laatste lesdag wat doen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

laatste lesdag wat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-09 09:45

Ik werk in het middelbaar onderwijs en ik heb even geen inspiratie voor een invulling van de laatste lessen. Ik geef normaal NaSk.

De dvd speler werkt niet hier, dus ik kan er geen dvd instoppen. Iemand nog goeie ideeën om de les mee te vullen?

siskeh

Re: laatste lesdag wat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 09:47

hoevaak doen jullie normaal proefjes?(wij namelijk bijna nooit)
in de nask richting zijn best veel leuke(onzinnige) proefjes te doen.

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 09:48

Wij hebben met scheikunde op de middelbare school ooit weleens wentelteefjes gemaakt :Y) op gasbranders :D .
En dan nog beet je scheikundig verhaaltje erbij over wat voor reacties er dan plaatsvinden oid -:) .

Was best een leuke les :P

Vliendertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 09:48

Spelletjes,
1 groot spel
of iets met groepjes en dan dobbelen ofzo

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-09 09:50

Renza schreef:
Wij hebben met scheikunde op de middelbare school ooit weleens wentelteefjes gemaakt :Y) op gasbranders :D .
En dan nog beet je scheikundig verhaaltje erbij over wat voor reacties er dan plaatsvinden oid -:) .

Was best een leuke les :P

Onze TOA is ziek en zonder hem ga ik geen 30 pubers met 15 gasbranders laten spelen :+

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 09:56

Bij ons zijn er geen ongelukken gebeurt :D

Maar dat hangt er misschien ook beetje vanaf wat voor klassen je les geeft of dat een goed idee is :P was in 5 of 6 vwo volgens mij

Rian_Luna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 09:59

proefjes doen vond ik ook altijd erg leuk!

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 10:01

Met biologie doen we een opdracht waarmee we de BMI en skeletmassa gaan berekenen, maar dat zal niet helemaal bij Nask passen.

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 10:29

Misschien in een soort wedstrijd verband proefjes doen? Dat je bepaalde opdrachten moet doen met zijn 2en. Zodra je er 1 af hebt moet je het goede antwoord doorgeven aan de leraar en dan krijg je nieuwe opdracht. Dan degene die als 1e klaar is? Zoiets had mij best leuk geleken :D

Wentelteefjes op gasbranders, hadden wij ook moeten doen! :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 10:32

Hebben jullie ergens een lege parkeerplaats of is het schoolplein leeg?
Dan kan je met cola-flessen en mentos spuitfontijnen maken :+
Een mooie ontploffing is ook nooit weg!

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 10:34

Moet het met je vak te maken hebben?
Ik doe vrij vaak levend memory.
Je stuurt twee leerlingen op de gang. De rest van de klas vormt tweetallen. Ieder tweetal staat (bijvoorbeeld) voor een dier. Alle leerlingen staan daarna naast hun bureau. De twee uitgestuurde leerlingen mogen naar binnen en gaan vervolgens memory spelen en het tegen elkaar opnemen. :) Vinden ze ontzettend leuk, ongeacht het niveau.
Geen idee welk niveau je lesgeeft. Misschien kun jij het met stoffen doen? Ik bedoel dat de tweetallen voor bijvoorbeeld calcium, zink etc. moeten staan.

Ook leuk: een tegen honderd (naar die ene quiz van Caroline Tensen)
Vergt wel wat voorbereiding, maar dan kun je bijvoorbeeld de stof van het afgelopen jaar op een leuke manier toetsen. Valkuil: de leerlingen die snel af zijn, moeten wel iets te doen hebben.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-09 10:47

Annemeik schreef:
Met biologie doen we een opdracht waarmee we de BMI en skeletmassa gaan berekenen, maar dat zal niet helemaal bij Nask passen.

mwah dichtheid berekenen enzo dat is wel nask, maar dit is denk ik te moeilijk voor mijn lln

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 11:30

Ik doe dit met de B3, wat voor klas heb je? Ik kan hier op school wel even vragen aan de nask docent?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-09 14:20

2e klassen voornamelijk

Ik had net een idee van een collega gejat: op youtube liedjes opzoeken met lyrics zodat ze mee kunnen zingen. Haar klas zat heel lief te zingen en mijn klas.... zitten als een stelletje dooie vogels elkaar aan te staren ^)

_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 14:25

Weet wel wat je vooral niet moet doen, Quiz over NASK, proefjes in de laatste les is ook niet zo leuk, Buurman en buurman kijken (ja dat deden wij met onze NASK docent).

Ik als leerling zou het het leukst vinden om iets te doen dat bijna niets te maken heeft met les.

Weet verder niet hoeveel vrijheid jij krijg van de school om iets te doen?

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 14:26

Arabesk schreef:
2e klassen voornamelijk

Ik had net een idee van een collega gejat: op youtube liedjes opzoeken met lyrics zodat ze mee kunnen zingen. Haar klas zat heel lief te zingen en mijn klas.... zitten als een stelletje dooie vogels elkaar aan te staren ^)

Zou dan deze doen, gaat het nog over je vak ook O:) : http://www.youtube.com/watch?v=m8dtquYDXEU

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 14:27

Blijheid schreef:
Hebben jullie ergens een lege parkeerplaats of is het schoolplein leeg?
Dan kan je met cola-flessen en mentos spuitfontijnen maken :+
Een mooie ontploffing is ook nooit weg!

Of de aloude colafles raket afschieten :D :D

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-09 14:28

Renza schreef:
Arabesk schreef:
2e klassen voornamelijk

Zou dan deze doen, gaat het nog over je vak ook O:) : http://www.youtube.com/watch?v=m8dtquYDXEU

en wie niet meezingt moet een werkstuk schrijven over het periodiek systeem }:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 14:30

Arabesk schreef:
Renza schreef:

en wie niet meezingt moet een werkstuk schrijven over het periodiek systeem }:)

Die ken ik serieus helemaal meezingen, ook dankzij mn NASK lessen toendertijd :')

Wij hadden een soort waterestafette, allemaal waterspelletjes en dan buiten, gewoon lekker kliederen :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 14:37

Ik zou gaan voor de cola + mentos achtige dingen (al moet het weer dan ook meewerken). Maar dat soort dingen zijn sowieso geslaagd om te doen een laatste dag! Mijn laatste les was volgens mij ook gewoon onzinnige proefjes doen. Alleen veroorzaakte de leraar een iets te grote steekvlam en toen was het plafond zwart :D Met droogijs spelen is ook erg leuk, alleen dat hebben scholen vaak niet... en dat is juist zo leuk, dat doen wij nu op afstudeerstage nog volop , epjes ploffen, droogijs+zeep blijft een leuke bezigheid.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-09 14:37

droogijs hebben we niet hier helaas...

en dat cola ding vind ik zelf eng :=

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 14:40

Zo hebben wij ook bij nask een emmer met sop, daar de gas slang in gedaan zodat er bellen in de sop kwamen gevult met gas, dan allemaal de sop in onze handen vast pakken en aansteken! Vond dat toen best wel indrukwekkend.

Je kan ze ook de les ervoor dat ze allemaal mogen kiezen welk proefje ze afgelopen jaar het leukste vonden. Of zelf een proef bedenken. En dan kan jij nog tot de volgende les na denken over wat de leerlingen veilig kunnen doen...

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 14:46

Of:
Van een stel Top 40 liedjes de eerste twee regels van de songtekst opzoeken. Degene die als eerste bij alle songteksten de artiest en het liedje hebben geraden, krijgt een mars, snickers of raiders. :P
Dit heb ik weleens in groepjes met ze gedaan. Competitie, niet normaal. Wel erg gezellig.
(Ik heb zelfs dat lesplan nog ergens op de pc, dus mocht je met je handen in het haar zitten....)

Datjaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 14:48

Aah, een proefjes-carrousel-dag! :Y)

Datjaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 14:53