
Heeft iemand enige ervaring met de spoedcursus van de ANWB wat betreft motorrijden?
En heeft iemand een grove schatting van de kosten als je via de "normale" weg je motorijbewijs haalt, dus niet via een spoedcursus?
Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Ik ben zelf niet voor een spoedcursus gegaan omdat ik het gevoel met de motor echt eigen moest maken. Daar heb ik wat langer de tijd voor nodig gehad.

Je zal moeten wennen aan een zware motor.
) begrensde Suzuki GS 500 bijvoorbeeld, dus ik heb moeten rijden op een Honda CB250. Het verschil in motor is enorm, zowel kwa gewicht als (vol)vermogen


Mas schreef:Ik kan je wel een voorbeeldje geven:
Stel je hebt 30 uur les nodig en je rijschool rekent 40 euro voor een uur les:
Les: 30 x 40 euro: 1200 euro
Theorie examen: 32,45 euro
Voertuig Beheersing: 45,05 euro
Verkeers Deelneming: 104,75 euro
Bijna 1400 euro ben je zomaar kwijt, ervan uit gaande dat je in één keer slaagt,
als je herexamen moet doen komen er weer euro's bij
Mas schreef:Ik heb zelf nu 2 jaar mijn motorrijbewijs, gehaald op mn 19e en dus twee jaar licht moeten rijden. Veel mensen vragen naar kosten, maar dat is echt heel erg moeilijk in te schatten, omdat het er vanaf hangt hoe je het zelf oppikt en of je in één keer slaagt voor alle examens.
In een ander topic over dit onderwerp heb ik eens een voorbeeld rekensommetje gemaakt, ik zal eens zoeken of ik het kan vinden
[edit] gevonden, let op: dit is dus de 'gewone' weg en niet de spoedcursusMas schreef:Ik kan je wel een voorbeeldje geven:
Stel je hebt 30 uur les nodig en je rijschool rekent 40 euro voor een uur les:
Les: 30 x 40 euro: 1200 euro
Theorie examen: 32,45 euro
Voertuig Beheersing: 45,05 euro
Verkeers Deelneming: 104,75 euro
Bijna 1400 euro ben je zomaar kwijt, ervan uit gaande dat je in één keer slaagt,
als je herexamen moet doen komen er weer euro's bij
Iemand voorbeelden van zware motor en lichte motor? Mas schreef:Een goede helm kost al snel 100 euro en vaak nog meer. Hetzelfde geld voor beschermende broek en motorjas + handschoenen. Je kunt het qua kosten zo gek maken als je wilt, want er is genoeg te koop, maar zelfs al ga je voor basic dan ben je voor alle kleding bij elkaar ook snel 300 euri's kwijt.
investeer goed in je kleding en helm. Passend rijdt veel lekkerder en een stuk veiliger
maartjuh schreef:Verder zie ik hier idd veel dingen over lichte motors. Ondanks dat ik het geweldig gave dingen vind, weet ik er vrij weinig van. Dat het vermogen minder is snap ik, maar wat wil dat precies zeggenIemand voorbeelden van zware motor en lichte motor?
Een Kawasaki ZZR250, deze motor heeft een motorinhoud van 250cc, ong. 45pk en is 26kW (net niet genoeg voor licht rijbewijs, maar als ze me op de bank hadden gezet komt hij er net niet bovenuit
) topsnelheid zal ongeveer 160-170 km/h zijn (ga dat over een paar weken testen in Duitsland
)


Mas schreef:Over zwaar/licht: in mijn profiel zie je nog een voorbeeld van een lichte motor, mijn vorige fiets een suzuki LS650 Savage. Inmiddels is hij verkocht, maar ik heb er 2 jaar met plezier op rondgereden. Hij is 25 KW en dus een lichte fiets, alles wat daarboven komt is een zware motor en mag je dus niet op rijden in de eerste 2 jaar.
En dit is mijn nieuwe fiets (morgen ga ik hem halen):
http://www.vstromownersclub.com/Portals/0/DL1000GT.jpg
Is een suzuki DL1000 GT, met 100 pk cilinderinhoud van 1000cc en ongeveer 74 kw is dat dus geen licht fietsje meer te noemen
Maar het is ook mogelijk om een zware motor 'terug te schroeven' naar licht, daar zijn speciale kitjes voor. Je motor moet dan echter wel officieel teruggekeurd worden en dat kost uiteraard weer een paar euro's.

nooralie schreef:maar je moet toch nu al ben 40 toch nog eerst 2 jaar op 25 kw rijden?
nooralie schreef:maar je moet toch nu al ben 40 toch nog eerst 2 jaar op 25 kw rijden?
Citaat:Volgens de Nederlandse wet moeten motorrijders van 18 t/m 20 jaar verplicht rijden op een motor
met maximaal 25kw (34pk) vermogen en maximaal 0,16kw per kilo.
Vanaf 21 jaar mag de bestuurder zelf bepalen of hij wil afrijden op een lichte of zware motor.
Wanneer men afrijd voor het lichte rijbewijs, dan is men verplicht om 2 jaar lang te rijden op een motor
met maximaal 25kw aan vermogen. Rijd men af op 20 jarige leeftijd, dan is het mogelijk om op 21 jarige
leeftijd opnieuw examen af te leggen op een zware motor, om zo doende korter rond te rijden op een lichte motor.
Citaat:In de onderstaande lijst, staan motoren welke geschikt zijn voor 25kw en worden verkocht in Nederland.
Dit zijn motoren die via normale kanalen zijn verkocht (dus geen grijze import) of
nog steeds nieuw te koop zijn bij de dealer.
Het is mogelijk om veel meer motoren af te knijpen naar 25kw, maar dat gaat dan niet op de officiele manier.
Je moet dan met een dynojet uitdraai rondrijden. Zie hiervoor het stukje bij 'Wetgeving'. Dit zou theoretisch met elke motor kunnen.
) toch nooit. En ik lees dat je met een <25 kw motor goed moet inschatten wanneer je inhaalt omdat je niet mega snel weg bent.