Nu een auto kopen : veel onderhandelingsruimte ?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Nu een auto kopen : veel onderhandelingsruimte ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-09 09:00

Hoi ,

weet iemand wellicht hoe het op dit moment zit met de auto-verkoop en onderhandelingsruimte over de prijs ?
Je hoort heel veel zeggen dat dit nu het ideale moment is om een auto te kopen , omdat de markt bijna stil ligt en de dealers maar wàt graag toch nog een auto verkopen.

Hoe is jullie ervaring , is dit echt zo , en aan wat voor onderhandelingsruimte moet je dan denken ?

Wij gaan namelijk dit jaar verhuizen naar een dorp 25 km verderop en dan zal ik toch een auto / busje moeten hebben voor woon-werk-verkeer.
Ik denk aan een Citroën Nemo , lekker compact en zuining , en deze wil ik dan op de zaak zetten.
Zou hem nu al goed kunnen gebruiken dus wil er werk van gaan maken maar ik heb dus geen idee wat de mogelijkheden zouden moeten zijn qua korting...

Waar zou ik op moeten mikken , weet iemand dat toevallig ? :)

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 09:05

Mijn zus heeft vorige week een andere auto gekocht, maar er viel juist totaal niet te onderhandelen. Voor jou 20 anderen..... En zeker als je met de sloopregeling iets wilt, is er verder vaak niks meer mogelijk. Mijn stiefvader onderhandeld altijd, heeft vroeger ook veel in de autohandel gedaan, maar hij kreeg er niks vanaf en ook niks erbij (iets van de prijs af, of iets in de zin van een extra ondehroudsbeurtje er gratig bij zeg maar). Graag of niet was het verhaal.....

Je kan natuurlijk altijd rondkijken, maar het verhaal van mijn zus heb ik de afgelopen weken meer gehoord.

ladymagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 09:07

Mijn vriendje is autoverkoper en ik hoor hem er regematig over en het hangt er helemaal van af.
Als je een tweedehands koopt die al een tijdje staat zijn ze sneller geneigd meer korting te geven dan bij eentje die net binnen is. Daarnaast hangt het er bij een tweedehands ook af van de inkoopprijs van de auto. Verschilt dus per auto en zelfs per bedrijf wat de marge is op zo'n ding.

pmarena

Re: Nu een auto kopen : veel onderhandelingsruimte ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-09 09:09

Okee !

Ik denk dat ik voor een nieuwe of een demo ga namelijk , wil niet andermans ellende en sowieso heb je voor 10.000 euro al een leuke Nemo :)

Amrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 09:10

Zaterdag bij een auto wezen kijken en daar kon geloof 700 euro vanaf maar aangezien het niet was wat we zochten ook niet gekeken of we nog verder in prijs konden zakken... (wel een 2e hands auto)
Het is denk ik ook wel erg afhankelijk van de auto zelf en hoe graag de dealer er van af wilt..
Laatst bijgewerkt door Amrah op 29-06-09 09:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 09:10

Op nieuw is het denk ik wel anders, mijn zus keek naar 2dehands auto's. Dus als je voor nieuw gaat, kan je mijn verhaal wel weer aan de kant schuiven :D

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 09:20

Ik heb een tijdje terug een Opel Corsa gekocht. Hij stond voor 1290 te koop bij een dealer. Mijn schoonvader heeft er uiteindelijk 90 euro van af gekregen. Misschien had hij er nog meer vanaf kunnen krijgen als er niet nog meer kijkers waren voor juist die auto.

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 09:20

Zeker voor nieuw zal je niet meer eraf krijgen. Een autobedrijf is namelijk niet van plan om toe te moeten leggen om een auto te verkopen.

Toushie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 09:47

hmm ik denk dat het met een nieuwe auto niet zo snel wat vanaf krijgt,
Ze willen er natuurlijk wel aan verdienen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-09 09:52

'tuurlijk wil men wel verdienen , maar ik heb geen idee hoe de marges liggen.

Ik neem aan dat er heus wel een dusdanige marge is dat ze best nog een leuke korting kunnen geven EN dan nog een leuke winst erop maken :)

Stel dat je normaal iets verkoopt met een winst van 2000 euro en de markt ligt nu bijna stil , dan kun je beter bvb. een winst van 1000 euro hebben dan geen verkoop , toch.

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 09:54

Vooral nu met die slooppremie is de bodem wel bereikt qua verdere kortingen. Wat ik wel merk is dat veel autobedrijven proberen niet meer zoveel op voorraad te hebben qua occasions. Nieuw staan ze natuurlijk bij bosjes op het terrein gestald bij de dealers, maar tweedehands auto's worden er steeds minder...

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 09:55

Mistic schreef:
Zeker voor nieuw zal je niet meer eraf krijgen. Een autobedrijf is namelijk niet van plan om toe te moeten leggen om een auto te verkopen.

Toch is het bij mijn schoonvader wel gelukt hoor. O.a. de kosten voor het rijklaar maken, sloopregeling, dat soort dingetjes heeft toch wel een leuke onderhandeling opgeleverd. En reken maar dat er nog wat marge zit tussen inkoopsprijs voor de dealer en de verkoopprijs.
En je moet geduld hebben.
De onderhandeling heeft een paar dagen geduurd, maar wel met het gewenste resultaat :D

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 09:55

van de week nieuwe auto gekocht, weinig onderhandelingsruimte moet ik zeggen>
Deed er wel leuke gadgets bij voor "weinig", maar die moest ik alsnog wel betalen, want dan is je inruil van je eigen wagen ineens wat minder ofzo...

Er waren deze maand al 30 autos verkocht ;)
Dus hoe bedoel je recessie... :n

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 10:03

Al 30? Dat is niet veel hoor... Ik weet niet bij wat voor autobedrijf je bent geweest? Maar normaal ligt het cijfer toch echt hoger, zeker door de leasemaatschappijen...

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 10:07

Ow, ik bedoelde wel nieuwe auto's
die man kon het bijna niet aan zei hij???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 10:24

Mijn vriend heeft afgelopen weekend een andere auto gekocht, maar daar was geen onderhandelingsruimte. Die man had hem al beneden zijn kostprijs te koop staan. Stond er al lang en idd voor een scherpe prijs.. :j

gebruiker002

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 10:48

In ons bedrijf gaat het nog steeds heel goed met de verkoop van auto's. Maar vaak worden de auto's al aangeboden voor een hele scherpe prijs. En idd, voor jou 20 anderen

Oliebollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 10:53

Vriendlief heeft net een nieuwe vrachtwagen gekocht ( 410 PK ) werd die gister gebeld of die niet de vrachtwagen van 460 PK wil hebben. Die stond er al te lang, ze maken hem hetzelfde als die van 410 PK zou worden ( ook voor hetzelfde bedrag ), en hij komt anderhalve maand eerder dan die andere zou komen, dus alleen 50 PK meer, wat volgens hem zo'n 3000 euro zou kosten.
Het ligt er inderdaad net aan, die fabriek moest even tijdelijk dicht omdat de productie te hoog was.. Sommige dealers zullen het misschien nog niet slecht hebben, en dan is het inderdaad 'voor jou 10 andere'.
Je moet het treffen.....

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 11:00

ik maak het nu ook mee.
ben op zoek naar een 2de hands auto,maar dealers zijn niet happig op onderhandelen :n
had er eentje uit 1998 op het oog voor 3000 euro maar daar ging absoluut niets vanaf. take it or leave it was de boodschap.
en ergste, mijn oude auto valt net 2 weken ( :+ ja.. echt waar!) BUITEN de sloop premie, dus geen inruilwaarde.
uiteindelijk maar een goede vriendin blij gemaakt, die mag hem gratis hebben zolang hij het nog doet.
beter dat, dan naar de sloop zonder premie terwijl hij het nog gewoon doet.

gebruiker002

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 11:04

Lowara,

Ik weet niet wat voor een auto je had, maar als je hem inruilt op een andere occasion krijg je er altijd wel iets voor.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 11:24

nope.. niet voor de mijne :+
is een 21 jarige Mazda die elk moment kan instorten :=

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 11:55

Maar met 21 jaar heb je toch wel recht op de sloopregeling? die van mij is van 1990 en zelfs ik heb een brief thuis gehad! Al gaat mijn toet toetje niet zomaar weg :+

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 11:58

Uhm... er zitten nog wat voorwaarden meer aan...

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 12:43

Ja dat weet ik ook wel, maar ik bedoelde meer te zeggen dat 21 jaar echt niet nog te jong is ;).

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 13:08

Nee, dat zeker niet. De auto van ons die de sloopregeling in gaat is 18 :j