Ervaringen spoedcursus ANWB Motorrijbewijs

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje__

Ervaringen spoedcursus ANWB Motorrijbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-09 18:26

Ik wil dolgraag mijn motorrijbewijs gaan halen, na bijna 2 jaar ervaring in het verkeer met de auto :)

Heeft iemand enige ervaring met de spoedcursus van de ANWB wat betreft motorrijden?

En heeft iemand een grove schatting van de kosten als je via de "normale" weg je motorijbewijs haalt, dus niet via een spoedcursus?

nooralie

Re: Ervaringen spoedcursus ANWB Motorrijbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 18:31

ik ben nu ook met me motor rijbewijs bezig

zon spoedcuris lijkt mij nix

het is zo veel anders als auto rijden daar heb je wel tijd voor nodig

om het goed te kunnen

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 19:16

Ik heb op de 'gewone' manier mijn rijbewijs gehaald, maar heb eigenlijk geen idee hoeveel ik kwijt ben geweest :+ Ik ben zelf niet voor een spoedcursus gegaan omdat ik het gevoel met de motor echt eigen moest maken. Daar heb ik wat langer de tijd voor nodig gehad.
Omdat ik én in de winter én vaak overdag leste, heb ik regelmatig één op één met mijn instucteur kunnen rijden en dat ging heel fijn. Motorrijden is niet te vergelijken met autorijden, je moet leren om nog verder vooruit te kijken en je moet je mede weggebruikers nog beter in kunnen schatten om op de juiste manier te anticiperen als zij een fout maken. Je hebt namelijk geen kreukelzone :+

Verder is het natuurlijk super om op een motor te rijden, helemaal als je tijdens het lessen geen geld hebt om er intussen zelf eentje aan te schaffen :D

Nog een paar weekjes en dan gaan wij lekker een week touren in Noorwegen :):)

Maartje__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-09 19:24

Wat ik me trouwens ook afvraag, hoe zit het met motorkleding en lessen?

Ik neem aan dat je die al moet hebben in je eerste les? Of hoe werkt dat precies?

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 19:57

In 'mijn tijd' (2005) Was een motorjas verplicht. Broek en laarzen nog niet. Bij sommige rijscholen kon je toen een jas lenen. Maar ik heb maatje erg klein, dus geen jas in mijn maat toen :D

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 20:00

Ik lees in je profiel dat je 20 bent? Ik zou nog een jaartje wachten met examen :D vanaf 21 jaar mag je zwaar afrijden, jonger dan 21 jaar moet je 2 jaar licht rijden (<25kW) ;)

Maartje__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-09 21:26

Ja daar las ik al wat over, wat is nadeel van "licht" rijden dan?

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 21:30

Dat je geen zware motor mag rijden (met meer vermogen) en dus ook niet kopen voor de komende twee jaar (gaat in als je je rijbewijs gehaald hebt).
Tenzij je je examen op een zware motor doet (als je 21 of ouder bent).

Ik kijk er vooral naar welke rijscholen bij eerste keer slagen hoog scoren.
Dat zijn er bij motorrijbewijs al vrij weinig hier in de omgeving.
Hoogste is 80% slagen bij eerste keer examen.

Ligt ook aan de rijschool of speciale kleding verplicht is.
Bij sommige scholen kun je een heel pak lenen.
Ik heb ook een klein maatje, dus ik ga er vanuit dat ik een eigen pak moet kopen :')

Ik begin volgend jaar met lessen, eerst wat sparen, heb pas mijn E achter B rijbewijs gehaald :))

Maartje__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-09 21:34

Als je je rijbewijs hebt gehaald. Dus in principe zou ik bijvoorbeeld gewoon lente kunnen beginnen met lessen (aangezien in de winter lessen me niet echt fijn lijkt qua weer?) en dan na m'n 21ste verjaardag pas op examen?

Goed iets om rekening mee te houden inderdaad.

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 21:38

Je hebt sowieso meerdere examens af te leggen.
Theorie, voertuigbeheersing en verkeersdeelneming.

Je kan gewoon beginnen met lessen, maar zou wel met de betreffende rijschool bespreken of je op een zware of lichte motor wil afrijden tegen die tijd.

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 08:27

Let er dan wel op dat je niet weken op een lichte motor hebt gereden en dan maar 2 of 3 weekjes op een zware voor je examen :') Je zal moeten wennen aan een zware motor.
Mijn rijschool had geen (verlaagde :o ) begrensde Suzuki GS 500 bijvoorbeeld, dus ik heb moeten rijden op een Honda CB250. Het verschil in motor is enorm, zowel kwa gewicht als (vol)vermogen :Y)

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 10:54

Ik heb zelf nu 2 jaar mijn motorrijbewijs, gehaald op mn 19e en dus twee jaar licht moeten rijden. Veel mensen vragen naar kosten, maar dat is echt heel erg moeilijk in te schatten, omdat het er vanaf hangt hoe je het zelf oppikt en of je in één keer slaagt voor alle examens.
In een ander topic over dit onderwerp heb ik eens een voorbeeld rekensommetje gemaakt, ik zal eens zoeken of ik het kan vinden :)

[edit] gevonden, let op: dit is dus de 'gewone' weg en niet de spoedcursus :)

Mas schreef:
Ik kan je wel een voorbeeldje geven:

Stel je hebt 30 uur les nodig en je rijschool rekent 40 euro voor een uur les:

Les: 30 x 40 euro: 1200 euro
Theorie examen: 32,45 euro
Voertuig Beheersing: 45,05 euro
Verkeers Deelneming: 104,75 euro

Bijna 1400 euro ben je zomaar kwijt, ervan uit gaande dat je in één keer slaagt,
als je herexamen moet doen komen er weer euro's bij ;)

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 13:11

@Mas: ik denk dat je daar wel een goed rekensommetje hebt :j

Ligt er natuurlijk ook nog aan wáár je lest, in welke regio. Ik heb in Rotterdam gelest en betaalde toen al iets van 45 euro per 60 minuten :$

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 13:41

Klopt, ik heb zelf in Vlaardingen gelest (ligt tegen Rotterdam aan) en ik betaalde dus 40 euro voor een uurtje, dat was wel priveles.
Denk er daarnaast ook aan dat je kleding moet hebben, vaak kun je die lenen bij de rijschool, maar het is fijner om het zelf te hebben (vind ik).

Een goede helm kost al snel 100 euro en vaak nog meer. Hetzelfde geld voor beschermende broek en motorjas + handschoenen. Je kunt het qua kosten zo gek maken als je wilt, want er is genoeg te koop, maar zelfs al ga je voor basic dan ben je voor alle kleding bij elkaar ook snel 300 euri's kwijt.

Maartje__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-09 14:36

Mas schreef:
Ik heb zelf nu 2 jaar mijn motorrijbewijs, gehaald op mn 19e en dus twee jaar licht moeten rijden. Veel mensen vragen naar kosten, maar dat is echt heel erg moeilijk in te schatten, omdat het er vanaf hangt hoe je het zelf oppikt en of je in één keer slaagt voor alle examens.
In een ander topic over dit onderwerp heb ik eens een voorbeeld rekensommetje gemaakt, ik zal eens zoeken of ik het kan vinden :)

[edit] gevonden, let op: dit is dus de 'gewone' weg en niet de spoedcursus :)

Mas schreef:
Ik kan je wel een voorbeeldje geven:

Stel je hebt 30 uur les nodig en je rijschool rekent 40 euro voor een uur les:

Les: 30 x 40 euro: 1200 euro
Theorie examen: 32,45 euro
Voertuig Beheersing: 45,05 euro
Verkeers Deelneming: 104,75 euro

Bijna 1400 euro ben je zomaar kwijt, ervan uit gaande dat je in één keer slaagt,
als je herexamen moet doen komen er weer euro's bij ;)

Ja ik heb gerekend op 2000 euro ongeveer, en idd kleren zag ik ook al dat die vrij prijzig waren, maar uiteraard wel erg belangrijk.

Verder zie ik hier idd veel dingen over lichte motors. Ondanks dat ik het geweldig gave dingen vind, weet ik er vrij weinig van. Dat het vermogen minder is snap ik, maar wat wil dat precies zeggen :Y) Iemand voorbeelden van zware motor en lichte motor?

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 14:37

Mas schreef:
Een goede helm kost al snel 100 euro en vaak nog meer. Hetzelfde geld voor beschermende broek en motorjas + handschoenen. Je kunt het qua kosten zo gek maken als je wilt, want er is genoeg te koop, maar zelfs al ga je voor basic dan ben je voor alle kleding bij elkaar ook snel 300 euri's kwijt.

Ik had het geluk dat ik met lessen kleding en helm van mijn zus aankon. Helaas was haar helm nèt iets te groot (maatje 54). Heb na jaren zoeken nu maatje 51/52 gevonden (Shoei) maar was wel aardig wat geld kwijt en dat was wel heul wat meer dan 100 euro :o investeer goed in je kleding en helm. Passend rijdt veel lekkerder en een stuk veiliger :D

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 14:43

maartjuh schreef:
Verder zie ik hier idd veel dingen over lichte motors. Ondanks dat ik het geweldig gave dingen vind, weet ik er vrij weinig van. Dat het vermogen minder is snap ik, maar wat wil dat precies zeggen :Y) Iemand voorbeelden van zware motor en lichte motor?

Ik heb op dit moment allebei :o Een Kawasaki ZZR250, deze motor heeft een motorinhoud van 250cc, ong. 45pk en is 26kW (net niet genoeg voor licht rijbewijs, maar als ze me op de bank hadden gezet komt hij er net niet bovenuit :D ) topsnelheid zal ongeveer 160-170 km/h zijn (ga dat over een paar weken testen in Duitsland :o )
Afbeelding

Daarnaast heb ik ook een Yamaha YZF R6, deze motor heeft een motorinhoud van 600cc, ong. 128pk en topsnelheid van ong 280-290km/h. Deze motor heeft dus meer vermogen (motorinhoud en pk) en is sneller en feller als je gas geeft. Je kan sneller accelereren en dat kun je goed gebruiken op de weg tussen de auto's. Je kan dus sneller weg zijn in een geval dat het moet.
Afbeelding

Ik ben meer van het sportieve type en niet echt een shoppertype :o

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 15:00

Over zwaar/licht: in mijn profiel zie je nog een voorbeeld van een lichte motor, mijn vorige fiets een suzuki LS650 Savage. Inmiddels is hij verkocht, maar ik heb er 2 jaar met plezier op rondgereden. Hij is 25 KW en dus een lichte fiets, alles wat daarboven komt is een zware motor en mag je dus niet op rijden in de eerste 2 jaar.

En dit is mijn nieuwe fiets (morgen ga ik hem halen):
http://www.vstromownersclub.com/Portals/0/DL1000GT.jpg

Is een suzuki DL1000 GT, met 100 pk cilinderinhoud van 1000cc en ongeveer 74 kw is dat dus geen licht fietsje meer te noemen ;)

Maar het is ook mogelijk om een zware motor 'terug te schroeven' naar licht, daar zijn speciale kitjes voor. Je motor moet dan echter wel officieel teruggekeurd worden en dat kost uiteraard weer een paar euro's.

nooralie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 18:26

maar je moet toch nu al ben 40 toch nog eerst 2 jaar op 25 kw rijden?

Maartje__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-09 18:47

Mas schreef:
Over zwaar/licht: in mijn profiel zie je nog een voorbeeld van een lichte motor, mijn vorige fiets een suzuki LS650 Savage. Inmiddels is hij verkocht, maar ik heb er 2 jaar met plezier op rondgereden. Hij is 25 KW en dus een lichte fiets, alles wat daarboven komt is een zware motor en mag je dus niet op rijden in de eerste 2 jaar.

En dit is mijn nieuwe fiets (morgen ga ik hem halen):
http://www.vstromownersclub.com/Portals/0/DL1000GT.jpg

Is een suzuki DL1000 GT, met 100 pk cilinderinhoud van 1000cc en ongeveer 74 kw is dat dus geen licht fietsje meer te noemen ;)

Maar het is ook mogelijk om een zware motor 'terug te schroeven' naar licht, daar zijn speciale kitjes voor. Je motor moet dan echter wel officieel teruggekeurd worden en dat kost uiteraard weer een paar euro's.

Dankje voor alle info :D

Ben benieuwd, kun je hem daarna ook weer terug omhoog schroeven of zeg ik nu iets heel doms :Y)

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 18:57

nooralie schreef:

Nee toch? Is dat van 'vroegah' of is dat net veranderd? Ik heb klein afgereden en daardoor wel 2 jaar op klein moeten rijden. Als ik wat groter had geweest en op een zwaardere motor had gepast had ik gewoon groot kunnen afrijden.
Bij mijn weet rijdt je gelijk groot als je >21 jaar bent als examen doet. Als je <21 jaar bent moet je klein afrijden en 2 jaar klein rijden.

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 18:58

maartjuh schreef:
Dankje voor alle info :D

Ben benieuwd, kun je hem daarna ook weer terug omhoog schroeven of zeg ik nu iets heel doms :Y)

Dat kan wel maar dan moet hij weer opnieuw gekeurd worden als vol vermogen en dat kost dan weer geld :D

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 19:24

nooralie schreef:

Ne hoor, alleen als je jonger dan 21 bent als je examen doet óf als je ouder bent en afrijdt op een lichte fiets.

Weer opschroeven naar boven 25kw kan idd wel, maar dan moet je weer keuren en de bijbehorende euro's inleveren ;)

Maartje__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-09 22:02

Citaat:
Volgens de Nederlandse wet moeten motorrijders van 18 t/m 20 jaar verplicht rijden op een motor
met maximaal 25kw (34pk) vermogen en maximaal 0,16kw per kilo.
Vanaf 21 jaar mag de bestuurder zelf bepalen of hij wil afrijden op een lichte of zware motor.
Wanneer men afrijd voor het lichte rijbewijs, dan is men verplicht om 2 jaar lang te rijden op een motor
met maximaal 25kw aan vermogen. Rijd men af op 20 jarige leeftijd, dan is het mogelijk om op 21 jarige
leeftijd opnieuw examen af te leggen op een zware motor, om zo doende korter rond te rijden op een lichte motor.

Bron: 25kilowatt.nl

Dus ik kan gewoon tot mn 21ste rijden op een lichte, dan examen doen opnieuw, en dan voor een zware gaan.

Klinkt beetje omslachtig, want dan moet je dus eerst weer lessen nemen denk ik, om te wennen op een zware?

Maartje__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-09 22:07

Op die site staat tevens een lijst van

Citaat:
In de onderstaande lijst, staan motoren welke geschikt zijn voor 25kw en worden verkocht in Nederland.
Dit zijn motoren die via normale kanalen zijn verkocht (dus geen grijze import) of
nog steeds nieuw te koop zijn bij de dealer.
Het is mogelijk om veel meer motoren af te knijpen naar 25kw, maar dat gaat dan niet op de officiele manier.
Je moet dan met een dynojet uitdraai rondrijden. Zie hiervoor het stukje bij 'Wetgeving'. Dit zou theoretisch met elke motor kunnen.

dus als ik het goed begrijp is de lijst die daar onder te vinden is, ook motors die naar beneden te schroeven zijn.

Ben wel benieuwd hoe dat in elkaar zit? Moet ik dan denken aan een paar honderd euro? of echt richting de duizend? En veel papierwerk en gedoe, of vrij makkelijk (legaal) te regelen?

En wat betreft die lijst, daar staan flink wat motors in die volgens hun onder de 25kw grens liggen, maar op motorbikes.be geeft hij steeds veel meer kw aan? Bijvoorbeeld de Kawasaki ZZR 250. Iemand enig idee welke van die 2 klopt?

En wat is nou zo erg het nadeel van een lichte motor? ik ben maar een niet-zo-heel-sterk meisje, dus misschien is het beter voor mij? En ik zie dat (sommige?)zware motors snelheden tot boven de 350 halen, maar dat rij je (neem ik aan :Y) ) toch nooit. En ik lees dat je met een <25 kw motor goed moet inschatten wanneer je inhaalt omdat je niet mega snel weg bent.
Maar afgezien van dat, wat zijn nou echt de redenen dat jullie eerder voor een zware gaan dan voor een lichtere?