Omdat heel veel mensen kennelijk tegenwoordig een onmenselijk grote breedbeeldtv hebben passen de tv zenders hun uitzendigen en de grootte van hun beeld daarop aan. En daar zit bij ons dus het probleem.
Wij zijn nog in het bezit van een ouderwetse beeldbuis 4:3 tv van een normaal formaat zoals "vroeger"werd geadviseerd bij deze kijkafstand. In de kamer is ie 51 cm en in de slaapkamer een bescheiden 37 cm. Tot ongeveer een jaar geleden was er op de breedbeeldafplatting soms na niets aan de hand maar nu hebben we een vergrootglas nodig om nog wat te ontcijferen.Hir volgen wat harde cijfers van vandaag: Ons scherm in de kamer is 33 cm hoog maar er is maar 24 cm beeld in de hoogte. Bij de tour de France nu is de informatie over hoe ver nog ed het lettertype een schrikbarende 8 mm hoog
En de ondertitels zijn tussen de 0,9 en 1,1 cm "groot" afhankelijk van de zender. En dat wordt je geacht te kunnen lezen op 2 tot 3 meter afstand. De weerkaart bv is echt een minilandje met wat vage puntjes erop waar kennelijk de temperaturen op te zien zijn.Geen idee of dit ooit nog bijtrekt alleen het dwingt ons min of meer wel een grotere tv aan te schaffen om nog wat te kunnen ontcijferen terwijl onze tv in de kamer 4 jaar oud is. Alleen is onze kamer en ons budget niet groot en de ruimte voor de tv ook niet. En daar begint frustratie 2 ook. We zijn op jacht geweest naar een nieuwe normale beeldbuis tv (geen breedbeeld) in een maatje tussen de 55 en 66 cm groter kunnen we gewoonweg niet kwijt. Maar die zijn dus niet meer te koop. Alles is breedbeeld en platscherm lcd of plasma. Plasma is me veel te duur en zijn stroomvreters en bijna alleen maar erg groot te krijgen. LCD valt af ivm zichtbaarheid en scherpte van het beeld (ik heb ook nog een ouderwetse grote normale pc monitor) en breedbeeld valt af vanwege het niet meer in een oogopslag kunnen overzien van het beeld.
Nu hebben we gelukkig op een wat aparte manier toch een tv kunnen vinden weliswaar 2e hands maar we kunnen volgende week weer wat zien en schuift de tv van de kamer door naar de slaapkamer en gaat die maar naar boven voor het geval dat.
Nu volgt de vraag, wat voor tv hebben jullie en wat is de kijkafstand?
Zo'n ouderwetse met zo'n enorme kast erachter

De tv op mijn kamer is ook van de oude garde en zelfs mini formaat, nergens last van
)
en dat toch veel mensen een wat grotere tv hebben dan onze 51 en 37 cm.