HELP, Volledig Havo dilpoma?? Wie helpt mij!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Oliebollie

HELP, Volledig Havo dilpoma?? Wie helpt mij!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-09 10:56

Hallo,

Ja, ook ik ben dit jaar ( weer ) gezakt, ik baalde stevig aangezien het onverwachts kwam..

Maaaaarrrr, nou zit ik net te rekenen.. En blijkt dat ik ( als ik mijn her haal ) wel aan de uren norm kom..

Ik zal het even uittypen..

Gemeenschappelijkdeel:
Nederlands
Engels
Duits 1?

ANW
Maatschappijleer

Profielvakken:
Eco 1,2
Wiskunde a1,2> HER
GS
Ak

Vrije deel:
Bio
Duits 1?

Schuingedrukt is een 5

Nou weet ik niet waar ik duits neer kan zetten..

Maar als ik Duits weg laat, voor Engels en GS een 5 laat (binnen en buiten profiel een 5, wat volgens mij mag, zonder 7ens te hebben )
Kom ik aan de 2560 uur, en met 2520 uur heb je een volledig havo diploma toch?

Heb ik dan toch een volledig havo diploma als ik Wiskunde ophaal? En zou een hogeschool moeilijk doen?

In ieder geval bedankt voor het lezen van dit warrige verhaal!

Merlinde

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 10:59

Welk profiel heb je? E&M zo te zien? Duits kan volgens mij niet in je gemeenschappelijk deel zitten namelijk, dus dan zou t in je vrije deel zitten en dan lijkt mij dat je inderdaad wel een diploma hebt. Even school bellen anders?

edit: zit wiskunde niet in je gemeenschappelijk deel?
Laatst bijgewerkt door WillemYntJee op 24-06-09 11:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 11:00

In mijn tijd (ook tweede fase (2001), was het verplicht om naast Nederlands en Engels of Duits 1 of Frans 1 te kiezen. Dus naar mijn idee is het antwoord nee.

Kan je dit niet bij school neerleggen of heel hard gaan blokken voor je her?

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 11:01

@Mo van dijk, je hebt tegenwoordig al weer de 2e nieuwe fase, dus als ze die heeft, heeft ze NL, engels & wisk in gemeenschappelijk deel en geen duits/frans.
Laatst bijgewerkt door WillemYntJee op 24-06-09 11:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Oliebollie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-09 11:01

ja ga nu school bellen,

Ja heb indd E&M, maar even op de site van LOI ( waar ik volgend jaar de 5jes op zou halen ) te kijken, maar die zette duits bij gemeenschappelijk en vrije deel..

Nee oude 2e fase :)

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 11:03

Dus je wil zeggen dat je nu je HAVO kan halen met alleen de talen Nederlands en Engels? Pff, wat gaat het onderwijs-systeem achteruit... (TS, dit is niet op jou gericht hoor ;) )

WillemYntJee

Re: HELP, Volledig Havo dilpoma?? Wie helpt mij!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 11:05

Jep klopt volgens mij, k weet de details niet precies hoor doe ook oude stijl nog, maar volgens mij wel :)

dit heb k van wikipedia:
Gemeenschappelijke vakken
(1120 studielasturen of "SLUs", het aantal studielasturen per vak staat achter het vak.) Deze vakken zijn verplicht voor alle havo leerlingen in de bovenbouw

Nederlands 400
Engels 360
Maatschappijleer 160
CKV/KCV 120
Lichamelijke opvoeding 120

[bewerken] Profielvakken
(1040 (1080 als Wiskunde B gekozen is) studielasturen of "SLUs", het aantal studielasturen per vak staat achter het vak.) Deze vakken zijn verplicht voor alle leerlingen in havo bovenbouw die het profiel Economie & Maatschappij hebben gekozen.

Wiskunde A (Wiskunde B) 320 (360)
Economie 400
Geschiedenis 320

[bewerken] Profielkeuzevakken
(Het aantal studielasturen of SLU's per vak staat achter het vak.) 'Een leerling van de havo, die het profiel Economie & Maatschappij heeft gekozen moet kiezen uit één van deze vakken'.

Moderne vreemde taal 400
Aardrijkskunde 320
Management & Organisatie 320
Maatschappijwetenschappen 320

[bewerken] Keuze examenvak
(320 SLUs) De Keuze examenvakken verschillen per school. Over het algemeen zijn dit de mogelijkheden:

Duits
Frans
Spaans
Muziek
Lichamelijke Opvoeding
Informatica
Management en Organisatie
Filosofie
Informatiekunde
Biologie

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 11:09

Dank je wel, dat is verhelderend! Ik mis alleen de 1'tjes en 2'tjes of is dat nu ook al afgeschaft?

Oliebollie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-09 11:13

:D ik heb school gebeld, en waarschijnlijk, als ik wiskunde haal, heb ik alsnog mijn diploma, maar dan gaan ze via de nieuwe 2e fase... ohhh ik ga leren!!!!! -:)

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 11:25

Merlinde, voor wiskunde zou ik met name oefenen, oefenen, oefenen. Veel universiteiten geven ook (her) examen trainingen met vraagstukken en studenten die je goed kunnen helpen. Misschien is dit iets voor je?

Oliebollie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-09 11:27

potverdrie :(

Ze wilde me een nieuw havo diploma geven, omdat duits 1 daar weg is, maar alle vakken kunnen omgezet worden van oud naar nieuw, behalve AK, dus een volledig havo diploma valt dit jaar niet te halen.. :(
dan zou ik volgend jaar ak nieuw moeten volgen... Of even de hogeschool bellen of er wat valt te regelen.....

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 11:29

Kan je niet van de zomer je deelcertificaat voor wiskunde halen. Dan heb je in principe een volledig HAVO diploma, toch?

Oliebollie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-09 11:32

nee, want in de nieuwe 2e fase is duits 1 weg ( waar je geen centraal examen in doet ).. Dus omdat ik dit jaar geen M&O, AK nieuw of natuurwetenschappen heb gevolgd, kan ik geen diploma krijgen.. anders was alles omgezet van oud naar nieuw.. Maar uitgerekend AK kan niet omgezet worden, dus dan zal ik AK nieuw moeten volgen.. En om daar een heel jaar over te doen..

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 11:33

mo_van_dijk schreef:
Dank je wel, dat is verhelderend! Ik mis alleen de 1'tjes en 2'tjes of is dat nu ook al afgeschaft?

Dat is ook afgeschaft :P Het oude natuurkunde 1,2 is nu gewoon natuurkunde.

Pff dat is balen zeg van AK! kan je niet volgend jaar alvast gaan studeren en dan AK op de vavo erbij halen?

Oliebollie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-09 11:35

ja, ga even de hogeschool bellen of mailen om mijn verhaal even uit te leggen, en indd dan via de LOI toch ak nieuw erbij te volgen..........

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 11:36

Is er geen 'bezemklas' of zit je daar al in? Dit was wel zo van de overgang vroeger naar tweede fase...

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 11:36

waarom via de LOI? kan toch ook op het ROC?

@Mo, dit jaar is al bezemklas havo ;)

Oliebollie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-09 11:38

nou, ik heb dit jaar Vavo gedaan, omdat ik al eerder was gezakt.

Via ROC moet je naar school, en icm met een studie is dat niet te doen. Via LOI kan je thuis studeren wanneer het jou uitkomt.. Dat komt dus voor AK neer op zo'n 3 uur in de week.. En dat zou ik op zaterdag/zondag kunnen doen.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 14:12

Ja dat is waar, maar op hbo hoef je niet zo heel veel naar school en je kan evt (althans dat kan bij ons) op de avond naar de vavo. Voordel van de vavo is dat je bij je oude school ingeschreven kan blijven staan en dus niets betaalt. LOI is behoorlijk duur dacht k.

Oliebollie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-09 14:30

Ja klopt, maar ik ben dit jaar al uitbesteed geweest en moest gewoon overdag naar school ( ook vavo ).. En word bijna 19...
Maar voor 1 vak is het wel te doen.. kost 300 euro ofzo..

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 16:44

Ik ben 20 en heb dit jaar ook vavo gedaan O:)
Je moet t natuurlijk zelf weten hoor, maar ik zou echt proberen om via de vavo (desnoods een andere dan waar je nu zit) 's avonds AK te doen en overdag te studeren. Daar heb je imo veel meer aan dan nog een jaar 1 vak doen en erbij werken.

Oliebollie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-09 16:47

maar is t niet zo dat je voor Vavo een onderwijs kaart a 900 euro moet hebben?
1 vak via LOI is zo'n 300 euro..

Ik wacht even op antwoord van de hogeschool... Hoop heel erg dat we wat vinden zodat ik toch alvast kan gaan studeren..

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 16:51

Als je uitbesteed wordt niet hoor!! En zelfs als je dat niet wordt ook niet, althans hier niet. Ik sta particulier ingeschreven dus betaalde per vak, dat is uiteraard duurder. Maar zolang je oude school je ingeschreven wil laten staan, zou ik dat zeker doen! Dan kun je ook nog tegemoetkoming van de IB krijgen (100 pm) en als je particulier ingeschreven staat krijg je maar 1 x een bepaald bedrag.

Oliebollie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-09 16:54

ja klopt, maar ik denk niet dat mijn oude school me nog een keer uit wil besteden. Het is namelijk de 2e keer dat ik zak..

En t komt mij erg slecht uit als ik op een bepaald moment naar school moet.. En dat is bij ons overdag.
En als ik terug ga, zal ik ook overdag naar school moeten, en met een beetje ongeluk zal dat over 2 dagen verspreid worden..

pianka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 20:39