tips om kinderen komend afscheid van pony te laten nemen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

celticpony

tips om kinderen komend afscheid van pony te laten nemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-09 17:59

Kort geleden hebben we dmv een uitgebreide fotosessie helaas te horen gekregen dat onze lieve kinderpennypony shettie van 12, een beschadiging heeft in zijn schouder die pijnlijk en niet te herstellen is (simpelweg, bot op bot). Het advies; inslapen.
Nu hebben we voor de komende periode besloten in overleg te kiezen voor pijnbestrijding en trainen op sterker maken van spierweefsel opdat stevigheid enige verlichting kan brengen. We zijn nu even bezig en eigenlijk laat hij weinig verandering in gebruik van schouder en been zien (er wordt al maanden niet meer op gereden en hij kiest zelf zijn eigen beweging); oftewel de beslissing om in te laten slapen komt dichterbij.

Onze pony heeft een fanclub van 5 kleine kinderen (4,5,6 en 7 jaar), dolgelukkig met deze knuffel en op deze pony hebben ze allemaal voor het eerst gereden. Jullie kunnen je voorstellen dat ze (en ik ook) helemaal gek van hem zijn en dat het een groot drama gaat worden. We (eigenaren en moeders van de kids) hebben bedacht dat we een speciale bruno-dag houden en hem lekker poetsen, knuffelen en de kids afscheid laten nemen om hem kort daarna zonder de kinderen erbij in te kunnen laten slapen. Wat nu mijn vraag aan jullie is of iemand ervaringen heeft met dit soort situaties en wat wijsheid is; echt afscheid laten nemen of niet zo expliciet zeggen. Ik wil ze niet het gevoel geven ze te bedonderen en ze weten dat een pony die pijn heeft soms dood gaat, maar wie fijne tips deze oliebol situatie?.

uiteraard zijn alle tips over behandeling ook welkom, maar let wel, dat de foto's er niet om liegen, herstel onmogelijk de vraag is of het reeel is een pony van zijn 12e tot natuurlijke dood op pijnstillers te zetten (waarbij hij nu toch nog steeds duidelijk tekenen van pijn laten zien). geloof ons, hij mag tot aan zijn dood grasmaaier zijn, maar danwel eentje die daarvan kan genieten!

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 18:09

He, wat een rotsituatie. Ik kan me helemaal voorstellen dat jij en de kinderen een sterke band met die pony hebben. Vooral voor de kinderen zal het echt een maatje zijn; we weten allemaal dat de pony waarop je hebt leren rijden een heel speciaal plekje in je hart heeft en houdt.

Ik heb niet veel ervaring met het afscheid nemen van pony's, maar raad je wel aan om de kinderen te vertellen dat de pony dood gaat en dus nooit meer terug komt. Dat kun je op een hele simpele, Jip en Janneke manier vertellen, en het zal waarschijnlijk voor hun de eerste kennismaking met de dood betekenen, maar voor ieder kind komt er een tijd van afscheid nemen en ik denk dat het verstandig is om er geen doekjes om te winden en gewoon te vertellen dat Bruno (heet hij zo? :) ) heel veel pijn heeft en dat hij daarom ingeslapen gaat worden door de dokter (tip: je kunt in plaats van te zeggen dat hij ziek is vertellen dat zijn lichaam 'kapot' is, dat voorkomt hopelijk dat kinderen ziek zijn en naar de dokter moeten direct associëren met doodgaan, want dat is niet handig ;) ).

Nog een idee, voor de jongste kinderen is het misschien iets om het boekje van Nijntje erbij te pakken waarin Nijntjes oma doodgaat, ik weet niet of dat ook zou helpen bij een pony die ingeslapen gaat worden, maar geeft wel een mooie uitleg over wat 'dood' is, dat oma nooit meer terugkomt, en naar de sterretjes gaat, etc.

chocobroodje

Re: tips om kinderen komend afscheid van pony te laten nemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 18:16

Kinderen gaan daar vrij makkelijk mee om hoor. Gewoon eerlijk vertellen dat bruno erg ziek is. Begin daar nu al mee voorzover ze dat nog niet weten. Dan kun je na een paar dagen vertellen dat bruno zo ziek is dat het fijner voor hem is om voor altijd te mogen gaan slapen, en dat hij dus niet meer terug komt. Vertel eerlijk dat het diertje veel pijn heeft, maar probeer het niet te verdrietig te brengen. Voor de pony is het alleen maar fijn dat jullie deze dappere beslissing hebben genomen, maak dat ook duidelijk voor de kinderen.
De afscheidsdag is een heel goed idee. Lekker verwennen, foto's maken enz. Het komt wel goed ze zullen heel verdrietig zijn maar dat slijt ook snel op die leeftijd veel sterkte!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 18:24

Citaat:
dat het fijner voor hem is om voor altijd te mogen gaan slapen,

Ik zou alleen niet "altijd slapen" zeggen, maar gewoon dood.
Kinderen die gevoelig zijn voor dit soort dingen kunnen nog wel eens bang worden om te gaan slapen of het niet helemaal begrijpen. Heel kort en duidelijk zijn met kinderen, dan snappen ze het het best.

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-09 18:31

we willen er idd ook niet omheen draaien en uitleggen wat voor bruuntje in dit geval het beste is, hoe raar ook. ze weten nu alwel dat het niet zo goed met hem gaat, maar de definitieve keuze vertellen..zouden jullie dat vertellen als alle kinderen bij elkaar zijn of juist apart van elkaar thuis al voorbereiden?
.natuurlijk houden we ons vast aan het feit dat het voor hem het beste is, maar die straks die allerlaatste knuffel; man, man, ik moet er zelf niet eens aan denken, hij is idd erg speciaal voor ons.

@goof, over dat slapen; dat klopt, dat adviseerde de dierenarts ook.

ik wil voor de kids ook een aandenken bewaren, een stukje staart of iets dergelijks, hoop nog een goed idee te bedenken of iemand tips. bedankt vast.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 18:31

[MW] >> [LZP]

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 18:34

Citaat:
ik wil voor de kids ook een aandenken bewaren, een stukje staart of iets dergelijks, hoop nog een goed idee te bedenken of iemand tips. bedankt vast.

was de staart, vlecht er nat een strakke vlecht in. en knip hem dan af.
Die kan je weer in een lijst plakken.

veel sterkte met de beslissing en de begeleiding van je kinderen.
Daar heb ik geen tips voor, sorry,

kannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 18:37

ik denk ook dat je alles gewoon eerlijk moet vertellen en denk ook dat het afscheid nemen samen fijn zal zijn voor de kinderen.
als de kinderen elkaar allemaal goed kennen is het een goed idee om je beslissing te vertellen als jullie allemaal samen zijn, dan komt er vanzelf respons zo van;'ja, zo ging het met pluisje (konijn of iets dergelijks) ook' je hoort gelijk de gedachtes van die kleintjes, praat er over samen, met elkaar, ze kunnen ook een soort troost vinden als jullie allemaal evenveel verdriet hebben om hetzelfde. verdriet hoort erbij, ook voor kinderen...vind ik

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 18:38

Wat een nare situatie, veel sterkte ermee.
In mijn ervaring gaan kinderen een stuk flexibeler en vanzelfsprekender met de dood om dan volwassen, wat natuurlijk niet wegneemt dat ze erg verdrietig kunnen zijn. Inderdaad nooit het woord slapen in je mond nemen als het over dood gaat, ik ken een kind dat daardoor erg getraumatiseerd is geraakt.
Het boek "kikker en het vogeltje" vind ik zelf ook een goede om kinderen uit te leggen over doodgaan.

Hier op bokt zit singasong, zij maakt sierraden van paardenhaar, misschien een idee, haar website is: http://www.paardenhaarsieraad.tk

Nogmaals sterkte, ook voor de kids.

Evel_Knievel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 18:38

Misschien ook een idee om met de andere ouders ook te overleggen hoe jullie het gaan brengen. Als iedereen een andere versie verteld aan hun kids (ziek, lichaam is op etc) krijg je misschien wel een heeeel pijnlijk wellus-nietus gebeuren tussen de kids.

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 18:39

Succes ermee, blijft altijd lastig omdat je niet bang bent dat de kinderen idd ziek zijn met doodgaan gaan combineren, want dan zijn ze dalijk als de dood vooor de dokter!
Ik dacht misschien aan eits met een knuffel (doen ze toch ook wel is met een poppendokter als kinderen voor het eerst geopereerd ofzo moeten wordne? Weet niet of het effectief is maar succes iig

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 18:39

Ik zou het de kinderen wel apart vertellen, als het een beetje mogelijk is allemaal ongeveer op dezelfde dag om te voorkomen dat ze elkaar tegen komen en de een het al weet en de ander niet. Je hebt dan ook de reacties van de kinderen beter in de hand. Misschien wel zusjes/broertjes tegelijkertijd.

Aan de hand daarvan kun je dan de afscheidsdag plannen.

Inderdaad hebben over 'dood' om te voorkomen dat gaan slapen een negatief iets wordt.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 18:41

ik kan je ook maar 1 tip geven in deze moeilijke situatie.
wees eerlijk.

er komt ooit een dag dat opa, oma of de buurman doodgaat dus tja de dood moeten ze ook leren!

heel veel sterkte!!

grietsjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 18:42

Meid wat een ongelofelijk moeilijk is dit! Al vind ik wel dat jullie voor de pony de eerlijkste beslissing hebben genomen. Wil jullie allereerst veel sterkte toewensen!

Qua tips ga ik met de rest mee.. Wel zou ik het ze allemaal tegelijk vertellen.. Dan voorkom je dat de één het eerder weet dan de ander en krijgt elk kind hetzelfde verhaal te horen!
Slapen zou ik idd ook niet zeggen.. Net als ziek zijn!

Ik zou als aandenken ook nog wat mooie fotos van de pony samen met de kids maken! Misschien later nog een mooi plakboek maken met allemaal foto's en aandenkens aan hem? Een stukje staart zou daar ook wel bij passen

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 18:50

Er zijn in de bibliotheek goede boeken over huisdieren en afscheid voor kinderen. Misschien ben je daar wat mee

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-09 19:35

bedankt voor tips en steuntjes. vind een plakboek maken, wel een goede tip. Idd iets om doorheen te bladeren en op ieder moment te bekijken.

jullie bevestigen ons gevoel al door gewoon eerlijk naar de kinderen te zijn. eigenlijk weet ik het allemaal wel, maar nu het zo dichterbij komt ga ik dan toch twijfelen aan alles. Naast het verdriet van het gemis van deze pony, breekt mijn hart ook als ik aan de kinderen denk. en natuurlijk is dit iets wat ze moeten leren, weet ik, maar wil dit helemaal niet....

misschien moet ik het ook maar vergelijken met afscheid nemen van mensen.we hebben laatst afscheid genomen van een tante en toen hebben ze tekeningen gemaakt voor op de kist om een eigen invulling van de begrafenisdag te maken. Nou kan dat natuurlijk niet, maar ze kunnen misschien wel dat plakboek zelf mee maken.
wil het ook niet TE zwaar maken. Maar vind wel fijn om goed voorbereid te zijn.

maar goed voor het zover is, genieten we nog wel, we nemen de komende periode goed de tijd om een eerlijke afweging te maken, ondertussen ben ik blij met alle tips en ga zeker ook de bieb eens in.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 19:46

ik zou het met de ouders bespreken.

en de ouders kunnen dan voorstellen wie het gaat vertellen aan hun kind.
ik zou zoiets nl graag zelf aan mijn kind vertellen ,ik weet hoe hij op zulk nieuws reageert

heel vervelend ,heel veel sterkte :(:)

susanne_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 20:04

aller eerst wil ik jou sterkte wensen. het is niet niks.. :(:)

ik vind het bovengenoemde idee van een plakboek erg leuk. misschien kunnen de kinderen je daarbij helpen, en dan allemaal nog een eigen bladzijde maken.
ik durf je geen advies te geven of je het de kinderen apart of tegelijk moet gaan vertellen, het is voor jou vast ook erg emotioneel en kun je het droog houden als je de kinderen verteld dat bruno voortaan in de sterren te zien zal zijn.

wij hebben destijds 4 dunne vlechtjes in een plukje manen gemaakt en deze onder ons verdeeld. ook hebben we zijn laaste ijzers bewaard.

*edit* typo

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 21:25

Wat een nare situatie!
Ik denk dat het het beste is om de kinderen het apart thuis door hun eigen ouders te laten vertellen, zo zijn ze er op voorbereid en als er dan een huilbui komt dan heb je niet gelijk 5 huilende kinderen om je heen (waarschijnlijk hou je het zelf dan ook niet droog).
Zo hebben ze ook meer de kans om vragen te stellen, anders krijg je het helemaal door elkaar heen. Jonge kinderen pakken dit vrij goed op, wij kregen met een overleden kat ook altijd te horen dat die heel erg ziek was en heel veel pijn had en dat die naar de hemel gaat, dan word hij een sterretje. Dat is ook heel duidelijk voor kinderen, en dan kunnen ze voor het slapen gaan nog even uit het raam gedag zeggen tegen de pony.

Heel veel sterkte ermee, het is echt een zware beslissing om te maken.

Chocotof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 22:03

Probeer het voor de kinderen inderdaad duidelijk te houden.

Vertel desnoods dat bruno erg ziek is en daarom naar de paarden hemel gaat waar hij de hele dag met andere paarden vriendjes mag spelen snoepjes mag eten.

Anne_26

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 09:12

Jeetje, echt moeilijk om te vertellen.
Ik zou het ze ook apart vertellen.
Ik zou dat namelijk als ik kind was veel fijner vinden dan dat je in zo'n groep bent. Je kan er altijd later nog over praten met de anderen kinderen maar ik denk dat het niet leuk is als ze er zo'n herinnering aan over houden van 'toen we met zijn allen stil moesten zijn en aan tafel moesten zitten en te horen kregen dat de pony moest worden ingeslapen'
Ik kan het niet goed uitleggen maar hoop dat jullie het snappen O:)

Heel veel sterkte en laat je weten hoe het gegaan is? :(:)

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 09:27

Er valt voor beide situaties wat te zeggen. Als je met zn allen bent, kunnen de kids gelijk met elkaar erover praten en hebben ze een beetje steun aan elkaar en vaak gaan ze er verrassend makkelijk mee om. Je zal zien dat ze alweer heel snel aan het lachen zijn.

Als het appart thuis word verteld door een ouder, zit er vaak een zwaardere lading aan, maar ouders kennen hun kids het beste en misschien willen ze het hun kind liever zelf vertellen.

Ik moet zeggen dat als mijn lievelingen op de manege weg gingen (naar de slacht, maar dat werd niet gezegd hoor), dan werd het ook gewoon in de wandelgangen gezegd, dat het paard weg zou gaan en niet meer terug zou komen. Wij noemden het altijd "naar de grote wei" en iedereen wist wat dat betekende. Enne, ik heb daar niets aan overgehouden hoor ;) We moesten wel even huilen, maar dan waren we met alle meiden samen en konden we bij elkaar uithuilen en gingen daarna lekker troetelen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 09:38

Eerlijk vertellen, wel even kortsluiten met iedereen hoe ze het doen en liefst op dezelfde dag, anders horen ze het van elkaar.
En de knuffel Bruno dag lijkt me zowiezo goed plan, bereid je wel alvast maar voor op een tranendal.

De een zegt dat een paard een sterretje wordt, de ander stuurt hem naar de eeuwige weilanden dus tja.

Zou gewoon eerlijk vertellen dat het paardje altijd pijn heeft en niet meer beter kan worden. En dat het alleen maar erger wordt.

Zou ook niet zeggen gaat voor altijd slapen, zoals hiervoor ook al iemand zegt, heb je dan soms kinderen die niet meer durven te slapen. Paardje gaat gewoon dood...

Is niet leuk, maar wel een kennismaking met het echte leven.

Plakboek laten maken (of zelf met blz voor hun erin om tekening of zo te plakken), staart / manen bewaren voor sierraad of lijstje. IJzers bewaren.

Of voor elk kind maken lijstje (je hebt van die diepte lijstjes) met daarin, wat haren, gave foto van je shet, hoefafdruk (met verf gemaakt op stuk papier, terwijl hij nog leeft.) of een ijzertje, pluk haar. Dan hebben ze een blijvend aandenken.

Sterkte voor jezelf ook, aangezien het je eigen paardje is.

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 09:40

Kinderen gaan hier over het algemeen erg makkelijk mee om, zeker als ze nog zo jong zijn.
Leg duidelijk aan ze uit wat er aan de hand is.
Bruno is erg ziek, heeft erg veel pijn en moet daarom een prikje waardoor hij dood gaat en nooit meer pijn zal voelen.
Dat begrijpen kinderen goed en zo kunnen ze ook wat meer bewust afscheid van hem nemen.
Sommige kinderen willen na het prikje even kijken hoe hij er dan bij ligt. Dit zou ik ook toestaan, het is helemaal geen eng gezicht en zo kunnen ze zich ook geen horror-scenarios gaan verbeelden van een dood paard/pony.
Ze weten dan dat het er uit ziet alsof hij slaapt.
Erg veel succes en sterkte!

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 10:17

Het enige nadeel is dat je de ogen van een paard niet kan sluiten als hij overleden is en dat vind ik er nog wel eens naar uitzien.