Wat zijn mijn mogelijkheden nog?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Imago01

Wat zijn mijn mogelijkheden nog?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-09 08:23

Ik probeer een lang verhaal heel kort te maken; overige info kan ik geven nav reacties etc.

Oktober 2008: ik betrap mijn, nu ex-vriend, op vreemdgaan. Het huis waarin wij wonen, is mijn (huur)huis en ik verzoek hem te vertrekken. Relatie is over en uit na 3,5 jaar samenwonen. De nodige (financiële) rompslomp wordt in de periode erna afgehandeld. Mijn ex zit in de WSNP en ik kan de meeste zaken met zijn bewindvoerder regelen.
In de periode van toen tot nu heeft hij mij regelmatig lastig gevallen. Bedreigingen geuit (waaronder berichten sturen met inhoud als: ik hoop dat je dood neervalt, k*nkerh*er).
Hij stond toen ‘op straat’ en is bij zijn nieuwe vriendin en haar ouders gaan inwonen. We stonden samen ingeschreven als woningzoekenden en hij kreeg zijn eigen inschrijfnr. met behoud van inschrijfduur. Hij reageert op woningen alsmede dat ik weg wil uit het huis waarin wij samenwoonden omdat het te klein voor me wordt en ik in een andere buurt wil gaan wonen.
Tot overmaat van ramp krijgt hij een huis toegewezen in mijn straat, 4 huizen bij mij vandaan. Zijn schoonzus had ook een huis toegewezen gekregen, 2 huizen aan mijn linkerkant.
Inmiddels woont hij sinds eind maart dus in mijn straat. Omdat hij regelmatig bedreigingen uitte, waarvoor ik in eerste instantie niet echt bang was, maar toch wel wat ‘voorzichtiger’ werd, heb ik direct mijn poezen laten chippen omdat hij weet hoe gek ik op ze ben. Sinds die tijd blijft het voornamelijk bij intimideren, dingen zoals lang nakijken als ik langskom, aan mijn deur komen en nog iets komen opeisen (half jaar later, dus no way) etc.
Inmiddels ben ik bezig met dossieropbouw bij de politie omdat hij eerst letterlijk moet dreigen met ‘ik ga je doodmaken/ik ga je neersteken’ dat soort dingen en dat heeft hij nog niet gedaan.
Afgelopen zaterdag ontdekte ik opzettelijk toegebrachte schade aan mijn auto, krassen heel diep van voor- tot achterlamp en gisteren ontdekte ik wéér nieuw aangebrachte schade. Het kan er maar 1tje zijn die dat op zijn geweten heeft…

Ik sta al 3 jaar ingeschreven als woningzoekende en het schiet niet echt op. Ik moet voor de schade aan mijn auto weer een afspraak maken bij de politie om aangifte doen maar natuurlijk heb ik verder geen bewijzen, dus…wéér geen poot om op te staan.

Ik wil dus ECHT weg uit mijn huis. Kopen is geen optie, ik krijg niet genoeg hypotheek. Ik heb de woningbouwvereniging gebeld en die kunnen niet aangeven hoe lang het nog duurt voordat ik een huisje krijg. Ik reageer op eengezinswoningen of benedenwoningen met 2 kamers en een tuin(tje) maar het schiet gewoon echt niet op. Woningbouw zegt dat ik niet eens in aanmerking kom voor urgentie vanwege een vervelende ex.

Dus…wat kan ik nog? Ik zit nu op mijn werk maar ben zojuist in tranen uitgebarsten. Ik kan geen kant op voor mijn gevoel en maak me boos omdat hij er de oorzaak van is. Ik durf/kan niet meer met mijn raam open slapen (benedenwoning), mijn auto voelt niet veilig meer en ben elke x bang voor 4 lek gestoken banden, ik ben bang voor mijn poezen etc. Mijn buren houden een oogje in het zeil maar zijn ook niet altijd thuis. Ik zweet mijn slaapkamer straks uit als het nog warmer wordt want er kan geen raam open. Ik kom gewoon niet tot rust en slaap onrustig en slecht en ben bang dat het straks van invloed gaat zijn op meerdere dingen. Ik wil van me afbijten en dingen bij hem terugdoen maar ja, dat mag niet. Slachtoffer mag je zijn maar ja, ik hou dit niet lang meer vol.

Iemand hier met ervaringen? Iemand met tips? Ik wil geen zielige ziel uit gaan hangen hoor maar ik wil gewoon zeker weten dat ik alles geprobeerd heb of andere wegen bewandelen. Vrienden van me beginnen het flink zat te worden en er komt een moment dat ik die niet meer kan tegenhouden en dingen uit de hand gaan lopen…

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 08:41

aj moeilijk verhaal zo, heb ook een erg lastige ex gehad met soortgelijke smsjes...ik woonde in het huis van mijn broer, was bij hem om de hoek alleen wist hij dit niet, had zelfs een webcam op de voordeur staan zodat ik eerst kon zien wie er aanbelde voordat ik opendeed.
Hij heeft me gevolgd (vanuit de manege om te zien waar ik woonde) hij viel me lastig.
dit alles is uiteindelijk opgehouden nadat ik en ook mijn broer hem een keer flink de waarheid heb gezegd. Ineens hield het op, als ik hem nu tegen kom is het gewoon "hoi, hoe is ie"

enigste optie is volgensmij tijdelijk particulier gaan huren (mits dit financieel haalbaar is natuurlijk) bij "directwonen" bijvoorbeeld.
al is het maar tijdelijk, je bent dan in ieder geval weg daar.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 08:48

Imago01 schreef:
Vrienden van me beginnen het flink zat te worden en er komt een moment dat ik die niet meer kan tegenhouden en dingen uit de hand gaan lopen…

Heel eerlijk: laat het maar uit de hand lopen. Mijn ex had dit niet moeten flikken die had minstens een maand uit een rietje mogen eten := (als ik heel bokt over mij heen krijg: sorry maar on-topic blijven graag aanvallen mogen ook via PB)

Abiola

Re: Wat zijn mijn mogelijkheden nog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 09:00

Waarom reageer je niet op woningen op de tweede etage, of kleinere huisjes. Ik kan me voorstellen dat eengezinswoningen en benedenwoningen niet zo snel aan een alleenstaande worden gegeven.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-09 09:03

Ja soms schiet dat ook door me heen: bind hem maar vást aan die trekhaak en trek hem maar met zijn tandjes over de straatstenen heen, maar dan nog…dan kan ik straks de ellende oplopen voor hem! En dat moet nou juist net niet. Ik weet dat ik moet afwachten tot hij die grens overschrijdt maar onderhand voel ik me de lafbek omdat ik niets terug doe (mag niet/kan niet) en hij maar zijn goddelijke gang gaan…
Ik negeer maar en negeer maar, maar het werkt blijkbaar niet. Toch moet ik dat van de politie blijven doen maar je hebt gelijk, ik voel me op dit moment dusdanig in het nauw gedreven dat ik er boos van word maar ook heel verdrietig. Voel me wat in de steek gelaten door de instanties waarvan ik gerust wel begrijp dat ze nog niets kúnnen doen dat ik soms denk dat tegengeweld de enige oplossing is. (Maar lucht het ook echt op en lost het dingen op?)

Privéhuren is ook bijna geen optie. Sinds de breuk met hem ben ik financieel maar net weer op de rit en kan ik net 1x verhuizen betalen….

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 09:05

Tjeej wat een verhaal...
Ik heb helaas geen ervaring met zo'n situatie maar wil je succes wensen en duim voor je dat dit snel achter de rug is!
Heb het gevoel toch dat het altijd eerst zwaar uit de hand moet lopen alvorens ze reageren... :(

Kan je geen camera hangen s'nachts op je wagen gericht?
Laatst bijgewerkt door Eponastable op 17-06-09 09:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-09 09:07

@Patty: kleiner dan dat ik nu woon kan eigenlijk al niet meer, ik woon op 32 m2 (totaal) met een achtertuin die bijna net zo groot is als de rest van mijn huis.
Ik wil écht niet meer in een flat wonen, tenzij het een benedenwoning in een betere buurt is. Ik woon in een van de slechtere buurten, muziek, drugs etc.
Bovendien wil ik heel graag een tuin; ook omdat mijn poezen dat gewend zijn (direct in- en uit kunnen lopen). Met een kleine eengezinswoning heb je toch altijd je slaapkamer op de 1e verdieping, wat dus heel belangrijk is. Ik ben inmiddels 33 jaar, woon nu dik 5 jaar in dit huisje en moet er gewoon extra snel weg vanwege ex…

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 09:08

Is het geen optie dat er iemand (broer/zus/vriend(in)) tijdelijk bij je komt wonen? Dan je je iets veiliger voelt.

Sowieso zou ik een honkbalknuppel naast mijn bed gooien. Is kopen ook geen optie met je ouders als garantie?

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-09 09:12

Nope, ouders kunnen niet garant staan omdat die een volledige hypotheek moeten kunnen dragen. Aangezien mijn vader met pensioen is en ze dus ‘te oud’ zijn kunnen ze geen hypotheek meer krijgen. Wat betreft kopen heb ik alle mogelijke opties geprobeerd (Koopgarant) maar dat is gewoon echt niet mogelijk.
Over dat inwonen heb ik ook nagedacht maar die kan ik sowieso geen slaapplaats bieden aangezien het huisje te klein is (1 slaapkamer). Broers en zussen heb ik niet en er ligt een hamer bij de voordeur, een hamer naast mijn bed en mijn mobiel ligt altijd binnen handbereik als ik ga slapen…

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 09:15

Hmm daar is dus allemaal al aan gedacht.

Echt bizar. Kan je niet eens langs een rechtswinkel gaan wat je opties zijn?

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 09:19

Misschien overstappen naar anti kraak?

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 09:35

anti kraak is vaak weer lastig met huisdieren. Ik bedoel, zonder huisdieren had je bij mij ook wel een kamer mogen betrekken tot je een eigen stekkie hebt alleen mijn eigen kat duldt geen andere katten... Kun je niet tijdelijk terug naar je ouders?

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 09:44

Op dit moment staan er heel veel huizen te koop die niet verkocht kunnen worden. Je kan op MP een advertentie zetten voor een leuk huurhuis, zo zijn mijn vriend en ik ook aan ons huurhuis gekomen, de man van wie wij het huren wacht op betere tijden.
Ik heb in februari een adv. gezet en binnen een week had ik wel 5 huizen waaruit ik kon kiezen. Misschien ook iets voor jou om te doen?
(wij zitten ook voor een laag bedrag, die man wil zijn hypotheek eruit hebben en verder niks, hij heeft namelijk een ander huis gekocht en de woonlasten van 2 huizen zijn gewoon te veel)

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 09:46

Anitkraak kan soms ook met huisdieren hoor!

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 09:46

Kun je niet woningruil doen? http://www.woningruil.nl volgens mij!

Ik geloof dat je dan je woning daarop kunt zetten en dan eventueel kunt ruilen met iemand die ook zijn huis heeft staan. Misschien een tijdelijke oplossing?

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 09:49

Zou je kunnen voldoen aan de voorwaarden voor een urgentieverklaring na aangifte of aanvragen contactverbod?

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-09 10:06

Woningruil zal ik gaan proberen, hoewel ik mezelf weinig kans geef omdat ik maar een klein huisje te bieden heb en eigenlijk 'meer' zoek. (2 slaapkamers, wat grotere woonkamer en een keuken die je ook echt als zodanig kunt omschrijven..).
Maar, wie niet waagt, die niet wint...

Ik heb zojuist een afspraak gemaakt met maatschappelijk werk. Morgen intakegesprek. Wellicht dat zij me verder kunnen helpen bij het aanvragen van urgentieverklaring. Met inderdaad als nadeel: je moet nemen wat je aangeboden krijgt. Pokkezooi. Het is een héle grote gok wat ik dan neem want ik kan nóg slechter komen te wonen maar ja, woningbouw gaf vanmorgen aan dat het nóg wel een jaar kan gaan duren en zo lang hou ik het ook niet meer vol hier. Nog niet eens vanwege het huisje ofzo hoor, dat het zo krap is allemaal, maar wel vanwege de omstandigheden.
Ik zal morgen vragen wat mijn mogelijkheden zijn want eerlijk gezegd: ik heb eigenlijk niet eens zin om wéér mijn verhaal te moeten ophangen maar zij hebben er wel wat meer ervaring mee.

He wat een rotdagen zijn het weer en dat net nu het weer de goede kant met me opging want buiten wat hij me alsnog aandoet...heeft hij me al genoeg aan gedaan door vreemd te gaan toendertijd.
Soms is het gewoon even allemaal een beetje moeilijker.

Maar, ze krijgen me er niet onder hoor, ik wil in ieder geval alles eraan gedaan hebben. Alleen zo jammer dat ik zo vreselijk beperkt ben in mijn mogelijkheden, ook door het financiele plaatje dat eraan vast hangt. Ben verdorie 33 en heb de boel nog niet op de rit! En daar baal ik weleens stevig van...

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 10:19

wat storm76 zegt kun je ook proberen zet gewoon een advertentie!

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 11:46

Werkt prima :D
Niet meteen de eerste de best hoeft iets te zijn, neem voor jezelf een bedrag in je je hoofd en ga er niet boven. Zet dat bedrag ook in de adv.
Wij zijn ook bij meerdere huisjes gaan kijken, de 3e leek heel leuk, maar iets boven ons budget en maar 1 slaapkamer (was een benedenhuis), gelukkig hebben we het niet gedaan want 3 dagen later kregen we een eensgezinswoning aangeboden dat ruim 2 keer zo groot was voor 200 euro minder per maand.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 11:51

Huisarts kan dat overigens geloof ik ook een urigentie verklaring aanvragen.
Dus mocht het bij het maatschappelijk werk niet opschieten, neem dan contact op met je huisarts!

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 12:01

De suggestie van Storm76 klinkt goed.

Woont je ex nu trouwens alleen of samen met zijn nieuwe vriendin in dat huis? In dat laatste geval is aanbellen, naar binnen stormen en eens flink tegen hem uitvaren in haar bijzijn misschien ook een optie. (Als je zeker weet dat zij ook thuis is dus.) Weet zij gelijk weer wat voor vlees ze in de kuip heeft en kan ze hem misschien een beetje de goede kant op duwen (zou ik wel doen als je geliefde blijkbaar nog zo bezig is met zijn ex ;) ). Hij gaat al jouw aantijgingen natuurlijk ontkennen maar misschien is er toch wat twijfel gezaaid en je hebt dan in ieder geval duidelijk gemaakt dat je van zijn negatieve aandacht niet gediend bent.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 12:10

Pghoe Maflinger, ik denk niet dat de TS dat moet doen. Zomaar een huis binnenstieren kan erg veel agressie opwekken. En je weet niet wat hij zijn nieuwe vriendin heeft verteld, sommige mannen komen met alles weg als ze maar goed genoeg kunnen 'praten'.
Ik zou zeker niet aanraden om even langs te gaan bij hem, hoe minder contact, hoe beter.

Wulensa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 12:13

Een bakhuisje o.i.d. kost doorgaans niet al te veel..

Ik heb toen ik op zoek was naar een huisje een advertentie op internet (marktplaats) gezet. Nu woon ik een heel leuk plaatsje in een super mooi huisje tegen relatief gezien schappelijke huur :). Misschien kun je dat proberen?

Je moet in ieder geval weg daar - niks waard en je loopt er, lijkt me, qua energie helemaal op leeg.
Sterkte!

(edit: Oops, zie net dat dat al was voorgesteld)

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 12:24

Imago01 schreef:
Woningruil zal ik gaan proberen, hoewel ik mezelf weinig kans geef omdat ik maar een klein huisje te bieden heb en eigenlijk 'meer' zoek. (2 slaapkamers, wat grotere woonkamer en een keuken die je ook echt als zodanig kunt omschrijven..).
Maar, wie niet waagt, die niet wint...

..

Ik snap dat je dit wilt....heb ik namelijk zelf ook (woon antikraak,37 vierkante meter)
MAAR de drang om verlost te zijn van je ex is groter toch? misschien je eisen bijstellen, woningruil doen tegen een soortgelijk iets wat je nu hebt, maar wel rust en veiligheid , en dan vanuit je nieuwe stekkie rustig verder kijken...

Maflinger_S schreef:
De suggestie van Storm76 klinkt goed.

Woont je ex nu trouwens alleen of samen met zijn nieuwe vriendin in dat huis? In dat laatste geval is aanbellen, naar binnen stormen en eens flink tegen hem uitvaren in haar bijzijn misschien ook een optie. (Als je zeker weet dat zij ook thuis is dus.) Weet zij gelijk weer wat voor vlees ze in de kuip heeft en kan ze hem misschien een beetje de goede kant op duwen (zou ik wel doen als je geliefde blijkbaar nog zo bezig is met zijn ex ;) ). Hij gaat al jouw aantijgingen natuurlijk ontkennen maar misschien is er toch wat twijfel gezaaid en je hebt dan in ieder geval duidelijk gemaakt dat je van zijn negatieve aandacht niet gediend bent.

en dan aangeklaagd worden voor artikel 138 van het wetboek van strafrecht? nee zou ik mij niet aan wagen :n

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 12:25

jee wat een waardelose situatie, wij hebben een soortgelijk iets met een gek van een exwerknemer die niet spoort, hij heeft al heel wat vernielingen bij ons en zijn excollega's op zijn naam staan en niets helpt. De politie doet niets, het is echt te walgelijk voor woorden. Hij woont verder weg gelukkig anders werd ik helemaal gek denk.
Bij jou is het echt een dramasituatie omdat je ook nog naast elkaar woont, ik begrijp je paniek volledig.
Als je op een gegeven moment alleen maar kan denken aan wat hij jou of je katten aan kan doen, dan wordt je helemaal knettergek, zaak is dat je daar zo snel mogelijk weg gaat, dan pas krijg je weer wat rust.
Wij hebben toen slachtofferhulp aan de telefoon gehad, dat had de politie geregeld, we hebben daar veel aan gehad, niet dat ze wat voor ons doen konden maar de persoon aan de andere kant van de lijn kon onze ex-werknemer zo uittekenen, zodat wij zelf meer inzicht kregen in waarom en hoe. Het gaf ons wat rust, het geeft geen garanties dat er niets mee kan gebeuren want er is afgelopen weekend nog een reclamebord besmeurd maar we gaan er beter mee om en weten ook hoe we beter niet kunnen reageren en wanneer we hem uit de tent lokken etc.
Het is nu eenmaal een omgekeerde wereld hier in nederland, misschien kan jij ook soortgelijke hulp zoeken zodat je beter in kan schatten wat je kan verwachten van je ex. Misschien is het gewoon een ontzetende l*l die het alleen bij dreigen houdt en verder niets durft. Sterkte !