Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Want wat je heeeeel leuk vind, pik je sneller op. Dus wat dat betreft is het goed om hem meer te prikkelen door hem af en toe met groep 3 mee te draaien
Fijn dat de juf zo meedenkt!
Kan ook een tijdelijke interesse zijn.
Maar zorg dat het niet alleen zijn interesse heeft. Zijn sociale ontwikkeling is net zo belangrijk en misschien zelfs nog belangrijker 

Maar omdat ik als kind erg verlegen was, had ik oorspronkelijk Mavo advies gekregen. Cito wees met gemak VWO uit. Ik ben gezegend met een flinke dosis zelfkennis en doorzettingsvermogen, dus ik heb havo/vwo advies geeist
en gekregen!Brugklas weer hetzelfde: havo was beter, ik was wat verlegen. Ik luisterde niet en heb vwo afgerond
gebruikelijke IQ test nooit gedaan, kan ik overigens ook nu niet doen: ik ken teveel opgaven
Dus dan zal ik sowieso hoog scoren omdat ik het ken hahahah)
) maar goed we zullen zien.

Ook doet het me goed te lezen dat de school dit serieus neemt, hoeveel scholen zich niet alleen focussen op de leerlingen die minder presteren en daarmee kinderen die juist bovengemiddeld scoren vergeten!
Het is niet fair om hem nog een jaar te laten werken zoals normaal is in groep 2, terwijl hij zijn ontwikkeling al ver vooruit is. Tegelijkertijd schuilt het risico in vroegtijdig naar groep 3 sturen dat hij sociaal-emotioneel in de knoop raakt. Daarom vind ik de opzet die voorgesteld wordt heel sterk: 's ochtends lekker meewerken in groep 3 om toch die cognitieve uitdaging te krijgen, en 's middags nog even lekker 'kleuteren'. Ik heb een leerling in mijn groep 1/2 gehad (5 jaar) die ook op niveau groep 4 las, rekende eind groep 3, maar kon simpelweg niet spelen. Hij klapte volledig dicht als hij in de poppenhoek moest, zelfs dan zat hij nog te tellen en te lezen. Ook motorisch was hij absoluut nog niet klaar voor groep 3, dat was ook wel erg zielig, want hoe goed de jongen ook al kon lezen, het schrijven lukte hem gewoon nog niet omdat zijn lijfje er nog niet klaar voor was 
Net als jouw zoontje heeft mijn broertje rond zijn tweede veel last gehad van driftbuien. Slaan met zijn hoofd op de plavuizen, stampvoeten, soms was een koude douche de enige manier om hem weer rustig te krijgen. Rond zijn 3e toonde hij enorme interesse in cijfertjes. Hij kon tellen tot 1000, verzon sommetjes, kon hele nummerborden onthouden. In letters/boeken toonde hij betrekkelijk weinig interesse, terwijl ik op mijn vierde mezelf had leren lezen.
Op de CITO haalde hij een HAVO-VWO advies, zoals eigenlijk wel verwacht.
Achteraf bezien had hij op de basisschool gewoon getest moeten worden en had er op dat moment beter op zijn behoeften ingespeeld kunnen worden...