'n 2,5 meter ervanaf..

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-09 09:23

Een 56 cm is al groter dan wij hebben nu in de woonkamer. :+

maar het lijkt erop dat het denk ik vooral een leeftijdkwestie is met slechter wordende ogen 8-) en dat toch veel mensen een wat grotere tv hebben dan onze 51 en 37 cm.