Hoe begin ik, en is het wel haalbaar?? (Jong samenwonen)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Miracle_

Hoe begin ik, en is het wel haalbaar?? (Jong samenwonen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-09 14:14

heb gezocht, en wel een topic gevonden, maar dat gaat ook specifiek over haar. ik ben ook benieuw naar jullie ervaringen van het jong samenwonen, en hoe jullie alles geregeld en opgestart hebben

Mijn vriend (21) en ik (19) willen graag samen gaan wonen. Ik weet alleen niet hoe en waar te beginnen, en of het uberhaupt wel haalbaar is voor ons.

Netto inkomen van mij is +/- €400,- (werk parttime door omstandigheden)
Van hem: +/- €900,-
Dus samen ongv. €1300,-

Nou is mijn vriend muzikant, en verdiend dus zo nu en dan wel wat bij, maar ligt hij tijdelijk stil ivm het stoppen van zijn band. Dus dat geeft ook geen zekerheid per maand, tenminste de eerst komende tijd niet.

Nou heb ik nóg geen rijbewijs, dus moet ik vlak bij mn stalling en werk een huisje hebben.
Hij heeft wel een rijbewijs + auto. Dus ook kosten ;) (Ik heb nog wel een scooter :+ )

Mijn stalling is €180,- pm. Voor de rest word ziektekosten ed. nog voor me betaald.
Zijn vaste lasten zijn dan auto, ziektekosten, verzekering.

Nu heb ik me ingeschreven bij een woonvereniging, en ga ik me morgen inschrijven bij mijn eigen gemeente.
Maar als ik die wachtlijsten zie.... hoe kom ik nou ooit aan een huisje met toch wel 2 (slaap)kamers voor ongv. Max €400,- pm.

Hoe hebben jullie dit gedaan, voor de jong samenwonende mensen? En hebben jullie het financieel gered?

(Nu zijn mijn vriend en ik allebei op zoek naar een beter betaalde baan, we werken nu allebei in de slechtbetaalde horeca :+ maar dat gaat denk ik nog wel eventjes duren)
Laatst bijgewerkt door Miracle_ op 07-07-09 14:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Hoe begin ik, en is het wel haalbaar?? (Jong samenwonen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 14:16

Nee, is denk ik niet haalbaar, en je ouders springen al bij!!
Vind het errrrug krap eigenlijk..

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 14:17

[LZP] Samenwonen financieel haalbaar? ;) hier staan al een hele hoop tips en vaste lasten die je niet moet vergeten.

Met een inkomen van 1300 euro zou je het in principe moeten redden (zoiets hebben wij ook pm te besteden, 20 en 22 jaar ik studeer hij werkt fulltime).
edit: k zie dat je auto + stalling er nog niet bij hebt gerekend dan denk k niet dat je t redt, hangt natuurlijk van je huur af, maar je wilt niet elke cent 4 x om moeten draaien.

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 14:23

Ik ben ook zeer bang dat het niet gaat lukken voor jullie. Naast de huur moet je toch ook denken aan de vaste lasten (gas, water elektra al snel € 125 in de maand), boodschappen (meer als € 50 in de maand), je eigen ziektekosten zoals het eigen risico en de eigen bijdrage van de tandarts en zo en natuurlijk niet te vergeten de kosten die je moet maken voor je paardje als die wat nodig heeft of iets overkomt... Alles bij elkaar opgeteld ben ik er heel erg bang voor dat jullie dit echt nog niet gaat lukken...

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 14:23

Ik denk eerlijk gezegd dat je verkeerde verwachtingen hebt.
Bij een huisje komt al heel wat meer kijken dan bij een appartement. Je verbruik ligt veel hoger,meer werk in je huishouden en zie je dat zitten?

Bovendien moet je ook rekening houden met het feit dat 1 van jullie ontslagen kan worden, kan je het dan redden met je inkomen? Ik vrees van niet :n

Samenwonen zou mogelijk kunnen zijn mocht je wat meer verdienen, dus wacht eerst op een beter betaalde baan en ga dan eens kijken voor samenwonen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 14:24

50 in de maand aan boodschappen?? das eerrrg weinig..

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 14:24

50 euro per week eerder haha :P

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 14:27

Ruim 3 jaar hebben wij in een appartement gewoond die mijn vriend had gekocht. Ik studeerde en hij werkte fulltime. Ik werkte alleen op zaterdag en in vakanties. Mijn paard stond op een dure stalling en dat is me ook altijd gelukt.Kijk veel luxe heb je dan niet maar je kan ook niet alles hebben!

Nu wonen we sinds een half jaar in een huis wat we samen hebben gekocht en werken nu allebei fulltime.

Kijk je kan het nu misschien wel betalen, maar je moet ook nagaan wat ga je doen als bijv de wasmachnine kapot gaat of de auto?
Het is te doen denk ik maar zonder luxe

Wij halen ongeveer voor 40 euro boodschappen in de week. Soms is het wat meer.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-09 14:29

Armaris schreef:
Ik denk eerlijk gezegd dat je verkeerde verwachtingen hebt.
Bij een huisje komt al heel wat meer kijken dan bij een appartement. Je verbruik ligt veel hoger,meer werk in je huishouden en zie je dat zitten?

Bovendien moet je ook rekening houden met het feit dat 1 van jullie ontslagen kan worden, kan je het dan redden met je inkomen? Ik vrees van niet :n

Samenwonen zou mogelijk kunnen zijn mocht je wat meer verdienen, dus wacht eerst op een beter betaalde baan en ga dan eens kijken voor samenwonen ;)

Nouja, huisje, appartement vind ik ook prima. Maakt me eigenlijk niet uit, zolang de basisbehoeften erin zitten.

Van welk bedrag heeft iedereen het hier gered dan? :) Wat moet je nou minimaal verdienen tegenwoordig om alles te kunnen onderhouden?

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 14:30

WillemYntJee schreef:

:o :o :o :o
klopt...

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 14:31

Ligt er aan hoeveel huur je moet betalen of hypotheek.
Wij werken allebei fulltime, mijn vriend heeft MBO gedaan en ik HBO, hebben een huis in de randstad en kunnen dat betalen, ook wat extra maar hebben geen bakken met geld over dat niet. Maarja randstad is dan ook erg duur

_iza_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 14:32

Kijk eens op de website van nibud (http://www.nibud.nl) Daar kun je vinden met welke kosten je allemaal rekening moet houden, een persoonlijk budgetadvies krijgen en zien wat andere gezinnen per maand uitgeven. Zo kun je een redelijk goed beeld krijgen.

Er zijn veel kosten die je nu nog niet hebt opgenoemd, naast huur moet je gas water licht en belastingen betalen. Kost zo 200 euro per maand.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 14:33

Het hangt natuurlijk heel erg af van de omgeving waar je woont, hier in friesland is t veel goedkoper dan bijv in Rotterdam. Ik heb geen idee wat de gemiddelde huurprijs in brabant is.

Mijn vriend verdient iets meer dan 1000 pm, k krijg geld van mn ouders + bijbaantje, kom je op toch wel zo'n 1500 euro inkomsten.
Dan betalen we: huur, elektra, water (geen gas, hebben we niet), internet, tv, gemeentebelastingen enz.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 14:35

Mirjam79 schreef:
WillemYntJee schreef:

:o :o :o :o
klopt...

En dat vind ik nog erg weinig persoonlijk (voor twee personen met kat).
Van mijn inkomen (rond de 800 euro per mnd.) betaal ik de boodschappen plus stalling (135 euro per mnd), benzine, autoverzekering, en ziektekostenverzekering. En dan is het ook echt op, vaak gebruik ik de laatste week de pinpas van mijn vriend.

Van 1300 euro zou ik nooit kunnen rondkomen. Vooral niet wanneer je ook nog overweegt een auto aan te schaffen. Of eens iets leuks wilt doen samen met je vriend.

higgins

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 14:40

Ik vind het wel krap aan, als het je al lukt.
En dan is het de vraag of dat wel handig is. Is er een reden dat jullie nu al samen willen gaan wonen, of kan het nog even wachten.

Misschien handiger om eerst voor je autorijbewijs te gaan. Nu kan je dat nog mooi betalen, maar als je gaan samenwonen zit dat er voorlopig niet in.
Bovendien moet je niet vergeten dat jullie ook nog een huis moeten inrichten.

50 euro aan boodschappen.... wij zijn met zijn 2'en ( goed met 2 katten en 1 hond ) toch wel wat meer kwijt in de week.
En vergeet niet je andere vaste lasten!

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 14:43

Zo te lezen is het niet haalbaar. Misschien net maar dat word dan wel erg krap, en dan hou je sowieso helemaal geen geld meer over per maand.
Ik woon ook samen met mijn vriend, maar het is zijn huis (koophuis). Er komt zoveel bij kijken bij een eigen huis.
Denk aan gas, stroom, water, meubels+spullen, huur, boodschappen, welles wat kleren die zul je ook nodig hebben.
Dus, eerlijk gezegt lijkt het mij niet haalbaar...
Is een koophuis niet eerder een optie? Als jullie (of 1 van jullie) teminste een hypotheek kunnen krijgen?
Uiteindelijk ben je veel goedkoper uit met een koophuis dan met een huurhuis.
Maar het lijkt mij het verstandigste om er gewoon nog even mee te wachten totdat jullie beide meer inkomen hebben, en er financieel beter voor staan. Zo word het samenwonen ook niet echt fijn, als jullie continu krap zitten met geld. Dan woon je uiteindelijk wel samen, maar of het dan zo leuk is?
Dus mijn advies, hoe graag je het ook wilt ik zou nog even wachten met samenwonen.
Of jullie kijken of het niet beter is om een huis te kopen...

Succes ermee

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 14:45

Met dat salaris krijg je denk k geen hypotheek die groot genoeg is om een appartement te kopen, of je moet ergens heel goedkoop iets kunnen krijgen.

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 14:46

Of antikraak gaan wonen

_iza_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 14:46

Moelie schreef:
Zo te lezen is het niet haalbaar. Misschien net maar dat word dan wel erg krap, en dan hou je sowieso helemaal geen geld meer over per maand.
Ik woon ook samen met mijn vriend, maar het is zijn huis (koophuis). Er komt zoveel bij kijken bij een eigen huis.
Denk aan gas, stroom, water, meubels+spullen, huur, boodschappen, welles wat kleren die zul je ook nodig hebben.
Dus, eerlijk gezegt lijkt het mij niet haalbaar...
Is een koophuis niet eerder een optie? Als jullie (of 1 van jullie) teminste een hypotheek kunnen krijgen?
Uiteindelijk ben je veel goedkoper uit met een koophuis dan met een huurhuis.
Maar het lijkt mij het verstandigste om er gewoon nog even mee te wachten totdat jullie beide meer inkomen hebben, en er financieel beter voor staan. Zo word het samenwonen ook niet echt fijn, als jullie continu krap zitten met geld. Dan woon je uiteindelijk wel samen, maar of het dan zo leuk is?
Dus mijn advies, hoe graag je het ook wilt ik zou nog even wachten met samenwonen.
Of jullie kijken of het niet beter is om een huis te kopen...

Succes ermee

Als je weinig geld te besteden hebt, zou ik zeker niet kiezen voor een koophuis. Misschien is dat uiteindelijk wel goedkoper, maar alle kosten voor onderhoud moet je zelf betalen. Dat kan zomaar ineens honderden euro's zijn.

Wardie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 14:48

Ik ben bang dat het tegen gaat vallen voor je, heb geen idee wat de huurprijzen zijn, maar een auto kost al gauw minimaal 100 euro per maand en dan heb ik de benzine nog niet eens meegeteld, ziektekosten ook om en nabij 100,-, boodschappen ben je zomaar minimaal 50 a 60 euro per week aan kwijt, overige verzekeringen heb je dan nog en je gas/water/licht, belastingen en je paard kost ook meer dan alleen stalling!
Verder wil je misschien ook nog eens nieuwe kleding en kan er ook wel eens iets kapot gaan... Ik zou nog even goed sparen terwijl je bij je ouders woont en misschien wat meer gaan werken en dan nog eens kijken. Samenwonen is heel erg leuk, maar als je er alleen maar zorgen van krijgt is het leuke er gauw af denk ik!

Succes!

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 15:43

Hoi,

ik denk niet dat het verstandig is om te gaan samenwonen nu. Je geeft zelf aan dat jullie beide een andere baan willen. Dat zou ik eerst eens doen. Als jij ook fulltime gaat werken dan heb je het financieel al gelijk wat breder. Ik vind jullie inkomen echt aan de krappe kant!!!

Ik weet verder ook niet hoeveel geld jullie beide gespaard hebben, maar je zult ook geld moeten hebben voor meubels, wasmachine, droger en andere onverwachte kosten. Boodschappen ben je toch echt een €30,00 per week voor kwijt denk ik. Tenminste wij, met 1 kindje, zijn per week zeker €60,00 kwijt. Je zult je ziektekosten dan ook zelf moeten gaan betalen en dat ligt vaak ook rond de €100,00 per maand.

Hebben jullie er ook over nagedacht hoe jullie de kosten willen verdelen? Ik weet niet waarom je nu niet fulltime kan werken? Is het de bedoeling dat je zelf je stalling, ziektekosten, helft van boodschappen en helft huur gaat betalen??? Of zal je vriend meer gaan betalen of jou geld gaan voorschieten? Kijk daar wel mee uit, mocht het fout lopen tussen jullie dat je daar geen problemen mee krijgt. Je zult niet de eerste zijn! Misschien dan een samenlevingscontract opstellen?

Jouw netto inkomen ligt nu maar rond de €400,00. Daar gaat €180,00 stalling vanaf = €220,00. Je ziektekosten zullen rond de €100,00 liggen = €110,00. Van die €110,00 euro zul je dan waarschijnlijk huur en boodschappen moeten betalen. Je hebt dan waarschijnlijk ook een paard als je stalling betaald ;) dus daar zul je ook nog regelmatig kosten aan kwijt zijn, je gaat een keer uit, kleding kopen ......

Kopen zal voor jullie nu helemaal niet weggelegd zijn, dus zal het huren worden. Wat ik persoonlijk het allerbelangijkste vind is dat je, als je nu gaat samenwonen, waarschijnlijk aan het einde van de maand niets meer overhoud. Misschien moet je zelfs gaan lenen. Zo krijg je dus geen kans om te sparen!!!! Ook je vriend zal weinig te sparen hebben. Zo wordt het later ook erg moeilijk om een woning te gaan kopen. Heb je al wel wat geld apart staan????

Mijn vriend heeft een eigen bedrijf en had al lekker wat jaren gewerkt en gespaard. Ik heb zelf eerst bijna 4 jaar fulltime gewerkt en dan heb je toch een heel lekker bedrag gespaard hoor! Daarna zijn we samen gaan wonen. Wij hebben een woning gekocht. We hebben onze vaste lasten, maar kunnen het goed opbrengen. Daarnaast hebben we beide een lekker bedrag op onze spaarrekening voor onverwachte kosten, vakantie e.d.

Ik zou full time gaan werken, goed sparen en jezelf gewoon inschrijven. Zo spaar je alvast punten. Je kunt ook al langzaam gaan sparen voor je uitzet als je dat nog niet gedaan hebt (handdoeken, pannen, glazen, borden, bestek, enz). Daar ben je ook al snel een €1000,00 voor kwijt.

Succes!!!

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 15:46

In september ben ik gaan samenwonen. We waren toen 20 en 22, maar werken wel beide fulltime. We hebben een huis gekocht en ons goed laten informeren bij de bank over de mogelijkheden.

Verder kan ik je alleen aanraden om alvast te verzamelen voor je uitzet. Houd aanbiedingen in de gaten en vraag met iedere gelegenheid (verjaardag, kerst) spullen voor je uitzet. Ga DE punten sparen en de zegels bij de supermarkt voor handdoeken, enz.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 15:47

Prinslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 15:52

Als ik jou was zou ik nog ff wachten hoor :D .

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 15:53