
Urenlang geplozen en gezocht op internet , uiteraard o.a. de site van de Belastingdienst , maar ik kom er NIET uit !
Ik heb dus een eenmanszaak. Heb zojuist een bedrijfswagentje aangeschaft om wat mobieler te zijn met spullen / pakketten enzo.
En omdat de opslag van mijn voorraad niet aan huis ligt , ik word het zachtjes aan wel een beetje zat om elke keer met de fiets heen en weer te gaan.
Daarnaast ga ik over een paar maanden verhuizen , ik heb dan aan huis ook wat meer ruimte voor opslag.
MAAR : ik werk ook nog bij een werkgever , gewoon in loondienst. En zodra ik verhuisd ben zal ik daar ook met de auto naartoe moeten , dit doe ik nu op de fiets.
Ik heb dus sowieso een auto nodig om bij mijn werk te komen.
Nu is mij door de accountant verteld dat ik mijn bedrijfswagentje ook prima zakelijk kan gebruiken als vervoer naar mijn normale baan.
En dat dat dus zakelijke kilometers zijn. Nou prima , heel fijn

MAAR , nu heb ik het voor de zekerheid zojuist toch even nagevraagd bij de Belastingtelefoon en die zeggen : nee joh natuurlijk niet , dat je naar je werkgever gaat heeft immers geen belang voor jouw zaak , dus het zijn privé-kilometers.
Nou lekker dan.... ergens begrijp ik het wel hoor , want het zijn idd. geen kilometers voor mijn zaak , maar aan de andere kant : het is een eenmanszaak , als persoon en als zaak ben je dan helemaal met elkaar vervlochten. Ik verhuur mezelf in principe toch aan mijn werkgever dus is het toch zakelijk ? Ik heb er immers inkomsten van....
En dat hele zakelijke / privé - kilometers / bijtelling gedoe dat je bij moet houden voor je kilometer-registratie , dat is toch eigenlijk gebaseerd op een werknemer die van zijn werkgever een auto van de zaak krijgt ?
Dat is op mij sowieso al niet van toepassing , want ik heb zelf , als zijnde een eenmanszaak , dit bestelbusje gekocht...ben dus geen werkgever en geen werknemer , betaal mezelf ook geen loon....val ik dan überhaupt wel zo streng onder die regeling ? Ik kan nergens info vinden hoe het in mijn situatie nu precies zit.
Vind het op zich sowieso wel een interessant vraagstuk waarvan ik erg benieuwd ben naar het antwoord / de mogelijkheden , maar ik heb dus geen idee waar ik moet zoeken om uit te kunnen zoeken hoe ik dit nu het beste aan kan pakken....
Heeft iemand wellicht tips waar ik meer over dit onderwerp kan vinden , of is er heel misschien zelfs iemand die meer hierover weet (die in een zelfde soort situatie zit ?) en zo lief wil zijn om me van wat info te voorzien ?
Ik heb echt even geen idee hoe ik dit nu uit moet puzzelen om het zo verstandig mogelijk aan te pakken.
Er zullen best handige mogelijkheden zijn , iets slimmers (en wel eerlijk natuurlijk , ik wil geen gedonder !) dan domweg die bijtelling maar erop zetten ?
En daarbij : klopt die bijtelling überhaupt wel , want die zet een werkgever er dus op je loonstrookje bij begrijp ik , en die situatie heb ik sowieso al niet want ik krijg dat busje niet eens uit loondienst

Kortom : ik loop helemaal vast , heb er de ballen verstand van en kan niks vinden van toepasselijke regelgeving....wat nu ??
Natuurlijk zal ik sowieso nog (bijna) dagelijks in de opslag moeten zijn dus zou ik vanuit huis naar de opslag zakelijk rijden , en dan vanuit de opslag naar mijn werk "privé"...dus wat dat betreft valt er nog wel iets te redden.
Maar ik vind het toch een hele maffe situatie dat ik woon-werk verkeer als privé-kilometers op zou moeten geven , als ik dat ga doen dan ben ik volgens mij een sukkel

De kilometers die ik zakelijk rijd die registreer ik in mijn administratie, maar dat zijn ook wel eens kilometers die ik voor mijn zaak in mijn ouders auto rijd.
. 
wel zakelijk. In het eerste geval kan je eenmanszaak door de fiscus worden aangemerkt als 'Resultaat uit overige werkzaamheden'. Dan telt je werk bij je werkgever dus niet mee bij je eenmanszaak.