BARBECUE VOOR KINDEREN - wie heeft originele ideetjes?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

VDB

BARBECUE VOOR KINDEREN - wie heeft originele ideetjes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 11:23

Volgend weekend heb ik kinderen (en hun ouders) op bezoek om hier te komen barbecueën. Wie heeft er LEKKERE tips waarbij het ook LEUK is voor de kinderen om lekker te eten?

Ze zitten snel vol maar het is leuk dat ze meerdere verschillende (kleine) hapjes op de barbecue krijgen en nog leuker is dat het er vrolijk uitziet.

Wie heeft er leuke ideeën / recepten, vooral voor de kinderen?

Voor de ouders is het wel makkelijk om te bedenken maar originele tips zijn altijd welkom ;)

Alvast super bedankt!

Niwla

Re: BARBECUE VOOR KINDEREN - wie heeft originele ideetjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 11:26

Kinderen vinden vaak frikandellen e.d. het lekkerst ;) Dus gewoon een berg frikandellen doormidden snijden en op de bbq leggen. Een schaal met spekjes en snoepjes om het ijs de versieren. Uhm *denkt verder

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 11:27

knakworst of frikandel op een sateprikker! niet echt spannend maar wel geliefd :D

Kim90

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 11:34

Als toetje weet ik wel wat leuks; eierkoeken versieren.
Je kunt flesjes chocolade/ frambozen stroop neerzetten, van die potjes met versierdingetjes die je op kunt eten, hagelslag, van die papieren paraplutjes, en een bakje ijs waar ze bolletjes uit kunnen scheppen en wat verse aarbeien.

Het wordt wel een kliederboel, maar ze vinden het geweldig :D

Voor bij de barbeque doet altijd appelmoes het wel goed, ook is het erg lekker om spiesjes te maken, met gele paprika ( die is niet zo scherp voor kleintjes), kipstukjes, en bij de AH kun je ook een blokje vetspek kopen in vacuum verpakt plastic, daar snij je stukjes vanaf en doe je tussen de kip, dan blijft de kip lekker mals ( erg lekker ), en een zacht uitje er aan. kip kun je marineren in zoete ketjap en wat kipkruiden, en even laten laten staan in de koelkast zodat het lekker intrekt, kinderen houden wel van een zoetig sausje.

Veel plezier met het feestje!!

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 11:36

kipspiezen met ananas..
worstjes vinden ze vast ook wel lekker..

En frikadellen, knakworstjes zou ik eigenlijk niiet doen want die eten ze vast wel regelmatig..

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 11:38

ja kan van frikandellen ook poppetjes maken met sate prikkers
en mini hamburgers, ook echt met een broodje
ik zou ze wel kleiner maken en mini zachte broodjes halen, anders zitten ze zo snel vol
kipspies met ananas vinden de meeste ook wel lekker

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 11:42

marsmellow's in een zilverpapiertje vinden ze ook erg lekker

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 11:43

MoonChloe schreef:
kipspiezen met ananas..

En frikadellen, knakworstjes zou ik eigenlijk niiet doen want die eten ze vast wel regelmatig..

Die gaan juist het hardst met kinderen, net als stokbrood (evt met kruidenboter), en een bak patat erbij natuurlijk.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 11:49

pizza gemaakt van pitabroodje: even in alufolie er op zodat de kaas goed smelt, dan even zonder folie voor een krokante bodem.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 11:58

Brainless schreef:
MoonChloe schreef:
kipspiezen met ananas..

Die gaan juist het hardst met kinderen, net als stokbrood (evt met kruidenboter), en een bak patat erbij natuurlijk.

Frikandel in stukjes, overdwars op de spies afgewisseld met boontjes of groente/fruit naar keus

WilmaW

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 12:04

Lynn_Nikita schreef:
ja kan van frikandellen ook poppetjes maken met sate prikkers
en mini hamburgers, ook echt met een broodje
ik zou ze wel kleiner maken en mini zachte broodjes halen, anders zitten ze zo snel
vol
kipspies met ananas vinden de meeste ook wel lekker

Bij de plusmarkt hebben ze altijd van die kleine broodjes met kleine hamburgertjes verpakt bij het vlees liggen.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 13:12

Wat een goede tips zitten er al tussen, dank jullie wel!

Kip-spiesjes met ananas ga ik klaarmaken, dat is voor iedereen lekker!

Poppetjes van frikandellen maken vind ik ook leuk maar dan wil ik het liever met goede kwaliteit knakworstjes maken. Maar hoe maak je die poppetjes dan? Wel heel leuk idee.

@ Kim90, dat wist ik serieus niet dat als je een spekje tussen de stukjes kip doet aan de spies, dat dan de kip mals blijft. Goede tip en ga ik zeker gebruiken!

Appelmoes zou ik zo vergeten maar dat is voor kinderen natuurlijk overal lekker voor erbij, die zal ik ook gaan halen.

Hebben jullie nog meer tips voor de kinderen? :-)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 16:07

banaan insmeren met honing, bacon erom is ook erg lekker voor jong en oud ;)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 22:01

poppetjes maken, hoe leg ik dat uit
je ziet ze vaker bij friture liggen

je snijd een frikandel in 3en
1 helft snij je tot de helft in, dan heb je 2 benen, en doe je vertikaal op het stokje, de andere helft doe je dwars op het stokje, heb je de armen, en dan nog een stukje, en dat word het hoofd.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 22:07

Is het de bedoeling dat de kids zelf hun eten gaan bereiden? :)
In dat geval zou ik niet voor rauwe kip kiezen maar voor voorgegaarde producten. Als kip niet goed gaar is dan is het toch tricky hoor.
Frikadellen en knakworstjes doen het altijd goed, hamburgers ook :)
Kipnuggets zullen het ook vast goed doen?
Je zou ook nog (voorgegaarde?) satespiesjes kunnen doen met satesaus, dat zal ook wel in de smaak vallen.
Marsmellows als toetje is natuurlijk ook leuk/lekker. Je kunt ook nog een banaan met stukjes chocolade in zilverpapier wikkelen en op de barbeque leggen, da's ook lekker!

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-09 05:52

:D Nee ze hoeven het niet zelf voor te bereiden. Maar het is wel leuk voor ze dat (als de barbeceue veilig zn werk doet en niet knetterd) dat ze dan met barbeceue-gereedschap hun stukje vlees erop mogen leggen, met toeziend oog van ouders natuurlijk. :j

De banaan ga ik toch eens over nadenken, heb het nog nooit gezien maar lijkt me wel leuk voor ze. Die kunnen ze ook zelf "voorbereiden" :-)

Voor de ouders wil ik eens proberen om Panga-file of Mahi Mahi op de barbeceue te doen maar dan in aluminiumfolie (beiden vis-producten)
Iemand hier ervaring mee?
Ik ken het alleen vanuit de koekepan.

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 05:58

Wij hebben laatst weer vis op de bbq gedaan in alu folie. Takje dille erbij, paar schijfjes citroen erop.
Kijk wel uit dat je ze niet te lang laat liggen! Daar wordt de vis niet lekkerder van namelijk.
Een klontje kruidenboter erbij is ook lekker.

Als toetje zou je marsmellows op de bbq kunnen doen. Onder toeziend oog van een volwassenen ieder hun eigen marsmellow roosteren aan een stokje. Wij vonden het helemaal geweldig vroeger!
Je kan m als ie geroosterd is ook tussen 2 maria kaakjes doen, dat is ook lekker.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 08:20

Vooral gebruik maken van satéprikkertjes, ´vleeslolly´s´ kunnen de meeste kinderen echt wel waarderen :)

Afhankelijk van hoe je het wil inrichten, gaar je het vlees zonder stokjes om ze later daarop te rijgen (zou geen hele spiezen maken als het ware, dat eet toch minder makkelijk dan één stukje vlees aan het uiteinde). Toch vooral simpel houden trouwens ;) Frikandellen, voorgegaarde kip van de bbq met een beetje frietjes. Stukjes komkommer en stokbrood. En als toetje marsmellows op de bbq..?

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-09 14:11

Muppetmayo, wat zijn maria-kaakjes? :o?
Doet mij denken aan de smaakloze koekjes die in de kerk gebruikt worden.......?

Fijne tips allemaal :j
Super bedankt!
Meerdere tips blijven natuurlijk welkom. De frikandellen heb ik staan maar ik weet niet of ik het doe voor de kids omdat ze met regelmaat frikandellen kunnen eten, dus om ze op de BBQ te leggen is dan niet zo bijzonder....

Ik hoop dat er mensen zijn die nog méér tips hebben voor de kinderen?
Groente zoals komkommer en tips voor de opmaak of voorbereiding van verschillende soorten vlees?

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 14:33

Dat zijn van die droge koekjes idd. Of die met suiker, kermis koekjes?
Daar deden wij die marsmellow nog weleens tussen. Dan krijg je een soort marsmellow sandwich.

Ik ga eens even denken aan lekkere marinades :)
De cola kip marinade zullen ze wel erg lekker vinden denk ik :) (recept staat hier ergens op bokt geloof ik)
Dan de marinade eerst een beetje in laten koken, dan de kip erin totdat hij bijna klaar is, en dan afbakken op de bbq.

Komkommer en paprika voor zo erbij is ook vaak wel lekker. Voor de kinderen deden wij er nooit iets van saus over, want we aten die het liefste zo.

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 14:34

Marsmallows op een stokje en dat roosteren jammie

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 14:39

TiffanyJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 14:41

muppetmayo schreef:

Voor de kinderen deden wij er nooit iets van saus over, want we aten die het liefste zo.

En smaakte de kinderen een beetje hahahha.

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 14:44

Er staat toch VOOR de kinderen :P Niet op de kinderen :+ hahahahaha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 15:49

Spiesjes doen het altijd goed bij kids.

Bv spiesjes met stukjes knakworst, paprika en ui.
Of (voorgaren!) kipfilet met milde kipkruiden en ananas en cherrytomaatjes
Of satéstokjes (ook even voorgaren) met een stukje paprika ertussen.
Ook wat stokjes zonder groentes maken voor de kids die dat niet lekker vinden, zodat ze zich niet opgelaten hoeven te voelen als ze iets niet lusten. BBQ'en is tenslotte een feestje.

Als toetje is een ingepakt stukje banaan, gehalveerd met een blokje chocolade ertussen, in alufolie erg lekker. 10 minuutjes op de BBQ, tot de chocolade gesmolten is.
Of je maakt appelpakketjes: die kleine zoete appeltjes van de Appie (in zakken, bonusaanbieding van deze week volgens mij); klokhuis eruit halen, en dan in plakjes snijden. Appel "terug in elkaar" zetten en het gat vullen met bruine suiker en kaneel. Alufolie erover en een kwartiertje op de BBQ. Smullen!

Of om in de spiesjes-stijl te blijven lekkere fruitspiesjes als toetje (aardbeien, druiven, ananas, meloen) en die op een halve kool steken, als een egeltje.

Verder houden kinderen vaak wel van een koude pastasalade, van stokbroodjes, uiteraard van patatjes met appelmoes, en wat lekkere sausjes bij hun vleesje. Milde en wat zoetige smaken doen het vaak goed bij de kids, bv cocktailsaus en kerriesausjes.