Nou was ik dus net gaan zitten, en alle stoelen waren verder bezet. Toen kwam er een mevrouw van rond de 60 jaar de coupé binnen, die met een chagrijnig gezicht tegen me snauwde dat ze wilde zitten. Normaal sta ik áltijd op voor ouderen, maar nu kon ik gewoon niet de hele weg staan door mijn rug. Dus ik leg deze mevrouw vriendelijk uit dat ik graag voor haar op zou willen staan, maar dat ik dat vervelend genoeg niet kan door die breuk.
Nou, toen trók ze me toch een mond open
Begon door de hele coupé heen te schreeuwen dat het belachelijk was dat ik niet voor haar opstond, dat ik onbeschoft en respectloos was. Hierop antwoordde ik op rustige toon dat ik het vervelend voor haar vond, maar dat ze ook geen respect krijgt door de toon die ze tegen me aansloeg. Toen werd ze nog bozer en is scheldend naar een andere coupé gelopen. Ik was eerlijk gezegd nogal beduusd van deze uitval, juist omdat ik naar mijn idee niets fout had gezegd. Dan zeggen ze altijd iets over de jeugd van tegenwoordig, maar de ouderen van tegenwoordig kunnen er blijkbaar toch ook wat van

was het omgeving den haag?