Beste vriend/vriendin

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

horselove154

Beste vriend/vriendin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-09 16:10

Hallo Allemaal,

Ik vroeg mij af wat jullie onder een beste vriend/vriendin verstaan. Ik vind zelf dat je alles kunt vertellen aan een beste vriend/vriendin ongeacht wat het is maar ook dat je, tijdens een vakantie, regelmatig samen iets leuks kunt gaan doen. Maar dan liefst wel dat je beide contact zoekt, niet dat het van één kant moet komen....

Nu is het zo dat ik een goede vriendin heb, die dus zelden of nooit buiten school contact met mij zoekt. Ik ben altijd de gene die haar belt/smst en vraag om iets te gaan doen... Dat vind ik natuurlijk niet erg maar wel als ik steeds de enige ben! Op school komt ze wel altijd naar mij toe en kunnen we (meestal) goed praten met elkaar... Als we dan iets af spreken is het meestal bij haar en als we al bij mij afspreken dan belt ze vaak op het laatste moment af omdat er iets is tussen gekomen... Nou leuke vriendin heb je dan...

Ik moet er wel bij zeggen dat haar ouders gescheiden zijn en dat ze thuis veel moet helpen omdat haar moeder invalide is... Maar is dat een reden om je vrienden te verwaarlozen??

Het is langer geworden dan mijn bedoeling was! Sorry daarvoor...
Bedankt voor het lezen (en je reactie)!

Groetjes Raänne

irise456

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 16:20

Ik heb liever dat we beide contact opnemen met elkaar Als ik het de heele tijd zou doen zou ik er zelf mee stoppen Of er met haar praten. Ik heb beste vriendin nemen allebei contact met elkaar op en doen zo en af en toe wat leuks eigelijk niet vaak wel uitgaan enz maar voor de rest niet so veel maar we blijven beste vriendinne ;)

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 16:20

Ja ik denk wel dat dat een goede reden is ja. Je weet niet wat er speelt en waarom ze opeens moest afzeggen. Praat met haar ik denk dat zij het erg moeilijk heeft, en dan weet je meteen waarom ze af heeft gezegd.

horselove154

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-09 16:34

Daar hebben jullie wel gelijk in! Als ze dan toch eens kan komen is het probleem dat ik mij er dan altijd op verheug en ze dan opeens af belt, ik dan teleurgesteld ben, daar door dan behoorlijk fel kan worden en zij dan volledig dicht klapt waardoor er niets meer besproken wordt...

Ik kan misschien dan nog beter haar niet meer uitnodigen en haar de kans geven om mij uit te nodigen om te verkomen dat ik steeds weer teleurgesteld wordt. Want zo is het voor niemand leuk meer...

Mars

Re: Beste vriend/vriendin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 17:03

[MW] >> [LZP]

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 17:11

vriendschap hoort inderdaad van twee kanten te komen. Maar een echte vriendschap laat je daar niet door bederven. Tenminste, als die vriendschap echt heel bijzonder voor je is niet.

Mijn beste vriendin ken ik al sinds mijn 10de. (ik ben nu 22). Er is niemand die zoveel van me weet als zij en andersom. We hoeven elkaar maar aan te kijken of we weten wat de ander denkt. Zij is ontzettend bijzonder voor mij. Onze vriendschap heeft de pubertijd overleeft en als wij nu geen contact meer met elkaar zouden zoeken, zouden we elkaar nooit meer zien of tegen komen.

Toch spreken we elkaar nog veel en proberen we elkaar regelmatig te zien.

Zij heeft ook wel eens de neiging om een tijdje niets te laten horen, of niet echt contact te zoeken. Gelukkig ken ik haar goed genoeg om te weten dat als der hoofd niet aan der romp vast zat, ze zelfs die nog wel eens zou vergeten. Zij is zo extreem druk altijd, dat ik het haar niet kwalijk neem. Soms wacht ik dan gewoon af, en dan gaan er wel eens 2 weken overheen voor ik haar spreek, maar uiteindelijk belt ze dan wel uit zichzelf. Soms laat ik het weten dat ik het jammer vind dat ik weinig van haar hoor. Meestal geeft ze me dan groot gelijk en doet daarna duidelijk der best om eens wat vaker te bellen oid.

Maar meestal negeer ik het gewoon. Ze is me te bijzonder om daar echt een punt van te maken. Ik weet echt dat ze 1000% voor mij gaat en ik 1000% voor haar.
Laatst bijgewerkt door Shiloh op 28-06-09 17:13, in het totaal 1 keer bewerkt

snoeppapier

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 17:13

Ik heb maar een aantal echte vriendinnen, waarvan één beste vriendin. Ik kan haar 's nachts wakker bellen als het zou moeten en we vertellen elkaar ook praktisch alles :j We zitten op dezelfde opleiding, maar wonen toch 40 km bij elkaar vandaan en zien elkaar daarom zeker niet iedere week buiten schooltijden om. Toch investeren we in onze vriendschap door regelmatig uitjes te plannen en samen op stap te gaan. Die investering komt echt van 2 kanten en daarom houdt onze vriendschap ook stand :)

Marloessjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 17:32

Ik heb echt de aller liefste beste vriendin die er is, hihi. Mijn beste vriendin & ik doen echt álles samen. Veel mensen om ons heen snappen niet dat wij zeg maar één leven hebben. We beleven echt alles samen, ik weet alles van haar en zij alles van mij. We zijn echt een soort van zusjes voor elkaar, we schamen ons niet voor elkaar, we vertellen alles... Zou niet weten wat ik zonder haar moet... klinkt heel dramatisch maar ik zou echt geen leven zonder haar hebben..

horselove154

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-09 17:53

Bedankt voor jullie leuke reacties!

Ik vind eigenlijk dat het bij ons vooral van 1 kant komt! Ik doe moeite om contact te zoeken maar dat wordt soms wat tegen gehouden of wel heeft ze geen tijd... Zolang ik aandacht vraag op school gaat het goed maar buiten school is er altijd wel iets waardoor het niet gaat... Ik weet ook wel dat ze weinig tijd heeft omdat ze veel moet helpen thuis maar zo vind ik het ook niet erg leuk meer...

Ik heb ook gemerkt dat als ik er iets op zeg ik zelf toch wel wat boos word en zij klapt daar door dicht en dan gaat het helemaal niet meer....

PintoNatal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 18:39

Mijn beste vriendin en ik spreken mekaar elke dag, we hebben nog maar 1x " ruzie " gehad en we zien mekaar ook nagenoeg elke dag. We hebben dezelfde hobby's. Haar vriend en mijn vriend werkt in de horeca. En we kunnen alleen maar lachen samen. Bij ons komt het contact van 2 kanten.

horselove154

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-09 18:41

Leuk dat bij de meeste het contact van 2 kanten komt! Maar wat moet je doen als dat niet zo is?

PintoNatal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 18:42

Ik zou haar er eens op aanspreken, gewoon eens vragen wat zij denkt. En anders zeggend at je het fijn zou vinden als zij ook eens belt of smst oid.

horselove154

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-09 19:12

PintoNatal: Bedankt voor de tip! Dat zal ik morgen zeker doen! Alleen vrees ik een beetje voor mijzelf, ik heb al een paar keer eerder met haar over het zelfde gesproken en iedere keer weer verlies ik mijn geduld, word ik boos en ''klapt'' zij dicht waardoor er van een rustig gesprek niets meer komt... Heeft er iemand hier misschien wat tips voor?? Is het een idee om het op te schrijven?

horselove154

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-09 11:04

Ik heb geen brief geschreven, had geen tijd meer!

Ik heb met haar er over gepraat en ze zei dat ze niet belde of zo omdat ze niet weet wanneer ik wel of niet tijd heb.... Heb haar dan maar gezegt dat ze gewoon kan bellen... En dat zal ze proberen te doen... Ik ben benieuwd...

horselove154

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-09 10:08

Jammer dat er helemaal niemand meer reageert!

PintoNatal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 14:01

Nou gelukkig reageerde ze er dan toch nog positief op. En al belt ze en je hebt geen tijd, no worry dan toch, dn toch een andere keer?

hoofdstel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 14:07

Vriendinnen nemen van beide kanten contact met elkaar op in mijn ogen. Het is wel zo dat ik mijn vriendinnen vaak 'eerst' sms, maar dit komt gewoon omdat zij op school zitten en ik werk. Ik ben dus al veel eerder aan de gang als dat zij zijn en dan sms ik wel eens eerder.
Heb ik het een keer druk en kijk ik na een paar uurtjes op mn telefoon heb ik ook van hun allemaal een smsje.

Mijn beste vriendin en ik kunnen echt alles met elkaar bespreken, respecteren elkaars keuze en wijzen elkaar niet af op dingen die de ander niet aanstaan.

SanneTilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 14:08

Mijn beste vriendin is al ruim 18 jaar mijn beste vriendin, vanaf de basisschool. We staan altijd voor elkaar klaar, ook midden in de nacht bv, en we bellen en mailen elkaar altijd als eerste als er iets gebeurd is. Gelukkig kunnen mijn vriend en haar vriend het samen ook heel goed vinden, dus kunnen we vaak gezellig met z'n 4en op pad. Maar toch proberen we ook vaak samen iets te gaan doen.
Mijn beste vriendin en ik hebben ook onze eigen humor, die anderen vaak totaal niet begrijpen (en zelfs irritant vinden :o ), we snappen elkaar door elkaar alleen maar aan te kijken, en we hebben alles voor elkaar over. Ik zou mijn beste vriendin voor geen goud willen verliezen.

Maar, beste vriendinnen krijg je niet zomaar, je moet er zelf ook hard aan werken. Dus als jouw beste vriendin het nu zelf even moeilijk heeft, probeer haar dan eens te helpen. Misschien vindt ze het wel leuk als je aanbiedt naar haar toe te komen om te helpen met de verzorging, en dan kunnen jullie tussendoor het toch ook erg gezellig hebben.
En praat eens met haar over je gevoel, als ze echt je beste vriendin is zal ze blij zijn dat je dat eerlijk tegen haar zegt.
Succes.

horselove154

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-09 14:14

Ik heb er met haar gisteren over gepraat maar dat ging niet zo goed al zeg ik het zelf... Ik merk bij mezelf dat ik mijzelf niet meer onder controle heb en luider begin te praten en waardoor het lijkt alsof ik boos ben... en als dat gebeurt zegt zij ook niets meer! Dat was geen suc6 en ik vond het ook niet leuk...

Dus heb ik haar gisteren een mail gestuurd waarin ik alles nog eens op een rijtje heb gezet en ze heeft het gelezen en we gaan er zometeen nog eens (hopelijk) rustig over praten. Ik hoop dat dat helpt...

Wat ik wel opmerk is dat ze, als ik hulp aanbied, ze vaak zegt dat het niet nodig is en waardoor ik ook dat steeds minder doe...

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 14:30

Ik ben absoluut geen beltype. Ik heb een allerbeste vriendin die alles van mij afweet en waarmee ik dan ook zo weer een half uur minimaal aan de telefoon hang (als zij belt…).
Ik ben er gewoon niet goed in! Ik denk dan wel de hele tijd aan mijn vriendin of denk van: ik moet nog even bellen maar ik moet het dan ook echt op dat moment doen anders vergeet ik het weer, terwijl ik wel aan haar denk.
Mijn vriendin weet dat van mij en neemt het me ook niet meer kwalijk. Ze vindt het gerust nog wel zwaar irritant denk ik maar ze vergeeft het me.
We hebben naast onze goede vriendschap, wel ieder ons eigen leven. Zij met haar dingetjes en haar werk etc. en ik zo met het mijne.
Toch proberen we zo vaak mogelijk af te spreken om samen te eten, samen wat leuks te doen en bellen we veel (zij vaker dan ik).

Ik zou er niet zo n punt van maken als je vriendin verder echt een goede vriendin van je is. Net als in een relatie, moet je leren elkaars min- en pluspunten te accepteren en daarmee om zien te gaan. De voordelen van die vriendschap behoren compleet ertegen op te wegen.

Dat zij weleens afbelt, is ook een verklaring voor. Ze helpt thuis en dan is ze eenmaal thuis en moet ze ook nog eens de deur uit, wel naar haar vriendin maar waarschijnlijk is ze dan te vermoeid, ook al vindt ze jou waarschijnlijk wel erg leuk.

Dat je een mail stuurt omdat je het mondeling niet goed kunt verwoorden, is natuurlijk heel goed. Ook zij kan dan rustig nadenken over een antwoord en voelt ze zich niet zo aangevallen. Misschien is er wel heel wat meer aan de hand dan je denkt in haar thuissituatie? Praat zij wel net zo makkelijk met jou als jij met haar? Niet boos worden, dan klapt iemand juist nog meer dicht. Sta open voor alles, kijk nergens van op en reageer relaxed, dan zul je merken dat ze zich mettertijd steeds meer open stelt voor je.

Het komt nu op mij een beetje over alsof jij de dominante bent van jullie 2tjes en zij zich nogal onderdanig opstelt (omdat ze dichtklapt etc.) en jij haar naar jouw hand wilt zetten. Niet doen hoor, een vriendschap komt van 2 kanten en daarin ben je volledig gelijkwaardig aan elkaar.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 17:21

Ik heb dan buiten mijn vriend, die ik ook echt als goede vriend beschouw, nog 1 iemand die ik dan als goede vriendin beschouw.

Imo is een goede vriendin/vriend iemand die altijd klaar staat. waar je alles tegen kan zeggen, waarmee je ruzie kan maken om erna het weer goed te maken en te vergeten. Die hoe moeilijk jezelf het ook hebt, altijd voor je klaar staat, dag en nacht. Waar je heen kan als je geen huis meer hebt. En die je neemt zo als je bent.

horselove154

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-09 19:26

Imago01: Op zich is ze wel een goede vriendin alleen dat bellen en contact houden met elkaar buiten school... Sommige momenten verteld ze niets en andere momenten vertelt ze heel veel, vandaag hebben we het maar kort over de mail gehad maar ik heb wel de indruk dat ze het zelf ook zeer vervelend vind.
Ze heeft nu het één en ander vertelt over haar moeder en thuis maar het is zo ontzettend moeilijk om daar rekening mee te houden!
Misschien heb je wel gelijk dat ik dominanter ben maar ik vind het o zo fijn als mensen doen wat ik wil... ook al is dat niet goed! Ik heb dat bij haar (jammer genoeg) nog meer dan bij een ander en dat is soms wel vervelend!
Eerst dacht ik dat het alleen aan haar ligt (afbellen en zo) maar nu ik er wat meer (en beter) over na denk ligt het voor een groot deel ook aan mij...

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 20:16

Als ik hier nu over nadenk, kom ik tot de conclusie dat ik eigenlijk ook wel meestal degene ben die dingen regelt en sms'en stuurt naar mijn beste vriendin om wat te af te spreken. Het is wel niet dat zij nooit iets zal vragen, en ik stoor me er ook helemaal niet aan.
Maar als je je er wel aan stoort, is het inderdaad het beste dat je er even met haar over praat. Dikwijls is het zo dat ze zulke dingen zelf niet eens doorhebben.. En ik lees dat je dat al gedaan hebt, kijk het even aan hoe het nu gaat :)

Ghani

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 21:34

Een beste viendin is voor mij iemand die je door dik en dun steunt, niet over je oordeelt, maar je wel vertelt wat ze denkt. Positief of negatief.

Ik ga zelf nu een hele moeilijke periode door, door verschijnselen van een durn-out etc.
Hierdoor kom je meteen te weten wie je echte vrienden zijn..
'Vriendinnen' die een kwartier van me vandaan wonen, daar hoor ik niets van en ik zie ze niet.
Mijn vriendin die in Groningen woont, en 2.5uur moet rijden met de auto voordat ze bij me is, was er 2.5uur nadat ze hoorde wat ik heb. DAT is een echte vriendin.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 08:01

horselove154 schreef:
Imago01: Op zich is ze wel een goede vriendin alleen dat bellen en contact houden met elkaar buiten school... Sommige momenten verteld ze niets en andere momenten vertelt ze heel veel, vandaag hebben we het maar kort over de mail gehad maar ik heb wel de indruk dat ze het zelf ook zeer vervelend vind.
Ze heeft nu het één en ander vertelt over haar moeder en thuis maar het is zo ontzettend moeilijk om daar rekening mee te houden!
Misschien heb je wel gelijk dat ik dominanter ben maar ik vind het o zo fijn als mensen doen wat ik wil... ook al is dat niet goed! Ik heb dat bij haar (jammer genoeg) nog meer dan bij een ander en dat is soms wel vervelend!
Eerst dacht ik dat het alleen aan haar ligt (afbellen en zo) maar nu ik er wat meer (en beter) over na denk ligt het voor een groot deel ook aan mij...

En dat kun je gerust aan je vriendin vertellen. Vertel dat je je er bewust van bent dat je zo bent en dat je daaraan wilt werken en spreek met haar af dat zij jou erop wijst als je weer ‘die neiging’ krijgt. Je moet er namelijk wel aan werken want als je je zo gedraagt in iedere soort van relatie, zul je iedere keer weer de deur in je gezicht krijgen. Mensen moeten niet naar jouw pijpen hoeven te dansen en jij moet een eventuele teleurstelling kunnen inslikken. Daaraan zul je moeten werken en tja, als die vriendin jou doorheeft en inziet wat een leuk mens je bent, dan zal ze jou daarbij helpen.
Dat is inderdaad ook onderdeel van een vriendschap: samen praten, leuke dingen doen maar ook elkaar de waarheid kunnen zeggen (meid, leuk jurkje…maar ik vind het niet echt bij jou passen) zonder kwade gezichten…