Steeds maar afgewezen voor baan door zwangerschap...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Maar10e

Steeds maar afgewezen voor baan door zwangerschap...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 10:46

Pff ik wordt er gek van!

Ik wordt steeds maar afgewezen voor een baan (nu al 6 keer) omdat ik zwanger ben.
Ik ben nu 19 weken en moet een vaste baan zien te krijgen.

Het schiet echt niet op zo.
Kan er echt niet meer tegen.

Voorbeeld:
Zit ik op gesprek, gaat heel goed, netjes gemeld dat ik zwanger ben, geen probleem zeggen ze...
Gesprek is van beide kanten enthousiast.
Wordt je een dag later gebeld dat ze je alleen maar een 0 uren contract kunnen aanbieden.
Tja en dat willen we niet.

Wie heeft hier ook ervaringen mee?

Samm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 10:52

Tja ik ben zelf nu bijna 18 weken zwanger en mijn contract loopt 1 september af, na mijn weten word deze denk ik niet verlengd omdat er bij ons veel mensen uit gaan en aangezien ik nu ook nog is zwanger ben denk ik niet dat ze deze verlengen. Tegen die tijd ben ik dan 7 maanden zwanger en dan kan ik het solliciteren ook wel vergeten maargoed ik wist dit van te voren en ga gewoon na me verlof weer opzoek naar wat anders. Aan de ene kant vind ik het wel logisch dat je niet zo snel ergens aangenomen word als je op de helft van je zwangerschap zit, tegen de tijd dat je ingewerkt ben dan moeten ze je weer 4 maanden missen.
Ik denk ook dat je je niet teveel moet focussen op een vaste baan, waarom niet iets voor tijdelijk? De kans dat je dan aangenomen word is groter en je verlof word straks gewoon betaald door het uwv. Na je verlof kun je dan weer opzoek naar wat anders.

merensje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 10:54

Je kan dit alleen hard maken als ze daadwerkelijk zeggen dat ze je afwijzen vanwege de zwangerschap.
Als je alleen maar denkt dat ze je om die zwangerschap afwijzen heb je geen poot om op te staan.
Afwijzen op grond van zwangerschap mag niet, dan heb je een punt en kun je zo'n besluit aanvechten (wil je er dan eigenlijk wel werken?)
In hoeverre je verplicht bent om te zeggen dat je zwanger bent ben ik even kwijt. Is op te zoeken.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 10:54

Ik vind het erg logisch eigenlijk dat je niet aangenomen wordt, niemand zit te wachten op de kosten en het gemis van een nieuweling lijkt me.
Voor jou wel erg vervelend in elk geval.
Probeer zolang je nog kunt werken anders via een uitzendbureau nog veel te werken?

Caesar

Re: Steeds maar afgewezen voor baan door zwangerschap...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 10:56

Of tot het 0-uren contract aan te nemen totdat je iets anders gevonden hebt. Of tijdelijk in de schoonmaakbranche, daar zoeken ze volgens mij altijd wel mensen..

Maar10e

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 10:57

Samm schreef:
Tja ik ben zelf nu bijna 18 weken zwanger en mijn contract loopt 1 september af, na mijn weten word deze denk ik niet verlengd omdat er bij ons veel mensen uit gaan en aangezien ik nu ook nog is zwanger ben denk ik niet dat ze deze verlengen. Tegen die tijd ben ik dan 7 maanden zwanger en dan kan ik het solliciteren ook wel vergeten maargoed ik wist dit van te voren en ga gewoon na me verlof weer opzoek naar wat anders. Aan de ene kant vind ik het wel logisch dat je niet zo snel ergens aangenomen word als je op de helft van je zwangerschap zit, tegen de tijd dat je ingewerkt ben dan moeten ze je weer 4 maanden missen.
Ik denk ook dat je je niet teveel moet focussen op een vaste baan, waarom niet iets voor tijdelijk? De kans dat je dan aangenomen word is groter en je verlof word straks gewoon betaald door het uwv. Na je verlof kun je dan weer opzoek naar wat anders.

maar dan krijg jij ook geen uitkering toch? hoe doe je dat dan?
ik bedoel en baan met een aantal uten voor vast in de week.
bijv een half jaar of een jaar contract van 24 uur pw.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 10:58

Het is begrijpelijk dat je niet aangenomen wordt.

Maar volgens mij hoef je het niet te vermelden enkel wanneer het een gevaar is voor het ongeboren baby.
Bij ons op het lab zijn sommige stoffen schadelijk voor ongeboren baby en niet voor de moeder dus wij moeten het zo snel mogelijk weten als is het maar 3 dagen.

Bij mijn vorige werkgever werd een vrouw zwanger tussen de 2 en 3e gesprek, zij wist dit maar had het niet vermeld.
Uiteindelijk werd ze op non-actief gezet na 4 maanden (ook lab farmaceutisch industrie) en contract ontbonden.

Zelf zou ik ook niet iemand in dienst nemen die nu 19 weken zwanger is dat zou beteken dat je net 3-4 maanden kan werken als je gezond bent, vervolgens verlof en misschien wel ouderscahpverlof eer je terug bent, kunnen we overnieuw beginnen.

Maar10e

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 10:59

Ik heb al wel ergens een 0 uren contract. maar dan krijg je geen uitkering als je met verlof gaat.

de werkgever betaald de uitkering niet dat gaat via een instantie, maar dan moet je wel ergens een contract hebben van een aantal uren per week.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 11:03

Tja, vanuit de werkgever gezien is het natuurlijk niet zo onlogisch dat ze je niet aannemen. Ondanks dat je loon op UWVGak verhaald kan worden tijdens je verlof, hebben ze een hoop extra kosten aan een zwangere nieuwe collega. Eerst inwerken, tegen de tijd dat je ingewerkt bent ga je met verlof, en na je verlof kunnen ze opnieuw beginnen. PLUS ze zitten met een FTE "extra" op de payroll na je verlof, in deze crisistijd, waarin veel bedrijven helemaal zo ver nog niet vooruit kunnen kijken...

Ik begrijp dat het voor jou heel naar en frustrerend is, maar ik ben bang dat je dit nog vaker tegen gaat komen....

Lousje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 11:06

Je bent niet verplicht het te melden met 19wk. Je kan aardig wat info vinden op de site van fnv en szw.

Quote: Je bent wettelijk verplicht om uiterlijk 3 maanden voor de uitgerekende bevallingsdatum aan je werkgever te melden dat je zwanger bent. Je werkgever heeft dan nog voldoende tijd om een uitkering en vervanging te regelen tijdens je zwangerschaps- en bevallingsverlof.

Bij je huisarts of de verloskundige kun je een zwangerschapsverklaring halen. Daarop staat de vermoedelijke datum van de bevalling.

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 11:07

LZP -> STW

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 11:10

Ik weet niet of de wetgeving in Nederland op dat gebied hetzelfde zegt als de Belgische wetgeving. Discriminatie mag simpelweg niet, op eender welke basis dan ook. Zwangerschap is een privé-aangelegendheid, waardoor je ook op je sollicitatiegesprek niet verplicht bent om te melden dat je zwanger bent. Sterker zelfs, toekomstige werkgever mag in principe zelfs niet vragen naar zaken die zich situeren op privé-gebied (dus niet werk-gerelateerd), als hij dat toch doet (dus als hij vraagt of je zwanger bent, of hoeveel kinderen je nog wil, of dat je kinderen wil), dan hoef jij niet de waarheid te spreken. Als je op een sollicitatiegesprek dus op de vraag: 'wil jij nog kinderen', NEE antwoord, terwijl je gewoon zwanger bent, dan sta jij volledig in je recht en mag je ook niet ontslagen worden op die gronde als de baas er achteraf achterkomt.

Maar zoals ik al zei, dit is de Belgische wetgeving... Met een beetje geluk ligt dat in Nederland hetzelfde :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 11:24

Je kunt je echter afvragen wat dat voor gevoel zal geven bij je werkgever, als je een zwangerschap van al ruim 4 maanden niet meldt in je sollicitatiegesprek...
Niet vergeten dat er ook nog een proeftijd is waarin je zonder opgave van reden (!) tegen elke dag aangezegd kunt worden.
En aan het eind van je eerste contract voor bepaalde tijd moet er ook weer een beslissing genomen worden...

Ik vind dat je een behoorlijke "valse start" maakt door niet te melden dat je zwanger bent eerlijk gezegd.

Maar10e

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 11:29

Sonja schreef:
Je kunt je echter afvragen wat dat voor gevoel zal geven bij je werkgever, als je een zwangerschap van al ruim 4 maanden niet meldt in je sollicitatiegesprek...
Niet vergeten dat er ook nog een proeftijd is waarin je zonder opgave van reden (!) tegen elke dag aangezegd kunt worden.
En aan het eind van je eerste contract voor bepaalde tijd moet er ook weer een beslissing genomen worden...

Ik vind dat je een behoorlijke "valse start" maakt door niet te melden dat je zwanger bent eerlijk gezegd.

ja dat vind ik ook

en ik weet dat je het niet hoeft te melden.
maar het rare is dat als ik het meld dat ze dan eerst zeggen dat het geen probleem is en daarna als zee er op terug komen er wel een probleem vangemaakt hebben...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 11:44

Je zou een volgende keer dat het ter sprake komt er eens als experimentje bij kunnen vermelden dat je nu al een paar keer het vermoeden hebt gehad dat je er om afgewezen bent, en erbij zeggen wat dat met je doet.
Geeft eerlijkheid aan, maar ook het lef van kwetsbaar opstellen. Kan precies hetgene zijn dat een beslissing de andere kant op laat vallen...

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 11:47

Sonja schreef:

Klopt inderdaad dat je dan niet zo een toffe start maakt bij de werkgever... Maar als er de keuze is tussen werk vinden (met verzwijging van de zwangerschap en valse start) OF geen werk vinden en de eerstvolgende maanden werkloos zijn... Dan is dat inderdaad niet leuk voor de WG, maar als ik daarmee werk (=inkomen) zou hebben, dan zou ik dat zo doen. Een kind kost geld, veel geld, en als het geld niet binnenkomt kan dat heel vervelend zijn.

Misschien dat er qua proeftijd ook verschil is tussen België en Nederland. Er is inderdaad een proeftijd waarin je zonder opgave van rede kan opgezegd worden, maar daar komt dan wel de ontslagbescherming van zwangere werknemers bij, die OOK geldt in de proefperiode. WN kan dan nog ontslagen worden, maar enkel om redenen VREEMD van de zwangerschap. Als de werkgever deze redenen niet zwart op wit kan aanduiden, is hij een verbrekingsvergoeding verplicht van 6maanden.

Aan werkgeverskant is het een serieuze domper, maar als vrouw met een kind op komst, zijn vaak alle inkomsten die mogelijk zijn meer dan welkom... :).
(Moet wel zeggen: ik zou het ook niet zo doen, ALS ik een man zou hebben met een deftig inkomen en ik een deftige uitkering zou krijgen. Maar als ik alleenstaande moeder zou zijn? En niet genoeg arbeidsdagen heb gepresteerd om recht te hebben op uitkering??)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 11:49

In Nederland kun je binnen de proeftijd tegen elke dag en zonder opgave van reden ontslagen worden. EN ontslag nemen. Voor zwangere werkneemsters wordt geen uitzondering gemaakt.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 11:58

Als jij het 0 uren contract accepteert en je werkt iig 3 maanden een vaste hoeveelheid uren per maand kun je een contract eisen juridisch van een aantal uur (gemiddeld antal uur over de afgelopen 3 maanden). Dat is in de wet opgenomen. neem hiervoor even contact op met het UWV zij kunnen je het beter uitleggen. Ik heb er helaas de tijd niet voor nu. anders pak ik vanavond mijn boeken er wel bij...

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 11:59

Ik zou te allen tijde je zwangerschap wel eerlijk melden. Niet alleen naar je toekomstige collega's toe is het prettiger gewoon op een eerlijke basis te beginnen maar ook naar je baas.

Verder kan ik me goed voorstellen dat ze liever niet iemand aannemen die er binnenkort 4 maanden tussenuit gaat. Dat is vrij logisch. Niets dicriminerends aan. Ook al is dit wettelijk anders.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 12:03

Je bent inderdaad niet verplicht het te melden. Ook al zeggen ze dat het geen probleem is, het speelt wel degelijk mee. Als ze kunnen kiezen uit twee gelijkwaardige kandidaten waarvan er één zwanger is dan zal de andere altijd gekozen worden.

Hoewel misschien niet helemaal eerlijk, maar als je het nog kan verhullen zou ik het gewoon niet zeggen. Ze mogen er zelfs niet eens naar vragen!

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 12:10

Heb je al precies nagevraagd hoe of wat m.b.t. je nul-uren-contract?
Ik vind het trouwens netjes dat je het ook aan geeft, ik kan me wel voorstellen dat je op grond hiervan niet wordt aangenomen, daar zou ik zelf als werkgever ook niet om zitten springen. Zeker niet gezien het feit dat je al zo ver bent in je zwangerschap, wie weet loopt het ietwat minder soepel en dan kunnen ze weer op zoek naar iemand anders, daar zijn ook kosten aan verbonden en het is een hoop geregel.
Nu lijkt het ook een beetje alsof je vooral bedacht bent, om alles nog even op het laatst goed te regelen :o

Samm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 12:26

Maar10e schreef:
Samm schreef:

maar dan krijg jij ook geen uitkering toch? hoe doe je dat dan?
ik bedoel en baan met een aantal uten voor vast in de week.
bijv een half jaar of een jaar contract van 24 uur pw.

Jawel, als mijn contract per 1 sep stopt dan zou ik eerst ongeveer 6 weken een gewone uitkering krijgen omdat je als je 7 maanden zwanger bent geen sollicitatieplicht meer hebt, dan na die 6 weken gaat mijn verlof in ( 6 weken voor uitgerekende datum) en dan krijg je 16 weken dus 4 mnd een wasouitkering van het uwv betaald, daarna heb je weer sollicitatieplicht. Die gewone uitkering is 70 procent van je laatste loon en die wasouitkering is 30 % erbij, dus dan kom je weer op 100% loon uit. Ik heb dit allemaal uitgezocht bij het uwv en zo is mij dit verteld.

Mikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 15:01

Netjes dat je het meldt. Ik heb een keer mee gemaakt dat iemand nadat het contract getekend was me vertelde dat ze zwanger was. De maand proeftijd kwam ze super door en de periode daarna ook. Ze is met zwangerschapsverlof gegaan, kreeg een postnatale depressie en is nooit meer terug gekomen. Geloof me, dan ben je niet blij als werkgever en dat risico loop je gewoon liever niet.

Wat als je nu een tijdelijke baan aanneemt? Dan heb je wel werk en een werkgever zal minder snel geneigd zijn om je niet aan te nemen vanwege je zwangerschap. Als het tijdelijk werk is met uitzicht op een vaste baan en jij doet je stinkende best, geef je de werkgever de tijd om in te zien dat je eigenlijk gewoon een hele goede kracht bent.

@tantjeuh: discrimeneren mag in NL ook niet, maar een werkgever maakt op dit soort situaties wel z'n keuze en spreekt daarmee de discriminatie niet uit. "De keuze is toch gevallen op een andere kandidaat, omdat hij/zij beter in ons profiel past". Je maakt me niet wijs dat dat in BE niet op dezelfde manier gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 15:07

Geef een werkgever ongelijk? Je bent straks 3 maanden weg en dan ben je vast pas net ingewerkt en dan moet hij of een uitzendkracht nemen of het werk zien te verdelen.

Stel hij biedt je een 6 maanden kontrakt wat tegenwoordig heel normaal is, kan hij bijna niet beoordelen of je voldoet en moet hij het of verlengen of niet en stel dat je na dat je je kind hebt en je contract is verlengd je het niet eens bent met de uren en minder wil werken, andere uren omdat je opvang nodig heb. Dan moet hij dat weer regelen met de collega's.

Vertel je ook in je gesprek dat de kinderopvang geheel geregeld is en dat je een back up hebt als je kind ziek is, dat je de opvang zo hebt geregeld dat het buiten werktijden valt?

Het is momenteel heel erg moeilijk om een baan te krijgen, weet er alles van en ik ben niet eens gebonden, kan alle dagen en uren werken. Een werkgever kan zo makkelijk kiezen nu, zelfs de salarissen zijn erbarmelijk terug geschroeft. Dan neemt hij iemand die full time beschikbaar is, geen bindingen heeft en voor een duppie wil komen werken, graag jong en onbedorven zodat hij nog alle kanten op kan.

Misschien toch beter te solliciteren nadat je kind er is en dan zorgen dat je kinderopvang volledig is geregeld, dan kan je mee concurreren met ieder ander.

Tinkerlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 15:10

Het is natuurlijk banketstaaf en niet leuk, maar vanuit de werkgever snap ik het wel. Vooral in deze tijd, nemen ze geen risico's en je bent er toch met je verlof weer even tussenuit.....

Misschien toch iets zoeken wat je vanuit huis kunt doen, totdat je trotse mams bent en er in de ogen van de werkgevers weer klaar en beschikbaar voor bent! Succes

PS: Je kunt het natuurlijk ook omdraaien en de lead bij jezelf houden, geef aan voordat je een afspraak maakt voor een gesprek dat je zeer graag komt praten, maar geen tijd wilt verdoen in een net alsof gesprek, als ze een huidige zwangerschap als bezwaar zien. Dat je dat liever vooraf weet. Dan spaart dat tijd aan beide kanten...en kun je je tijd, vaardigheid en kunnen reserveren voor diegenen die daar wel voor open staan. Dat komt heel anders over, een meid met lef. Je weet nooit waar dat toe leidt...
Laatst bijgewerkt door Tinkerlady op 15-06-09 15:14, in het totaal 2 keer bewerkt